Иже во Святых отца нашего Григория

Епископа Нис<с>ийскаго. <И преподобнаго> Дометиана,
Епископа Мелитийскаго. И <преподобнаго отца нашего>

Маркиана, пресвитера и Иконома Великия Церкве1

Преподобие отче, священнейше Григорие, трость, испол­нения Утешителя дыхания, и языче яснейший благочестия, све- тильниче многосветлый Божесгвенныя зари.

Умертвив воздержанием плотския сласти, Божественным твоим проглаголанием оживил еси мертвецы, в погребение обло­бызал, отче, и абие умрети повелевая, дондеже приидет всех общее воскресение.

В крепости своей враг преветхий, твоея души не могий кре­пости поколебати, ухищряет во время твоего разрешения тайна­ми2 птиц худых низложите.

Исправлений же и словес твоих блистания, Григорие, вос­хвалите ум не могий яве наш, исповедует побеждение благопо­хвально, твое же возвещает паче силы похваление.

хпх

<Преподобнаго отца нашего Павла Обнорскаго,
Вологодскаго Чудотворца

Весь возложился еси Вседержителю, отче преподобие, егда тя Божественное желание распали и душу впери, тогда мир оставил еси и яже в мире и, взем крест, последовал еси Христу невозвратным помыслом, ничтоже предпочет3 паче любве Его. Того ради Богу благоугодил еси, Егоже моли спасти и просветите души наша.

От юности, преподобие, Бога возлюбив, Тому вседушно последовал еси. На ничтоже обращался сущих в мире, но вся

1 В автографе: Церкви

2 В печатном источнике: тайнами

3 В автографе: предпочтет

уметы вменив, потщался еси благоугодити Богу, заповедьми Его утверждался, темже и желание конечное досгигл еси Христова угождения. Его же моли спасти и просветити души наша.

Моря чермную пучину невлажными стопами древний пешествовал1 Израиль, крестообразными Моисеовыма руками[219] [220] Амаликову силу в пустыни победил есть[221].

Возлюбив Бога, преподобие, от всея души твоея, Тому от юности послужил еси в простоте сердца твоего. Темже и прослави тя: весть бо Господь славящия Его прославляти.

Неоранная Нива явилася еси, Клас жизненный рождши, всем причащающимся безсмертия Ходатая, во святых Святаго, свято почивающаго.

Безмолвие любызав от юности и многа лета в том потрудив- ся, всяким злосграданием друча тело твое и не дая себе почивати телесне, да получиши будущий покой.

Все твое умное желание к Богу вперив, и Тому невозвратно от души последовал еси, в пустыню вселився, и, тамо ангельски пожив, многим путь был еси ко спасению. Сего ради и Христос тя прослави и даром чудес обогати. Темже вси вопием ти: радуй­ся, Пауле[222] Преподобие, пустынный жителю.

Ь Н

Преподобнаго Отца нашего Феодосия,
общих житий начальника

Преподобие отче Богоносе Феодосие, вельми подвизался еси в привременной жизни, в пениих, и пощениих, и бдениих образ быв твоим учеником.

Преподобие Отче, яко град живаго Бога, возвеселивши священную твою душу речная стремления, воды оставления про- шедшаго Иордан и всем концем благочестия слово источившаго Христа Бога нашего, Егоже моли, Всеблаженне Феодосие, спасти- ся душам нашим.

Слез твоих теченьми пустыни безплодное возделал еси, и иже из глубины воздыханьми во сто трудов уплодоносил еси, и был еси светильник вселенней, сияя чудесы, Феодосие Отче наш, моли Христа Бога спасгися душам нашим.

К Божественней высоте твоя воздев руки, столп, преподоб­ие, светоносен явился еси, молитвенными зарями сияя: к Небеси бо вперив мысль и неизглаголанных быв причастник, весь облис- тал еси, Христа Бога моля даровати нам велию милость.

Радуйся, отца благочесгиваго отрасле; радуйся, матере бла­гоговейная ветвь. Радуйся, пустынный гражданине всекрасный; радуйся, вселенныя светильниче многосветлый. Радуйся, отче Феодосие.

Во мрак мысленный Света Божествен<нейш>аго ты вшел1, Феодосие, и скрижали перстом Божиим написав сердцу твоему, благочестия учения принесл еси учеником твоим, книгу жизни, всеблаженне.

Добродетелей лесгвица, образ показался[223] [224] на земли тайно, сего восхвалим, яко постников удобрение, посгився бо истин­но, якоже Великий Антоний, безмерное смирение показав, и, упас люди своя благочестно, во ограду святую всели, идеже лик Ангельский пребывает. Прилежно вопием ти: не забуди и ныне стада твоего, Всеблаженне Феодосие, но молитвами твоими ко Господу спаси нас, молимся.

п

Преподобнаго и Богоноснаго Отца нашего Михаила
Клопскаго, иже в Великом Новеграде

Благоухает рака честных твоих мощей, Богоносе Михаиле: Святыя бо Троицы селение и благоухание был еси, <и словесы твоими Богодохновенными люди удивил еси,> и Российскую землю облагоухал еси. И ныне молим тя: помяни вся ны, верою память твою почитающия, ко Господу дерзновение <яко> стяжав, Богоносне.

Егда умом возлетел еси от земных на Небесная, тогда невоз­вратным путем управился еси в Царство Небесное, еже и получил еси. И тамо со Ангелы водворялся, предстоиши Святей Троице во мнозе дерзновении и, радуяся, вопиеши: слава, Человеколюб­ие, Твоему смотрению.

Твердаго Адаманта, столпа, непоколебима вражьими при­логи, Богоноснаго Михаила песньми почтим, терпением бо воистинну посрамивша противнаго врага, и без вести сотворша, и ныне молящася о спасении душ наших.

Вся умудряющему Богу молися, преподобие, о рабе твоем, да отверзнет[225] моя устна недостойная и да подвигнет мой язык кос­ный, теснотуже и худогласие, отче, да разверзет действом Святаго Духа к пению чудес твоих.

В Царство Небесное узким и прискорбным путем по запо­веди Владыки своего Христа, преподобие Отче Михаиле, шед, широкий и пространный путь возненавидел еси. Распростерший­ся мрак ума моего отжени, да возмогу малое сие моление принес­ти в пресветлую память твою.

Бездна, грехов исполненна, аз, и твоя молитва, яко кадило благовонно, исправися пред Богом. Ныне молю <тя>, преподобие отче: бездну грехов моих истреби, и буяющее море злато пиянства изсуши, и напоение гневное отжени, целомудренный ум, Бого­носный Михаиле.

Даждь ми, Христе, разум терпения, еже не осуждати согре­шающих кипением фарисейским, но, яко мытарево, мое покая­ние приими и, яко блуднаго сына, Боже, вечери Твоея достойна мя яви молитвами преподобнаго Михаила.

Василия Великаго поучение в сердцы твоем восприял еси, бурею греха не погрузився и в тихое пристанище достиг Царствия Небеснаго, корабль душевный с некрадомым богатством соблюл еси, отче, и нас от смертныя глубины возведи.

Благодарное сие <пение>, приносимое тебе, не презри, отче, но паче приими и радости духовный исполни нас, да без закосне­ния поклонимся раце, идеже лежат честныя мощи твоя, исцеле­ние всем дарующе.

Клопот демонский креста знамением неявсгвен сотворил еси, и клокочущееся море житейское волнами сует скорее елен- ския борзости прескочил еси, и в прудных местех греха не пото- пился еси, Богоносный Отче, поя Христу: отцев Боже, благосло­вен еси.

Волнующийся мой ум нелепыми страстьми и помышлении исцели, преподобие, и колеблющееся сердце мое утверди, и сму- щаюгция ветры душу мою утиши, да славлю Христа, Содетеля всех во веки.

Мысленное море страстей успив лощением и чувсгвенныя воды разливания многа, езера Ильменя свирепо волнуемы вол­ны и жестокодыхающия ветры словом укротил еси, на путь мира направи ны.

Жилами словес твоих удавил еси змия, хвалящагося весь мир поглотити, и теплыми слезами твоими к Богу огненное его дыхание погасил еси, и без вести сотворил еси, того зияния, пре­подобие, избави и на путь мира направи ны.

Во утробу, Христе Спасе мой, девственную вселився, явил­ся еси миру всему богомужно, Неизменен, Неслия<не>н воис­тинну, и обещал еси всегда с Твоими рабы быти яве. Темже Тебе Рождшия молитвами мир миру Твоему устрой <и> на путь мира направи ны.

Пресветлый светильник неугасимый, от востока мысленна- го Солнца Христа, яко светозарная луча, возсияв, мрачную страну на западе и севере просветил еси светлостью словес и доброде­тели деянием, Емуже не престай моляся, еже в мире сохранити, Михаиле Преподобие, память твою почитающия.

П1

Святыя Мученицы Татианы

Егда Духа светом осияваема богатно, богатство возненави­дела еси, едино возлюбивши Небесное, в мученическую крепость яве облеклася еси и к безмерным болезнем отлучилася еси. Темже, врага низложивши, победы исплела еси венцы, мученице страсто­терпице преславная.

Велиим гласом в пустыни вопиет Предтеча: Христу <у>гото- вайте пути и стези Богу нашему правы[226] соделайте, верою взываю- ще: несть Свят, якоже Бог наш.

Душевное совершая мудре и словом почтенный, бездушных стыж<д>уся. Аще бо крещу Тя, клеветна ми есть огнем дымящаяся гора, побегше<е> же море на двое и Иордан сей, возвративыйся: Ты бо еси Христос, Божия мудрость и сила.

Удобрившися добродетельми, украсилася еси добротами мучения и Жениху обручилася еси, паче всех человеков красней­шему, добротою сияющему безсмертия, Татиано Богомудрая.

С безплотными слугами в темнице Творца славословила еси, сияющи славою Божественнаго блистания и всем неприступна пребывающи, держимым тьмою прелести.

Таин<н>иче и страшных строителю тайн, Предтече радо­сти и Духа самовидче, крещшагося Слова от тебе, яко благоволи, проси нам согрешений избавление присно подати, Емуже поем: благословен, явлейся Бог1 наш, слава Тебе.

LIII

Иже во святых Отца нашего Саввы,
перваго Архиепископа и Учителя Сербского

Святитель Богоприятен и пастырь истинен, столп непре­вратен, основание веры неподвижимо, благочестия степень непо- колеблемый, забрало Церкви нерушимо, святителем доброта и чудес источник, Савво, был еси, тем тя ублажаем благочестивно песньми и всесвященную твою совершаем память.

Оледеневшую[227] [228] землю сердца людей твоих словесы твоими возделав, и присноцветугция плоды благочестия в них израстил еси Богу, и чистотою жития твоего разумы их украсил еси, и на ревность подвигл еси с собою Ангельскому монашествующих житию, преобидети же привременная увещал еси, Божествен­ная цевнице, бодрое око, пастырей пастырю, Сав<в>о блаженне, отче священне, приими и нас, хвалящих тя, Христу Богу моляся о душах наших.

Весь освящен, Богоносец показался еси, масгию Боже­ственною святою Святым Духом обложен, и светло всегда ликуя, преподобие, во Святая Святых входя, и люди твои[229], яко священнотайник[230], спасительным тайнам научил еси, яко воис­тинну Иерарх Избранен, Савво отче Богоносе, со дерзновением моляся о душах наших.

Ум вперив, аможе духовными возлетел еси крилы к высо­те Божия разума, тогда же и отца земнаго оставив, Небеснаго возлюбил еси. Но и рождшаго тя плотию духовне породил еси, и Небесному Отцу присвоил еси, и обоюду у Него прославил еси, на Небесах сущих благ насладил еси его, на земли же тело его честно и мироточиво молитвами твоими устроил еси и люди твоя верою просветил еси. Тем и апостольских даров достойна яви тя прославляемый тобою Христос, имеяй велию милость.

1ЛУ

Наши рекомендации