Иже во Святых отца нашего Григория
Епископа Нис<с>ийскаго. <И преподобнаго> Дометиана,
Епископа Мелитийскаго. И <преподобнаго отца нашего>
Маркиана, пресвитера и Иконома Великия Церкве1
Преподобие отче, священнейше Григорие, трость, исполнения Утешителя дыхания, и языче яснейший благочестия, све- тильниче многосветлый Божесгвенныя зари.
Умертвив воздержанием плотския сласти, Божественным твоим проглаголанием оживил еси мертвецы, в погребение облобызал, отче, и абие умрети повелевая, дондеже приидет всех общее воскресение.
В крепости своей враг преветхий, твоея души не могий крепости поколебати, ухищряет во время твоего разрешения тайнами2 птиц худых низложите.
Исправлений же и словес твоих блистания, Григорие, восхвалите ум не могий яве наш, исповедует побеждение благопохвально, твое же возвещает паче силы похваление.
хпх
<Преподобнаго отца нашего Павла Обнорскаго,
Вологодскаго Чудотворца
Весь возложился еси Вседержителю, отче преподобие, егда тя Божественное желание распали и душу впери, тогда мир оставил еси и яже в мире и, взем крест, последовал еси Христу невозвратным помыслом, ничтоже предпочет3 паче любве Его. Того ради Богу благоугодил еси, Егоже моли спасти и просветите души наша.
От юности, преподобие, Бога возлюбив, Тому вседушно последовал еси. На ничтоже обращался сущих в мире, но вся
1 В автографе: Церкви
2 В печатном источнике: тайнами
3 В автографе: предпочтет
уметы вменив, потщался еси благоугодити Богу, заповедьми Его утверждался, темже и желание конечное досгигл еси Христова угождения. Его же моли спасти и просветити души наша.
Моря чермную пучину невлажными стопами древний пешествовал1 Израиль, крестообразными Моисеовыма руками[219] [220] Амаликову силу в пустыни победил есть[221].
Возлюбив Бога, преподобие, от всея души твоея, Тому от юности послужил еси в простоте сердца твоего. Темже и прослави тя: весть бо Господь славящия Его прославляти.
Неоранная Нива явилася еси, Клас жизненный рождши, всем причащающимся безсмертия Ходатая, во святых Святаго, свято почивающаго.
Безмолвие любызав от юности и многа лета в том потрудив- ся, всяким злосграданием друча тело твое и не дая себе почивати телесне, да получиши будущий покой.
Все твое умное желание к Богу вперив, и Тому невозвратно от души последовал еси, в пустыню вселився, и, тамо ангельски пожив, многим путь был еси ко спасению. Сего ради и Христос тя прослави и даром чудес обогати. Темже вси вопием ти: радуйся, Пауле[222] Преподобие, пустынный жителю.
Ь Н
Преподобнаго Отца нашего Феодосия,
общих житий начальника
Преподобие отче Богоносе Феодосие, вельми подвизался еси в привременной жизни, в пениих, и пощениих, и бдениих образ быв твоим учеником.
Преподобие Отче, яко град живаго Бога, возвеселивши священную твою душу речная стремления, воды оставления про- шедшаго Иордан и всем концем благочестия слово источившаго Христа Бога нашего, Егоже моли, Всеблаженне Феодосие, спасти- ся душам нашим.
Слез твоих теченьми пустыни безплодное возделал еси, и иже из глубины воздыханьми во сто трудов уплодоносил еси, и был еси светильник вселенней, сияя чудесы, Феодосие Отче наш, моли Христа Бога спасгися душам нашим.
К Божественней высоте твоя воздев руки, столп, преподобие, светоносен явился еси, молитвенными зарями сияя: к Небеси бо вперив мысль и неизглаголанных быв причастник, весь облис- тал еси, Христа Бога моля даровати нам велию милость.
Радуйся, отца благочесгиваго отрасле; радуйся, матере благоговейная ветвь. Радуйся, пустынный гражданине всекрасный; радуйся, вселенныя светильниче многосветлый. Радуйся, отче Феодосие.
Во мрак мысленный Света Божествен<нейш>аго ты вшел1, Феодосие, и скрижали перстом Божиим написав сердцу твоему, благочестия учения принесл еси учеником твоим, книгу жизни, всеблаженне.
Добродетелей лесгвица, образ показался[223] [224] на земли тайно, сего восхвалим, яко постников удобрение, посгився бо истинно, якоже Великий Антоний, безмерное смирение показав, и, упас люди своя благочестно, во ограду святую всели, идеже лик Ангельский пребывает. Прилежно вопием ти: не забуди и ныне стада твоего, Всеблаженне Феодосие, но молитвами твоими ко Господу спаси нас, молимся.
п
Преподобнаго и Богоноснаго Отца нашего Михаила
Клопскаго, иже в Великом Новеграде
Благоухает рака честных твоих мощей, Богоносе Михаиле: Святыя бо Троицы селение и благоухание был еси, <и словесы твоими Богодохновенными люди удивил еси,> и Российскую землю облагоухал еси. И ныне молим тя: помяни вся ны, верою память твою почитающия, ко Господу дерзновение <яко> стяжав, Богоносне.
Егда умом возлетел еси от земных на Небесная, тогда невозвратным путем управился еси в Царство Небесное, еже и получил еси. И тамо со Ангелы водворялся, предстоиши Святей Троице во мнозе дерзновении и, радуяся, вопиеши: слава, Человеколюбие, Твоему смотрению.
Твердаго Адаманта, столпа, непоколебима вражьими прилоги, Богоноснаго Михаила песньми почтим, терпением бо воистинну посрамивша противнаго врага, и без вести сотворша, и ныне молящася о спасении душ наших.
Вся умудряющему Богу молися, преподобие, о рабе твоем, да отверзнет[225] моя устна недостойная и да подвигнет мой язык косный, теснотуже и худогласие, отче, да разверзет действом Святаго Духа к пению чудес твоих.
В Царство Небесное узким и прискорбным путем по заповеди Владыки своего Христа, преподобие Отче Михаиле, шед, широкий и пространный путь возненавидел еси. Распростершийся мрак ума моего отжени, да возмогу малое сие моление принести в пресветлую память твою.
Бездна, грехов исполненна, аз, и твоя молитва, яко кадило благовонно, исправися пред Богом. Ныне молю <тя>, преподобие отче: бездну грехов моих истреби, и буяющее море злато пиянства изсуши, и напоение гневное отжени, целомудренный ум, Богоносный Михаиле.
Даждь ми, Христе, разум терпения, еже не осуждати согрешающих кипением фарисейским, но, яко мытарево, мое покаяние приими и, яко блуднаго сына, Боже, вечери Твоея достойна мя яви молитвами преподобнаго Михаила.
Василия Великаго поучение в сердцы твоем восприял еси, бурею греха не погрузився и в тихое пристанище достиг Царствия Небеснаго, корабль душевный с некрадомым богатством соблюл еси, отче, и нас от смертныя глубины возведи.
Благодарное сие <пение>, приносимое тебе, не презри, отче, но паче приими и радости духовный исполни нас, да без закоснения поклонимся раце, идеже лежат честныя мощи твоя, исцеление всем дарующе.
Клопот демонский креста знамением неявсгвен сотворил еси, и клокочущееся море житейское волнами сует скорее елен- ския борзости прескочил еси, и в прудных местех греха не пото- пился еси, Богоносный Отче, поя Христу: отцев Боже, благословен еси.
Волнующийся мой ум нелепыми страстьми и помышлении исцели, преподобие, и колеблющееся сердце мое утверди, и сму- щаюгция ветры душу мою утиши, да славлю Христа, Содетеля всех во веки.
Мысленное море страстей успив лощением и чувсгвенныя воды разливания многа, езера Ильменя свирепо волнуемы волны и жестокодыхающия ветры словом укротил еси, на путь мира направи ны.
Жилами словес твоих удавил еси змия, хвалящагося весь мир поглотити, и теплыми слезами твоими к Богу огненное его дыхание погасил еси, и без вести сотворил еси, того зияния, преподобие, избави и на путь мира направи ны.
Во утробу, Христе Спасе мой, девственную вселився, явился еси миру всему богомужно, Неизменен, Неслия<не>н воистинну, и обещал еси всегда с Твоими рабы быти яве. Темже Тебе Рождшия молитвами мир миру Твоему устрой <и> на путь мира направи ны.
Пресветлый светильник неугасимый, от востока мысленна- го Солнца Христа, яко светозарная луча, возсияв, мрачную страну на западе и севере просветил еси светлостью словес и добродетели деянием, Емуже не престай моляся, еже в мире сохранити, Михаиле Преподобие, память твою почитающия.
П1
Святыя Мученицы Татианы
Егда Духа светом осияваема богатно, богатство возненавидела еси, едино возлюбивши Небесное, в мученическую крепость яве облеклася еси и к безмерным болезнем отлучилася еси. Темже, врага низложивши, победы исплела еси венцы, мученице страстотерпице преславная.
Велиим гласом в пустыни вопиет Предтеча: Христу <у>гото- вайте пути и стези Богу нашему правы[226] соделайте, верою взываю- ще: несть Свят, якоже Бог наш.
Душевное совершая мудре и словом почтенный, бездушных стыж<д>уся. Аще бо крещу Тя, клеветна ми есть огнем дымящаяся гора, побегше<е> же море на двое и Иордан сей, возвративыйся: Ты бо еси Христос, Божия мудрость и сила.
Удобрившися добродетельми, украсилася еси добротами мучения и Жениху обручилася еси, паче всех человеков краснейшему, добротою сияющему безсмертия, Татиано Богомудрая.
С безплотными слугами в темнице Творца славословила еси, сияющи славою Божественнаго блистания и всем неприступна пребывающи, держимым тьмою прелести.
Таин<н>иче и страшных строителю тайн, Предтече радости и Духа самовидче, крещшагося Слова от тебе, яко благоволи, проси нам согрешений избавление присно подати, Емуже поем: благословен, явлейся Бог1 наш, слава Тебе.
LIII
Иже во святых Отца нашего Саввы,
перваго Архиепископа и Учителя Сербского
Святитель Богоприятен и пастырь истинен, столп непревратен, основание веры неподвижимо, благочестия степень непо- колеблемый, забрало Церкви нерушимо, святителем доброта и чудес источник, Савво, был еси, тем тя ублажаем благочестивно песньми и всесвященную твою совершаем память.
Оледеневшую[227] [228] землю сердца людей твоих словесы твоими возделав, и присноцветугция плоды благочестия в них израстил еси Богу, и чистотою жития твоего разумы их украсил еси, и на ревность подвигл еси с собою Ангельскому монашествующих житию, преобидети же привременная увещал еси, Божественная цевнице, бодрое око, пастырей пастырю, Сав<в>о блаженне, отче священне, приими и нас, хвалящих тя, Христу Богу моляся о душах наших.
Весь освящен, Богоносец показался еси, масгию Божественною святою Святым Духом обложен, и светло всегда ликуя, преподобие, во Святая Святых входя, и люди твои[229], яко священнотайник[230], спасительным тайнам научил еси, яко воистинну Иерарх Избранен, Савво отче Богоносе, со дерзновением моляся о душах наших.
Ум вперив, аможе духовными возлетел еси крилы к высоте Божия разума, тогда же и отца земнаго оставив, Небеснаго возлюбил еси. Но и рождшаго тя плотию духовне породил еси, и Небесному Отцу присвоил еси, и обоюду у Него прославил еси, на Небесах сущих благ насладил еси его, на земли же тело его честно и мироточиво молитвами твоими устроил еси и люди твоя верою просветил еси. Тем и апостольских даров достойна яви тя прославляемый тобою Христос, имеяй велию милость.
1ЛУ