О преставлении преподобнаго Александра.
По сем же разуме преподобныи и отхожение свое к Господу. И ничтоже ино взвести//(л. 63 об)ти могуще разве смерти, видя себе уже к концу приближающася. И призываеть вся братию, елико их бяше тогда, и рече им: «Братиа и чада, се поведа вам, яко уже отхожу света сего. Сердце мое смутися во мне и страх смерти нападе на мя. Боязнь и трепет суда Божиа прииде на мя и покры мя тма (Пс 54:5-6) неумениа. И се же сказаваю вам: искушение некако хощеть Бог послати на вас. По моем отшествии мнози будут пришелци и странници, приходяще к вам, хотяще с вами пребыти, ереи, пастыри, нарекшеся и учителии, тако же и клирици и иноци, обещающеся собрати и исполнити, и ложными глаголы льстяще, якоже пророк рече: «Языкы своими льщаху и яд аспиден под устнами их» (Рим 3:13). Игумени же и ереи и не яко пастыри и наставници будут, но яко волци, расхищающе и распужающе братию, озлобять и оскорбять//(л. 64), тако же и клирици и иноци не токмо сбирати и исполняти, но яко татие и похищници, яко в едино сгласившеся, начнуть разоряти, и расточати, и разнашати ины от книг, другы от риз церковных, ин же от одежь, и обувениа, и от иных вещеи, емлюще и грабяще. И мало пребывше, отхожаху и отношаху, аки никим же блюдомо, ни пасомо, не убояся смерти, ни суда Божиа чающе, еже им подгнета будеть в негасимом огне, еже прияти им будет геона огненая в корысти место, забывше реченнаго пророком, иже рече: “Разумеите же, безумнии в людех, и буии некогда умудритеся, насаждеи ухо, не слышит ли, или создавыи око не сматряет ли?” (Пс 93:9). Яко же рече Господь: “Вы же печални будете, но печаль ваша в радость будет и радости вашия никтоже от вас взметь” (Ин 16:20, 22), яко скорбьным последуют радостная. Вы же да пребудете терпяще в //(л. 64 об.) скорбех и в настех ваших, в искушении Господни, от Него же чающе вздание, яко же в Евангелии рече Господь: “Претерпевы до конца, тои спасен будет” (Мк 13:13). Апостол пишет: “Егоже любить Господь, того и наказуеть” (Евр 12:6). Пророк рече: “Терпение убогых не погибнет до конца” (Пс 9:19)».
Братие же стояху, плачюще с рыданием многым, вси единогласно глаголаху: «Молим тя, отче, не остави нас сирых по твоем отшествии. Ты бо отець нашь, при тленнем сим житии имел еси попечение о нашем смирении. Кто будет нам наставник и правитель к нашему спасению?» Блаженны же глагола им: «Чада, молю, аз убо отхожу от вас. Предаю же вас всемогущему Богу и Пречистеи Его Богоматери. Тои будет вам прибежище и стена от сетеи вражиих, и молебника имеите себе к Господу Богу великого чюдотворца Николу и всех святых, и терпите на месте сем лютыя скорби, яко же преже рех вам, донелиже// (л. 65) Господь посетить вас, тогда вся собереть, и совокуть, и исполнить. А о игумене тако же возложите упование на Господа Бога и на Пречистую Богородицу, егда же Господь посетить вас, тогда пошлеть вам строителя святеи обители сеи игумена и наставника всеи братии о Бозе собраннеи. Но блюдите, братие, прочее, да ничто же оставится от закон монастырьскых от святых апостол, и пророк, и святых вселеньских собор, иже имать церкви Божиа: и на пении соборнем, и на трапезе ястиа и питиа, и весь чин монастырьскыи и обычаи, уставленыи по Бозе нашим смирением. И Господь Бог исправит стопы ваша к деланию заповедеи его молитвами Пречистыя Владычица Нашея Богородица, и всех святых, и чюдотворца Николы. И Господь нашь Иисус Христос и да схранит вы, и да утвердить вас в любви своеи. Аз же аще телесне отхожу от вас, но духом с вами неотступно буду, и о сем//(л. 65 об.) да разумно будеть вам, аще обрел буду благодать пред Богом, то обитель сиа по моем отшествии наипаче умножится, и болма распространится, и всем обильством духовным исполнится, и множество соберется братии о Христе в духовнеи любви, и телесных потребах не будете скуднии. Токмо любовь имеите межу собою. Аще кто имать нечто от общаго житиа и чина разоряти, и игумену не повиноватися, и со братиею прекословити, вы же такого ропотника и крамолника из монастыря изгоните, яко да и прочаа братиа убоятся таковаа деяти».
И тако поучив я доволно, и отпусти, и призва к себе брата своего приснаго по плоти Левонтиа и рече ему: «Брате Левонтии, се уже рок приближися жизни моеа. Тебе же оставляю последнее наказание: имеи попечение обители //(л. 66) сеи, донели же еси в мире, а егда же от подружиа оставишися, и от мира отлучишися, и во обители будеши, тогда болшее попечение и труды покажеши». И вда ему благословение, и отпусти, и по сем пакы призва братию. И вся же братиа приидоша к нему и, целующе его со слезами, и лобзаху умилно, и последняго благословения просяще. Тои же, яко чадолюбивы отець, всех облобызаше, и всех целоваше, и всем последнее прощение оставляше, и от всех прощение прося, и одарив их молитвами, и благословением печатлев. На самый час, вон же хотяше телеснаго соуза разрешитися, святых животворящих таин Христа Бога Нашего причастися и, вздвиг руце горе и знамяна вся животворящим крестом, прекрести лице свое и рек мир всем: «О владыко, человеколюбче, сподоби мя одесную тебе стати, егда сядеши судити во славе Своеи и живым, и мертвым, и вздати комуждо по делом его». И ко//(л. 66 об.)нечное слово рек: «Господи, в руце Твои предаю дух мои» (Лк 23:46), чистую же и священную свою душю с молитвою Господеви предасть. Жив же преподобныи всех лет 52, 5 недель. Возрастом средний человек, образом умилен, лицем сух, очи име веселы, брада невелика и не велми густа, власы русы в полысед. Преставися в лето 6987-е (1479) месяца априля в 20 день, на память преподобна отца Феодора Трихины, рекши власянаго, по Пасце 2 недели во вторник. И братиам же всем сбранном, и на одре честное и трудолюбное тело положиша, псалмопением и надгробными песньми того провожаху ученикы, плачем и рыданием скрушахуся, слез источници изливахуся, наставника лишени бывше, и отча разлучениа не терпяще, плакахуся. И аще бы воля Господня была, умерли бы с ним тогда.
Тако же лице его просветися, и не бяше на нем никое//(л. 67)а черности, ни смягности, яко же есть обычаи умершим, но тако бяху, яко спещу ему, показаа душевную чистоту и еже от Бога мздовоздааниа трудом его. И тако погребен бысть братиею честно с кандилы и со свещами, честное и трудолюбное тело его положено бысть в созданнем от него монастыре о десную страну олтаря, идеже и отныне от гроба святаго здравие приемлють: слепым прозрение, от бесов свобожение, раслабленым стягнутие, скорчющим рукам и ногам простертие, хромым хожение, немым глаголание и всем болезнем здравие подаеть, нищих обогощаеть, и мало имеющих умножаеть, и славных творить, и всем полезная даруеть, не токмо ракы его приближением, но идеже кто имя его призоветь, с верою здравие приемлет, и всяко прошение подаеть полезное, сицевая чюдес приатиа, сице //(л. 67 об.) достоино своего званиа дело отдав, распенся мирови. С миром к мирному Богу отиде и к присножелаемому взыде Владыце, тамо украшеся уготованным ему венцем, Христа видети сподобися, и со Христом быти всегда, и о Христове доброте радоватися, и в живых страну прииде, идеже глас празднующих, идеже веселящихся жилище (Пс 86:7).
Принесем убо иже древле просиявших добродетели житиа и премудрости, и видим воистинну: ничимже от тех скудень бе, от преже угодивших святых отець житиа и сеи преподобный Александр, общему житию правитель, иже в пустыни церковь воздвиже и общее житие состави. И не стяжа ли сеи доброе рассужение? Не прия ли от Бога даров исцелениа? Не име ли сеи благодати чюдес дарованиа, яко же и преже того прославленни? Тако же Бог и сего прослави, и “сотвори именита по всеи земли” (2 Ц 7:9). Мы убо не по//(л. 68)хвалим ли сего, его же Бог прослави в последняя роды наша? И дарова нам Господь такова светилника чюдотворца в похвалу нашея земли Онежьскыя, северныя дальныя страны. Но ты убо, отче, добре течение постничества скончав, преставися, воздание трудов прият, Святыя Троица зарями ясне просвещаем и божественыя благодати неизреченныя наслажаяся. Поминаи чада своя и своих ученик сохраняи, призывающих тя и припадающих к чюдотворному гробу твоему, милостивное прошение подаваи и заступаи присно, и моли о нас, преподобне, яко да твоими молитвами Господь Бог дарует нам прегрешением оставление. Веси бо наше неможение и леность, веси же и лукаваго, еже на нас навет и озлобление, веси же естество наше, удобь поползаемо и ко злобе скоротекущее. Тем же//(л. 68 об.) требуем твоеа помощи и заступлениа и еже к Богу молитвеное и, припадающи молимся: моли о нас Господа Бога и Пречистую Его Богоматерь, яко чадолюбивь отець, еже присно схранити нас от всех видимых и невидимых враг и творити, еже к нему благоугодная, да наставит нас Господь, и укрепит, и подвижнеиших к божественым его заповедем сотворит, и подаст нам вся благая и полезная изобилно, и получим покои и мир, в житии сем безмолвно пребывающе, и тако всяку добродетель исправити возможем, и будущих мук свободимся, и вечнаа благая получим о Христе Иисусе, Господе Нашем.