О приходе блаженнаго ко игумену, да просит благословениа и отпущениа ити во области Каргопоскиа к родителем.
Во един убо день приходить блаженный к игумену, и припадаеть, и молит, и просит благословениа, и отпущениа с молитвою, и открывает таиная помышлениа своя, и не таить вину предложениа, и помыслы сердца своего исповедаеть: «Есть ми, отче, помысл, еже итти в области Каргопольскыя, да вижю тамо родителеи своих и прииму от них благословение и последнее прощение». Игумен рече: «Слыши, чадо, апостола Павла, глаголюща: “Изыдете от среды их и отлучитеся и нечисте мере не прикасаитеся. Аз прииму вас и буду вам отець, и вы будете мне сынове и дщере” (2 Кор 6:17-18). Многажды и сам Господь наш по плоти родителя остави и от некых слышав: “Се мати твоя и братия твоя ищут тебе” (Мк 3:32). Вскоре наш Господь учитель бестра//(л. 37)стную ненависть рече – показа нам, рек: “Мати моя и братиа моя си суть, творящеи волю отца моего, иже есть на небесех”» (Мк 3:34-35). Буди тебе отец, иже о бремяни греховнем потрудитися с тобою могыи и хотя, мати же – умиление, отмыти тя от скверны могуще, братиа же – иже к тению горнему споболеваа. И беседуя стяжи сжителницу не отторжену память исхода, чада же ти да будут вздыхаиа сердечная, рабы притяжи свою плоть, другы же – святыя силы, яже в время исхода успех ти могут створити, аще друзи ти будут – сеи род ищущим Господа (Пс 23:6)».
Александр же рече к игумену: «Есть же ми, отче, и другый помысл, дабы негде обрел место наедине седети в пустыни, и безмолствовати, и трудитися». Игумен же подивися неугодному его прошению, никако же попусти сему быти и к нему глаголаше: «Ни, убо, чадо, неполезно ти се, еще уну ти сущу, еже на е//(л. 37 об.)дине седети. Но угодно ти с братиами в общине пребывати. Яко же Иоанн Лествичник в своих писаниих глаголють: “Единому горе, – рече, – яко аще впадет в уныние или сонь, или разленение, или отчаяние, несть и вздвижа и его в человецех”, а “идеже еста сбрана два или трие о имени моем, ту есмь посреде их”, рече Господь (Мф 18:20). В обители живущи, братиа друг друга назидает и друг друга укрепляеть, а егда прилучится недуг или скорбь, брат же убо, живыq с тобою, или ин некый брашно устрояеть, и ядь готовит, и питие подаст, и своима рукама подимет, и на одр положит, нося полезнаа управляет, и всяко послужит. А егда приидет спона некаа от диавола, и братиа вси соборне о тебе Бога молят. Ты же не хощеши у игумена в послушании быти, и ни единаго дня с братиами жити мирно, и на братию послужити, Господа //(л. 38)ради потрудитися и своего ради спасения. А труд, еже есть по Бозе, несть без мзды. И хощеши един седети, а не ведыи кознеи диавольскых, не утвердивше ногу на корени перваго степени общаго житиа послушанием, верха молчанием и единества касатися и без времени своеволне водитися. Все бо подобно в свое время, и ныне убо приял еси помысл, еже изыти из обители. Ненавидеи же добра враг, видев твое повинутие, из монастыря изведет тя, и от братии отлучит тя, и гордостию надмет тя, и величанием возвысит тя, и вложит ти помысл: “Сяди убо зде на едине. Бог питати тя имать. Уже в обители искусился еси и в пустыню уединился еси, никому же работен еси, токмо единому Богу, ни служащаго имея, но пребуди уча люди, и учителскую мзду от Бога приимеши, и доволен //(л. 38 об.) будеши, от того питаяся”. Ты же, повинуяся помыслу сему, яко благу, начнеши безделне пребывати, ни молитвы, ни труда держатися, и учитель хотя быти, ни ученик мога быти. Аще недуг лучится, кто ти послужить или напитаеть? А егда ненадежна некаа от общаго человеком врага или от мужеи крови на пустыни тебе прилучится, и от всех поносими будем, твоеи воли повинувшеся». И тако взбраняеться. Се же не без Бога бывает, паче благости щедрот его изволение.
Блаженны же Александр и о всех повинуется игумену: «Воля Господна на нас, -- рече, – честныи отче, да будет» (Иов 1:21). И бе видети тощно текуща в послушании братии, и всем, иже в нужных работах, помогаа, и много тружаяся, смирениа же ради многаго всем любим бе и удивлен. В дни убо в потребах плотьскых служаше братии, в нощи же в молитвах, и стояниа обно//(л. 39)щная многа имех, яко бесплотна мнети или тело име некако жестоко и одушевлено, и доле легание же, и множеством коленнопоклоняниа умершвяше си плоть. Хлеба же и воды по оскуду вкушаше, юностный изнуряше цвет. К сим же зимою померзаше. Ризою же худою и многошвенною доволен бываше, точию плоти прикровение. Сице творя, немилостивый сый враг бываше телу своему, яко игумену и всеи братии дивитися таковому рвению его и благопременению его, иже тако вскоре жестокаго пути усерьдно шествовати взлюбльша, еже в многих мало обретается.
Пребыл же блаженный неколико время, помышляюще же ему о сем, паче же Богу помагающу и наставляющу на пльзу («творящим заповеди вся поспеется во благое» (2 Рим 8:28), и о сем впиет пророк Богоотец Давыд: «Сердце скруше// (л. 39 об.)но и смиренно Бог не уничижит» (Пс 50:19)).