О празднице Кирила Чюдотворца и о народном сбрании.
Празднику же приспевшу Кирила Чюдотворца преставлению, множеству народу сбравшюся от различных стран: князи и бояре, и велможи, и сановници, и священници, и крилици, и купци, и земледельци богатии и славнии, и неславнии, велици и малии, стари и унии, мужи и жены, нищи и убозии, болнии и недужнии. И вси радостно праздноваху и духовно веселящася, ликующе друг с другом, купно тржествующе, слышаще божественая пения и чтения святых отец поучениа, видяще славима и хвалима Господа на земли, яко на небеси, со страхом и трепетом. И тако же видяще и слышаще чюдеса Кирила Чюдотворца, кто исповесть нечетную милость щедрот Божиих и кто может // (л. 32) сказати неизреченное человеколюбие благости его? Коликими чюдесы прослави Господь своего угодника на земли чюдес дарованми и болшими дарми почти его, иже не мощно и усты человеческими изглаголати, якоже писание глаголеть: «Яже око не виде и ухо не слыша и на сердце человеку не взыде, еже уготова Бог любящим его» (1 Кор 2:9). Яко же рече Господь в святом Евангелии: «Прославляющаа мя прославлю» (1 Ц 2:30). Тако же игумен с братиею вси купно о Бозе праздноваху, и честно с любовию благодарно хваляще Бога, и молебнаа певше, Господа славяще и гостем же коемуждо достоинную честь вздающе, напитаа их различными ядми и учредив их многыми брашны и питием доволно от квас житных и от медов различных сладостми. Князеи же, и бояр, и вельможь, и сановных дарми почтоша их от вещеи монастырьскых, яко же апостол пишет: «Вздадите убо всем долгы, ему же урок урок, ему же дань, дань, ему же страх, страх,//(л. 32 об.), ему же честь, честь, ни единому же ничим же должни будете» (Рим 13:7).
Празднику же мимошедшу, все же народное множество разидошася кожо во своя си. Вси же идяху радующеся, никто же не изыде тощь, не получив Божиа милости: ин слышав пениа божественаа, благодаря Бога, ин же чтениа святых отец учениа насладився, другый же славя Бога и чюдесем Кирила чюдотворца дивяся, недужнии здрави быша, болнии исцеление получиша, нищи и убози от христолюбец милостыню приаша.
Той же предреченыи Никифор приходит к игумену и просить благословениа, да идет в дом свои. Игумен же, поучив его от божественых писаний и наказав духовными бесадами, и дарми почте его от вещеи монастырьскых, и благослови, и отпусти его. Тако же и сын его Алексеи дарми одари отца своего Никифора, елико ему Бог дарова, такоже и матере своеи посла //(л. 33)дар, елико довлееть. По том же и о братии своеи всем убо по разнеству. Бяше бо братиа его: вящи Амросий, вторый Лукиан, третии Леонтии, а четвертыи, тои Алексеи. Проводив же Алексеи отца своего вдалее пяти поприщь, любезно целовавшеся и умилныя слезы испущаше, разидошася. Алексеи же взвратися в обитель, своею службою печашеся. Никифор же иде в дом свои, радуяся текый, яко забыв старость от радости, яко благо нечто обрете и всприим, и благодаря Бога о сих.
Пришедшу ему в дом свои, и стретоша его домашнии его, и видящи его радостна и любовно к ним глаголюща, тако же и они весели быша. Вшед же в храмину, и поклонися образу Спасову и Пречистыя Его Богоматере, и седе, нимало же помедлив, начат вся по ряду поведати бывшая, како в обитель прииде, и како игумен с любовию благослови его и приставника дасть // (л. 33 об.) ему, и каково келарево брежение бысть ему, и како чин монастырскыи виде и пениа слышав, и чюдеса виде и слыша, и како игумен, поучив его от божественых писании, и благослови, и отпусти, и дарми почти его, и сына своего пребывание, и покои данныи ему, и здравие поведа им. И взем из влалища дары, и да жене своеи от сына своего. Она же, взем, от радости жалостныя испусти слезы, яко сына своего, зряше дар его, тако же и детем своим подаде дары от брата их. Они же в любовь прияша, и поклонишася, и возрадовашеся, слышаще брата своего здрава и славя Бога о сих. По том же Никифор пребывая, благоденьствуя, забы уже печаль о сыну.
Летом же некоим мимошедшим , и повеле Никифор устроити питие, и створи пиршество, и созва//(л. 34)ша си, и прииде, и хощет Богу сосуд избран быти. Божественыи же уноша с многым смирением отвеща к игумену глаголаше: «О честныи отче, яко провидець всяческих Бог, преведя мя к твоеи святыни, спасти мя хотяща и елика аще велиши ми, отче, створити, повеленаа тобою вся сотворю. Но токмо причти мя к братии». И тогда глагола к нему игумен: «Благословен Бог, чадо, укрепивый тя на се тщание. Отселе буди работаа Господеви, служаи братии с всякым терпением и покорением, купно же и послушанием». Се же слышав от игумена божественый юноша, пакы поклонься ему до земля и тако остризает власы главы своеа, вкупе же со отятием влас отлагаеть и долу влекущаа мудрованиа. И нарекоша имя ему Александр, бысть же взраста тогда 25 лет, егда прият иноческыи образ.
Оттоле же //(л. 34 об.) преподобныи Александр весь предався Богу, и вдаваше себе на труды многы, во вся нощи бдяше, и моляшеся без лености во славословениих же сонною тяготу отлагая, во дни же делом телесным изнуряя плоть свою, тружаяся, руками своими делая по вся дни, воспоминая Павла апостола: «Праздный да не ясть» (2 Фес 3:10). Вспоминая же и псаломьское слово: «Вижь смирение мое и труд мои и отпусти вся грехи моя» (Пс 24:18). И пребываше же ту, и тружаяся с братиею, и прилагаше труды к трудом, с всякым вздержанием смеряше си душу. Тело же свое трудом и подвигом томяше, душю же молитвою и постом питаше. И потом блаженны в пекарню посылается и тамо, добре терпя, тружаяся, пещь ражжигая и знои терпя: воду на плещу ношаше, и дрова сечаше, и тесто мешаше, и хлебы печаше, и к братии приношаше // (л. 35) мяккы и теплы, тако же и теплыя молитвы от них приимаше. И створи в тои службе время немало. И потом от настоятеля посылаем бывает в поварню, и тамо тако же своею службою печашеся, яд на братию готовляше строино и потребно. И велми тружаяся, муча тело свое, в день от огня угараем, а в нощи студению померзаем, и оттого умиление велико стяжа.
И пребысть же в тои службе неколико время, повинуяся игумену и братии, и вся службы манастырьскыя заповеданная строино прошед с всякым терпением, и послушанием, и кротостию зелною. И тако же преже всех обреташеся в церкви и, став на своем месте, непоступен сыи пребываше, ни умом мятяшеся, божественое славословие совершаа, и тако последи всех из церкви исхожаше. Тем же и вси, видяще его толикы тру// (л. 35 об.)ды и смирение, не яко человека или яко брата, но яко отца или яко ангела Божиа посреди себе имеяху. Игумену же и всии братии дивитися великому его смирению, и покорению, и толику во юности благонравию, и укреплению, и бодрости, и велми прослависта от себе Бога, и реша в себе: «Что створим, яко тако видим мужа сего подвизающася? А ни что же вещающа с всяцем тщанием, яко раб некый без искупа работая без всякаго прекословиа».
И внят же слухом блаженный Александр, словеса сиа тяшко си вменив себе, и рече к себе: «Что створю аз? Бо грехы моа продахся прародительска осужениа в раи. Сам бо владыка Христос образ положи и подписание сиа повелениа его, еже хранити заповеди его, яко же мощно, сам бо рече пречистыми своими усты: “Иже кто хощет вслед мене и//(л. 36)тти, и возмет крест свои, и воследуеть по мне” (Мф 16:24). Луче ми есть отлучитися, да поне честь приемлю и покои от подобных человек, и всуе труд мои будет, да некако тело изнурив, а мзды лишуся».
«Не может бо град укрытися верху горы стоя» (Мф 5:14), хотящих очима зретися, ни добродетелных мужеи богоугодное житие не возможе утаитися. И впиют Господу в таине и творит их явленны, рече бо: «Славящая мя прославлю» (1 Ц 2:30).
Снедашеся утробою блаженныи Александр, и отселе уразуме себе блаженны, яко велик быти мняшеся, и видя себе чтима от игумена, и от братии, и от всех хвалим, и славу имяше от человек многу. И о сем преподобный, еже славитися, яко студ и грех вменяше. Попечение же имяше много о сем, еже бежати славы человеческиа. И помышляше безмолвиа путь гонити и работати Богу//(л. 36 об.).