Образование вопросов в глагольных предложениях. 2 страница
II. Поставьте вместо подчеркнутых словосочетаний предложенные примеры.
1. Булhн мини эгчлә хамдан эндр Ик Бухсас ирх. | маңhдур Москва орх Шарту балhснд көдлх авh тал гиичд одх |
2. Би чини дү күүкнлә Элст орх санатав. | таньлдх хамдан көдлх театрт одх |
3. Эндр асхн бидн гиичд одх зөвтәвидн. | хошт көдлх худ көвүнлә таньлдх Ик Бухс орх |
4. Маңhдур делгүрәс мах авх кергтә. | хөөнд hарх балhснд одх Өлзәтәд дегтр өгх |
III. Замените подчеркнутые словосочетания с глаголом в повелительном наклонении предложенными примерами.
1. Намҗл, эндр авh бергнәс үс сур. | хәәч ав делгүрт од хот у |
2. Санчр, чи ода наhцхин ик герт бә. | оютна герт ор сәәхн күүкнлә таньлд үдин хотд ир |
3. Эн күүкнлә эрк биш эндр таньлд. | кинод од хамдан Москва ор мини тускар күүнд |
IV. Дайте утвердительные полные ответы на общие вопросы.
Асхндан маднла хамдан кинод одхийч? Чини күүкн күргн хойр ик сурhульд көдлхий?
Чи тосхачин сурhульд сурхийч? Тана худ өвгн намаг таньхий?
Чи маңhдур дегтрин саңд одхийч? Тана тал эндр гиич ирхий?
Та эндр маднд хальмг зурачин тускар келхийт?
Дү күүкнчн маңhдур намаг Аhш балhснд күләхий?
V. Дайте ответы на специальные вопросы.
Тана худ көвүн Элстәс кезә ирх? Чи мана тал кедү часла одхч?
Маңhдур дөрвн часла чи альд бәәхч? Чи дегтрин саңгас дегтр кезә авхч?
Сурhулин хөөн дү күүкнчн альд көдлх? Тана өрк-бүлтн шин герт кезә орх?
Чи кезә мини үр күүкнлә таньлдхч? Авh бергнчн тадниг хама күләх?
VI. Вместо точек поставьте слова в соединительном падеже:нанла, ахла, нүднлә, ачла, эк-эцклә, көвүнлә, үснлә, Дорҗла, авhлам, ээҗлә, Харцхла.
1. Басң … Әәдрхнә талвң деер таньлдҗ. 2. Маңhдур би … көдлмштнь харhх санатав. 3. Мини шин таньл күүкн … әдл өндр нурhта, ик цогцта. 4. Мергн … хамдан оютна герт нег хорад бәәнә. 5. Чини отхн күүкнә үсн мини … әдл атхр бәәҗ. 6. Эн нилхин нүдн сәәхн экин … әдл уутьхн. 7. Мини дү көвүн энҗл … хамдан Моңhл орх бәәдлтә. 8. Җирhл … әдл үстә цәәд йир дурта. 9. Худ өвгн эмгн хойр … хамдан мана тал гиичд ирв. 10. Наhцхм … хамдан нег сурhульд багшлна. 11. Өрүн эрт аав … хамдан кеер хөөнд hарна.
VII. Поставьте существительные в соединительном падеже и составьте с ними предложения.
Зург, малч, күргн, көвүн, бергн, ботхн, дегтр, зурач, багш, бүшмүд, махла, модн, гер, темән, хөн, эмгн, худ, балhсн, хош, насн, үрн, мал, цар, туhл, ширә, номт, гөрәсн, оютн, харанда, тәмрч, биллүр, альчур, hосн, билцг, сиик, нарн, улс, хамр, чикн, үрн, зе, ач, наhцх, көдлмш.
VIII. Выпишите словосочетания с глаголами будущего времени и придумайте с ними предложения.
1. Маңhдур нәәмн часла намаг Җирhл делгүрин өөр күләх. 2. Бидн эндр худ эмгн-өвгнлә, күргнлә таньлдхвидн. 3. Мана сурhульд нертә хальмг зурач ирх. 4. Чини аавин баh насна тускар мана селәнә нег көгшн өвгн медх. 5. Энҗл мини дү көвүн ик сурhульд багшлх. 6. Би сурhулин музейд мини көгшн аавин зург өгхв. 7. Өрүн эрт Арлтан намаг балhсна талвң деер күләх. 8. Маңhдурас авн би Сарпа селәнә дундын сурhульд көдлхв. 9. Эндр асхн тавн часла бидн Санҗла хамдан Аhш балhс орхвидн. 10. Эн билгтә зурачиг әмтн Москвад медх.
X. Придумайте предложения с данными словосочетаниями.
Ирх зөвтәч, йовх кергтә, сурх саната, орх бәәдлтә, таньлдх саната, таньх зөвтә, медх йоставидн, келх кергтә, авх санатав, hарх бәәдлтә, өгх йостат, хуцх бәәдлтә, көдлх кергтә, одх санатавидн, туhлх зөвтә, хулдх кергтә, күүндх зөвтә, харhх кергтә, урhх бәәдлтә.
XI. Определите временные формы глаголов.
Орна, келхч, hарч, меднәв, сурч, өгнәт, авхвидн, келҗч, таньлдхт, көдлнәв, уухв, күләх, одҗ, бәәнәв, ирхвидн, йовхч, күүнднәв, урhх, харhҗт.
XII. Образуйте словосочетания с глаголом будущего времени и составьте с ними предложения.
хамдан | келх |
менд | авх |
кү | уух |
гиичд | hарх |
кеер | орх |
герт | сурх |
цә | таньх |
төл | одх |
сурhуль | бәәх |
XIII. Поставьте вместо точек соответствующие падежные окончания.
1. Эн асхн мана шин күргн… таньлдлhн болв. 2. Зузан хар чирә… залу… чи эрк биш таньхч. 3. Нан тал ирх күү… чи медх зөвтәч. 4. Мини таньл күүкн… зург… би чамд асхндан өгнәв. 5. Чамла хамдан багшлх көвү… би меднәв. 6. Цаhан күүкн… тускар Мергн даңгин маднд келнә. 7. Мана ээҗ авh бергн… хамдан ирх бәәдлтә. 8. Үр көвүм мини эгч… тускар даңгин сурна. 9. Асхндан Очр Өлзәтә күүкн… таньлдх саната. 10. Наhцх… отхн күүкн күүн… одх бәәдлтә. 11. Маңhдур мадн ууhн күүкн тал гиич… одх санатавидн. 12. Мергн өрүнд хот… өмн хар ус ууна.
XIV. Прочитайте, задайте вопросы, перескажите содержание диалога в третьем лице, выучите наизусть.
Харцх: Менд, Кеемә!
Кеемә: Менд, Харцх!
Харцх: Мини үр көвүнлә таньлд.
Басң: Нерм Басң.
Кеемә: Хамдан сурhуль сурнт?
Харцх: Уга. Басң көдлнә.
Басң: Би дунд сурhульд көдлнәв.
Харцх: Асхндан маднла хамдан кинод однч?
Кеемә: Ямаран кинод?
Басң: Моңhл кино, Чиңгис хаана тускар.
Кеемә: О-о, тиим кинод однав.
Харцх: Нә, сән. Долан часла талвң деер чамаг күләхвидн.
Басң: Эрк биш ир.
Кеемә: Ирнәв, ирнәв.
XVI. Прочитайте и задайте специальные вопросы. Перескажите рассказ в третьем лице.
Мини нерн Җаңhр. Би ик сурhулин оютмб. Ода Элстд бәәнәв. Сурhулин хөөн ирх җилд Ик-Буурлд көдлх санатав. Экм малын эмч, эцкм малч. Экм шар чирәтә, эвтәхн цогцта, бичкн нурhта күүкд күн. Эцкм ик хар нүдтә, өндр нурhта залу. Эдн хошт бәәнә. Эднлә хамдан наhц бергн бәәнә. Мини наhц бергм атхр шар үстә, сәәхн цогцта күүкд күн. Мини эк-эцкин хашад олн мал бәәнә. Хошт бәәх малд ус, хот өгх кергтә. Җил болhн малас төл авх кергтә. Хошт көдлмш дала болна. Би бас хошт көдлхв.
XVII. Переведите. Продолжите рассказ.
У меня есть хороший друг Очир. Недавно он, оказывается, в библиотеке познакомился с одной красивой девушкой. Ее зовут Занда. Она учится на художника. У Занды короткие волнистые волосы и большие черные глаза. Она, как и Очир, высокого роста. Сегодня они вместе идут в кино…
XVIII. Переведите предложения на калмыцкий язык.
1. Сегодня мне надо забрать у друга книгу. 2. Мы вместе с учителем намерены завтра поехать в Волгоград. 3. В три часа я должен прийти в университет. 4. Мой старший сын хочет учиться вместе с вашей дочерью. 5. Завтра к нам в гости, по всей видимости, приедут наши сваты. 6. Вместе с родителями приходи завтра к нам в гости. 7. В этом году к нам в школу, наверное, придет новый учитель калмыцкого языка. 8. Летом моя сестра переедет в новую квартиру. 9. Приходите к нам вместе с сестрой, я хочу с ней познакомиться. 10. Завтра я должен отдать учителю тетрадь по русскому языку. 11. Где ты собираешься работать после учебы в университете? 12. Я ветеринар, буду работать в Ики-Буруле. 13. Современная молодежь должна знать калмыцкий язык. 14. Сумъян вернется с работы к десяти часам вечера.
XIX. Переведите следующие словосочетания и составьте с ними предложения.
Жить в городе, кормить скот, жить в своем доме, ходить в гости, угошать молоком, любить бабушку, расспрашивать дедушку, познакомиться с девушкой, быть радостным, пить чай, стать животноводом, получать приплод, ждать гостей, намерен уехать, знать калмыцкий язык, должна отелиться, обедать в полдень, стать пастухом, узнать человека.
XX. Составьте диалог на тему «Знакомство».
Новые слова
1. таньлдлhн | [tan’ÙldÙlγÙn] | (сущ.) | знакомство |
2. эсий | [es’ij] | (част.) | не так ли? |
3. таньх | [tan’xÙ] | (глаг.) | узнавать |
4. медх | [m’et’xÙ] | (глаг.) | знать |
5. зург | [zurÙk] | (сущ.) | фотография; рисунок |
6. хамдан | [xamdan] | (нареч.; посл.) | вместе |
7. туск/тускар | [tuskÙ / tuskar] | (посл.) | о, про |
8. эндр | [en’dÙr] | (нареч.) | сегодня |
9. йовх | [jofxÙ] | (глаг.) | ходить; ездить |
10. саната | [sanata] | (мод. слово) | имеющий намерение |
11. сурх | [surxÙ] | (глаг.) | учиться; просить |
12. кергтә | [k’er’Ùkt’æ] | (мод. слово; прил.) | надо, необходимо, должно; необходимый, нужный |
13. нә | [n’æ] | (межд.) | ну |
14. ирх | [irxÙ] | (глаг.) | приходить, приезжать |
15. эрк биш | [er’kÙ b’išÙ] | (нареч.) | непременно, несомненно |
16. күләх | [k’ül’æ:xÙ] | (глаг.) | ждать |
17. авн | [avÙn] | (посл.) | с |
18. таньлдх | [tan’ÙltxÙ] | (глаг.) | знакомиться |
19. отхн | [otxÙn] | (прил.) | младший ребенок в семье |
20. эврә | [ev’r’æ] | (мест.) | свой |
21. hанцхн | [hancxÙn] | (прил.) | единственный, один; только |
22. малч | [malčÙ] | (сущ.) | животновод |
23. хөөннь | [x’ö:n’Ùn’] | (нареч.) | после |
24. күүндх | [k’ü:n’txÙ] | (глаг.) | разговаривать, беседовать |
25. худ | [xudÙ] | (сущ.) | сват |
26. күргн | [k’ür’gÙn] | (сущ.) | жених; зять |
27. атхр | [atxÙr] | (прил.) | курчавый, кудрявый |
28. дурта | [durta] | (прил.) | любящий, имеющий желание |
29. болх | [bolxÙ] | (глаг.) | становиться, делаться; наступать, наставать; состояться |
30. әдл | [æd’Ùl’] | (прил.; посл.) | одинаковый; как |
31. байр | [bajÙr] | (сущ.) | радость |
32. маңhдур | [maŋhdur] | (нареч.) | завтра |
33. зөвтә | [z’öf’t’æ] | (мод. слово) | должно, надо |
34. ботхн | [botxÙn] | (сущ.) | верблюжонок |
35. унhн | [unγÙn] | (сущ.) | жеребенок |
36. хот | [xotÙ] | (сущ.) | еда, пища |
37. уух | [u:xÙ] | (глаг.) | пить; есть |
38. усн | [usÙn] | (сущ.) | вода |
39. йоста | [josta] | (мод. слово) | должно, надо, следует |
40. ууhн | [u:γÙn] | (прил.) | старший ребенок в семье |
41. өцклдүр | [öckÙl’d’ür] | (нареч.) | вчера |
42. гиич | [g’i:čÙ] | (сущ.) | гость |
43. бәәдлтә | [b’æ:d’Ùl’t’æ] | (мод. слово) | по всей видимости |
44. таньл | [tan’Ùl] | (сущ.) | знакомый |
45. харhх | [xarҳkÙ] | (глаг.) | встречаться |
күргн ах – муж старшей сестры; күргн дү – муж младшей сестры; хар усн – чистая, прозрачная вода;
УРОК 8
Хот-хоолын делгүрт
Цедн: Байр, тана герин өөр хот-хоолын делгүр бәәнү?
Байр: Бәәнә. Мана герин өмн хойр давхр делгүр бәәнә.
Цедн: Тендчн ю хулдна?
Байр: Мах, үс, өдмг болн олн-зүсн әмтәхн юм хулдна.
Цедн: Үснә зүүтә хот-хоолас юн бәәнә?
Байр: Өрм, тосн, чигән бәәнә.
Цедн: Ямаран мах хулдна? Нанд махн кергтә.
Байр: Үкрә, хөөнә, hахан, мөрнә.
Цедн: Шовуна махн бәәнү? Мини экм шовуна махнд дурта.
Байр: Такан махн бәәнә.
Цедн: Яhсн сән делгүрв! Делгүрәстн хот-хол авнав.
Байр: Ирҗ ав. Эн делгүрт хот-хол үнтә биш.
Цедн: Махна үннь ямарамб? Мана герин өөрк делгүрт махн йир үнтә.
Байр: Мана делгүрт махн кимд. Мөрнә махн зун арслң, хөөнә – зун тәвн, үкрә
– зун hучн, hахан – зун дөчн арслң күрнә.
Цедн: О-о, зөвәр кимд махн бәәҗ.
Байр: Эн делгүрт олн күн ирҗ, хулд кенә.
Цедн: Би бас делгүрәстн хот-хоолан хулдҗ авнав.
***
Мана сурhулин өөр, балhсна тал дунд «Байрта» кафед өдр болhн олн әмтн ирҗ,халун хот ууна. Би үр күүктәhән сурhулин хөөн нег дәкҗ нааран ирләв. Бидн энд махта, шөлтә хот уулавидн. Тер цагас авн даңгин нааран ирҗ, шимтә хот уунавидн. Эн герт олн-зүсн хот чанна. Махна зүүтә хотын ик зунь хөөнә, hахан болн үкрә махар кенә. Махар кесн хот йир әмтәхн болна. Урhмлын хот энд бас олн-зүсн бәәнә. Бидн одахн нег сенр ноhамл амсувидн. Эн олн темстә ноhамлд боднцг, хаяр, теңгрин ки бәәнә. Бидн энүг икәр таасувидн. Дәкәд энд олн-зүсн зер-земшин шүүсн йир сән. Би киитн кедмнә болн альмна шүүснд дуртав. Эн кафед олн оютн ирҗ, дурта хотан ууна.
***
1. Мини ээҗ цәәhән үкрин үсәр үслнә, цаhан тосар тослна. 2. Күн шиңгн хотыг ухрар ууна, өткн хотыг серәhәр иднә. 3.Үстә, тоста цәәhәс сән хот уга гиҗ, мини ээҗм келнә. 4. Эгчм hахан махар олн-зүсн сенр хот кеҗ чадна. 5. Мини ах машиhәр Баh Дөрвд орҗ, дала хаяр авч ирв. 6. Җирhл давста үстә цә ууна, Наташа шикртә хар цә ууна.
Грамматика
1. Орудный падеж отвечает на вопрос кенәр (кем)?, юуhар (чем)? и имеет окончание -ар/-әр. Обозначает орудие действия, средство передвижения.
Например: Мана делгүрт арвн хойр арслңгар өдмг хулдҗ авч болх (В нашем магазине хлеб можно купить за двенадцать рублей).
В словах 1-го типа склонения в орудном падеже выпадает конечный согласный -н.
Например: Хальмг улс хөөнә махар олн-зүсн хот кенә (Калмыки из баранины готовят различные блюда).
2. Соединительное деепричастие образуется от глагольных основ с помощью суффикса -җ/-ч. Обозначает преимущественно действие, совершаемое одновременно с основным действием глагола.
Например: Өдр болhн мана делгүрт олн әмтн ирҗ, хулд кенә (Каждый день в наш магазин приходит много людей за покупками).
Мергн сурhулин хөөн Баh Дөрвд селәнд ирҗ көдлв (После окончания учебы Мерген приехал работать в село Малые Дербеты).
3. Форма преждепрошедшего времени глаголаобразуется с помощью суффикса -ла/-лә и обозначает действие, совершившееся до момента речи и предшествующее другим действиям.
Например: Бидн Шарту балhснас ирләвидн (Мы приехали из города Саратова).
4. Форма недавнопрошедшего времени глагола образуется с помощью суффикса -в,обозначает действие, завершившееся незадолго до момента речи или в момент речи.
Например: Мана көвүн эндр кесг күүкд-көвүдлә таньлдв(Сегодня сын познакомился со многими мальчиками и девочками).
Мадн кафед одҗ, үдин хот ууввидн (Мы ходили в кафе обедать).
После глагольных основ на согласный перед лично-предикативной частицей -в/-видн суффикс -в передается гласным -у/-ү.
Например: Би залудан хойр шин киилг хулдҗ авув (Я купила мужу две новые рубашки).
Бидн Элстүр эндр ирүвидн (В Элисту мы приехали сегодня).
5. Образование общих вопросов в глагольных предложениях.
В общем вопросе во 2-ом и 3-ем лицах форма глагола на -ла/-лә теряет гласный во временном показателе, при этом в третьем лице появляется вопросительная частица -у/-ү.
Например:
– Чи делгүр ор-л-ч (Ты ходила в магазин)?
– Ээ, би делгүр орлав (Да, я ходила в магазин).
– Та хот-хоолан хулдҗ ав-л-т (Вы купили продукты)?
– Ээ, би хот-хоолан хулдҗ авлав (Да, я купила продукты).
– Цедн ик сурhульд сур-л-у (Цеден учился в университете)?
– Ээ, Цедн ик сурhульд сурла (Да, Цеден учился в университете).
– Тедн малдан хотан өг-л-ү (Они кормили скот)?
– Ээ, тедн малдан хот өглә (Да, они кормили скот).
В общем вопросе в 3-ем лице глагол с суффиксом -в присоединяет вопросит. частицу -у/-ү.
Например:
– Байр тана тал ор-в-у (К вам заходил Баир)?
– Байр мана тал орв (Баир к нам заходил).
– Мергн чини күүкнлә таньлд-в-у (Мерген познакомился с твоей девушкой)?
– Ээ, Мергн мини күүкнлә таньлдв (Да, Мерген познакомился с моей девушкой).
Глагол прошедшего результативного времени с суффиксом -җ/-ч в общем вопросе в 3-ем лице требует вопросительную частицу -ий.
Например:
– Эн күүкн Моңhл орҗ-ий (Эта девушка уехала в Монголию)?
– Ээ, эн күүкн Моңhл орҗ (Да, эта девушка, оказывается, уехала в Монголию).
– Теднә көвүд Әәдрхнә ик сурhульд орҗ-ий (Их сыновья поступили в Астраханский университет)?
– Ээ, теднә көвүд Әәдрхнә ик сурhульд орҗ (Да, их сыновья, оказывается, поступили в Астраханский университет).
6. Значение притяжания без названия лица может передаваться не только безлично-притяжательным местоимением эврә (свой), но и образованными от него частицами: -ан/-ән, -н, -ннь, -рн. Например: көвүнәннь (своего сына, род. п.); көвүндән (своему сыну, д.-м. п.); көвүhән (своего сына, вин. п.); көвүhәрн (своим сыном, оруд. п.); көвүнләрн(со своим сыном, соед. п.); көвүтәhән (со своим сыном, совм. п.); көвүнәсн(от своего сына, исх. п.).
Мергн эк-эцкдән шин гер хулдҗ авв (Мерген купил своим родителям новый дом).
В винительном падеже в словах 1-го склонения частицы -ан/-ән присоединяются только к безаффиксальной форме слова.
Например: мөрән (свою лошадь), күүкән (свою дочь), хөөhән (свою овцу), темәhән (своего верблюда).
Упражнения
III. Дайте ответы на общие и специальные вопросы.
Тана делгүрт махна зүүтә хот орлу? Та боднцг кедү арслңгар аввт?
Көвүнчн эндр өрүн хот идлү? Чи иим зер-земшин ноhамл альд идләч?
Һахан махар ю чанвч? Энҗл малд хот күрвү?
Көвүндән өрм хулдҗ аввч? Өдмгин үннь кимд болву?
Эн көвүн энҗл сурhульд орҗий? Худ өвгн эмгн хойр үдин хотд ирлү?
Амулң Арлтан хойр ямаран делгүр орҗ?
IV. Поставьте вместо точек существительные в орудном падеже: модар, махар, үсәр, ааhар, тосар, арслңгар, теңгрин кииhәр, мөңгәр, өрмәр, машиhәр, темсәр.
1. Хальмг улс цәәг үкрин … үслҗ, цаhан … тослҗ ууна. 2. Мини ээҗм хальмг цә бичкн шаазң … ууна. 3. Өдр болhн мана эк маднд хөөнә эс гиҗ үкрә … шимтә хот кеҗ өгнә. 4. Мини ээҗм цәәhән даңгин … үслнә. 5. Эн боднцгиг би делгүрт хөрн … хулдҗ авув. 6. Мана селәнә делгүрт Элстәс өдр болhн … хот-хол авч ирнә. 7. Мини дү күүкн hанцхн … хот кенә. 8. Мини аав ачдан … бичкн хотын ширә кеҗ өгв. 9. Мана орс таньл күүкд күн … сән шөл кеҗ чадна. 10. Нег балhсна кафег ахм ик … хулдҗ авв.
V. Поставьте вместо точек соответствующие падежные окончания.
1. Байрта делгүр… олн-зүсн сенр хот-хол хулдҗ авв. 2. Мана ээҗ маднд өцклдүр hахан мах… әмтәхн хот кев. 3. Наhц бергн така… мах… олн-зүсн ноhамл кенә. 4. Мини отхн күүкн зер-земш… шүүсн… йир дурта. 5. Мини авh бергн үкр…үсн… тос кенә. 6. Кермн көдлмш… хөөн ирҗ, өрк-бүлдән асхн хотан кеҗ өгв. 7. Ик сурhулин өөрк делгүр… махн… үннь үнтә болна. 8. Мана ээҗ… хаша… олн-зүсн зер-земш… модн болн темсн урhна. 9. Хальмг улс үс… давс… цә ууна, орс әмтн шикр… хар цә ууна. 10. Хот-хоолын делгүр мана гер… хол бәәнә. 11. Мини ууhн көвүн ик хот…, отхн көвүм бичкн хот….
VI. Поставьте слова в орудном падеже и составьте с ними предложения.
Ухр, серә, үсн, тосн, махн, мөрн, чолун, модн, җил, арслң, терз, үүдн.
VII. Определите соединительные деепричастия и переведите предложения на рус. язык.
1. Мана герин өөрк делгүрт кимд шовуна мах хулдҗ авч болх. 2. Сурhульдмдн өдр болhн маднд олн-зүсн хот кеҗ өгнә. 3. Цеднә бичкн дү көвүн әмтәхн юм таасч иднә. 4. Мини экм сән өдрлә олн сенр хот маднд чанҗ өгнә. 5. Өрүн болhн көгшн ээҗ халун үстә цә чанҗ ууна. 6. Эндр бидн үнтә биш үкрә болн хөөнә мах хулдҗ авлавидн. 7. Альмна үннь одахн hучн арслң болҗ одв. 8. «Кермн» кафед әмтн ирҗ, үдин хотан ууна. 9. Мана хойр җилтә ач күүкн эврән серәhәр хот идҗ чадна. 10. Байр олн җилдән кафед көдлҗ йовна.
VIII. Составьте предложения из данных словосочетаний.