Divorce rates in american society
1. Nine out of ten Americans are married at least once in their lives, but increasingly those marriages end in divorce. Measuring divorce rates is not an easy task; a valid divorce race must compare the number of divorces in one year with the total number of existing marriages during that year, but even this measure has its problems. Historical trends in the rate of divorce are affected by life expectancy patterns and by legal restrictions. The most effective measurement procedure would be to follow a representative sample of Americans from the year they marry until they die, noting the participants’ age at marriage, length of marriage, and frequency of remarriage.
2. Despite questions of measurement accuracy, divorce rates can’t help rising. One explanation is that values have shifted from an emphasis on self-sacrifice and duty to an emphasis on individual satisfaction. Today, if a marriage becomes troubled, the partners are more likely to end it and to try to find personal satisfaction elsewhere; they are less likely to stick together and try to “make it work”. Also, loosing religious and legal restrictions has made it easier to get divorced. Finally, the changing roles of women have contributed to higher divorce rates; more women than before are economically less dependent on men, and it is easier now for a single woman to be accepted socially.
3. Several characteristics of married couples increase the likelihood of divorce: 1) they live in an urban area; 2) both partners work, but neither income is high; 3) they married young, but have not been married long; 4) they have a young child; 5) the wife has egalitarian attitudes about the household division of labour, but the husband does not; 6) the couple has weak religious convictions; 7) they have liberal outlooks but are pessimistic; and 8) one or both partners have parents who are divorced.
4. The consequences of divorce for children can be devastating unless both parents remain available for love and emotional support. This often is not the case, however, because the divorced partners use so much of their emotional energy in trying to adjust to their new status. Many children of divorced parents are intensely unhappy with their family lives; one study reported that teenage boys living with their now-single mothers often become abusive, demanding, and unaffectionate. Still, the pains of divorce for children seem to lessen with time; in those cases where both parents are consistently supportive and understanding, the children often adjust in a healthy, satisfying way.
IX. Ответьте на вопросы.
1. What are historical trends in the rate of divorce affected by?
2. What factors have made divorce easier?
3. How does divorce affect children?
X. Подтвердите или опровергните следующую информацию.
1. Measuring divorce rates is an easy task.
2. Changing roles of women have contributed to higher divorce rates.
3. Divorce affect boys more than girls.
ЮЖНЫЙ ФЕДЕРАЛЬНЫЙ УНИВЕРСИТЕТ
КАФЕДРА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА ГУМАНИТАРНЫХ
ФАКУЛЬТЕТОВ
МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ
и контрольные работы по английскому языку
для студентов-заочников 2 курса факультета социологии и политологии
Выпуск 4
Г. Ростов-на-Дону
Учебно-методические указания обсуждены и утверждены на заседании кафедры английского языка гуманитарных факультетов ЮФУ.
Протокол № 3 от 18 сентября 2007г.
Составитель: Е.В. Толстихина
Ответственный редактор: М.М. Тукодова
МЕТОДИЧЕСКАЯ ЗАПИСКА
Основной целью обучения студентов английскому языку в неязыковом вузе является практическое владение этим языком, что предполагает при заочном обучении формирование умения самостоятельно читать литературу по специальности с целью извлечения информации из иноязычных источников, развитие навыков устной речи (говорение и аудирование) в рамках определенной Программой тематики. Для контроля понимания прочитанного. В качестве способа передачи полученной при чтении информации, а также как средство обучения, используется перевод.
Особенностью заочного обучения является то, что объем самостоятельной работы студента по выработке речевых навыков и умений значительно превышает объем практических аудиторных занятий с преподавателем, поэтому для того, чтобы добиться успеха, необходимы систематические самостоятельные занятия.
Самостоятельная работа студента по изучению иностранного языка включает в себя заучивание лексических единиц, овладение правилами словообразования и грамматики, чтение текстов вслух в соответствии с правилами чтения, построения вопросов и ответов к текстам, перевод на русский язык (устный и письменный).
Работая над учебным материалом, подлежащим обязательному изучению в течение семестра, студент должен вести словарь, выписывая слова с транскрипцией и в словарной форме. Словарь и тетрадь с выполненными упражнениями должны быть представлены преподавателю.
В выпуске № 4 представлены 4 варианта контрольного задания № 4 для факультета социологии и политологии.
Прежде чем приступить к выполнению контрольной работы, следует изучить и закрепить с помощью упражнений грамматический материал семестра. Контрольные работы должны выполняться аккуратно, четким почерком. При выполнении контрольной работы следует оставлять в тетради широкие поля для замечаний рецензента. Материал контрольной работы следует располагать в тетради по следующему образцу:
Левая страница Правая страница