Методология и методика соц.исследования. [197] Schlackman W. A Discussion of the use of Sensitivity Panels in Market Research //Journal of the Market Research Society
[196] Григорьев С.И., Растов Ю.Е. Основы современной социологии: Учебное пособие // http://irbis. asu.ru/mmc/grig/5.ru. shtml
[197] Schlackman W. A Discussion of the use of Sensitivity Panels in Market Research //Journal of the Market Research Society. 1984. Vol. 26. No. 3. P. 191-208; Cooper P. Comparison between the UK and the US: The Qualitative Dimension // Journal of the Market Research Society, 1989. Vol. 31. No. 4. P. 509-520; Sampson P. Qualitative Research in Europe: The State of the Art and the Art of the State // ESOMAR Congress. Wiesbaden, 1985. P. 67-99.
[198] Термин «фокус-группа» в нашей стране пишется, как правило, через дефис, а за рубежом — отдельно и всегда во множественном числе (focus groups).
[199] Кгеидег R.A. Focus groups: A practical guide for applied research. London: Sage, 1988. P. 18.
[200] Григорьев С.И., Растов Ю.Е. Основы современной социологии: Учебное пособие // http://irbis. asu.ru/mmc/grig/5.ru. shtml
[201] Edmunds H. Focus Group Research Handbook. Paramount Market Publishing. Inc. 2001.
[202] Colder B.J. Focus Groups and the Nature of Qualitative Marketing Research // Journal of Marketing Research. 1997. Vol. 4. August. P. 353 - 364; Cooper P. Comparison between the UK and the US: The Qualitative Dimension //Journal of the Market Research Society. 1989. Vol. 31. No. 4, P. 509-520; Valentine V. Opening up the Black Box: Switching the Paradigm of Qualitative Research // ESOMAR Seminar, Paris, 1995.6 - 8th December. P. 25-47.
[203] Григорьев С.И., Ростов Ю.Е. Основы современной социологии. Учебное пособие // http://irbis. asu.ru/mmc/grig/5.ru. shtml
[204] Hess J.M. Group Interviewing // King New Science of Planning / Ed. by R.L. Chicago: American Marketing Association, 1968.
[205] Asbury J.-E. Overview of focus group research // Qualitative Health Research. 1995. Vol. 5. No. 4. P. 414-420.
[206] Griggs S. Analysing Qualitative Data // Journal of the Market Research Society. 1987. Vol. 29. No. 1. P. 15-34; Gordon W., Langmaid R. Qualitative Market Research: A Practitioner's & Buyer's Guide. London: Gower, 1988.
[207] Morgan D.L. Why Things (Sometimes) Go Wrong in Focus Groups // Qualitative Health Research. 1995. Vol. 5. No. 4. P. 516-523; Knodel J. The Design and Analysis of Focus Group Studies: A Practical Approach // Successful Focus Groups: Advancing the State of the Art. Newbury Park, CA.: Sage, 1993.
[208] Goldman А.Е., McDonald S.S. The Group Depth Interview: Principles & Practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1987.
[209] Разумнова И. Фокус-группы — истина «без фокусов» // http:// www-ic. dcn-asu.ru/-silant/pr/works/06.htm 4и 3
[210] Patton M.Q. Qualitative evaluation and research methods. (2nd ed.). London: Sage, 1990.
[211] Edmunds H. Focus Group Research Handbook. Paramount Market Publishing. Inc. 2001. P. 1.
[212] Testing — Focus Groups // http://www. lib.utexas. edu/dlp/imls/ focusgroups. html
[213] Glesne С., Peshkin A. Becoming qualitative researchers: An introduction. N. Y.: Longman, 1992.
[214] Kreuger R.A. Focus groups: A practical guide for applied research. London: Sage, 1988. P. 94. 457
[215] Longer J. The Mirrored Window: Focus Groups from a Moderator's Point of View. Ithaca, N. Y.: Paramount Market Publishing, 2001; Григорьев С.И., Растов Ю.Е. Основы современной социологии: Учебное пособие // http://irbis. asu.ru/mmc/grig/5.ru. shtml
[216] Григорьев С.И., Ростов Ю.Е. Основы современной социологии: Учебное пособие // http://irbis. asu.ru/mmc/grig/5.ru. shtml
[217] Morgan D.L. Focus groups as qualitative research. London: Sage, 1988. P. 42.
[218] Григорьев С.И., Растов Ю.Е. Основы современной социологии: Учебное пособие // http://irbis. asu.ru/mmc/grig/5.ru. shtml
[219] Информация с веб-сайта центр РОМИР: http://www. romir.ru/ qualitative, htm
[220] Кгеидег R.A. Focus groups: A practical guide for applied research. London: Sage, 1988.
[221] Stewart D.W., Shamdasani P.N. Focus groups: Theory and practice. London: Sage, 1990. P. 15.
[222] Кгеидег R.A. Focus groups: A practical guide for applied research.
London: Sage, 1988. 4 В 3
[223] Гоуайзер Ш., Уитт Э. Путеводитель журналиста по опросам общественного мнения. М.: Вагриус, 1997. С. 38.
[224] См.: Гоуайзер Шч Уитт Э. Путеводитель журналиста по опро
сам общественного мнения. М.: Вагриус, 1997.
1 Инструментарий. Методы сбора информации при проведении исследований // http://www. gortis. info/article/static/70/
Dillman D.A. Mail and Telephone Surveys. N. Y.: Wiley, 1978. Ch. 7.
2 Мангейм Дж.Б., Рич Р.К. Политология. Методы исследования. М.: Весь мир, 1997. С. 207 - 208.
[227] ТгетЫеу A. Sondages. Histoire. pratique et analyse. Quebec, 1991.
P. 312.
[229] Основы прикладной социологии. Учебник для вузов. М., 1995. С. 125.
[230] Link M.W., Oldendick R.W. Call screening: Is it really a problem for survey research // Public Opinion Quarterly. 1999. № 4. Vol. 63.
[231] Мягков А.Ю. Влияние метода сбора данных на вербальное поведение респондентов // Социологический журнал. 1999. № 1/2. С. 133-142.
[232] Wiseman F. Methodological bias in public opinion surveys // Public Opinion Quarterly. 1972. Vol. 36. No. 1.
[233] Rogers T. Interviews by telephone and in person: quality of responses and field performance // Public Opinion Quarterly. 1976. Vol. 40. No. 1. P. 56; Groves R. Actors and questions in telephone and personal interview survey // Public Opinion Quarterly. 1979. Vol. 43. No. 2. P. 194-195.
[234] Miller P.V., Cannell Ch.F. A study of experimental techniques for telephone interviewing // Public Opinion Quarterly. 1982. Vol. 46. No. 2. P. 260.
[235] Дмитриев A.B., Тощенко Ж. Т. Социологические опросы и политика // Социол. исслед. 1994. №. 5.
[236] Мягков А.Ю. Влияние метода сбора данных на вербальное поведение респондентов // Социологический журнал. 1999. № 1/2. С. 133-142.
[237] Мягков А.Ю. Влияние метода сбора данных на вербальное поведение респондентов // Социологический журнал. 1999. № 1/2. С. 133-142.
[238] Groves R. Actors and questions in telephone and personal interview survey // Public Opinion Quarterly. 1979. Vol. 43. No. 2. P. 193; Fox J.A., Tracy P.E. Randomized response: A method for sensitive surveys. Beverly Hills. CA.: SQASS, 1986. P. 15.
[239] Мягков А.Ю. Влияние метода сбора данных на вербальное поведение респондентов // Социологический журнал. 1999. № 1/2. С. 133-142.
[240] Мягков А.Ю. Влияние метода сбора данных на вербальное поведение респондентов // Социологический журнал. 1999. № 1/2. С. 133-142.
[241] Информация с веб-сайта: http://www. marketingresearch.ru
[242] Бутенко ИЛ. Стандартизированное интервью и новые технологии // Социол исслед. 1997. №11. С. 100- 106.
Маркетинговое исследование — любая исследовательская деятельность, обеспечивающая потребности маркетинга, т. е. система сбора, обработки, анализа и прогнозирования данных, необходимых для конкретной маркетинговой деятельности.
Маркетинговые исследования проводятся с целью получения полной и достоверной информации, необходимой для определения объема и номенклатуры закупаемых товаров и организации их адресной реализации конкретным группам потребителей. Фирмы-клиенты исходят из того, что заказываемая информация нужна им для достижения конкретных результатов и носит прикладной характер. 475
[243] Burns Alvin С., Bush Ronald F. Marketing Research. New Jersey: Prentice Hall, 1995; Kotler Philip. Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control: 9th ed. Prentice Hall, 1997; Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика. 2-е изд. М.: Финпресс, 2000.
[244] Кудяков В.А. Анкетирование в системе маркетинговых исследований // http://www. bma.ru/lib/liblO.htm