Житие и подвиги преподобного Иродиона Илоезерского
(Л. 1) Месяца сентемриа в 28 день житие и жизнь, и подвизи [ Нет Маз.] преподобнаго отца нашего Иродиона, новаго Илоозерскаго чюдотворца [ Чудотворца Илоезерского Маз], еже есть[Нет Маз.] в Межъозерии [2].
Благослови, отче, прочесть[Нет Маз].
Не во многа времена и в наша лета соде[я]ся Божиим изволением. Преподобному и богоносному отцу нашему Корнилию игумену ко Господу отшедшу, ученицы же [Нет Маз.] его, оставлше своего пастыря и учителя и приимше [Приимша Маз] своя воля (Л. 1 об.), коиждо желая на игуменство, а инии на келарство, и ини же на нарядничество, и инии же [Нет Маз.] святии и преподобнии отцы узским и тесным путем путшествующе, сии же от властеи небрегоми быста. И [Нет Маз.] изыдоша из монастыря мнози овии ис Корнилиева монастыря и идоша на восток [Нет Маз.], а инии на северную страну к Белуезеру[В Маз. далее: приидоша] [3].
Прииде [Нет Маз.] сии же преподобныи отец наш Иродион схимник в волость Овве, нарицаемую Илоские, на Улом [Уро Маз.] езеро [4]. Преподобныи Иродион вселяся ту [И вселяся ту преподобныи Иродион Маз.], часовню и келию постави и пожи (Л. 4)ве [Поставив и живее Маз.] ту в добре подвизании многа лета. И от утра и от вечера [И от труда своего Маз.] во едину убо от нощи от великаго бдения вниде в тонок сон. И се ж, мало ему спящу, и прииде к нему глас, глаголя [И глагола Маз.]: «Убудися [Нет Маз.], востани, старче, и иди в весь, нарицаемую Межьозерье [Озерье Маз.], на остров, еже на Илоезеро [5], и ту на острову постави церковь Пречистыя Богородицы честнаго Ея Рождества [Рожества Маз], и ту уготовах ти место». И убудився, бе преподобныи отец наш Иродион, и иде в весь, нарицаемую Межъозерие, и прииде на реку, Рыбницу [6] (Л. 4 об.) зовому[Востав преподобныи от сна и сотворив молитву, размышляше в себе видению тому. По явлении же том поиде преподобныи к веси, рекомеи Межьозерию, и прииде на реку, зовомую Рыбницу Маз.]. И нападе на нь сон, и помоли в себе Бога, и мало успе, и слыша манием [И помолися Богу, мало успе преподобныи от путнаго шествия и слышав манием Маз.] звон [7] на том острове [Острову Маз.] на Илоезере. И востав, благодаря [Преподобныи от сна, благодарив Маз.] в себе Бога [В Маз. далее: и Пречистую Богородицу.], и вскоре прииде на остров, и походи [Походив Маз.] на нем, и возлюби его [Нет Маз.], что [Яко Маз.] угодно иноком жителствовати, и купи преподобныи тот остров у некоего боголюбива мужа, зовомыи Анисим [Зовомаго Анисима Маз] [8]. И постави церковь преподобныи [В Маз. далее: отец наш.] Иродион во имя Рождества Пресвятыя [Пречистыя Владычицы нашея Маз.] Богородицы, и украсив ю иконами Господни [В Маз. далее: и утварию церковною], аки невесту Христову. И живе ту многа лета (Л. 5 об.) у Пречистые Богородицы в трапезе [В Маз. далее: И живе преподобныи у церкви Пречистыя Богородицы в трапезе лета доволна.] [9].
И мнози к нему приходяще ползы ради и поучахуся от него. И кто ему принося пищу, и он то все раздаяше [Мнози же християне окрестьнии и дални прихождаху к преподобному ползы ради душевныя, поучахуся от некоего. И приношаху же ему пищу, и он же, приемля, своима рукама раздаяше Маз.] нищим, а сам мало ядше, толко от глада ему не пастися. И некто к нему прииде [По смотрению Божию прииде к преподобному Маз.] с пищею боголюбив муж, зовомыи Елисеи, и молитву творя у трапезы. И не отдаст глас. И постоя [Елисей, стоя вне у трапезы, молитву творя. И не бысть к нему ответу. Постоя Маз.] мало, въторое творя [Сотвори Маз.] молитву. И не бысть глас [Ему гласа. И в третие сотвори молитву. Святыи же ему не отвеща Маз.]. И вниде Елисеи [Муж тои Маз.] в трапезу, и не бысть [Виде Маз.] святаго. И стоя, глядя [Глядая Маз.] по трапезе, и не виде святаго [Нет Маз.]. И прииде к пеще, анже (Л. 5 об.) преподобныи в пеще на горящем углии лежаше [10]. И увидев преподобныи Иродион [К пещи, и узре преподобнаго, в пещи на горящем углии лежаща. Видев же преподобныи мужа того предиреченнаго Маз.] Елисеа, вскоре изыде ис пещи горящия [Горящие Маз.]. И углие, аки пламень, горящии [Нет Маз.]. И преподобныи [Преподобный же Маз.] Иродион ко Елисею глагола [Рече ко Елисею Маз.]: «Прости мя, честныи отче, Бога ради!» Аз же, грешныи [И муж же тои Маз.], во ужасе велице бых для огня. И разгоревшися пещ углия, что невозможно противо пещи [Велице быв, разгоревшуюся пещь видев и углие огненно, яко невозможно человеку против пещи Маз.] близ стояти [В Маз. далее: О чудо!], сему же преподобному Иродиону возлежащу на огненном угли [В Маз. далее: яко на месте покоине.].
И христиане, окрест живущии, сотвориша [Нача Маз.] приходити к Пречистои Богородицы, мужы и жены: дети крестити, (Л. 2) и свадбы венчати [Крестити, и на браки приходити Маз.], и умирающих у Богородицы [Нет Маз.] похраняти, и молва велия бысть [Бысть велия Маз.]. Сии же преподобныи [В Маз. далее: отец наш.] Иродион моля Христа Бога, чтобы ему не видети [В Маз. далее: жен, красящихся ризами или их умастения.]. И бысть не видети [Видя Маз.]. Христиане, приходя [Приходяху Маз.], молбы творяху Христу Богу нашему и Пречистеи [Пречистои Маз.] Богородцы, кануны [Каноны Маз.] творяху и моления [ Потребная приношаху Маз.], на монастыре у Пречистые Богородицы [Нет Маз.] пияху [В Маз. далее: ту.], и молва велия бысть пиянства ради, и скаредныя всякия речи износя мирские [Изношаху мирския Маз.] люди. И не можаше [Изношаху мирския Маз.] святыи Иродион [Нет Маз.] слышати [В Маз. далее: скаредства того.], молящуся [Молящееся Маз.] Христу Богу, чтобы ему не слышати. И бысть не слыша [Нет Маз.]. И бысть седя не слыша, ни видя [Ни слышати, ни видети Маз.]. И кто к нему (Л. 2 об.) приходя неподобен, и преподобныи Иродион возбраня по имени, и с неподобными и нечювственными не глагола ничтоже. И кто ему принося пищу, и святыи Иродион все раздаяше нищим. И от субботы до субботы преподобныи Иродион причащашеся [Неподобен, возбраняя по имени и, и с неподобными и нечювственными не глаголя ничтоже. И приносиму пищу всю раздаяше нищим, а сам преподобныи Иродион от суботы до суботы причащаяся Маз.] Святых Христовых Таин, и мало хлеба ядя, и в меру воды пия, и по вся нощи без сна пребывая, а [Удручения ради телеснаго Маз.] в бани во вся дни живота своего не мывся.
И возвещено бысть преподобному Иродиону смерть аггелом Божиим. И причастився Святых Христовых Таин от священноинока Исаиа [11]. И единои убо (Л. 3) минувши нощи [Нощи минувшу Маз.], прииде к преподобному Исаиа, и бысть благоухание велие, и вниде в келию, и преподобному Иродиону, к Господу отшедшу, лежа [Лежащу Маз.] взнак в схиме, руки же на грудех [Персех Маз.] крестообразно положены. Исаиа же, и Елисеи, и инии боголюбивии мужи стекшеся и похраниша честно его [Мужие, стекшася, со псалмы, и песньми, и пени духовными честьное его тело похраниша честне Маз.] в часовне [12] на острову у Пречистые [Пречистыя Маз.] Богородицы на Илоезер [В Маз. далее: месяца.]сентября в 28 день, на память преподобнаго отца нашего Харитона исповедника о Христе Иисусе Господе нашем, Емуже слава ныне и присно и во веки веков. Аминь [В Маз. этих слов нет.].
(Л. 3 об.) Чюдо 1 преподобнаго Иродиона Илоозерскаго по преставлении [Преподобнаго отца нашего Иродиона далее зачеркнуто: чюдотворца Маз.]
Послушаите, братие, да скажу вам. Бысть некто муж именем Софонии, часто приходя ко Пречистеи Богородице [Пречистои Богородицы Маз.] и к преподобному [В Маз. далее: отцу.] Иродиону к часовне. И могила преподобнаго высока учинися. И сеи муж [Муж же тои Маз.] Софонии посохом в могилу преподобнаго уткнув [Уткнув преподобнаго Маз.], и ослепе очима [13]. И многи дни и лета плачася [Плача Маз.] свою слепоту, не виде ничтоже, камо иде и где, не ведая, день или нощь. И плачася у преподобнаго Иродиона много. И сведоша его людие в келию [Нет Маз. ] [14, и успе. И явися ему (Л. 6) преподобныи Иродион, аки жив, и глагола [Глаголя Маз.]: «Что же еси безгласен, брате, ко мне [В Маз. далее: Прииде.], и без благословения со мною беседуя, и во гроб мои посохом тыка [Тыча Маз.]? Аще же [Нет Маз.] ми обещаешися и покаешися Господу Богу, что впредь тако не творити [Сотвори Маз.], и ты иди, брате, к моему грешному гробу [Нет Маз.] и тамо прощение получиши». И убудився сеи муж [Муж тои Маз] Софонии, глаголя: «Скоро ведите мя к чюдотворному гробу преподобнаго Иродиона!» И приведоша его ко гробу святаго [Нет Маз.], и припаде со слезами многими, плачася. И отверзошася [Отверзостася Маз.] ему очи, и выдев, аки [Яко и Маз.] первие. И сотвори [Сотворив Маз.] сеи муж (Л. 6 об.) Софонии над преподобным Иродионом гробницу, бысть [Иже бысть Маз.] и до сего дни, и написав образ преподобнаго Иродиона по подобию и по образу его [И образ написа по образу и по подобию преподобнаго отца нашего Иродиона Маз. ] .[15]
Чюдо 2 [Нет Маз.]преподобнаго отца нашего Иродиона
Бысть [Нет Маз.] некая жена имянем Матрена [В Маз. далее: живяше.] во граде на Белеезере [16], чрево растяше, и утроба, аки камень [Утроба у нея, аки камень, туга Маз.]. И от [Нет Маз.] зелные болезни изнемогши [В Маз. далее: еи.], уже к концу живота приближающися, и не знаяше, что бо [Нет Маз.] будет. И се [Сеи же Маз.] от зелныя болезни мало успе, и прииде к неи старец, сединами украшен, и глагола: «Жено, аще хоще (Л. 9) ши исцеление получити, иди в Межъозерие ко Пречистеи [Пречистои Маз.] Богородицы и ко старцу Иродиону к часовне и имаши милость Божию получити». И воста Матрена [Матрона Маз.] от сна, скоро идее [Нет Маз.] ко Пречистеи [Пречистои Маз.] Богородицы и к преподобному Иродиону и вскоре исцеление получи.
Чюдо 3 преподобнаго [В Маз. далее: отца нашего.]Иродиона
Бысть инок Васиан иконописец на великом [В Маз. далее: ли.] езере Озацком. Сему [В Маз. далее: же.] иноку Васиану из лодки вывалившуся, и ветру велию дыхающу, Васиану-иноку утопающу, и воспомянув преподобнаго [В Маз. далее: отца.] Иродиона [В Маз. далее: и.]. Сеи (Л. 9 об.) же скорыи на помощь, Васиан же инок, аки на досце, ношашеся, и привергоша его на брег вскоре [Помощь, преподобныи отец наш Иродион Васияна, аки на дцке, ношаше и принесши его на брег. И вьскоре Маз.]. И явися ему преподобныи Иродион, аки жив, рек [Глаголя Маз.]: «Се, цел еси, брате. Иди ко Пречистеи [Пречистои Маз.] Богородицы и ко старцу Иродиону на остров на Илоезеро, и тамо спасение получиши, и покои добр обрящеши». И иде инок Васиан [Нет Маз.] на остров ко Пречистеи [Пречистои Маз.] Богородицы [В Маз. далее: и к преподобному отцу Иродиону.], и живе ту доволная лета, и ко Господу отиде [Лета доволна и ко Господу отиде Богу нашему Маз.].
Послесловие к житию преподобного Иродиона Илоезерского [17]
Преписася сия книжица Житие и чюдеса преподобнаго и богоноснаго отца нашего Иродиона, Илоезерскаго чюдотворца, в Новоезерском Кирилла Белаго монастыре лавры Киево-Печерския грешником иеродиаконом Кириаком (Ястребенским). 1748-го году марта с 4 числа начася, а совершися того ж марта 23 дня.
Известно же буди православному читателю, что оное Илоезеро отстоит от града Белаезера за двадесят пять верст (инии же счисляют тридесять верст), на котором остров преподобнаго отца Иродиона, а на острову церковь ныне приходская и другая церковь над гробом преподобнаго Иродиона чюдотворца. Священник же имеется белой, всякие требы отправляющий при оных церквах, токмо жилище мирское и поповское подалече [18]. А на острову и возле храмов никто не живет и строения кроме церковнаго никакого не имеется. Остров же и ныне украшен древесы преизрядно, осеняющими церкви. И остров тот в окружности своеи зело невелик, окружен водою Илоезером, и от земли ход есть неболшой. А от Новоезерскаго монастыря к Белуезеру в правую сторону до оного острова тридесять верст.
Сего преподобнаго Иродиона чюдотворца Житие издавна желанием вожделех списати и имети у себе спасения ради душевнаго, токмо чрез пять годов не мог нигде проискати и целаго его изобрести. А в христолюбивых людех града Белаезера и в протчих у кого пять чюдес написано имеется, у кого три или полжития преподобнаго, но и то все несходно. У того так, а у иного инако написано. Того ради долгое время не мог подлиннаго сыскать, а от прочих не мог в толк взять, донеле же Господь дарова ми по желанию моему получить искомое.
А сие Житие преписася и исправися со изяснением речей и протчаго, что надлежит, про свою приватную потребу с тетради Жития и чюдес преподобнаго отца Иродиона, имеющейся ныне при оной церкви. И молитвы положишася зде по вере моей к преподобному отцу Иродиону, елико мя Христос Бог вразуми и настави молитвами угодника своего. Потрудихся же и изследовах с писма характейнаго, весма речию неудобнаго, тщателно и разсмотрително кроме погрешения и излишества с доволным временем и разсуждением, якоже вышше рех, про себе самаго чести и молитися, понеже тетрадь оная, которая при церкви обретается, переводу до розобраня весма труднаго, и чтущему всячески невразумителна, и невнятна розбитием речей, недописок и несогласий.
И молитв никаких при той церкви при гробе преподобнаго отца Иродиона, кроме тропаря и кондака, не имеется. А которые издавна имелись, тые, неведомо како, потерялись. А молебны богомолцам, кои прилучатся, отправляют чюдотворцу Иродиону из общеи минеи. Память же его септемвриа двадесять осмаго дня почитается со всенощным бдением повсягодно, где христолюбивых людей собрание великое бывает.