Собора шестаго, еже в Трулле. правило, 75. ищи в Матфее.
Еже пети в церковь приходящии хощем, да ниже вискание безчинное творят, и естество на вопль понуждают ниже что приглаголют, от иже неприличных церкви и не своих. но со многим вниманием, и умилением псалмопение приносят, сокровенных видцу Богу. ибо благоговейны быти сыны Израилевы, священное научи слово.
От Валсамона, и от Зонарева. толкование.
Божия церкви, домове молитвам глаголются. тем же и молящиися, молити Бога должни суть со слезами и смирением, но не бесчинным, и безстудным образом.
Уставиша убо отцы, да не поются священная пения и псалмы, вищанми безчинными, и пиянственными, и естеству нужду приносящими. Ниже некими доброгласии неприличными, церковному составлению и последованию. якова же суть мусикийская пения. и излишняя различия гласовом [италийских разносогласии любителю внимай]. но со многим умилением, и нравы благочестными и святыми приносити Богу молитвы, ведущему тайная сердец наших.
Сия же повелеша, последованне евангельскому речению заповедавшему.
Яко не подобает нам якоже язычником молитися, с лишесловием и воплем, яко мнящимся нам услышаном быти, за многоглаголание наше, но в тайне приносити песнь Богу. творити же и прошения подобне, да и Отец наш небесныи видя в тайне, воздаст нам яве. ельма же рече, и Моисейскии закон глаголет, в Леввитице, яко благоговейны быти имут сыны Израилевы.
Мы же такожде иже закона сего прияхом кончину, должни есмы благоговейнейши быти, и по узаконеному жительствовати.
Прочти еже в Маргарите слово, святаго отца нашего Иоанна Златоустаго, написанное, на истолкование речения пророческаго глаголющаго.
Видех Господа седяща на престоле высоце, и превознесенне. ибо возбраняет скиническая песнопения, и плясания руководящих, и презельныя возгласы. Ведомо ти буди и сие правило, како возбраняет органы, и прегудныя пения. и песни блудническия, во псалмопениих ухищряемыя.
Такожде и глаголемая, усугубления. и безстудное сих бываемое пренебрежение. Поющии, висканми безчинными, и подобная презревше. то со многим вниманием, и умилением да поют. аще ли же ни да запретятся. еже пети тропари, и каноны мирским священником, и прочим миряном прилично. иноком же, особь вне собора и на уединении, или в пустыни живущим, неполезно есть се. многажды же и виновно и на вред им бывает. Яко же рыбарь, удицею, и червием ловит рыбы. сице и диявол сими тропарями, и песньми, на тщеславие, и сластолюбие, и человекоугодие, воздвизает инока. Песни многих в преисподняя земли низведоша, не точию мирян. но и священников. иже умягчивше себе удобне в блуд, и во иныя многия скверныя страсти низвергошася [святаго Силуяна]. песнь, убо мирским есть, да людие собираются в церковь. Да не убо согласом вопиения молитву творим, но со усердием сердца, ниже в показание. но со всякою кротостию, и вниманием ума. тако бо и Моисей с молчанием моляся, услышан бысть. Веждь же о сем, яко зде песни егда воспоминает, не самыя умны богодохновенныя уничижает и отвергает, понеже в творцех. Песней, и гласов церковных Дух Святыи сам действоваше. но нравы петия, и поющих. зане петия убо от некоих бывают с воплем, со движением всея плоти, помаванием главы, плесканием рук, попиранием ног. не суть се пения, но безчиния. поющии же глас или отончевают, и возносят или одебелевают. или велии вопль испущают. се же да лучши инех явятся, и человекоугодие и тщеславие исполнят, сицевая пения от церкви суть далече. и сице поющии правильно да запрещаються.
Дар всякому духовнику.
Виждь всякии духовниче, яко егда послушаеши исповеди кающагося. осмь облежащих грехов истязовати должен еси.
1. Кто есть согрешивыи, си есть коего жительства, коликих лет, коея мудрости, коего чина и достоиньства. елико бо степень высочайшии, толико есть падежь страшнейшии, и неблагодарство вящьшее. такожде лета зрительна суть. абие егда человек отрок начинает разумети, совесть его исправляти подобает.
2. Что согреши. Аще злое заповеданное. или злое от рода своего. аще грех смертныи, аще повседневныи: о смертных бо гресех наипаче исповедатися подобает, о них же вышше.
3. Где согреши. Аще на месте святом, или простом. и прочее.
4. Коими согреши. Си есть аще исповедаяся иных привлече словом, или образом злаго жития ко греху, или мздою приведе. сие бо есть дело диявольское. иже бо соблазнит единаго от малейших. уне ему было жернов камень. и прочее, яко же рече Христос. Матф., 18.
5. Коль краты согреши. аще обыкл есть к греху, или ни, обычай бо лукавыи не облегчает греха, но паче обтягчавает. и сего ради кождо число грехов своих, должен есть исповедати.
6. Почто согреши. Сие есть аще от немощи, аще от страсти, аще от неведения. или паки от избрания и совершеннаго произволения, нежели инако исполнися.
7. Како согреши. аще по естеству, или противу, уби кого кто, аще древом аще мечем, нравом коим грех содеяся исповедати должен есть.
8. Когда согреши, си есть аще в пост, или иногды. аще в день делательныи, или в праздньственныи. аще во дни или в нощи; аще в той час егда друзии в церкви бяху и прочее. сие бо облегчает, и обтягчавает грех.
Сия вся со опасением испытай, да ни сам преткнешися, ни исповедающагося соблазниши, или погубиши.