О Господьских праздницех, в среду, или в пятки.
Аще Господьскии праздник случится в среду, или в пяток разреши на рыбы, и оливу сиречь квас. Аще ли праздник святых апостол, единаго от дванадесяти, на вино и оливу разреши. в прочия же памяти празднуемых святых на вино точию разреши. тако бо изобразиша божественнии отцы. разсуждению же искуснаго настоятеля не прекословь.
О понедельнике.
В понедельник же, миряне от мяса, иноцы же от сыра, и яиц и рыб, да воздерржатся. аще ли и больше может кто, оста на еговем произволении.
О великой четыридесятницы.
В великую же 40-ницу, должен есть всяк християнин понуждатися, и опаство велие имети, яко десятину Богу всего лета приносяи, и очищение грехов исполняяи.
О первой седмицы, 40-ницы.
В первую седмицу, обычно есть всем тщащимся о своем спасении, ясти в среду и пяток, тонкую пищу. аще ли кто за недуг не может, да вкушает на всяк вечер первыя седмицы хлеба мало и воды, негде и суровое зелие, или моченое сочиво. обаче воздержательне. со страхом и сокрушением сердца. аще ли и юху без оливы, во вторник и в четверток, сотворит за немощь, и сие беспорочно есть. В суботу же и в неделю всея четыридесятницы, разрешаем на оливу и вино. на рыбы же, точию в праздник Благовещения, и в неделю Цветоносия, яко же речеся выше. правило, 221. по первой же седмицы, ямы на всяк день сухоядение.
О великой седмицы.
Великую седмицу, яко Господня спасительныя страсти обносящую, достоит хранити паче иных. в великии же четверток, труда ради божественныя литургии, разрешаем на масло и вино. в великии же пяток, по силе да понуждаются вси боголюбцы и постнии пребывати даже до совершения божественныя литургии в великую суботу. аще ли кто не возможет за немощь, или за старость, в вечер великаго пятка, да снесть мало хлеба с водою. и сице убо о велицей четыридесятницы.
О посте Христова Рожества.
Прежде же Рожества Христова святыи пост, в суботу и в неделю точию разрешаем на рыбу. а во вторник и четверток, на масло и вино. в понедельник, в среду и в пяток, пост до 9-го часа. аще ли не может кто воду пити в понедельник, да разрешает на масло и вино. среда же и пяток хранити по силе, кроме великаго и тяжкаго недуга.
О посте святых апостол. и Пресвятыя Богородицы.
О посте святых апостол, и Богородицы, той же устав да есть; аще ли же многажды знойнаго ради времене не может кто довершити девятаго часа в среду и пятки, поне да хранится еже не многоразличная да яст, но худую да представляет трапезу.
О чаровницех.
Иже чародействуют, в дванадесятодневном времени с приемлющими сих чарования, и со глаголющими яко истинна суть, анафема да будет. сия бо вся идолослужение есть. аще ли покается, да запретится два лета. Вопрос. Аще ли суть жены глаголемыя гилуди сиречь ведьмы, и ссысающе кровь из детей, и умерщвляют их. Ответ. Сия есть диявольская прелесть, и отнюд не приемлите сего. Бог бо мертвит и живит. а бесове ниже в свиниях неймут власти. яко же убо прельщает в мертвецех, их же глаголют преисподники, сице и зде, воздвиже неких злая помышляя непщевати о человецех. тем же по силе возбраняй глаголющим что таково. занеже и Великии Никифор, Исповедник патриарх Цареградскии, вельми запрети верующим в сия, причетники убо низлагает. людяны же отлучает.
А иже како видят нецыи мечты на пути, сие бывает от бесов, попущением Божиим. ибо человецы вместо благих, и добрых словес сквозе язык произносят диявола, и понеже того присно призывают, приходит к ним усердно отступившу Богу [Бог того отступает кто бесом или дияволом человека называет].
Вопрос. Аще обрящется мертвец, глаголемыи у нас преисподник, что годе быти. Ответ. Несть сие несть. диявол бо хотя прельстити неких, еже сотворити нечто нелепо, и во искушение и гнев Божии, творит сицевая ложная знамения.
Множицею бо и в нощи привидится некиим, аки идет некто, его же видяху прежде, и беседует с ними. есть же тогда, и прорицает нечто.
Иногда мнится виден быти на пути, или стоя, или ходя, иже умерл прежде времени. подвизает же живых, да прокопывают гроб, и видят мощи. и понеже совершенныя неймут веры к Богу, преобразуется диявол, и облачится в мертвое тело, и многовременен мнится быти мертвыи, и плоть имети, и кровь и нокти, отсюду окаяннии, на огнь устремляют. и собравше древеса, сожигают мощи, и потребляют я огнем. себе же соблюдают во огнь вечныи, да сожжени будут, яко же и тии сожгоша онаго мощи.
И мощи убо единою сожжени и истреблени ныне, востанут паки в день воскресения, и сопротив отвещают сим, пред страшным Судиею. они же послани будут в огнь вечныи, безконечно мучащеся. аще не покаются присно, о них же согрешиша. Сего ради и божественнии отцы, шестолетному запрещению предаша, сицевое беззаконие творящих мирян, священники же отнюд повелеша изврещи.
Обычай есть нечестому бесу, многия мечты творити во еже прельстити человеки. и сицевыи бес подобен есть пчеле. Яко же пчела обретши улии тощь без прилежания, многажды вселяется тамо. сице и бес, тело обрет тщее, и не прилежное, входит в не, и творит мечты, и прельщает человеки.
Подобает убо, егда обрящется таковыи бес призвати священники, да сотворят молебен Богородице, и освящение воде. таже да литургисают. и да поют трисвятое в помощь всем, да сотворят и помин с коливы. Посем запрещения две от крещения да прочтут. и святою водою да кропят люди прилучившияся тамо, и излишнее излияти на мощи, и благодатию Христовою, отбегнет бес оттуду.
Тако бо и святыи Макарии молитвою исцели жену, претвореную в кобылу, волшебною хитростию.