Правило иереом, иже не облачаются во освященныя ризы.
или неразумием, или гордостию, или леностию.
Стихарь есть правда, а фелонь истинна. и прииде правда с небесе, и облечеся во истинну, Слово Божие облечеся в плоть, и неразлучно пребывает. ты же брате изволил сан иерейскии, не разлучай стихаря с фелоном, аки Христа во двою естеству. слыши Господа рекша учеником, шедше научите вся языки, крестяще их во имя Отца и Сына и Святаго Духа. учаще я блюсти вся елика заповедах вам. и паки рече, тако нам есть лепо исполнити всяку правду. виждь како ти рече блюсти все и исполнити. Павел рече, облечетеся во вся оружия Божия, яко избраннии Божии. и Давыд рече, иереи Твои облекутся в правду, и во отец твоих место быша сынове твои. и поставиша я князя по всей земли. во Авраамовы чада место, апостолы постави. во апостол место святыя отца, архиепископы и иерея.
Правило святаго Иоанна Милостиваго, поучение попом.
И се паки некто иерей от церкви Иоанна Милостиваго. начат служити вечерню без стихаря. видев же Иоанн Милостивыи, повеле изгнати и. и иному иерею повеле служити вечерню. и неколико дней пребысть не служа, и призва архиепископ рече ему. чадо ведением ли се сотвори, или неведением, или леностию или величаяся. и рече поп, владыко неведением се сотворих. и рече ему Иоанн, аще бы ведая се сотворил или величаяся или леностию. то отнюд бы тя извергл из поповства, но да простит тя Бог. и служи яко иерей Христов, в стихаре и в фелоне. на вечернях и заутренях, и кресты нося. како соблазнился еси отлагаеши начало иерейству. поставлен еси прежде в дияконы в стихарь, и потом ти фелонь возложен. како главы не храниши, а поконцыся держиши. начало иерейству отверг дияконство, и всего причта священническаго яже о Христе. и раздираеши ризу от ризы, яко он первыи злодей ризу раздра. жидовьстии же воини разделиша стихарь Господень. слыши Господа глаголюща, Аз есмь начало и конец. и паки рече испытайте писания, яко в тех имате обрести живот вечныи, и та суть о Мне послушествующа. и рече поп, владыко, большия видех попы. тако творяща. и рече Иоанн, и аз веде же. яко вы творите богатыя и величавыя попы большими, тии же у Бога хуждьши суть. а хуждьшии же в веце сем, и работающеи Господеви со страхом, в будущем веце вышши будут. слыши Господа глаголюща, не приидох да ми послужат, но да послужу. и кто в вас хотяи быти болии в царствии небеснем. буди всех меньши и всем слуга. и то рек, отпусти его с миром.
О иеромонасех, еже о священноиноцех.
Аще кии священноинок падется в блуд, да престанет литургисати, каяся три лета, и поклоны яже обычно творят иноцы, да усугубит. и тако да будет прият к причастию, но не священнодействует.
Вопрос. Аще подобает по вине извержену бывшу священнику, или волею священьство оставльшу. зазревшу же себе, предглаголати. благословен Бог наш. и Боже ущедри ны. и Христос истинныи Бог наш. или кадити кадильницею. или причащатися внутрь олтаря. Ответ. Никако, ибо в простолюдин место учинен будет. аще кии священноинок во истицание падется, да не литургисает в той день. аще и великая нужда есть. Аще священноинок со инокинею падется, да запретится лет девять, поклонов пятьсот на всяк день, и сухоядение, кроме субот и недель. аще ли сей великаго образа будет, да запретится лет дванадесять, и поклонов тысяща, на всяк день. и прочая вышьше написана. Священноинок опився и изблевав, да не литургисает лето едино, и поклонов триста на день творит. аще ли литургисав, от объядения изблюет. лета два да не причастится. Инок в баню отходя, и помазуяся помазанием. или на всяк день мыяся, разве точию за немощь. аще убо священник есть, да не литургисает лето едино, поклонов пятьсот. аще ли послушник есть, пол сих.
Вопрос. Имать ли власть духовник священноинок держати мирских прихожан. Ответ. Сие дело безчиния есть, яко же глаголют священная правила. ибо духовник должен есть сидети в своей келии, и правити си правило.
Аще ли обязуется сицевыми самовольно, кроме нужды учительства, и спасения ближняго. и паче же аще не повеленно ему на се от архиерея. сей несть духовник, но телесныи купец, корчемствуя благодать Святаго Духа.
Вопрос. Подобает ли священнику благословити женитву. или отроча крестити, или дати роженице молитву. Ответ. Священноиноку убо, аще и духовник есть, но не подобает благословити женитву. крестити же человека, яко иерей имать власть, невозбранибося в нужду, даже до сего токмо.
Вопрос. Коликих лет должен есть имети дети, хотяи быти духовник. Ответ. И сие святии отцы уставиша, аще есть добродетельныи, и тщателныи в духовных чинех, должен быти повышше четыридесяти лет. а ниже сих лет, аще видиши кого духовника, не имей его духовника. ниже дерзай ему что исповедати, ибо диявол в нем ликует. и уязвляется на всяк день, и не познавает, сокровищуя себе вечныи огнь. аще и скопец есть, но сердцем на всяк день блудит.
Вопрос. Аще достоит быти духовнику мирскому сущу священнику благоговейну старцу, имуще подружие. Ответ. Сие несть возбранено. аще токмо есть благоговейныи, и добродетельныи вельми. обаче зде со отлучением, возбрани сие. всесвятейшии наш владыка вселенскии патриарх, не менше быти, от прежде реченных лет.
Вопрос. Аще суть иноцы священницы неискусни слову, во еже приимати помышления. друзии же несуще священницы, знают сей искус, достоит ли сицевым помышления приимати неких, или ни. Ответ. Иже помышления приемлют, врачев искусных чин содержат, знающих на недужных подобная наводити былия. Аще убо кто есть священник, неискусен же. а другии несвященник, искус же имея духовнаго деяния. сему паче священника, праведно есть помышления приимати. и правильно исправляти. обаче иже не суть священницы иноцы, паче же неискуснии. приемлющии же неких помышления, и связующии и решающии. да знают, ибо не по правилом сие творят. и ни во что же есть. яко святии отцы ниже священником изволяют без повеления архиерейска примирити кающихся. яко же шестое, и четыредесять третие правило, иже в Карфагене собора изъясняет.
Вопрос. Достоит ли несвященному иноку, или освященному исповедания человеческая приимати самовольне, или ни. Ответ. Ко богопроповедником рече Господь апостолом, вы есте соль земли. и елика свяжете, и елика разрешите на земли. разрешена суть на небеси. тем же от божественых отец наших узаконися, даже исповедающимся примирителе бывают епископы, приемшии апостольское место от Бога. освященныи же инок. множае паче несвященныи, чрез волю епископскую Богови примирити не может исповедающагося. елицы убо суть освященнии, по повелению епископа исповедания человеческая да приемлют. несвященному же иноку, наказание его искусства, дает власть примирения. аще убо себе самого безбедно соблюдает, и исповедающихся, Богови да примиряет. Зерцало духовнику, из Номоканона есть от правил Иванна Постника. Подобает же убо приемлющему исповедания, смотряти и юность и силы старости, и места различие, и нрава им же лукавое содеяся. и аще с советом и предумышленне, или случаем бысть. и аще от вина, или от сытости, или инако, но или страхом или нуждею, или нищетою, и прочая сим подобная. послушаяи исповедания. должен есть испытовати и час и место и житие, и мудрость. такожде и сокрушение, и срам и печаль, и страх. и веры благопостояние, или непостояние, и милосердие. такожде и наказанна и невежу, богатаго и нищаго, раба и свободнаго, благороднаго и безродна, и воина. и иже священное восприят одеяние. и иже в сих объумирает. такожде и презирателя. и безстуднаго могущаго смиритися. сия вся истязовати должен есть послушаяи исповедания. и сице казни, сиречь епитемии налагати.
О иноцех от собора второперваго. правило второе.
Понеже нецыи иноческим житием облещися образуются, да не Богови чисто работают. но да честностию образа одеявшеся, славу наследствуют, да самовольне своих отсюду сластей обрящут восприятие. власом бо точию отложение сотворше во своих домех приседят, ни едино же иноческое исполняюще последование или устроение. повеле святыи собор, никому же во иноческии образ достойну быти одеятися, кроме старца в послушание его приемлющаго, и спасти его могущаго. за еже яко во игралище, в такии святыи и ангельскии образ облечется. сицевии убо да будут правилы мучимы, запрещеньми довольными аки хульницы имени Божия.
Во святыи убо и ангельскии образ одеявшиися, и в монастырех живущии, под руку Божию первее, таже игуменску, ни словом имут именовати, твое или сего, или оного. аще бо и пятьтысящь суще мужие мирстии, яко же написано есть в Деянии святых апостол. и никто же от имении своих глаголаше что свое быти. но бяху им вся обща. кольми паче во общине живущии. не суть должни имети своя вещи, и особная попечения неполезная и вредная. ниже да будет посреде их, мое и твое, или сего, или оного, идеже бо суть от плевелосеятеля диявола, во обще житиих возрастаемыи пекул, несть лепо нарицатися общая жития, но разбойническая сонмища, святотатству, и всякой злобе, и лукавству делателища. сего бо ради нарицаются общая жития, да вся обща имут. и да по повелению, по Бозе наставляющаго их повинуются, единем мудрованием покаряющеся тому, и послушающе во благое, и тако достойно живуще, обрящут упокоение и спасение вечное.
Ведомо же буди, яко от игумена яко же иная вся благая. сице и обще житие начинатися имать. той бо прежде и имение свое и волю свою отложити должен, да братию в тожде повинен. аще бо будет свет тма, то тма кольми.
Аще кии инок без повеления игумена своего, сотворит что от нуждных, не к пользе, но к своей его страсти, должен есть игумен испалити то, и тако благословити брата, да начнет другое дело. сие же сотворит, аще тем пользовати брата. аще же ни, жестосердие разсуждением да мерится. Аще кии инок без вины благословныя и разсудныя прекословит игумену своему, да отлучится от обители, аще и вельми есть разумен, отгоним есть отнюд. яко же красту имущая во скотех, едина, от сих отгонима есть, да не окраставеет все стадо. аще бо старейшии суть прекословцы, преслушателие, како послушанию, и смирению, и терпению, научат новоначальных.
Аще кии инок вземся на игумена своего, и досадит ему. да запретится лето едино, и поклонов тысящу на всяк день да творит.
Аще кии инок в руку свою взем древо, и уязвит игумена своего, да отсечется рука его, понеже отцеубиица бысть.
Аще кии инок в коем любо словеси ко спасению его изглаголанном прекословит игумену своему, и противится ему, яко соперник Божии обретается. и да уцеломудрится от общаго совета запрещенми.
Аще кто от инок идет в некии путь без повеления игумена своего, да отлучится братства, седмицу едину, творя поклонов тысящу.
Аще кто от инок тайно яст, кроме братства, да отлучится две седмицы, творя поклонов 1000 и пятьсот.
Инок ядыи от плода новаго без благословения игуменска, да отлучится днии осмь.
Аще кто от инок оглаголует и клевещет старейшаго, несть далече гнева Божия, сицевыи да отлучится месяц шесть, творя поклонов две тысящи.
Аще кто от инок обличает, и потязает игумена своего пред миряны. аще и истинна суть глаголемая от него. и той и верующии ему, с ним погибль наследят. покаявжеся, да запретится лето едино. и поклонов тысяща, и осмь сот творит. пред собором бо братии, аще нань что имать должен есть глаголати.
Аще игумен имать советы с женами, или с детьми, да престанет начальства.