Святаго никона от послания к енклистию.
Веждь убо отче мой, яко божественая писания, с божествеными канонами определяют, яко неправедно налагаемая запрещения, у Бога не связуют, аще я и архиерей положит. кольми паче аще меншии. яко же глаголет святыи Дионисии. Иже убо неразсудным изречением, и невоздержным сердцем от верных кого отлучи, сего не токмо не коснуся, но и на главу его возвращается, яко же и святии соборы провещавают, не сия запрещения связуют, яже по божественым правилом и законом наложишася, а не по своей воли. безсловесне бо казнь налагаяи, сам отлучается, и сам сию казнь должен есть соблюдати, яко же божественнии и святии правила усмотряют.
Такожде Великии Петр к Клименту. ты убо свяжеши яже достоит связати, и разрешиши яже достоит разрешити.
Глаголет бо и святыи патриарх Николай Богом произведеныи. Имут бо архиерее власть запрещати и решити, яко же и святыи собор определи, яко закон вязати и решити от Бога приемшии. Аще убо архиерей чрез волю Божию кому запретит, Бог ему не последует, и се обретается запрещение его неправедное, и сего ради некрепкое.
И о священьстве рече Господь Петру. яже свяжеши на земли, будут связана на небесех. виждь силу глагола. Не рече яже свяжеши на земли, будут связана на земли, но на небесех, да отлучаяи, или налагаяи, или возбраняяи, вещь быти страшную мнит, аки Бога, ко общему с собою изречению призываяи. сиречь, под свидетельством сущаго на небесех сие творя. и низлагаемыи боится, аки вне царства небеснаго изгоняется. Виждь рече, еже твориши о иерею яже доле связуеши. сия мни яко горе написуются. Несть от издания словесе свободен соуз, аще неправедно свяжеши, на суде ангелом указати имаши. аще не гневом, или смущеным сердцем соуз нанесл еси, аще не себе отмщая. Бог бо неправедно связаннаго возбраняет и отмщает.
Отлучая же кого от церкве, прежде нежели вина явится по правилом, разрешается от большаго архиерея, сам же отлучится. да еже неправедно сотвори, праведно претерпит.
Симеона Солунскаго.
Всяк отлученыи, или безсловесне яко же сему мнится или законне, да не пренебрежет отнюд. ниже судия сам себе да будет, ниже инако сам да прельщается, яко не касается ему. но усердно к запретившему да преступит, с душевным смирением и сокрушением. Аще ли не приемлет запретивыи. по еже приходити многажды, со инеми благоговейными к большему архиерею да идет, и тогда ищет прощения. не на запретившаго же ходя, но смиренне и благоговейне ища прощения. да будет и разрешение по словеси, и не оскорблен запрещеныи отпустится. да некогда в правду оскорбится. ин бо рече, суд человечь, а ин Божии. А яко же не подобает, аще кто и неправедно страждет, самого себе отмщати. собору же не возвещати, научает всех, повесть сия. яже есть во Арменополи. книга, 3-я, соборная.
Егда господин Николай Музалон реченныи Амиклийский епископ, по нужде от местников пострижен бысть, и много моляшеся. да по нужде на нем бывшее изнесется. и да паки действует епископская. Святейшии оныи патриарх Лука. видя сего оболчена в епископская и на собор пришедша, не прият и, глаголя, яко аще бы соборнаго изречения и исправления ждал епископ. обрел бы убо правильную помощь. а понеже по нужде возложенная нань иноческая одеяния безчинно отложи, и самомстителен бысть, не улучит помощи.
Но святейшему патриарху сему преставльшуся ко Господу, иже по нем святейшии патриарх Михаил, по нужде убо бывшее стрижение. яко же небывшее вмененое упраздни, епископа же яко пренебрегша, и самого себе оправдивша, временнаго нелитургисания запрещению подложи.
Такожде и сам себе отлучивыи, или прокляв наглостию и яростию, или отвержение на Бога изрек, должен есть со слезами и сокрушением. ко архиерею изряднее приступити. или сему несущу к духовному некоему отцу искусну, известити и прослезитися, и прощения просити, и молитву и дела покаяния творити. и не просто к таковым належати, ибо многое есть осуждение. иначе яже от слова, а иначе яже от дел согрешения судятся.
Тем же рекии от ярости словом единем нечествовати, священник сыи, и не сотворив, осуждается убо, и священства возбраняется на многое время, и не подлежит извержению, за еже не соверши дела. занеже о иночестем образе написаша отцы.
Яко аще некто поучится поврещи образ, и не поверг предварит умрети, со иноки будет. яко же и людин с людины будет, аще поучився точию инок быти, и не постиже. В нем же бо кто постиже быти, и есть и судится. обаче канона требует тяжчайшаго, и праздности велия.
О священницех.
Священник, и диякон, или кой любо клирик действуяи, да хранится от бесед женских, да сокровище душа своея некрадомо по четыредесят первому правилу святаго собора, иже в Карфагене соблюдет, да похвалитжеся о девьстве своем, и не возносится, и не уничижает посягших. да не погубит еже имать, по рекшему.
Иже имать возмется от него. и сего ради да не будет проклят, по девятому и десятому правилу собора иже в Гангрех.
Священик позван быв на праздник от кого, и не имея подобнаго времене отъити и благословити, да благословит, или диякон, или чтец.
Ибо Господь наш Исус Христос, многим апостолом священьства не имущим, повеле крестити.
Священник ловец, да отлучится от литургии, месяц шесть, и да творит на всяк день поклонов двесте.
Священник за причащение святых даров, приемляи злато, или сребро, или яица, или иное что, да извержется. яко лютейшии суд подъимет нежели Июда, иже на худей цене Господа продаде.
Священник, млеко или мед, или сыр, или животная, или сочива во олтарь принося. разве точию гроздие. масло, свещу, и фимиян, да извержется, по третиему правилу святых апостол, и по осмьдесять девятому, иже в Трулле.
Аще кии священник литургисав, и от чревообъядения изблюет в той день, да не служит, дней сто, творя на всяк день поклонов тысящу. аще ли от соумереннейшаго случится быти сие, пол сих да имать.
Аще ли священник изблюет алчен, или истечет кровь из ноздрей его, или от зубов, не может литургисати в той день.
Вопрос о священствиих.
Аще кто единою соблудив, восхощет быти священник, прежде престав сицеваго греха, может ли рукоположитися, или ни. Ответ. Аще и мертвых воскресит. рече Великии Василии, священник не будет, ибо священное неблазнено есть.
Осквернившиися литоргисающии священницы, аще и не страждут зде в наказании. но тамо ожидает их вечная мука, аще не престанут литургии, и грехов не покаются достойне.
Недостоит священнику одежду краткую носити, но даже до кости долняя, и со страхом и прилежанием хранити вся, священная церкви литургии, ниже паки неизмовенное одеяние носити, во святом олтари. такожде завещает правило, 27. собора шестаго иже в Трулле.
Вопрос. Аще священник измыется, может ли в той день священьствовати. и людянин по отшествии в баню, отлучитлися в той день божественых причащении. и сопротивне. священно таиньствовавыи иерей, или людянин божественых святынь. сподоблься измытися, или жилу сещи может ли или ни. Ответ. Иже в врачех, всеучительныи Галин. баня рече, и солнце, и обучение, на движение устремляют, яже прежде безмолствующая избытки. тем же ничтоже будет, о них же вопросил еси. и сечения бо жилам обличают, яже сих злобы и свойства, по Иппократским книгам. иногда убо раждают разседение, иногда же паки твердыню. вскую же чаемое негли зло, спасительному таин причастию да совокупим, и разленением, свет нашего спасения покрыем. идеже священно действующих, праведное понуждает слово, и прежде священства и после, со всяким умилением и говением, колена прекланяти к Богу, и благодарити за Господняго тела и крови причащение, а не дрочитися разленением, и кроплением теплых вод. аще ли посечением жил понуждает смертныи недуг, за спасение больнаго да будет.
Вопрос. Аще кто изблюет по божественом причащении, по коему исправится преданию. Ответ. Храняи рече, преподобне преподобная, и преподобен будет, и освятится. предаяи же благодать, сквернен будет. аще убо от невоздержания поползеся в блевотину, божественых святынь причастивыися, зельными запрещенми исправится. аще ли же за припадшаго негде недуга озлобление. по епископскому разсуждению, легчае запрещение приимет. и сие бо есть дело оставления.
Вопрос. Без антимиса за скудость, мощно ли священно действовати. Ответ. Отнюд несвященно действовати, ниже стриморфом. ибо вина сатанинска есть. еже не взимати икону в пусто место.
Вопрос. Елико аще крещают несвященнии, мужие же и жены. или иноцы, что достоит творити. Ответ. Аще умрет крестивыися, прежде нежели постигнути священнику, божественая благодать совершает и. аще ли же жив будет, да паки поставит и священник в купель, и молитвы и мvро по обычаю творит. то же и Никифор патриарх Цареградскии глаголет.
Вопрос. Аще разболевся священник, причастится от инаго священника, возбраняет ли ся священно действовати. Ответ. Не возбраняется Никифора правило, первое надесять, не грешно едину проскомисати просфиру о трех человецех, или едино вжизати кадило.
Вопрос. Может ли священник едину токмо имея просфиру. и во ином простом хлебе сотворити кресты. и изображения. и от тех приносити. Ответ. Сие ниже правильно есть, ниже написан обычай церковныи. тем же и сотворивыи то священник, возбраняется священства, во унареченное время.
Вопрос. От укруха хлеба, может ли кто литургисати. Ответ. Тожде речеся, и о творящих агньца со укрухом хлеба, си речь взимающих печать с малостию хлеба за скудость человек, еже снести. не укрух бо хлеба прием Христос, рече. приимите и ядите, сие есть тело Мое. но совершенныи хлеб, яко же бо совершен есть Бог, и совершен человек, и совершена плоть Его, ибо и древнии обычай, и закон есть. сего ради и хощет, совершенаго всецелаго и чистаго хлеба. аще ли же есть скудость человеку, сотвори малую печать, или просфиру, и довлеет.
Вопрос. Может ли священник литургисати хлебы благословеными на велицей вечерни. Ответ. Ниже сие есть церковныи обычай, ниже обретеся кто когда сотворь сие, сего ради и вы да не творите.
Вопрос. Аще достоит приносимая в церковь, сиречь, просфиру и вино, неразсмотрительне ясти священнику, и яже хощет. и яко же хлеб общии, должен ли есть снести. Ответ. Еже убо воздвиженыя укрухи, никако же. но в церкви точию ясти есть, аще вся иждивут. а яже излишняя онех, не с млеком и сыром, ни с яицы и рыбами, но опроче и особне, благочинно потребляти.
Воньми же в настоящем ответе содержимым, и плачися како пренебрегомо есть от всех то кольми священник, иждивение невозносимых просфир. мнози бо и с мясом ядят я. и ино образно обще творят.
Чрез всю великую четыредесятницу, в постныя стихари и фелони да облачаются священницы, и диякони. кроме Благовещения, и Цветоносия, и Великия суботы, тогда бо в белыя облачатся.