От жития святаго Андрея Христа ради уродиваго.
Вопрошен быв бес, от треблаженнаго Андрея Христа ради уродиваго.
Откуду веси и предглаголеши некая. отвещав же бес, рече, искусен есть отец наш, и седя во аде и волхвуя, всех учит нас. понеже естество наше, отнюд ничто же знает. Блаженныи глагола, о коих согрешениих наипаче услаждается естество ваше. рече бес, о идолослужении, и волшебстве, чаровании же, и о отраве. изряднее же о убийстве, памятозлобии, и о содомстем делании, и прелюбодеянии. Преподобныи рече, аще кто отвержется страстей ваших, и приступит покаянием ко Господу Богу, како видится вам. рече бес, еда ли и ты не знаеши, яко огорчеваемся нань гневающеся. обаче же уповаем паки обратится ему, вслед хотении наших. мнози бо отвергошеся нас, покаяния ради. и возвратишася паки на начинания наша, и приобретохом их. Сия слышав преподобныи, дуну нань, и абие неявлен бысть.
И от Отечьника [слово 6].
Брат борим блудом, иде к старцу и моляшеся ему, помолитися о нем, да облегчится брань от него. Поболе же старец и моли Бога о нем днии седмь. во осмыи же день вопроси брата, глаголя, како брань брате. глагола ему он, зле веруй отче яко ни малы легчины нечух, старец же удивися и се убо в нощи явися ему сатана, глаголя ему, веруй старче, яко от перваго дни. егда помолися Богу о нем, абие отъидох от него. но своего беса и свою брань имать, от гортаня своего, аз же вины не имам о брани его, но сам брань творит, пия и ядя и спя.
Правило 24.
Прелюбодей, пятьнадесять лет да не причастится. по пятьдесят осмому правилу Великаго Василия. а иже во Ангкире святыи собор прелюбодея, яко блудники запрещает.
Правило 25.
Мужеложник, пятьнадесять лет да запретится, по шестьдесят второму правилу Великаго Василия.
Правило 26.
Такожде и скотоложник, по шестьдесят третиему правилу, тогожде.
Правило 27.
Такожде и птицеложник по томужде правилу.
Правило 28.
Блудник седмь лет да не причастится, по пятьдесят девятому правилу, тогожде.
Правило 29.
Священник соблудивыи, или прелюбодейство, или мужеложьство, или птичеложьство съдеявыи. или муженеистовавыи на свою жену. или волхвом себе предавыи, да извержется, по пятьдесят первому правилу Великаго Василия.
Правило 30.
С своею сестрою единоотечнею, и единоматернею сблудивыи, и осквернивыися, двадесять лет да не причастится, по шестьдесят седьмому правилу, Великаго Василия. А священьства и ниже инаго священнаго степене прияти никако же да дерзнет, погибель бо и мука вечная есть ему. Матфей же, в Постнице, пятьнадесять лет. а иже от разных от самого отца, или от самыя матере есть сестра, дванадесять лет, по правилу Великаго Василия.
Правило 31.
А иже с невестою сыновнею, и с тещею, и с материю тещиною съблудит, двадесят лет, по седмьдесят шестому, и седмьдесят девятому правилу, тогожде.
Правило 32.
С братнею же невестою, десять лет.
Правило 33.
С тещиною сестрою, десять лет.
Правило 34.
Со второсестриною, девять лет.
Правило 35.
С кумою, сиречь, с материю приемницы своея, единонадесять лет.
Правило 36.
С приемницею же своею, двадесять лет.
Правило 37.
С жениною сестрою, единонадесят лет.
Правило 38.
С двема сестрами, единонадесять лет.
Правило 39.
Такожде и жена, с двема братома, 11 лет.
Иже на мачеху вознеистовися, двадесять лет, яко же и с сестрою от отца тогожде, по седмьдесять девятому правилу Великаго Василия.
Правило 40.
Деторастление женска пола, сиречь, нижае двенадесять годищ, Матфей дванадесять лет, по святому Иоанну Постнику запрещает.
О женах.
Такожде запрещаются и жены, егда не имут мужа, аще ли же имут мужа. прелюбодействова держи правило. сиречь, множайшая лета всегда держи.
Правило 41.
Иже на жену свою мужеско вознеистовися. сиречь, во еже чрез естество, пять надесять лет да не причастится, и священник да не будет.
Сицевому и жена, канону подлежит, аще по воли ея бысть. аще ли по нужде, легчае и мнее, яко же веси бываемое.
Аще же насильствует зол муж, тогда жена да известит духовным пастырем, тии же совет благ дадут. такожде и на чюждую мужеско вознеистовася, пятьнадесят лет.
Правило 42.
Ротитель всяк, и иже клятвопреступник и крест целуяи, лет десять, по 64 правилу Великаго Василия.
Правило 43.
А иже по нужде, шесть лет, по осмьдесят второму правилу тогожде. такожде и лжесвидетель.
Правило 44.
Священник ротивыися, аще и по нужде, да извержется, по 25-му правилу, святых апостол.
Правило 45.
Тать аще исповестся самохотне, едино лето да не причастится. аще ли обличен быв две лете, по 61-му правилу Великаго Василия.
Правило 46.
Татем приятель, яко тать запрещается, сиречь, едино лето да не причастится.
Правило 47.
Разбойник и разбойников приятель яко убийца запрещаются, по шестому правилу, святаго Григория Нисскаго. и по правилу пятьдесят шестому Великаго Василия.
Правило 48.
Гробокопатель, сиречь, иже раскапывает гробы. да украдет нечто, десять лет да не причастится. по шестьдесят шестому правилу Великаго Василия. инии же глаголют едино лето, до девятаго часа сухоядение. и поклонов двесте на всяк день творити. аще ли не восхощет исправитися, да держит правило Великаго Василия.
Правило 49.
Святотатец, иже священная крадет. 15 лет да не причастится. по святому Григорию Нисскому.
Правило 50.
Двоеженец, едино лето да не причастится, по четвертому правилу Великаго Василия. инии же глаголют, две лете. чти Никифора Исповедника патриарха Цареградскаго, в Арменополи книги 3.
Правило 51.
Троеженец, егда имяше нижае четыридесяте лет, и не имяше детей с первыми женами, лета четыри да не причастится. егда же есть вышше четыредесяте лет, и дети имать, непрощено есть троеженство, по правилом Матфеовым, 3 стиха, 4 главы. и о том, или книги Единения, не оставиша сему быти.
Правило 52.
Правило седмьдесят второе шестаго собора повелевает, яко не подобает православну мужу, еретичестей сочетатися жене. аще же и будет, неключиму вменяет женитву, и законопреступен брак.
Аще ли обещается покаятися лице еретическое, да не пребудет брак, донеле же обетование известится, по четыринадесятому правилу, собора четвертаго.
Такожде и с латини аще православная жена сочтется, с распустом брака, и запрещению подлежит, по двадесятой главе, 3, стиха, еже в Матфеи. аще ли кто преступит уставленная, да отлучится.
Правило 53.
Священник аще в ведении благословит, возбраненныи брак от сродства, или кумовства, или четвероженьства, или неимущь возраста. сиречь, аще несть муж пятьнадесят лет, а жена тринадесять лет, да извержется, и брак да будет не тверд.
Правило 54.
Аще кто со обручницею своею смесится прежде венчания, лето едино да запретится, удержаваяся от причастия. яко же шестьдесят девятое правило Великаго Василия, о четцы повелевает. священник сицевыи не бывает, яко брак окрадыи.
Правило 55.
Аще ли же кто прежде брака, падется с материю обручница своея, или со инем лицем рода ея, возбраняется таковыи брак. аще ли убо после брака бысть согрешение, не распущаются. но запрещаются, яко и кровосмешение сотворшии, по пятьнадесятой главе, 3, стиха, еже в Матфеи. канон же сицевым есть, 15 лет.
Правило 56.
Правило пятьнадесят третие шестаго собора. Священники иже в разуме на брацех ликуют, извержению подлагаются. людины же отлучаются. а наипаче жены, яко многих вреждающия.
Правило 57.
Тогожде собора правило двадесят четвертое. Священником повелевает, ниже видети лики и глумилища, или конская ристания. но и на брак аще пойдет, да благословит токмо трапезу, егда же внидут тамо игралищныя органы, да востанет абие отъидет. Правило же третие надесять, собора Лаодикийскаго, отнюд возбраняет, верным имети игрища на браце.
Правило 58.
Иже малакию сотвори, да сухо яст четыридесять дней, по святому Иоанну Постнику, и да творит на всяк день поклонов сто. аще же не может сухоясти, да удержится от причастия едино лето. и поклон пятьдесят на всяк день.
Правило 59.
Смешающиися друг с другом, яко сугубу делающе малакию, сухоясти имут днии осмьдесят, или да не причастятся две лете, творяще поклонов пятьдесят на всяк день.
Правило 60.
Аще ли кто от причетник, прежде священия в страсть малакии падется, первее подлежит канону малакии, таже рукополагается. по рукоположении же в неведении сие сотворивыи, священства да есть празден лето едино. в ведении же паки что сотворь, да извержется.
Правило 61.
Инок же простыи малакийствоваи, днии 60 запрещается сухоядением, по Великому Василию.
О женах.
Правило 62.
И жены елицы валяются с мужи, или сами малакию творят, запрещение малакии да приимут. ибо и тии в той же грех падаются яко и мужие.
Правило 63.
В течении сущи жена, сиречь обычная си имущи, не причащается, и в день Пасхи, донележе очистится. ниже входит в церковь до 7 дний. ниже смешается с мужем своим, донележе очистится, по святому Иоанну Постнику. в иное же время друг друга не лишает, по апостолу, точию во время причастия, и анафоры [доры] в неделях, и в нарочитыя праздники и то по согласию.
Правило 64.
Рождьшая в великую седмицу, яст масло, и вино пиет. по осмому правилу святаго Тимофея.
Правило 65.
Людины во святыи олтарь да не входят, ни мужь ни жена, разве единаго царя православнаго, егда дары Господеви принесет, по 68-му правилу, еже в Трулле.
Инокиня же входит в монастыри женском и пометает, по 15-му правилу святаго Никифора Цареградскаго. а зде в Велицей Росии, обретохом то правило, 9. и Никифор не повелевает входити инокиням во святыи олтарь.