НОМОКАНОН. сиречь ЗАКОНОПРАВИЛЬНИК

Имеяи правила по скращению святых апостол, и Великаго Василия, и святых соборов.

Правило 1.

Рукополагаяи вне своего предела, с рукополагаемым да извержется, по тридесять пятому правилу святых апостол.

Правило 2.

За сребреники рукополагаяи, на кии любо степень, с рукополагаемым да извержется, и отлучится по двадесять девятому правилу святых апостол.

Правило 3.

Причетник споручаяися, да извержется по двадесятому правилу святых апостол.

Правило 4.

Епископ, или священник, или диякон. аще биет верна, или неверна, да извержется, по двадесять седмому правилу святых апостол.

Такожде аще поднес [взем] мечь уязвит кого.

Правило5.

Причетник аще приведет князя, или болярина, да умолит митрополита за епископию, или сан, или епископа. да извержется, и отлучится, по тридесятому правилу святых апостол.

Правило 6.

Причетник аще укорит епископа в лице, да извержется, по пятьдесят пятом правиле, святых апостол.

Правило 7.

Убивыи самовольне человека, двадесять лет да не причастится. по 56-му правилу, Великаго Василия.

Правило 8.

Аще неволею убиет, десять лет, по первому надесять правилу, тогожде.

Правило9.

Иже убиет на брани, или в разбойницех. егда приидут нань с мечи, лета три не причастится, по третием надесять правиле, тогожде.

Ащеже разбойник с мечи не приидет, разве да украдет, или возмет нечто от своих ему. и той могии бежати, и не бежа. но мечь изем, уби разбойника, яко убиица запрещен будет, по шестой главе, 30-го, стиха. сиречь, 20 лет.

Правило 10.

Священник изверзается, каково любо убийство сотворив, по шестьдесят 6-му правилу, святых апостол, и по 55-му, правилу, Великаго Василия.

Правило 11.

Христа отвергиися без нужды, при кончине живота да сподобится причастия, по седмьдесят третиему правилу, Великаго Василия.

Правило 12.

А иже мук ради отвержется Христа, три лета да не причастится, по осмьдесят первому правилу, Великаго Василия. ищи о сих исправлениях, во святом Иоанне Постнице.

Правило 13.

Чародей, сиречь, волхв и прорицатель, восколей, и оловолей, или превязуяи животная, да не снесть е волк, или мужа и жену, в ничто же смешаяи, или чародействуяи в бурю, двадесят лет да не причастится. по 65-му, и по седмьдесят второму правилу, Великаго Василия.

Аще ли священник, во едино от сих падется. сиречь, аще сицево злохудожество правит, низлагается, и отлучается, и вне церкве изгонится, по тридесят шестому правилу, иже в Лаодикии собора.

Чти Валсамона патриарха Антиохийскаго. в толковании в каноне шестаго собора, 61.

Такожде ищи о сих толкования в Матфеи, кии суть чародеи, и обаятели, в 40-м, стихе, глава, 1.

Тем же чародеи суть, иже волшебством бесы привлачат на вся хотения, и звери связуют и гады, во еже не повредитися скоту, аще негде вне останет.

Такожде у Зонары, 36-му, правилу. собора Лаодикийскаго, обращеши подобне.

О чаровании.

Чаровницы сии суть, иже негли Давыдския псалмы поюще, мученическая имена, и самыя Пресвятыя Богородица воспоминающе, и сими, еже от бесов слагают чарования.

Чарования убо, бесов злотворных имут призывания, окрест гробов обаваемая яко еже разслабити уды кому, или житием в зле жити, и не жительно ему быти житие, сице чарования преименовашася, от еже над гробы вопля и плача.

Чаровник, и обаятель, едино есть.

Чарование убо есть, еже обаванием, и призыванием бесов, сотворити некое деяние яково любо, на вред иным, яко же на разслабление удом, и на продолжение болезни, или на чрез всежительное возлежание, и на иная сим подобная.

О отравах.

Отрава же есть, еже напоеньми смертоносными устроити нечто снедно, и отравити человека, или от разума извести, и желательну сотворити смерть страждущему, или еже приличными человеку, или любовных ради, иногда бывамая низумляти, и тако уготовляти, в лепоту же сии, со убийцами равно запрещаваются. яко же глаголе Великии Василии.

Иже чарование, или отраву исповесть, убииц лета покаянием да исполнит.

И идолослужителя быти, глаголет правило, иже призывания бесом творят, чарования некая, и от тех ищут помощи.

Чародея же и волшебство творящия, идолослужителя нарече.

О прорицании.

Прорицателие же глаголются, иже бесовом себе возложиша, и тех наказаньми, чрез некая знамения покушаются и являются ведети будущая.

О волховании.

Волхвы убо суть иже негли благотворныя бесы призывают, аще и во благая некия вещи составления, скверноубиицы суть вси, и лестьцы произволением.

Правило 14.

Аще кия ходят к волхвом, и волхвуют, или звездословят, о счастии и о бранех и о корысте богатьства и о инех многих злодействиих. или чаруют воски о ратном кровопролитии, или мужа и жену разлучают да не сходятся. или да навыкнут что ведати или злодействовати, о них же неведят, яко да воск излиет им волхв, или олово. шесть лет да не причастятся, по шестьдесять первому правилу, еже в Трулле, и по седмьдесять второму Великаго Василия. священник же сие творяи да извержется [Исаия 47 ст., 12. Деян., 19. ст. 19].

Правило 15.

Елицы волхвуют с еретики, и елицы приводят волхва в дом свой, и чаруют им, идеже болен есть, или ино что, лет пять да не причастятся, по двадесят четвертому правилу Агкирскаго собора, и по шестьдесять первому правилу, шестаго собора иже в Трулле, сицевых шестолетием запрещает, священныя же низлагает. и аще хощеши, ищи сказание сему широчайшее, в Зонаре. глава, 175.

Правило 16.

Такожде и ячменем, или бобом волхвующии, шесть лет, да не причастятся, по первой главе, 40-го, стиха в Матфеи. томужде запрещению подлежат, иже свеща или пенязи на воду пущают, оттуду нечто благополучно гадательствующе.

Такожде и елицы носят, хранительная от отрав, или что от сицевых, или обвязания на дети свои, и на животная возлагают, урока ради. шесть лет, по 61-му, правилу иже в Трулле.

Правило 17.

А иже призывают волхвы, да сотворят чары, на пакость инем человеком. и сей яко же он запрещается, сиречь, двадесят лет. аки волею убивыи. по пятьдесят шестому правилу. Великаго Василия. и по седмьдесят второму.

И есть же ина злая волхования яже зде в Велицей Росии, ово убо зверски рыкати творят, яко же медведь и волк, и ин скотски всяко, и птическими гласы и песньми мучитися. и чревесем разсторгнутися от привязания к тайным удом. и сии вси человекоубиицы, томужде правилу подлежат Великаго Василия. такожде и лопарем веруяи кудесьству во огни туже епитемию да приимет.

Правило 18.

Матфей же в первой главе, 40-го стиха глаголет, яко иже медведи, и иныя звери на игралища на вред простейших влекут, или облаки разгонят, или подают хранительная, или рызик и щастие, и родословию веруют. яко ов убо в день благ. ов же в зол родися, или метнословие, или опоясания. сиречь конуры, и шолки, на главу свою, и на выю возлагают, яко недуги отгонити, и уроки, буесловят, или змия обносят в недрех, или на очи, или на уста своя, привлачат сих кожицы, яко за здравие негде непщующе. или усерязе в великии четверток своим детем мученическая поминающе, на выю си вешают. или в воспоминание страстей Христовых, в пяток великии узолцы себе по числу евангелии вяжут. или характиры, или хартию сдержащую молитву нежита, или бабы призывают, на главоболения. или сплины, или на болезни, и недуги, превязания творят, и ужа, призывающе благотворныя бесы, в помощь и здравие им. или зверем, и мужу и жене, превязания изволят. или духа пытлива имущим веруют, иже от бесов навыцающе, предглаголют будущая. или бобу верующе, или ино волшебство, возвещают изгибшее. или чарование, за ину некую немощь, и за бурю чаруют, или ино что от сицевых притецающе, шестолетием да запретятся. сиречь, шесть лет. да не причастятся. освященныя же да извергнутся. и паче в лепоту, сиречь, по всякой правде. занеже вся сия от бесов действуема совершаются. глаголет бо святыи Иоанн Златоуст.

Яко аще и Святыя Троица имя глаголется на сицевых, аще и святых будут призывания. аще и знамение крестное наводится, бежати подобает сицевых и отвращатися.

Низлагаютжеся множицею и священницы на соборе, еже некоему случися, иже хлеб великаго четвертка даде некиим ясти даже украденная обрящутся, от еже неудобне сего пожрети.

Ин некии священник с евангелием, ему же древо связано бысть, и круговидно обращашеся, обвинен, яко испытания творяше о некоих вещех, с псалмы Двыдовыми, абие извержен бысть.

Сицевому суду подлежат, иже имена на хартиях пишут, и ключа в Псалтырь влагают, оттуду ложная вещающе.

Но и святым иконам приседящия жены, и от сих крепящияся прорицати будущая, яко же иногда пытливыи дух имущии, томужде подпадают запрещению. обаче единою прельстившияся, таже от зла преставшия, менше запрещени будут.

Правило 19.

Томужде запрещению подпадают. и иже глаголемыя вуркулаки сжигают, и от них курятся, шесть лет да не причастятся.

Правило 20.

Такожде и елицы мещут детища своя на распутиях, да крестит е обретыи, негли да живо будет, якоже буесловят. аще же обрящет е турчин. и аще крестит священник отроча с турчином яко с кумом, да извержется, по четыридесят шестому правилу святых апостол.

Тожде да постраждет с еретики и отступником крестивыи.

Правило 21.

В третией же главе, 5-го стиха, Матфей глаголет о верных, последующих еллинским обычаем, и плясанием на брацех, и на стогнах творящих. или русалком, или гласовом птичиим верующим. или новомесячию, или устретением, или истязанием внимающих, или огня паления на стогнах, яже творяху еллини древле. а ныне яко же видим християнския дети сия творят, в навечерия праздничная, по некоему обычаю древнему [купала]. или звания еже творят нецыи, в день Вознесения, да от оного щастие свое разсмотрят. или во одежду женскую мужие облачатся, и жены в мужескую, или наличники, яко же в странах латинских зле обыкоша творят, различная лица себе притворяюще, и теми многажды и самыи чин церковныи поругающе. тем же сия творящих в разуме, священных убо извержению, людинов же, отлучению предает.

Такожде и шестьдесят шестое правило, шестаго собора, возбраняет верным отходити, и видети ристания конския, на пасху или во ино время.

Правило 22.

Великии же Василии. в 72-м своем правиле отравники, и идолослужителя, и убиицы, на 20, лет, осуждает. прелюбодея же и мужеложца, и скотоложца, на 15, лет. идолослужителя же глаголет, не исперва явленныя, нечестивыя, но после крещения волшебства деющия и чарования. образом некоим идолом служат сии призывающе бесы в помощь себе. и во устрабление страдания, и немощи своея. искони бо узаконоположися, яко да идолослужителие крещаемыя, абие приступят к причастию. паче же аще слезы покаяния и умиления имети будут, грех бо их первый, грех бысть неведения. по крещении же пожершии идолом, сиречь, бесовским чаровании некиими, чрез всежитие свое имут покаяние. при кончине же живота своего, причастие да приимут.

Правило 23.

Наши рекомендации