Модальные глаголы и их эквиваленты
Модальные глаголы показывают отношение говорящего к действию, выраженному инфинитивом. Например, сравните:
You сап speak English. Вы можете (умеете) говорить по-английски.
You must speak English. Вы должны говорить по-английски. You may speak English. Вы можете говорить по-английски. (Вас поймут.)
Как видим, в одном и том же предложении изменение модального глагола меняет смысл всего предложения, т. е. меняется отношение к действию, выраженному инфинитивом.
Модальные глаголы не имеют форм во всех временах, для этого употребляются их эквиваленты (заменители).
Вопросительные и отрицательные предложения с модальными глаголами строятся без вспомогательных глаголов: Can you help те? — Yes, I can.— No, I can't. Вы можете помочь мне? — Да. —Нет.
К основным модальным относятся глаголы:
CCLTI — мочь, быть в состоянии, could — прошедшее время
предполагает наличие физической, умственной и прочих возможностей, позволяющих сделать что-либо:
j can swim. — Я могу (я умею) плавать.
I could translate this text. — (Я мог, был в состоянии) перевести этот текст.
В будущем времени у глагола сап есть заменитель — конструкция to be able to (быть в состоянии что-либо сделать): j shall be able to help you when I am free. — Я смогу помочь тебе, когда освобожусь.
may — иметь возможность, получить разрешение (делать что-либо), прошедшее время —might — May I help you? — Можно вам помочь? — Yes, you may. — Да, можно.
В будущем времени у модального глагола may есть заменитель — конструкция to be allowed to (получить разрешение сделать что-либо).
Не will be allowed to take the book. Ему разрешат взять книгу.
must — должен, обязан. You must write it down now. сать это сейчас.
Заменителями глагола must являются глаголы to have to и to be to, которые имеют некоторые дополнительные оттенками значения. Глагол to have to означает долженствование, вызванное обстоятельствами, вынужденную необходимость, в то время как глагол to be to — долженствование, связанное с расписанием, планом или заранее сделанной договоренностью.
She had to stay at home. — Она вынуждена была (ей пришлось) остаться дома.
The train was to arrive at 8 in the evening— Поезд должен был прибыть в 8 вечера. (По расписанию).
После модальных глаголов и некоторых их эквивалентов инфинитив употребляется без частицы to.
Заменителями модального глагола must являются также модальные глаголы ought to, should (в значении совета, рекомендации, упрека) и shall (испрашивается разрешение на совершение действия).
You should enter the Institute. Вам следует поступить в институт (рекомендация, совет),
В сочетании с перфектным инфинитивом глагол should выражает сожаление о невыполненном действии и переводится «следовало бы».
You should have helped them. Вам следовало бы помочь им. (Но вы не сделали этого).
Shall I read? Мне следует читать?
Модальный глагол Would может иметь следующие значения:
Вежливая просьба. Would you help те? Не поможете ли вы мне?
Повторяемость действия в прошлом. Не would often help те. Он, бывало, часто помогал мне.
3) Стойкое нежелание совершать какие-либо действия. Не wouldn't listen to те. Он никак не хотел слушать меня.
Модальный глагол need — «нужно, надо» употребляется, в основном, в отрицательных предложениях. You needn't do it now. Вам не нужно делать это сейчас.
Exercise 6.7. Analyze the use of modal verbs and translate the following- sentences:
Who can answer my question?
Nobody could translate this text.
He ought to do this task at once.
Must I attend this meeting? — No, you needn't.
You should have shown your notes to the teacher. 6.1 asked him, but he wouldn't listen to me.
They should visit her, she is in the hospital.
Last summer we would often go to the country.
Your son can do this work himself.
Would you tell me the way to the station?
Your friend might have informed us.
May I leave for a while? — Yes, you may.
She should be more attentive at the lessons.
You needn't come so early.
Exercise 6.8. Insert necessary modal verbs.
1.1... not go to the theatre with them last night, I... revise the grammar rules and the words for the test. 2. My friend lives a long way from his office and... get up early. 3. All of us... be in time for classes. 4. When my friend has his English, he... stay at the office after work. He (not)... stay at the office on Tuesday, Thursday and Saturday and... get home early. 5.... you... work hard to do well in your English? 6. «... we discuss this question now?» «No, we.... We... do it tomorrow afternoon*. 7. I'm glad you... come. 8. «... you... come #nd have dinner with us tomorrow? » «I'dloveto». 9. « Please send them this article*. «Oh,... I do it now?*
Exercise 6.9. Translate into English using modal verbs.
1.Мы обязательно должны писать диктант сегодня? — Да, завтра мы будем учить новые слова. 2. Вчера мне пришлось ответить на все эти письма. 3. Виктора тоже пригласить на обед? — Да, сделайте это, пожалуйста. 4. Вам пришлось остаться дома, потому что была плохая погода? 5. Вы обязательно должны прийти и посмотреть нашу новую квартиру.— С удовольствием. 6. Я рад, что мне не пришлось заканчивать эту работу вчера. 7. Я не люблю поздно ложиться спать, но иногда мне приходится. 8. Можно мне пойти погулять сейчас? — Нет, нельзя. Ты должен скоро ложиться спать. 9. Вам следует навестить вашего друга. Он вчера не пришел на урок .10. Почему ты не пришла? — Я не могла, я должна была помочь маме по дому. 11. Вам не нужно идти в библиотеку, у нас много книг дома, и вы можете взять любую, какую хотите.
Lecture 7
Text t: USA
The United States of America is the 4th largest country in the world after Russia, Canada and China. It occupies the central part of the North American continent.
The United States of America is a federal republic, consisting of 50 states including the states of Alaska and Hawaii. Outlying areas include Puerto Rico, American Samoa, Guam, and the US Virgin Islands.
The northern boundary is partly formed by the Great Lakes and the St Lawrence River; the southern boundary is partly formed by the Rio Grande. United States also has a sea-border with Russia.
The total area of the United States (including the District of Columbia) is 9,809,155 sq km, of which 1,700,139 sq km are in Alaska and 28,313 sq km are in Hawaii. Inland waters cover 507,788 sq km of the total area.
The country is washed by 3 oceans: the Arctic, the Atlantic and the Pacific. The country has many lakes, with the Great Lakes included. There are also many rivers on the US territory. The longest of them are the Mississippi, the Missouri, the Columbia, the Rio Grande and some others. On the US territory there are mountains and lowlands. The highest mountains are the Rocky Mountains, the Cordillera and the Sierra Nevada. The highest peak, Mount McKinley, is located in Alaska.
The climate conditions are rather different. The country is rich in natural and mineral resources: oil, gas, iron ore, coal and various metals.
The USA is a highly developed industrial and agricultural country. The main industrial branches are aircraft, rocket, automobile, electronics, radio-engineering and others.
Americans are made up from nearly all races and nations. The country population is over 250 mln. The national symbol of the USA is its national flag «Stars and Stripes*, having 50 white stars and 13 white and red stripes on its field, symbolising the number of the original and present day states.
Officially the country comprises 50 states and one District of Columbia. The states differ in size, population and economic development. Each state has its own capital. The capital of the USA is Washington. It is situated in the District of Columbia on the banks of the Potomac river and is named after the 1st US President _ George Washington. There are many large cities in the country: New York, Los Angeles, Chicago, Philadelphia, Detroit, San-Francisco, Cleveland and some others.
The United States of America is a federal state, headed by the President. According to the US Constitution the powers of the Government are divided into 3 branches: legislative, executive and judicial.
The legislative power belongs to the Congress consisting of the Senate and the House of Representatives. The Senate represents the states while the House of Representatives — the population. The executive power belongs to the President and his Administration (Vice-President and Cabinet of Ministers). The judicial power belongs to the Supreme Court and the system of Federal, state and district courts.
There are several political parties in the USA, the largest of them are the Republican (symbolised by a donkey) and the Democratic (symbolised by an elephant).
Vocabulary:
outlying areas — внешние территории
District of Columbia — округ Колумбия
inland waters — внутренние водоемы
to pass — проходить через
frontier — граница
to include — включать
lowlands — низины
peak — вершина, пик
to be located — располагаться
aircraft — воздушное судно
to be made up from — быть составленным, состоять из
stripe — полоса
to symbolize — символизировать legislative power — законодательная власть to represent - представлять to belong — принадлежать donkey — осел
Add to your active vocabulary:
a) Great Plains — Великие равнины
Appalachian mountains — Аппалачские горы
Rocky mountains — Скалистые горы
Add to your vocabulary:
b) driveway — проезд, выезд
sidewalk — тротуар
drive-thru shop — магазин, покупки в котором производятся через окно автомобиля
toll-road — платная дорога (магистраль)
par
Lecture 7
tamate conditions are rather different. The country ^%\n m natural and mineral resources: oil, gas, iron огЛ>Ч| and various metals.
^ SA is a highly developed industrial and agricul-
tuii imtry. The main industrial branches are aircraft, rolfs Vitomobile,electronics, radio-engineering and
V X leans are made up from nearly all races and na-Ш/^Ле country population is over 250 mln.The na-ti^* mbol of the USA is its national flag «Stars and Sy\, having 50 white stars and 13 white and red sP vhits field, symbolising the number of the origi-J'lf\bresent day states.
|ict; ally the country comprises 50 states and one U.ft$ bf Columbia. The states differ in size, popula-■fffy^economic development. Each state has its own A The capital of the USA is Washington. It is situ-//\^he District of Columbia on the banks of the fi ^river and is named after the 1st US President _ (W; Vashington. There are many large cities in the /А .New York, Los Angeles, Chicago, Philadelphia, f|ii^^San-Francisco, Cleveland and some others. ^Aiited States of America is a federal state, headed U Resident. According to the US Constitution the t'l^v Government are divided into 3 branches: l6^\e> executive and judicial.
'i^Vislative power belongs to the Congress consist-kk\ Senate and the House of Representatives. The y^VPresents the states while the House of Repress \s — the population. The executive power be-Is'Vthe President and his Administration (Vice-Ц \\ and Cabinet of Ministers). The judicial power the Supreme Court and the system of Federal, district courts.
There are several political parties in the USA, the largestof them are the Republican (symbolised by a donkey) land the Democratic (symbolised by an elephant).
Vocabulary:
outlying areas — внешние территории
District of Columbia — округ Колумбия
inland waters — внутренние водоемы
to pass — проходить через
frontier — граница
to include — включать
lowlands — низины
peak — вершина, пик
to be located — располагаться
aircraft — воздушное судно
to be made up from — быть составленным, состоять из
stripe — полоса
to symbolize — символизировать legislative power — законодательная власть to represent - представлять to belong — принадлежать donkey — осел
Add to your active vocabulary:
a) Great Plains — Великие равнины
Appalachian mountains — Аппалачские горы
Rocky mountains — Скалистые горы
Add to your vocabulary:
b) driveway — проезд, выезд
sidewalk — тротуар
drive-thru shop — магазин, покупки в котором производятся через окно автомобиля
toll-road — платная дорога (магистраль) toll-free road — бесплатная дорога highway, parkway, thruway — автомагистрали turnpike — главная магистраль shopping-mall — торговый центр shopping plaza — открытая торговая площадь, торговый ряд
free delivery — бесплатная доставка
telephone order — телефонный заказ
sale — распродажа
discount — скидка
seasons sale — сезонная распродажа
clearance sale — распродажа залежей товаров
discount coupon — купон на скидку
free gift — бесплатный подарок
Exercise 7.1. Translate into English:
США — четвертая по размеру страна после России, Канады и Китая.
Внешние границы включают в себя Пуэрто Рико, Американское Самоа и Виргинские острова.
48 Штатов граничат на севере с Канадой, а на юге с Мексикой.
США имеет морскую границу с Российской Федерацией.
Поверхность внутренних вод США составляет около 507 тысяч квадратных километров.
США омывается тремя океанами: Северным Ледовитым, Атлантическим и Тихим.
США — высокоразвитое промышленное государство со множеством отраслей.
Аэрокосмическая и электронные отрасли промышленности США занимают особое место в экономике США.
9. Каждый штат имеет свою столицу.
Text 2: PROZAC - DISCOVERING HAPPINESS?
Since the introduction of Thorazine, various drugs to treat mental illness have been developed. Psychiatrists have prescribed them, and they have been found to work with varying degrees of effectiveness for different people and conditions, while causing a range of side effects. There has been a new antidepressant on the market every two or three years.
In 1987, the antidepressant fluoxetine (Prozac) was introduced. It had been tested and found to be an effective antidepressant with fewer than usual side effects. Doctors began to prescribe it to depressed patients. The results were astonishing. Patients reported feeling «bet-ter than well». It not only eased their depression, but seemed to give them a new look at themselves. Prozac users felt they were discovering their own true personalities for the first time, uninhibited by a vague weight that had bogged them down before. It seemed to make cautious people more spontaneous, the introverted more outgoing, the timid more confident. In short, it seemed to improve people's personalities, at least in making them more socially attractive.
Within two years, pharmacies were filling 65,000 Prozac prescriptions per month — in the United States alone. Within five years, 4.5 million Americans had taken it. This was the fastest acceptance ever for a psychiatric drug. And because it seemed to go beyond treating illness and actually improve people it gained the status of a celebrity. As Peter Kramer wrote in Listening to Prozac, «Prozac enjoyed the career of a true celebrity — renown, followed by rumors, then notoriety, scandal, and lawsuits, and finally a quiet rehabilitation*.
Reports emerged that some patients felt more suicidal on Prozac. Lawyers began to defend murder suspects by saying that whatever they did, it was under the influence of a drug — Prozac. There was a backlash to the use of the drug, followed by a smaller backlash to the backlash, until Prozac left the front pages and returned to the pharmacist's formulary.
Still, it had opened a new window on an old question about personality and mental health — how much of it is biological, and how much experiential?
Vocabulary:
mental illness — психическое заболевание
side effect — побочный эффект
astonishing — удивительный
to ease — облегчать
uninhibited — несдерживаемые
vague — неопределенный, расплывчатый
bog [Ьэд] — болото, трясина зд. to get ged down in — вязнуть
cautious — осторожный
spontaneous — спонтанный
introverted — иптровертный, скрытный
timid — ['timid] робкий
pharmacy — ал., аптека
notoriety — знаменитость, известная личность lawsuits — судебные иски to emerge — появляться, происходить backlash ['baaklaef] — обратная реакция.
General understanding:
1. How often according to the text the antidepressant was prescribed?
What is Prozac?
What effect did it have on patients?
4. Why did Peter Kramer refer to Prozac as a «celeb-
rity»?
5. How did lawyers use the influence of Prozac?
§ i. Согласование времен в главном и придаточном предложениях
В английском сложноподчиненном предложении с придаточным дополнительным (вопрос «что?», «кто?», «чего?» и т. д.) соблюдаются правила согласования времен в главном и придаточном предложениях. Эти правила сводятся к следующему:
1. Если глагол-сказуемое главного предложения
стоит в настоящем пли будущем времени, то глагол-
сказуемое придаточного дополнительного предложе-
ния может стоять в любой временной форме, требуе-
мой смыслом, например:
Не says you are right. — Он говорит, что ты прав. Не will tell why he was not at school yesterday. — Он скажет, почему он не был в школе вчера.
2. Если глагол-сказуемое главного предложения
стоит в прошедшем времени (обычно — в Past Inde-
finite), то и глагол дополнительного придаточного
предложения должен стоять в одном из прошедших
времен, в том числе — в будущем с точки зрения про-
шедшего (Future in the Past).
He said he would not go to school tomorrow. — Он сказал, что не пойдет в школу завтра.
При этом для обозначения действия, одновременного с действием, выраженным сказуемым главного предложения, употребляется Past Continuous (в русском языке — настоящее время) или Past Indefinite.
Не told те he was preparing for his exam. — Он сказал мне, что готовится к экзамену.
Для обозначения действия, предшествующего действию, выраженному сказуемым главного предложения, обычно употребляется Past Perfect. На русский язык глагол-сказуемое придаточного в данном случае переводится глаголом в прошедшем времени:
j didn't know he had left for Moscow. — Я не знал, что он уехал в Москву.
При указании определенного времени (in 1980, yesterday) предшествующее время выражается при помощи Past Indefinite. Например: I thought you were born in 1980.
Для выражения будущего времени с точки зрения прошедшего време! и употребляется форма Future in the Past где вспомогательный глагол will меняется на would, которая на русский язык переводится будущим временем: