Linking: match the first half of each sentence with the most appropriate second half.
1. Many industrial enterprises are against putting their information on the Internet because they are afraid of … | a) patent, copyright and trademark infringement and industrial espionage. |
2. If a company refuses to employ you for the reason that you are over 40 it is called … | b) Marketing Mix. |
3. Advertising, branding, sales promotion and Public Relations are called … | c) illegal and unethical ways of promotion. |
4. Product, price, place and promotion make up a … | d) marketing techniques. |
5. Marketing in schools, black or grey markets and false advertising are considered to be … | e) are points of special attraction to tax and other inspections. |
6. Pollution, genetically modified food, mobile phone radiation cause a lot of … | f) health problems |
7. Illegal manipulation with finance, like misleading financial analysis, facilitation payments and false accounting … | g) manipulates our values and behaviour. |
8. Very often advertising not only introduces new goods but makes … | h) ageism. |
Complete: use appropriate information from the text to finish the following sentences.
1. Marketing is necessary because …
2. A “Marketing Mix” consists of…, while marketing techniques include …
3. The pluses of marketing strategies are ..., while their minuses are the following: …
4. A brand and a trademark are different things: …
5. The main issues of business ethics are as follows: …
6. Illegal business manipulations result in …
Translate: give the English equivalents for the following word combinations.
Предугадать запросы конечного потребителя; исследование рынка; повлиять на решение покупателя; установить цену на продукт; сохранять спрос на товар; различать продукт по бренду; манипулировать сознанием и поведением; загрязнение окружающей среды; наносить вред здоровью; торговая марка; ложный финансовый анализ; права и обязанности работодателя и сотрудника; расовая, половая и религиозная дискриминация.
Translate the following sentences into English.
1. Повлиять на решение покупателя при помощи правильно организованной маркетинговой стратегии было верным решением: продажи могли бы возрасти. Но как вы могли разместить рекламу, не исследовав рынок и не предугадав запросы конечного потребителя?
2. Не имеет смысла дополнительно рекламировать наш товар. На протяжении многих лет на него сохраняется спрос. Поскольку компания специализируется на долгосрочной продукции и дает гарантии качества своей продукции, нам ничего не остается, как искать покупателей среди людей, которые еще не знакомы с нашим товаром.
3. Некоторые компании пытаются заставить покупателя узнавать свою продукцию по бренду, внешне напоминающему известные мировые торговые марки. Они также хорошо владеют маркетинговыми стратегиями и технологиями и манипулируют сознанием и поведением покупателей. Их производства часто загрязняют окружающую среду, что наносит вред здоровью людей.
4. Патенты и торговые марки известных производителей используются нечестными производителями с целью сбыта своей продукции на так называемых «серых рынках». Поэтому контроль над Интернетом в РБ направлен как на предупреждение он-лайн преступности, так и защиту интеллектуальной собственности, включая авторское право.
IV. Reading
A. Reading for the Main Idea
Read the text to understand the main idea of it and try the following tasks.
1. Choose the statement that best summarises the main idea of the text.
1. Marketing is oriented towards promotion of goods and services, but its techniques are not always honest.
2. Marketing manipulates human values and behaviour and results in business crimes.
3. Marketing studies business ethics.
2. Answer the following questions.
1. According to the text, what is marketing? What are its main strategies?
2. What does a “Marketing Mix” consist of?
3. What are the main marketing strategies?
4. What issues does business ethics include?
B. Reading for Details
Read the text again to better understand details and try the following tasks.
Understanding Expressions: give the best explanation for each of these phrases used in the text.
Marketing strategies; marketing practice; supporting elements; “Marketing Mix”; retailing; end-user's needs and wants; point-of-sale placement or retailing; publicity; personal selling; to govern the communication medium.