Scan the above texts and find the English equivalents for the following.

  1. точки зрения;
  2. приоритеты и интересы;
  3. законодательный процесс;
  4. в разгаре спора;
  5. оказывать значительное влияние на;
  6. приносящий разочарование меньшинству;
  7. учитывая невероятное разнообразие страны;
  8. примирить различные точки зрения;
  9. реакция на экономические перемены;
  10. оказывать физическое насилие;
  11. по сравнению;
  12. по прихоти бедных или богатых;
  13. закон спроса и предложения;
  14. экономический выбор участников рынка;
  15. к взаимной выгоде;
  16. беспристрастная оценка;
  17. заменить что-то на что-либо;
  18. глас народа;
  19. лишенный гражданских (избирательных) прав;
  20. судебный и законодательный процесс;
  21. как разновидность;
  22. по взаимному согласию;
  23. процесс принятия решений;
  24. выполнение принятых решений;
  25. действующее лицо;
  26. в сельской местности;
  27. военнослужащие;
  28. городская зона;
  29. коллегиальный;
  30. ориентированный на согласованность взглядов;
  31. подотчетный;
  32. прозрачный;
  33. быстро реагирующий;
  34. всеохватывающий;
  35. с высоким коэффициентом полезного действия;
  36. признающий верховенство права.

3.5.6 Do it in English making use of Unit 3 vocabulary:

Политический и правовой статус правительства определяется конституцией, а нередко и специальным законодательством. Положение и роль правительства, так же как и пути его формирования и полномочия, во многом зависят от существующей в стране формы государственного правления, исторических и национальных традиций и особенностей страны. Совершенно очевидно, что в президентских республиках, абсолютных и дуалистических монархиях, где исполнительная власть целиком или в своей основе принадлежит главе государства, место и роль правительства (кабинета) значительно скромнее и оно носит своего рода вспомогательный характер, нежели в парламентских республиках и монархиях, где именно на правительстве (во главе с премьер-министром) лежит ответственность реального осуществления исполнительной власти. Промежуточное положение между двумя этими вариантами занимает статус правительства в полупрезидентских республиках, где самостоятельность правительства существенно выше по сравнению с президентскими республиками.

Use the plan and helpful phrases given in Appendix 1 to profile the economic, legal and political power relationships. Surf the Internet, find extra information and base your presentation on it.

Comment on the presentation given by your colleague. Make use of the points and helpful phrases given in Appendix 2.

DIALOGUES

Dialogue 1

Read and translate the following dialogue.

What is social order?

A. Hi, Brian. I haven’t seen you lately. I hope you are all right.We have started social sciences and I need your help to clear up some concepts and terms.
B. Hi, Alex. Let me think a little. What issues are you currently discussing in class?
A. To begin with, the concept of ‘social order’ is beyond my understanding. I am not sure if it can be defined by Sociology or History.
B. I see. The point is that it can be described by both. However, it is historically central to Sociology. As far as I could remember from my research on Sociology it refers to a set of linked social structures, social institutions and social practices which conserve, maintain and enforce "normal" ways of relating and behaving.
A. Oh, it sounds much too fundamental and academic.Could you put it in simpler words for me?
B. Sure, I’ll try to. The concept refers to all those facts of society which remain relatively constant over time. These include institutions, patterns of interactions and customs.
A. Yes, of course. I remember from my lectures on Sociology that social order helps reproduce the conditions essential for its existence. They are property and power relations, cultural forms, communication relations and ideological systems of values.
B. That's right.It should be mentioned that Social theorists have proposed different explanations for what a social order consists of, and what its real basis is. Have you remembered any of them?
A. Unfortunately, the name of the theorist has just escaped my mind! Still, I remember that he referred to the social order as a set of shared social norms. Could you explain the term of ‘social norm’ to me?
B. Of course, I can. Social norms are laws that govern society’s behaviors. It’s only natural that they work to promote a great deal of social control.
A. Yes, it's absolutely true. Can I butt in? It has just dawned upon me, that if people do not follow these norms they will become the outcast of society.
B. That’s it! I think, you’ve grasped the idea!
A. Thank you for clarifying the matter for me.


Task 1. Report the dialogue. Use the following reporting verbs:

Ø to refer to Ø to explain that
Ø to conclude that Ø to focus one’s attention on
Ø to agree Ø to guess if/whether
Ø to sum up Ø to point out
Ø to emphasize Ø to expand on
Ø to state Ø to account for

Наши рекомендации