Iii. литургия верных
Понятие о литургии верных
Литургией верных называется третья, самая важная часть литургии, на которой Честные Дары, приготовленные на проскомидии, силою и действием Святого Духа прелагаются в Тело и Кровь Христовы и возносятся в спасительную для людей жертву Богу, а затем преподаются верным для причащения.
Эта часть литургии получила название литургии верных оттого, что присутствовать при ее совершении и приступать к причащению Святых Таин могут только верные, то есть лица, принявшие православную веру чрез Крещение и оставшиеся верными обетам, данным при Крещении.
На литургии верных воспоминаются страдания Господа Иисуса Христа, Его смерть, погребение, Воскресение, Вознесение на небо, седéние одесную Бога Отца и второе славное пришествие на землю.
В состав этой части литургии входят важнейшие священнодействия:
1. Перенесение Честных Даров с жертвенника на престол, приготовление верующих к молитвенному участию при совершении Бескровной Жертвы.
2. Самое совершение Таинства, с молитвенным воспоминанием членов Церкви Небесной и земной.
3. Приготовление к причащению и причащение священнослужителей и мирян.
4. Благодарение за причащение и благословение на исход из храма (отпýст).
Чинопоследование литургии верных
Ектения и молитвы о верных. Херувимская песнь
По раскрытии антиминса и ектении о оглашенных начинается литургия верных. В это время диакон в ектении вновь обращается к верным, напоминая выполнить необходимое для дальнейшего участия в богослужении условие – примирение друг с другом. «Елицы вернии, паки и паки миром (в мире) Господу помолимся...».
Священник читает тайно первую молитву верных, вознося Богу благодарение за то, что Господь удостоил его предстать Святому Жертвеннику, и просит его благодатной помощи достойно совершить святую службу сию с чистой совестью.
На литургии св. Иоанна Златоуста:
Благодарим Тя, Господи Боже сил, сподобившаго нас предстати и ныне Святому Твоему Жертвеннику и припáсти ко щедротам Твоим о наших гресéх и о людских невéдениих. Приими, Боже, моление наше, сотвори ны достойны быти, éже приносити Тебе моления и мольбы и жертвы безкровныя о всех людех Твоих, и удовли нас, ихже положил еси в службу Твою сию, силою Духа Твоего Святаго, неосужденно и непреткновенно, в чистем свидетельстве совести нашея, призывати Тя на всякое время и место. Да, послýшая нас, милостив нам будеши во множестве Твоея благости.
На литургии св. Василия Великого:
Ты, Господи, показал еси нам великое сие спасения таинство. Ты сподобил еси нас, смиренных и недостойных раб Твоих, быти служителем (здесь: дат. мн. ч.) святаго Твоего Жертвенника. Ты удовли нас силою Святаго Твоего Духа в службу сию, да, неосужденно ставше пред святою славою Твоею, принесем Ти жертву хваления, Ты бо еси дéйствуяй вся во всех. Даждь, Господи, и о наших гресéх, и о людских невéдениих приятней быти жертве нашей и благоприятней пред Тобою.
Диакон от лица верных произносит: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Премудрость.
Священник, заканчивая первую молитву верных, возглашает: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь.
Диакон вновь произносит:
Паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О свышнем мире и спасении душ наших Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нýжды Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Священник во время второй ектении читает тайно вторую молитву верных, повторяя в ней прошения первой молитвы, и просит Господа даровать верным преуспеяние в доброй жизни, духовное разумение и сподобить всех неосужденно причаститься Святых Тайн для стяжания вечной жизни.
На литургии св. Иоанна Златоуста:
Паки и многажды Тебе пpипáдaeм и Тебе молимся, Благий и Человеколюбче, яко, да, призрéв на моление наше, очистиши наша души и телесá от всякия скверны плоти и духа и дáси нам неповинное и неосужденное предстояние святаго Твоего Жертвенника.
Даруй же, Боже, и молящимся с нами преспéяние жития, и веры, и разума духовнаго. Даждь им, всегда со страхом и любовию служáщим Тебе, неповинно и неосужденно причаститися Святых Твоих Таин и Небеснаго Твоего Царствия сподобитися.
На литургии св. Василия Великого:
Боже, посетивый в милости и щедрóтах смирение наше, постáвивый нас, смиренных и грешных, и недостойных раб Твоих, пред святою славою Твоею, служити святому Жертвеннику Твоему, Ты укрепи нас силою Святаго Твоего Духа в службу сию и даждь нам слово во отверзéние уст наших, во еже призывати благодать Святаго Твоего Духа на хотящия предложитися Дáры.
Если священник служит без диакона, то он произносит только первое прошение: «Паки и паки...» и последнее: «Заступи, спаси, помилуй...», тайно читая вторую молитву верных.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон произносит: Премудрость, благоговейно поклоняется и входит в алтарь северной дверью.
Священник по окончании второй молитвы верных возглашает: Яко да под державою Твоею всегда храними, Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь; и поет Херувимскую песнь:
Иже Херувимы тайно образýюще и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение.
Во время возгласа священника «Яко да под державою Твоею...» отверзаются царские врата. Диакон, взяв кадильницу и получив на каждение благословение от предстоятеля, кадит, читая про себя 50-й псалом, престол с четырех сторон, жертвенник, алтарь, затем царскими вратами выходит на солею и кадит иконостас; входит в алтарь, кадит священника и предстоящих; опять выходит на амвон и кадит лики (хоры) и молящихся. Окончив каждение, по обычаю, становится рядом со священником, молящимся пред престолом.
Это каждение, совершаемое диаконом во время пения Херувимской песни, выражает молитвенное стремление верующих к Богу и желание их принять благодать Святаго Духа.
Священник во время каждения читает тайно молитву Херувимской песни (она – одна и та же для обеих литургий), в которой, сознавая всё свое недостоинство, просит Господа соделать его достойным священнодействия, причем исповедует, что он, священник, есть лишь видимое орудие, чрез которое невидимо тайнодействует Сам Господь Иисус Христос:
Никтóже достóин от связáвшихся плотскими похотьми и сластьми приходити, или приближитися, или служити Тебе, Царю славы, éже бо служити Тебе велико и страшно и самéм небесным Силам. Но обаче, неизреченнаго ради и безмернаго Твоего человеколюбия, непреложно и неизменно был еси Человек и Архиерей нам был еси, и служебныя сея и безкровныя Жертвы священнодействие предал еси нам, яко Владыка всех. Ты бо един, Господи Боже наш, владычествуеши небесными и земными, Иже на престоле Херувимсте носимый, Иже Серафимов Господь и Царь Изрáилев, Иже Един Свят и во святых почивáяй.
Тя ýбо молю, Единаго благáго и благопослушливаго: призри на мя, грешнаго и непотребнаго раба Твоего, и очисти мою душу и сердце от совести лукавыя, и удовли мя, силою Святаго Твоего Духа, облечéнна благодатию священства, предстати святей Твоей сей трапезе и священнодействовати Святое и Пречистое Твое Тело, и Честнýю Кровь. К Тебе бо прихождý, приклонь мою выю, и молю Ти ся, да не отвратиши лица Твоего от менé, нижé отринеши мене от отрок Твоих. Но сподоби принесенным Тебе быти мною, грешным и недостойным рабом Твоим, Дарóм сим. Ты бо еси Приносяй и Приносимый, и Приемляй и Раздаваемый, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым, и Благим, и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
По окончании чтения священником этой молитвы, а диаконом каждения оба они со умилением трижды вполголоса читают Херувимскую песнь, молясь об отрешении от житейских попечений. (В Великий четверг читают «Вечери Твоея Тайныя...», а в Великую субботу «Да молчит всякая плоть человеча...».)
Священник, молясь, произносит: «Иже Херувимы тайно образýюще и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение.
Диакон: Яко да Царя всех подымем, ангельскими невидимо дориносима чинми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
И, делая крестное знамение, они трижды благоговейно поклоняются пред престолом.
Во время чтения Херувимской песни священник руки возвышает горé (кверху), а диакон держит орарь в поднятой руке, так же, как и при чтении ектений. Затем священник целует антиминс, а диакон – престол, и отходят к жертвеннику: священник – непосредственно налево, а диакон чрез горнее место.