Определите, какое утверждение соответствует содержанию текста
The first geographers’ task was cartography. | |||
The first geographers’ task was to discover new lands. | |||
The first geographers’ task was navigation. | |||
The first geographers’ task was to instruct navigators. |
ЗАДАНИЕ N 24 сообщить об ошибке
Тема: Изучающее чтение с элементами анализа информации
Прочитайте текст и выполните задания.
Geography
1. Geography as a discipline can be split broadly into two main subfields: human geography and physical geography. The former focuses largely on the built environment and how space is created, viewed and managed by humans as well as the influence humans have on the space they occupy. The latter examines the natural environment and how the climate, vegetation and life, soil, water and landforms are produced and interact. As a result of the two subfields using different approaches a third field has emerged, which is environmental geography.
2. Geographers attempt to understand the earth in terms of physical and spatial relationships. The first geographers focused on the science of mapmaking and finding ways to precisely project the surface of the earth. In this sense, geography bridges some gaps between the natural sciences and social sciences. Historical geography is often taught in a college in a unified Department of Geography.
3. Modern geography is an all-encompassing discipline, closely related to GISc, that seeks to understand humanity and its natural environment. Practitioners of geography use many technologies and methods to collect data such as GIS, remote sensing, aerial photography, statistics, and global positioning systems (GPS).
Ответьте на вопрос
What are the sources of environmental geography?
They are human geography and physical geography. | |||
They are human geography and modern geography. | |||
They are physical geography and modern geography. | |||
They are historical geography and modern geography. |
ЗАДАНИЕ N 25 сообщить об ошибке
Тема: Канада
The slogan associated with Canada's constitution is …
peace, order and good government | |||
liberty, equality, fraternity | |||
life, liberty and the pursuit of happiness | |||
peace, work, happiness |
Решение:
Чтобы правильно выполнить задание, нужно иметь общие знания об истории Канады и правильно перевести варианты ответов:
peace, order and good government – мир, порядок и разумное правление;
liberty, equality, fraternity – свобода, равенство, братство;
life, liberty and the pursuit of happiness – жизнь, свобода и стремление к счастью;
peace, work, happiness – мир, труд, счастье.
Правильным вариантом ответа является peace, order and good government: «Девиз Канадской конституции – мир, порядок и разумное правление».
ЗАДАНИЕ N 26 сообщить об ошибке
Тема: Выдающиеся личности англо-говорящих стран
A famous American humorist and author of popular and outstanding autobiographical works, travel books and novels, whose real name is Samuel Langhorne Clemens, is …
Mark Twain | |||
Daniel Defoe | |||
Henry Fielding | |||
Thomas Mayne Reid |
ЗАДАНИЕ N 27 сообщить об ошибке
Тема: Великобритания
The Queen gives a speech about the state of the British nation every year on …
Christmas Day | |||
New Year’s Day | |||
Easter | |||
Trooping the Colour |
Решение:
Для успешного выполнения данного задания необходимо иметь общие знания о государственном строе Великобритании и изучить варианты ответов:
Christmas Day – Рождество;
New Year’s Day – Новый Год;
Easter – Пасха;
Trooping the Colour – Торжественный вынос знамени.
Правильным вариантом ответа является Christmas Day, поскольку в Британии существует такая традиция: «Королева произносит речь о состоянии британской нации каждый год на Рождество».
ЗАДАНИЕ N 28 сообщить об ошибке
Тема: США
The state named after Queen Elizabeth I is …
Virginia | |||
Alaska | |||
Atlanta | |||
Philadelphia |
ЗАДАНИЕ N 29 сообщить об ошибке
Тема: Профессионально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Manager: « Have you typed the cover letter yet, Mrs. Black?»
Secretary: «_______________».
Yes, sir. It’s on your table. | |||
I’m busy. | |||
I’m not sure. | |||
Yes, pal. You can find it on your table. |
ЗАДАНИЕ N 30 сообщить об ошибке
Тема: Социально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Customer: «Show me this lipstick, please. Does it suit me?»
Shop-assistant: «_______________».
Yes, madam, it suits you perfectly. | |||
Why should I tell you? | |||
Not at all. | |||
I don’t know. |
ЗАДАНИЕ N 31 сообщить об ошибке
Тема: Бытовая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
A.: «May I ask you a question?»
B.: «__________________».
Certainly. | |||
I’m afraid, I can’t. | |||
How kind of you. | |||
Sorry, I don’t know. |
ЗАДАНИЕ N 32 сообщить об ошибке
Тема: Учебно-социальная сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Student A.: «The time-table has been changed. We’ll have English instead of Psychology».
Student B.: «_______________».
How awful! I haven’t done my grammar exercises. | |||
I don’t know, let’s look up the time-table. | |||
By the way, we are to have a lecture on Psychology now. | |||
Not a bad idea! |
ЗАДАНИЕ N 1 сообщить об ошибке
Тема: Союзы
I shan’t give you a definite answer ________ I get a letter from them.
until | |||
because | |||
since | |||
although |
ЗАДАНИЕ N 2 сообщить об ошибке
Тема: Местоимения
«Who’s that man?» – «That’s the man _______ you about».
I asked | |||
which I asked | |||
what I asked | |||
whose I asked |
Решение:
Чтобы правильно выполнить задание, следует знать относительные и соединительные местоимения и правильно перевести варианты ответов:
which − который (употребляется в отношении неодушевленных предметов);
what − что, какой;
whose − чей;
Нужно также помнить, что придаточные определительные предложения могут присоединяться к главному бессоюзным способом, то есть местоимение (союзное слово) может не употребляться, хотя в русском переводе оно присутствует.
Согласно контексту и правилу грамматики, только вариант отсутствия местоимения является правильным: «Кто этот человек?» – «Это человек, о котором я тебя спрашивал».
ЗАДАНИЕ N 3 сообщить об ошибке
Тема: Страдательный залог
Even if you make too many mistakes, you _______ a chance to correct them all.
will be given | |||
will be giving | |||
will give | |||
give |
ЗАДАНИЕ N 4 сообщить об ошибке
Тема: Степени сравнения прилагательных и наречий
I have never worked so ________ in my life.
hard | |||
hardly | |||
the hardest | |||
harder |
ЗАДАНИЕ N 5 сообщить об ошибке
Тема: Существительное
I don’t like very hot weather. Thirty degrees _______ too warm for me.
is | |||
are | |||
won’t be | |||
don’t |
ЗАДАНИЕ N 6 сообщить об ошибке
Тема: Модальные глаголы
We ________ pay for the tickets as Fiona won them in a competition.
didn’t have to | |||
mustn’t | |||
couldn’t | |||
hadn’t to |
Решение:
Чтобы правильно выполнить задание, следует знать модальные глаголы и их эквиваленты и правильно перевести варианты ответов:
didn’t have to – не пришлось, не нужно было;
mustn’t – не должен, нельзя;
couldn’t – не мог;
hadn’t to – неправильная форма, так как отрицательная форма глагола to have to в прошедшем времени в значении долженствования образуется при помощи вспомогательного глагола to do: didn’t have to.
Согласно контексту и правилу грамматики, только вариант ответа didn’t have to является правильным: «Нам не пришлось платить за билеты, так как Фиона выиграла их в конкурсе».
ЗАДАНИЕ N 7 сообщить об ошибке
Тема: Словообразование
The scientists said that they had an announcement of international …
importance | |||
importanty | |||
importation | |||
important |
ЗАДАНИЕ N 8 сообщить об ошибке
Тема: Неличные формы глагола
He left the room without _________ for a reply.
waiting | |||
being waited | |||
waited | |||
to be waiting |
ЗАДАНИЕ N 9 сообщить об ошибке
Тема: Фразовые глаголы
You can _________ in a dictionary if you don’t know what it means.
look up | |||
look out | |||
look for | |||
look through |
ЗАДАНИЕ N 10 сообщить об ошибке
Тема: Предлоги
Sasha’s not going to have a party ________ her birthday this year.
on | |||
in | |||
at | |||
for |
ЗАДАНИЕ N 11 сообщить об ошибке
Тема: Глагол и его формы
When you come he_______ in the garden.
will be working | |||
will work | |||
had worked | |||
was working |
Решение:
Чтобы правильно выполнить задание, следует знать видовременные и залоговые формы глагола-сказуемого:
will be working – Future Continuous, Active;
will work – Future Simple, Active;
had worked – Past Perfect, Active;
was working – Past Continuous, Active.
В данном предложении глагол workследует употребить во времени Future Continuous (будущем продолженном). Это время употребляется для выражения длительного действия, которое будет совершаться в определенный момент или период времени в будущем. Момент совершения действия часто выражается другим действием в будущем, если действие краткое. На русский язык глагол в Future Continuous переводится только глаголом несовершенного вида: будет читать (а не прочитает), будет переводить (а не переведет).
Согласно контексту и правилу грамматики, только вариант ответа will be workingявляется правильным: «Когда ты придешь, он будет работать в саду».
ЗАДАНИЕ N 12 сообщить об ошибке
Тема: Артикли
We’re out of ________, so could you get some from the supermarket?
coffee | |||
a coffee | |||
an coffee | |||
the coffee |
ЗАДАНИЕ N 13 сообщить об ошибке
Тема: Профессиональная лексика
Depending on culture, gender, or context, the same body movement may ______ different messages.
convey | |||
speak | |||
use | |||
derive |
ЗАДАНИЕ N 14 сообщить об ошибке
Тема: Термины (Дефиниции)
A system of beliefs that concentrates on human needs and seeks ways of solving human problems based on reason is …
humanism | |||
humanity | |||
racism | |||
liberty |
ЗАДАНИЕ N 15 сообщить об ошибке
Тема: Деловая лексика
I think you will _______ from getting a new job.
benefit | |||
promote | |||
win | |||
pay |
Решение:
Чтобы выполнить задание, следует знать лексику деловой сферы применения и уметь использовать ее в заданном контексте, правильно переводя варианты ответов:
benefit – выгадывать, получать прибыль;
promote – способствовать;
win – выигрывать;
pay – платить.
Согласно контексту, только вариант benefitявляется правильным: «Я думаю, ты выгадаешь, получив новую работу».
ЗАДАНИЕ N 16 сообщить об ошибке
Тема: Учебная лексика
If the examiner can’t make sense of your writing, you’ll get a low …
mark | |||
degree | |||
certificate | |||
improvement |
ЗАДАНИЕ N 17 сообщить об ошибке
Тема: Социально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Clerk: «I’ll be with you in a minute. Yes, sir. What can I do for you?»
Customer: «_______________».
Could I hire a car? | |||
I want a car. | |||
A car. | |||
Do you have cars here? |
ЗАДАНИЕ N 18 сообщить об ошибке
Тема: Профессионально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Secretary: « Hello. Can I speak to Kate Crawford, please?»
Employee: «_______________».
This is Kate Crawford speaking. | |||
Who’s that? | |||
No. | |||
I can’t say for sure. |
ЗАДАНИЕ N 19 сообщить об ошибке
Тема: Учебно-социальная сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Student A.: «I’m hurrying to my teacher to discuss my written work».
Student B.: «_____________!»
I wish you good luck! | |||
Have a good time! | |||
I congratulate you! |
I heard that your work was a great success! |
ЗАДАНИЕ N 20 сообщить об ошибке
Тема: Бытовая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
A.: «Hi, how are you doing?»
B.: «_____________».
That’s OK. | |||
Yes, I’m. | |||
With great difficulty. | |||
All right, I guess. |
ЗАДАНИЕ N 21 сообщить об ошибке
Тема: Оформление конверта
Перед Вами конверт:
Соотнесите информацию под определенным номером на конверте с тем, что она обозначает.
the sender | |||
the town the letter comes from | |||
the country the letter comes from | |||
the addressee’s house number | |||
the town in the mailing address | |||
the country in the mailing address |
ЗАДАНИЕ N 22 сообщить об ошибке
Тема: Оформление делового письма
Расположите части делового письма в правильном порядке.
NORP Freeport High School Freeport, VT 66622 | |||
October 15, 2002 | |||
Ms. Iva Stravinsky Attorney-at-Law 200 Center Street Freeport, VT 66622 | |||
Dear Ms. Stravinsky: | |||
The members за the Freeport chapter of the Nation Organization of Retired Persons would indeed be interested in a lecture on “Proposed Changes in the Finencing of Medicare”. Therefore, with much appreciation, I accept your offer to address our club. | |||
Yours truly, | |||
Henry Purcell President |
Решение:
В структуре делового письма различают следующие части:
заголовок, содержащий название и адрес организации, отправляющей письмо, либо только адрес отправителя, являющегося частным лицом;
иногда в этой части письма указываются номера телефонов;
дата написания письма;
название/имя и адрес получателя письма (внутренний адрес);
вступительное обращение;
текст письма(основная часть);
заключительная формула вежливости;
подпись.
ЗАДАНИЕ N 23 сообщить об ошибке
Тема: Оформление электронного сообщения, факса, меморандума (служебной записки)
Выберите слова или словосочетания для заполнения пропусков так, чтобы они отражали особенности оформления служебной записки:
(1) _______ : Northwest Area Sales Staff
From : Management
Subject : (2)_____
(3) _______ : 14 February
We’d like to quickly go over some of the changes in the new monthly sales reporting system that we discussed at Monday’s special meeting. First of all, we'd once again like to stress that this new system will save you a lot of time when reporting future sales.
We understand that you have concerns about the amount of time that will be initially required for inputting your client data. Despite this initial effort, we are confident that you will all soon enjoy the benefits of this new system.
(4)______
To | |||
New Monthly Reporting System | |||
Date | |||
Management |
ЗАДАНИЕ N 24 сообщить об ошибке
Тема: Оформление резюме, письма-заявления, письма-уведомления, письма-запроса, контракта, служебной записки
Определите, к какому виду делового документа относится представленный ниже отрывок.
Offer Letter | |||
Cover Letter | |||
Letter of Complaint | |||
Resume |
ЗАДАНИЕ N 25 сообщить об ошибке
Тема: Великобритания
The _______ was built by William the Conqueror in 1078.
Tower of London | |||
St. Paul’s Cathedral | |||
Buckingham Palace | |||
Palace of Westminster |
Решение:
Для успешного выполнения данного задания необходимо иметь общие знания о культуре Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии:
the Tower of London – Лондонский Тауэр;
St. Paul’s Cathedral – Собор Святого Павла;
Buckingham Palace – Букингемский Дворец;
the Palace of Westminster – Вестминстерский дворец .
Лондонский Тауэр — крепость, возведенная на северном берегу реки Темза, исторический центр города Лондон. Основание крепости Тауэр приписывается Вильгельму I. После нормандского завоевания Англии Вильгельм I принялся возводить оборонительные замки для устрашения покоренных англосаксов. Одним из самых больших стал Тауэр.
Таким образом, правильный вариант ответа the Tower of London: «Лондонский Тауэр был построен Вильгельмом Завоевателем в 1078 году».
ЗАДАНИЕ N 26 сообщить об ошибке
Тема: Выдающиеся личности англо-говорящих стран
The Prime Minister who used to say to the Cabinet of Ministers: «When I want your opinion, I`ll give it to you!» is …
Margaret Thatcher | |||
Winston Churchill | |||
Quentin Bryce | |||
Hillary Clinton |
Решение:
Для успешного выполнения данного задания необходимо иметь знания о наиболее известных политических деятелях англоязычных стран.
Маргарет Хильда Тэтчер (1925) – премьер-министр Великобритании (Консервативная партия Великобритании) в 1979–1990, Баронесса (1992). Благодаря своему твердому характеру известна как «железная леди».
Правильным вариантом ответа является Margaret Thatcher: «Премьер-министр, которая говорила своему Кабинету Министров: “Когда мне понадобится ваше мнение, я его вам дам” – Маргарет Тэтчер».
ЗАДАНИЕ N 27 сообщить об ошибке
Тема: США
The country which presented the bronze Statue of Liberty to the USA in 1886 is …
France | |||
Great Britain | |||
Germany | |||
Italy |
ЗАДАНИЕ N 28 сообщить об ошибке
Тема: Канада
The slogan associated with Canada's constitution is …
peace, order and good government | |||
liberty, equality, fraternity | |||
life, liberty and the pursuit of happiness | |||
peace, work, happiness |
ЗАДАНИЕ N 29 сообщить об ошибке
Тема: Изучающее чтение с элементами анализа информации
Прочитайте текст и выполните задания.
Linguistics
1. Linguistics investigates the cognitive and social aspects of human language. The field is divided into areas that focus on aspects of the linguistic signal, such as syntax, semantics, morphology, phonetics and phonology; however, work in areas like evolutionary linguistics and psycholinguistics cut across these divisions.
2. The majority of modern research in linguistics takes a predominantly synchronic perspective (focusing on language at a particular point in time), and a great deal of it aims at formulating theories of the cognitive processing of language. However, language does not exist in a vacuum, or only in the brain, and approaches like contact linguistics, creole studies, discourse analysis, social interactional linguistics, and sociolinguistics explore language in its social context.
3. Sociolinguistics often makes use of traditional quantitative analysis and statistics in investigating the frequency of features, while some disciplines, like contact linguistics, focus on qualitative analysis. Ferdinand Saussure is considered the father of modern linguistics.
Ответьте на вопрос
What linguistic discipline makes use of qualitative analysis?
Contact linguistics does. | |||
Sociolinguistics does. | |||
Evolutionary linguistics does. | |||
Discourse analysis does. |
ЗАДАНИЕ N 30 сообщить об ошибке
Тема: Изучающее чтение с выделением главных компонентов содержания текста
Прочитайте текст и выполните задания.
Linguistics
1. Linguistics investigates the cognitive and social aspects of human language. The field is divided into areas that focus on aspects of the linguistic signal, such as syntax, semantics, morphology, phonetics and phonology; however, work in areas like evolutionary linguistics and psycholinguistics cut across these divisions.
2. The majority of modern research in linguistics takes a predominantly synchronic perspective (focusing on language at a particular point in time), and a great deal of it aims at formulating theories of the cognitive processing of language. However, language does not exist in a vacuum, or only in the brain, and approaches like contact linguistics, creole studies, discourse analysis, social interactional linguistics, and sociolinguistics explore language in its social context.
3. Sociolinguistics often makes use of traditional quantitative analysis and statistics in investigating the frequency of features, while some disciplines, like contact linguistics, focus on qualitative analysis. Ferdinand Saussure is considered the father of modern linguistics.