Определите основную идею текста

Определите основную идею текста - student2.ru     Linguistics studies different aspects of human languages in cognitive and social contexts.
      Linguistics studies aspects of the linguistic signal, such as syntax, semantics, morphology, etc.
      Linguistics studies human languages at a particular point in time.
      Linguistics studies creole languages, discourse analysis, quantitative analysis and statistics.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 8 сообщить об ошибке
Тема: Изучающее чтение с элементами анализа информации
Прочитайте текст и выполните задания.
Linguistics
1. Linguistics investigates the cognitive and social aspects of human language. The field is divided into areas that focus on aspects of the linguistic signal, such as syntax, semantics, morphology, phonetics and phonology; however, work in areas like evolutionary linguistics and psycholinguistics cut across these divisions.
2. The majority of modern research in linguistics takes a predominantly synchronic perspective (focusing on language at a particular point in time), and a great deal of it aims at formulating theories of the cognitive processing of language. However, language does not exist in a vacuum, or only in the brain, and approaches like contact linguistics, creole studies, discourse analysis, social interactional linguistics, and sociolinguistics explore language in its social context.
3. Sociolinguistics often makes use of traditional quantitative analysis and statistics in investigating the frequency of features, while some disciplines, like contact linguistics, focus on qualitative analysis. Ferdinand Saussure is considered the father of modern linguistics.

Ответьте на вопрос
What linguistic discipline makes use of qualitative analysis?

Определите основную идею текста - student2.ru     Contact linguistics does.
      Sociolinguistics does.
      Evolutionary linguistics does.
      Discourse analysis does.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 9 сообщить об ошибке
Тема: Существительное
I don’t like very hot weather. Thirty degrees _______ too warm for me.

Определите основную идею текста - student2.ru     is
      are
      won’t be
      don’t

Решение:
Для того чтобы правильно выполнить это задание, следует знать категорию множественного числа имени существительного, уметь использовать ее в заданном контексте и перевести варианты ответов:
is – ед. ч., Present Simple, при переводе опускается;
are – мн. ч., Present Simple, при переводе опускается;
won’t be – отрицание в Future Simple;
don’t – отрицание в Present Simple.
Выражение thirty degrees согласуется с глаголом в единственном числе, так как обозначает единое целое – температуру (подобные случаи: three years (period of time), six miles (a distance), twenty thousand pounds (a sum of money)). Поэтому правильным вариантом ответа является is: «Я не люблю очень жаркую погоду. Тридцать градусов – слишком жарко для меня».


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 10 сообщить об ошибке
Тема: Словообразование
Wales is a part of the UK, so one can’t really call it ________ country.

Определите основную идею текста - student2.ru     an independent
      a dependent
      independently
      depending


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 11 сообщить об ошибке
Тема: Страдательный залог
Even if you make too many mistakes, you _______ a chance to correct them all.

Определите основную идею текста - student2.ru     will be given
      will be giving
      will give
      give


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 12 сообщить об ошибке
Тема: Модальные глаголы
Yes, of course you ________ open the window if you’re too hot!

Определите основную идею текста - student2.ru     can
      are able to
      must
      needn’t


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 13 сообщить об ошибке
Тема: Предлоги
I was only absent _______ the office for a few minutes!

Определите основную идею текста - student2.ru     from
      for
      in
      about

Решение:
Чтобы правильно выполнить задание, следует знать правила употребления предлогов и изучить варианты ответов:
from − от, из, с; после глагола to be absent переводится в;
for − для, за;
in – в;
about − о, около.
Следует также знать, что в английском языке существуют выражения с глаголом to be, которые употребляются с определенными предлогами. К числу таких выражений относится to be absent from – отсутствовать в каком-то месте.
Согласно контексту и правилу грамматики, только вариант ответа fromявляется правильным: «Я отсутствовал в офисе всего несколько минут!»


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 14 сообщить об ошибке
Тема: Неличные формы глагола
They are likely __________ soon.

Определите основную идею текста - student2.ru     to come
      having come
      come
      coming


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 15 сообщить об ошибке
Тема: Союзы
I shan’t give you a definite answer ________ I get a letter from them.

Определите основную идею текста - student2.ru     until
      because
      since
      although


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 16 сообщить об ошибке
Тема: Степени сравнения прилагательных и наречий
I have never worked so ________ in my life.

Определите основную идею текста - student2.ru     hard
      hardly
      the hardest
      harder


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 17 сообщить об ошибке
Тема: Местоимения
Bob’s been away on business for two weeks. You can’t have seen __________ in the Institute today.

Определите основную идею текста - student2.ru     him
      his
      he
      himself


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 18 сообщить об ошибке
Тема: Артикли
It’s ______ I can’t do it in 15 minutes time.

Определите основную идею текста - student2.ru     a difficult test
      the difficult test
      an difficult test
      difficult test


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 19 сообщить об ошибке
Тема: Глагол и его формы
When you come he_______ in the garden.

Определите основную идею текста - student2.ru     will be working
      will work
      had worked
      was working


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 20 сообщить об ошибке
Тема: Фразовые глаголы
You can _________ in a dictionary if you don’t know what it means.

Определите основную идею текста - student2.ru     look up
      look out
      look for
      look through


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 21 сообщить об ошибке
Тема: Учебная лексика
If the examiner can’t make sense of your writing, you’ll get a low …

Определите основную идею текста - student2.ru     mark
      degree
      certificate
      improvement


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 22 сообщить об ошибке
Тема: Профессиональная лексика
Depending on culture, gender, or context, the same body movement may ______ different messages.

Определите основную идею текста - student2.ru     convey
      speak
      use
      derive


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 23 сообщить об ошибке
Тема: Термины (Дефиниции)
Intellectual expressions of a particular society such as art, literature, etc. are …

Определите основную идею текста - student2.ru     culture
      morality
      conscience
      virtue


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 24 сообщить об ошибке
Тема: Деловая лексика
She became a full-time member of _______ last year.

Определите основную идею текста - student2.ru     staff
      employees
      employers
      customers


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 25 сообщить об ошибке
Тема: Выдающиеся личности англо-говорящих стран
The most prolific of all inventors in history, who patented 1,093 different inventions in the USA including the incandescent electric lamp, the motion-picture projector and the phonograph is …

Определите основную идею текста - student2.ru     Thomas Alva Edison
      James Prescott Joule
      Charles Robert Darwin
      Michael Faraday


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 26 сообщить об ошибке
Тема: Великобритания
The collective decision-making body of Her Majesty's Government in the United Kingdom, composed of the Prime Minister and some 22 Cabinet Ministers is called …

Определите основную идею текста - student2.ru     the Cabinet
      the Shadow Cabinet
      The British Parliament
      Ministry of Justice of the UK


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 27 сообщить об ошибке
Тема: США
The river on which Washington D.C. is situated is the …

Определите основную идею текста - student2.ru     Potomac
      Mississippi
      Roanoke
      Hudson


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 28 сообщить об ошибке
Тема: Канада
Canada's official colours are ________ and red.

Определите основную идею текста - student2.ru     white
      blue
      gold
      green


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 29 сообщить об ошибке
Тема: Учебно-социальная сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Student A.: «Could you give me your dictionary for a few hours?»
Student B.: «_______________».

Определите основную идею текста - student2.ru     Here it is.
      Don’t forget to return it.
      It’s a pleasure for me to give you my dictionary.
      Of course, I’ll give you my dictionary.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 30 сообщить об ошибке
Тема: Бытовая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Customer: «__________________»
Salesman: «Certainly. What’s your size, please?».

Определите основную идею текста - student2.ru     Can you show me those brown shoes, please?
      I want to buy those brown shoes.
      Have you any shoes that will fit me?
      Now, I’d like you to show me those brown shoes.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 31 сообщить об ошибке
Тема: Профессионально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
A: «I’m calling for Mr Jones from Advertising».
B: «_______________».

Определите основную идею текста - student2.ru     I’m sorry you’ve dialed the wrong number.
      We have no Jones here.
      Don’t bother me.
      Don’t call here.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 32 сообщить об ошибке
Тема: Социально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Travel agent: «Good afternoon. Can I help you?»
Customer: «__________________».

Определите основную идею текста - student2.ru     Good afternoon. Can I buy a single ticket to Glasgow?
      Look! I need a single ticket to Glasgow.
      Give me a single ticket to Glasgow.
      A single ticket to Glasgow.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 1 сообщить об ошибке
Тема: Выдающиеся личности англо-говорящих стран
A handsome English actor who has made his career playing romantic roles (starring in «Bridget Jones’s Diary») opposite many divine leading ladies is …

Определите основную идею текста - student2.ru     Hugh Grant
      Nicolas Cage
      Mel Gibson
      Leonardo Di Caprio


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 2 сообщить об ошибке
Тема: Великобритания
The collective decision-making body of Her Majesty's Government in the United Kingdom, composed of the Prime Minister and some 22 Cabinet Ministers is called …

Определите основную идею текста - student2.ru     the Cabinet
      the Shadow Cabinet
      The British Parliament
      Ministry of Justice of the UK


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 3 сообщить об ошибке
Тема: США
The building where the US Congress meets is called the …

Определите основную идею текста - student2.ru     Capitol
      White House
      Monument
      Mall


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 4 сообщить об ошибке
Тема: Канада
Canadians honour those who served in wartime on …

Определите основную идею текста - student2.ru     Remembrance Day
      Christmas
      Thanksgiving Day
      May Day


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 5 сообщить об ошибке
Тема: Деловая лексика
She became a full-time member of _______ last year.

Определите основную идею текста - student2.ru     staff
      employees
      employers
      customers


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 6 сообщить об ошибке
Тема: Профессиональная лексика
Depending on culture, gender, or context, the same body movement may ______ different messages.

Определите основную идею текста - student2.ru     convey
      speak
      use
      derive


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 7 сообщить об ошибке
Тема: Учебная лексика
I would like to know what __________ taught are required in your country.

Определите основную идею текста - student2.ru     qualifications
      knowledge
      education
      subjects


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 8 сообщить об ошибке
Тема: Термины (Дефиниции)
An idea or a principle relating to something abstract is a …

Определите основную идею текста - student2.ru     concept
      belief
      value
      contradiction

Решение:
Для того чтобы правильно выполнить задание, следует знать лексику терминологического характера и перевести варианты ответов:
concept – понятие;
belief – убеждение;
value – ценность;
contradiction – противоречие.
Согласно контексту, только вариант ответа conceptявляется правильным: «Идея или принцип, относящийся к чему-то абстрактному, – понятие»


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 9 сообщить об ошибке
Тема: Профессионально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Business partner 1: « We planned a second meeting in the morning».
Business partner 2: «_______________».

Определите основную идею текста - student2.ru     I’m afraid the morning isn’t convenient for us.
      Give me another time.
      It won’t do.
      It’s out of the question.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 10 сообщить об ошибке
Тема: Бытовая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
A.: «May I ask you a question?»
B.: «__________________».

Определите основную идею текста - student2.ru     Certainly.
      I’m afraid, I can’t.
      How kind of you.
      Sorry, I don’t know.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 11 сообщить об ошибке
Тема: Учебно-социальная сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Student A.: «Could you give me your dictionary for a few hours?»
Student B.: «_______________».

Определите основную идею текста - student2.ru     Here it is.
      Don’t forget to return it.
      It’s a pleasure for me to give you my dictionary.
      Of course, I’ll give you my dictionary.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 12 сообщить об ошибке
Тема: Социально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения.
Travel agent: «Good afternoon. Can I help you?»
Customer: «__________________».

Определите основную идею текста - student2.ru     Good afternoon. Can I buy a single ticket to Glasgow?
      Look! I need a single ticket to Glasgow.
      Give me a single ticket to Glasgow.
      A single ticket to Glasgow.


Определите основную идею текста - student2.ru ЗАДАНИЕ N 13 сообщить об ошибке
Тема: Изучающее чтение с выделением главных компонентов содержания текста
Прочитайте текст и выполните задания.
Education
1. Education has as one of its fundamental aspects the imparting of culture from generation to generation. It is an application of pedagogy, a body of theoretical and applied research relating to teaching and learning and draws on many disciplines such as psychology, philosophy, computer science, linguistics, neuroscience, sociology and anthropology.
2. The education of an individual human begins at birth and continues throughout life. Some believe that education begins even before birth, as evidenced by some parents' playing music or reading to the baby in the womb in the hope it will influence the child's development.
3. For some, the struggles and triumphs of daily life provide far more instruction than does formal schooling (thus Mark Twain's admonition to "never let school interfere with your education"). Family members may have a profound educational effect – often more profound than they realize – though family teaching may function very informally.

Наши рекомендации