Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на причастия.
Вариант 4
1. Прочтите текст и ответьте на следующие вопросы:
1. What is the area of Canada?
The area of Canada is about 9 million square kilometers and it is the second largest country in the world.
2. What are the official languages in Canada?
The official languages in Canada are English and French and have equal status and equal rights.
CANADA
1. Canada occupies a great part of the North American Continent. The area is about 9 million square kilometers and it is the second largest country in the world.
Most of Northern Canada has subarctic and arctic climate. Long cold winters last 8-11 months and summers are very short. But in the South the climate is temperate.
3. There are many lakes in Canada. The biggest of them are the Great Lakes, which are on the US-Canada border. Niagara Falls attract a lot of tourists from all over the world.
4. Canada is a highly developed industrial and agricultural country. It is a world leader in the production of nickel, asbestos and other minerals. Canada has an ideal climate for growing wheat and barley. It is among the world's leading wheat producers and is second in the export of wheat.
5. The population of Canada is 24 million people. English and French are the official languages of Canada and have equal status and equal rights. Canada is a federation often provinces and two northern territories. Ottawa is the capital of Canada with the population of 800,000 people.
Переведите в письменной форме абзацы 1, 4, 5.
3. Найдите герундий и переведите предложения на русский язык:
1. Visiting Niagara Falls made a great impression on us.
Посещение Ниагарского Водопада произвело большое впечатление на нас.
2. We heard of his planning a travel to Canada.
Мы слышали о его планировании поездки в Канаду.
3. Many farmers in Canada are engaged in growing wheat.
Многие фермеры в Канаде занимаются выращиванием пшеницы.
4. Выберите требуемую форму глагола и переведите предложения на русский язык:
1. If the weather is fine, we will go to Niagara Falls.
Если погода будет хорошей, то мы пойдем на Ниагарский Водопад.
2. If I went to Canada, I would visit its numerous National Parks.
Если бы я отправился в Канаду, то я бы посетил её многочисленные Национальные Парки.
3. If he knew about your plans, he would have joined you.
Если бы он знал о ваших планах, то он бы присоединился к вам.
5. Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на согласование времен:
1. The student said that he had visited Canada two months before.
Студент сказал, что он за два месяца до посетил Канаду.
2. The teacher asked the students what was Canada's political status.
Преподаватель спросил учеников о том, что было у Канады с политическим статусом.
3. Everyone knew that Canada had two official languages.
Каждый знает, что у Канады было два официальных языка.
Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на причастия.
1. Standing on the shore of Lake Ontario, Toronto is the largest city in Canada.
Стоя на берегу озера Онтарио, Торонто является крупнейшим городом в Канаде.
2.Toronto has a lot of fine modern buildings, City Hall being the most famous.
В Торонто есть множество прекрасных современных зданий, Здание Мэрии является наиболее известным.
3. At night the Parliament Building is illuminated by thousands of lights, creating a view of a fairy-tale palace.
Ночью Здание Парламента освещается тысячами огней, создавая вид сказочного дворца.
7. а) Прочтите и переведите текст. Выполните задания, которые следуют за ним:
Sometimes it is more convenient to use compressed oxygen. It is stored in special insulated tanks and delivered in pipes to the work sites.
Oxygen is used in breathing apparatus. Airmen and mountain climbers, miners at rescue teams, firemen entering smoke-filled buildings, patients at hospitals need breathing apparatus badly.
Иногда удобнее использовать сжатый кислород. Он хранится в специальных изолированных резервуарах и доставлен в трубах на производственные места.
Кислород используется в дыхательных аппаратах. Летчики и альпинисты, шахтеры из спасательных команд, пожарные, входящие в заполненные дымом здания, пациенты в больницах крайне нуждаются в дыхательных аппаратах.
б) Переведите предложения, обращая внимание на согласование времен:
1. The teacher asked the students how oxygen was obtained in industry.
Преподаватель спросил учеников о том, как кислород был получен в промышленности.
2. He said that he had finished the experiment by two o'clock.
Он сказал, что закончил эксперимент в два часа.
3. He asked me if I would go to the scientific conference.
Он спросил бы меня, если бы я пошел на научную конференцию.
в) Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на причастия:
1. The air surrounding the earth is a mixture of well-known gases.
Воздух, окружающий землю, представляет из себя смесь известных газов.
2. Mendeleev arranged the elements in order of their atomic weight starting from the lowest.
Менделеев расположил элементы в порядке их атомного веса, начиная с самых низких.
3. The elements in the Periodic System fall into seven periods, the first period containing one element only — hydrogen.
Элементы в периодической системе попадают в семь периодов, первый период содержит только один элемент – водород.
г) Вставьте предлоги, требуемые по смыслу:
1. Oxygen was discovered in 1774 by Joseph Priestly.
2. He obtained it from heating mercuric oxide.
3. It smells like chlorine.
4. Oxygen is used to produce iron and ore in a blast furnace.
5. It gives a flame with a temperature is about 3,000 °C.
6. Oxygen is also used for cutting and welding metal sections.
7. It is delivered in pipes to the work sites.
8. Patients of hospitals need breathing apparatus.
д) Ответьте на следующие вопросы:
1. Where is compressed oxygen stored?
Compressed oxygen is stored in special insulated tanks.
2. In what apparatus is oxygen used?
Oxygen is used in breathing apparatus.
3. Why do firemen need breathing apparatus?
Not to suffocate from carbon dioxide.
4. Who else needs breathing apparatus?
Those who need to be isolated from harmful substances, only breathing apparatus capable of replacing oxygen in emergencies