Упр. 5. Расшифруйте следующие сокращения; дайте их перевод

IEP, EHA.

Упр. 6. Дополните предложения в соответствии с текстом:

1. … … … on such factors as the child’s health, … …, …, … … … …, … … … … … … . 2. The individualized education program includes the child’s level … … … . 3. The schools use the information to make a … … .

Упр. 7. Ответьте на следующие вопросы:

1. What children do these schools gather information about? 2. What factor do they gather information on? 3. What does the individualized education program include? 4. What information must schools document?

TEXT I B

Упр. 1. а) Отработайте правильное чтение слов активного словаря. Выучите слова

· assess [ə'ses] v оценивать; assessment [ə'sesmənt] n оценка, мнение, суждение; · curriculum [kə'rikjuləm] n курс обучения; учебный план (в школе, университете и т.п.) · base [beis] v основывать, обосновывать (on, upon) · probe [proub] n исследование; наблюдение; расследование · to use [ju:z] v использовать, применять · need [ni:d] n надобность, нужда; pl недостаток; learning needs проблемы в учебе · chart [tòa:t] n таблица (с символами) · daily chart [`deili] таблица с символами, отражающая ежедневные успехи · maintain [menitein] v продолжать вести · skill n талант, дар, способности; self-management skills умение обслуживать себя · list n список · check-list [`tòeklist] n контрольный список; перечень · rating [reitiη] n амер. отметка, оценка (школьная); rating scales [skeilz] шкала отметок · record [′rekÉ:d] n 1) дневник наблюдений 2) протокол (заседания), официальный документ 3) факты, данные (о ком-либо), характеристика · concern [kən`sə:n] v касаться, иметь отношение · concerning [kən`sə:niη] prep.v относительно, касательно · right [rait] n право · privacy [praıvəsı] n тайна, секретность · society[sə'saıətı] n общество; общественность; объединение, организация · behavior[bı'heıvjə] n поведение; манеры · protect[prə'tekt] v защищать (from – от); ограждать · access['ækses] n доступ (to – к); to ensure access[ın'òuə] обеспечить доступ · legitimate[lı'dзıtımıt] a законный; оправданный, обоснованный · actn закон; постановление · enact[ı'nækt] принимать, вводить в действие (закон)

Упр. 2. Найдите английские эквиваленты следующим словосочетаниям.

1. дети с особенностями развития 1. a special education teacher
2. право на сохранение тайны 2. information collection
3. учитель-дефектолог 3. to enact an act
4. сбор информации 4. children with exceptionalities
5. потребности общества в информации 5. right to privacy
6. принять закон 6. society’s need for information
7. естественный конфликт 7. a daily chart of the child’s academic performance
8. собирать информацию 8. to gather information
9. трудности, характерные для данного ребёнка 9. natural conflict
10. таблица с символами, отражающая ежедневные успехи ребёнка в учёбе 10. the child’s unique needs

Упр. 3. Подготовьте хорошее чтение текста. Переведите его.

What Every Special Education Teacher Should Know

TEXT I B

After placement, the special education teacher may conduct a curriculum-based assessment or use teaching probes to gather further information about the child’s unique learning needs. The teacher may maintain a daily chart of the child’s academic performance and also maintain a record of self-management skills.

The list also includes tests, rating scales and checklists, and charts and records concerning each child with exceptionalities.

The problem with a collection of such information is the natural confect between the individual’s right to privacy and society’s need for information concerning individual behavior.

To protect the privacy of students and their families and at the same time to ensure access to information for people with a legitimate interest in a child’s education, Congress enacted the Family Educational Rights and Privacy act (FERPA) in 1974.

Упр. 4. Вставьте следующие пропущенные слова/словосочетания в предложения в соответствии с содержанием текста:

1. collection 6. gathers
2. performance 7. conduct
3. need 8. right to privacy
4. maintains 9. to ensure access
5. includes 10. to protect

1. The special education teacher … a daily chart of the child’s academic… 2. The list … tests, rating scales, check-lists, charts and records. 3. The teacher may … a curriculum-based assessment. 4. The teacher … information about the child’s unique learning needs. 5. There is a problem with … of such information. 6. The problem is in the natural conflict between the individual’s … and society’s … for information. 7. The Congress enacted the act to … the privacy of students and their families and to … to information. 8. The access to the information can have only people with a … interest in a child’s education.

Упр. 5. Ответьте на следующие вопросы:

1. What does the teacher gather information about?

2. Does the teacher maintain a record of the child’s self-management skills?

3. How does the special education teacher gather further information?

4. Is there any problem in collection of such information?

5. What act was enacted by the USA Congress in 1974?

6. Why did the Congress enact the FERPA?

TEXT 2

Наши рекомендации