For that purpose create a table of your own so that you could have enough space to write.
Type of Syllabi | The Main Characteristics | Advantages | Disadvantages |
1. learner-led syllabuses | |||
2. proportional syllabus | |||
3. content-based syllabus | |||
4. notional/functional syllabus | |||
5. lexical syllabus | |||
6. skill-based syllabus | |||
7. structural or formal syllabus | |||
8. multi-dimensional syllabus | |||
9. task-based syllabus | |||
10. process syllabus | |||
11. procedural syllabus | |||
12. cultural syllabus | |||
13. situational syllabus |
Translate and Render 2.4.
О программах изучения английского языка
Part 1
Изучать иностранный язык полезно всегда, и не только для собственного удовольствия. К сожалению, сегодня иностранный, тем более английский, язык учат не для cобственного удовольствия, а по причине острой необходимости. Как правило, необходимость эта связана с нашей работой: одни хотят, выучив язык, работу найти, другие поменять, третьи ее не потерять, четвертые продвинуться по служебной лестнице.
Поэтому, наверное, нет необходимости убеждать кого-то в том, что английский язык нужно знать: в современном мире говорить по-английски - это "также естественно, как умываться или чистить зубы". Однако вопрос: "А как выучить английский язык?" для многих остается открытым.
Прежде, чем приступить к выбору подходящей языковой школы, решите для себя: "А каких результатов я, собственно говоря, ожидаю от занятий?" Другими словами, поймите, что вам требуется: научиться говорить? переводить? освоить спецтерминологию?
Part 2
Если у вас нет времени на то, чтобы учить язык, а есть только 3 недели для того, чтобы научиться делать вид, будто вы говорите по-английски (например, перед собеседованием или перед зарубежной поездкой), то короткий курс разговорного английского - это как раз то, что вам нужно.
Программы разговорного английского обычно интенсивны (от 12 до 30 академических часов в неделю), краткосрочны (от 2 до 6 недель), и проводятся в небольших группах. Эти учебные программы не предполагают изучение теории - ни грамматике, ни лексике, ни фонетике вас не научат. Зато, если вы попадете на грамотные курсы, вас научат элементарному фразопостроению и помогут в кратчайшие сроки отработать необходимый для выживания словарный запас. Такие программы очень полезны для тех, кто только начинает учить язык (они помогают избежать языкового барьера и сокращают общую продолжительность обучения), и тем, кто знал английский хорошо, но так давно, что забыл, когда это было, и кому теперь требуется восстановить утраченные навыки.
Part 3
Английский для бизнеса означает, что вас будут учить языку, который используется в бизнесе (идиомы, формы обращений и составления документов, техника ведения переговоров, заключения сделок и т. д.), а не тому, как этот самый бизнес делать.
Деловым английским или специализированной лексикой лучше всего заниматься индивидуально или в мини-группе. Это связано с необходимостью отрабатывать и доводить до высокого уровня какие-то определенные навыки, например, владение терминологией. Вот почему специальный английский - вещь довольно дорогая.
Однако самый простой (и самый дешевый) вариант бизнес-английского общей офисной направленности обычно стоит столько же или чуть дороже общего курса языка. Такой курс подойдет студентам или выпускникам вузов, начинающим специалистам, мелким и средним предпринимателям, коммерсантам, офис-менеджерам, то есть тем, кому не требуется специфика, а нужна языковая практика и основы бизнес-языка.
На Западе очень редко занятия по программам иностранного языка для специфических, чисто коммерческих целей люди оплачивают самостоятельно. На такие курсы их обычно направляют работодатели - для повышения квалификации, приобретения конкретных и необходимых фирме в данный момент знаний и навыков. У нас же такая практика пока не сложилась. Если кто-то хочет пройти специальный языковой курс, то он, как правило, оплачивает его сам. Российские фирмы боятся вкладывать деньги в обучение сотрудников, понимая, что, получив профессиональную языковую подготовку, человек может сразу найти себе другое место работы.
Listen and Discuss 2.4.
Learning Business English, and a Little Philosophy, in Tough Economic Times
1) What types of syllabi would you combine when teaching Business English? Why?
2) Do you know what a stock market is? Do you need special vocabulary to talk about it?
3) Where would you pick up such lexicon?
4) Listen and say what are the main things which Nina Weinstein teaches her students?
5) Listen again and fill the gaps.
NINA WEINSTEIN: "Well, I teach students from all over the world. In one of my locations I teach for the University of California, and I teach a graduate group of students who are working on professional certificates. And after they finish my course they'll go into the regular university with native speakers. So one of the things that of course is ________________right now is the stock market, and I always advise my students to ________________________we have out here.
"We have local news stations that _________________________kind of in a loop, and so it gives them an opportunity, if they didn't hear it the first time, to hear it again and again and again as the day goes on. So what I've done is I've given them kind of the _____________________________that they need to know if they're listening to_____________________________."
KFWB NEWS 980: " ... Dow stocks went positive a few moments ago -- that was then, this is now. We're back in negative territory with the blue-chips down fifty-two points. Nasdaq stocks are down by thirty-one, and S-and-P lower by a dozen ... "
AA: "Your students are here from other countries, they're going to, _________________y ____________________most of them, [be] returning to their countries, so they're kind of observers of this economic crisis that we've got in the United States. And obviously it has spread around the world. But what are they saying about their own reactions to what's going on in the markets?"
NINA WEINSTEIN: "I think____________________________________, this is something that we haven't seen in decades, and I think especially for the younger students. The older students, when I work in private industry I have students of different ages, so they've had ____________________that they've also dealt with and so they can kind of put it in a perspective. But with the younger students, they come here, they're so excited and they're enthusiastic. This is their opportunity to do this final thing before they go out there in the business world. And I think they're scared.
"And so what I say to them is that, you know, _____________________________and even though this is a really bad cycle, there's _______________________________ ___________________And I say that what I really think is that this is a great opportunity__________________________________. Whatever your skills are, this is a great time to train. And so when the cycle finishes and things get to be normal again, your training will be even better than what you had planned before. And so this is how I'm____________________________, and my colleagues and so forth, and this is what I tell to my students."
AA: "So it's business English plus a little philosophy."
NINA WEINSTEIN: "Yeah! A little encouragement. I think everybody needs___________ ___________________________during these times. So yeah, I think that's part of teaching English."
AA: "Do you ever get questions that require an economist to answer, not an English teacher?"
Nina Weinstein: "Well, actually I work with executives who are in finance and so sometimes they have questions about something that may have happened in their area. And what I do, because I have a ____________________________________and this whole area of ____________________and looking at __________________________and so forth, often -- even though it's a very technical area, often you can figure out just based on the roots and the context what the term actually means.
"And so, fortunately I can do that. And if it goes beyond that, then I tell them that they need to ask somebody in their _______________________for that term or what not. But usually you can just kind of figure it out by breaking the word apart."
AA: "And do some of the terms that we've grown used to hearing now in the news, in the depressing business news we hear every day, do those terms translate well ________________________________that your students speak?"
NINA WEINSTEIN: "I think that they do. I think that they just realize that they have to learn these terms that we use. The terms that ____________________________in Japan would be Japanese. It's not like computers, where you have terms that are kind of transcending different languages. And so I don't think it's a problem because they recognize that this is a different language, almost like English is a different language from Spanish
Exercises 2.4.