English as a means of communication.
Lesson 1
1. Вводно-фонетический курс: английский алфавит, звуки, транскрипция.
2. Части речи (имя существительное: грамматические характеристики).
3. Персональная информация.
1. Английский алфавит (26 букв).
Aa [ei] Bb [bi:] Cc [si:] Dd [di:] Ee [i:] Ff [ef] Gg [dʒi:] Hh [eitʃ] Ii [ai] Jj [dʒei] Kk [kei] Ll [el] Mm [em] Nn [en] Oo [ou] Pp [pi:] Qq [kju:] Rr [a:] Ss [es] Tt [ti:] Uu [ju:] Vv [vi:] Ww ['dʌblju:] Xx [eks] Yy [wai] Zz [zed]
1.1. Звуки английского языка (44 звука)
Гласные звуки: [i:], [i], [e], [ə], [æ], [ε:] ([ə:]), [a:], [ʌ], [ɔ], [ɔ:], [u], [u:], [ai], [ei], [ɔi], [au], [ou], [iə], [uə], [ɛə].
Согласные: [b], [s], [d], [f], [g], [k], [l], [m], [n], [p], [t], [z], [r], [v], [w], [ʃ], [h], [ʒ],[tʃ], [dʒ], [j], [w],[θ], [ð].
Русский аналог звуков и чтение
[i:] | долгий И: steel [sti:l] | [b] | Б: big [big] |
[i] | краткий И: history [`histəri] | [s] | С: station [steiʃn] |
[e] | краткий Э: engine [endʒin] | [d] | Д; damage [`d æmidʒ] |
[ə] | безударный, напоминает Э locomotive: [ləukə`məutiv] | [f] | Ф: force [f ɔ:s] |
[æ] | открытый Э: lamp [læmp] | [g] | Г: get [get] |
[ʌ] | краткий А: bus [bus] | [k] | К: key [ki:] |
[ε:] [ə:] | долгий гласный, средний между Э и О, напоминает Ё (как в слове ёлка без j): curve [kε:v] | [l] | Л: land [lænd] |
[a:] | долгий звук А: car [ka:] | [m] | М: machine [mə `ʃi:n] |
[ɔ] | краткий О: stop [stɔp] | [n] | Н: nuclear [`nju:kliə] |
[ɔ:] | долгий протяжный О: store [stɔ:] | [p] | П (придыхание в начале слова): part [pa:t]; speed |
[u] | краткий У: full [ful] | [t] | T (придыхание в начале слова): train [trein]; put |
[u:] | Протяжный долгий У: smooth [smu:ð] | [z] | З: museum [mju:'zi:əm] |
[ai] | АЙ: file [fail] | [r] | Р (кончик языка поднят, губы напряжены): ready [redi] |
[ei] | ЭЙ: space [spies] | [v] | B: vent [vent] |
[ɔi] | ОЙ: soil [sɔil] | [ʃ] | Ш: motion ['məuʃ(ə)n] |
[au] | АУ: arouse [ə`rauz] | [w] | среднее между У и В (губы округлены и слегка выдвинуты вперед: wheel [wi:l] |
[ou] | ОУ: rope [roup] | [h] | Х (выдох) : horse-power [hɔ:s`pauə] |
[iə] | ИЭ: industrialist [in`dʌstriəlist] | [ʒ] | Ж: collision [kə`liʒn] |
[uə] | УЭ: power [pauə] | [tʃ] | глухой Ч: chain [tʃein] |
[ɛə] | ЭА: hardware [ha:dwɛə] | [dʒ] | Звонкий ДЖ: engine [endʒin] |
[j] | Й: yard [ja:d] | ||
[ŋ] | Н (носовой): ring [riŋ] | ||
[θ] | глухой, средний между С и Ф (язык распластан, слегка касается края передних верхних зубов): teeth [ti:θ] | ||
[ð] | звонкий, средний между З и В (язык распластан, слегка касается края передних верхних зубов): this [ðis] |
2. Имя существительное.
Имя существительное | 1.Употребление артиклей (а (an), the); 2. Категория числа: единственное (student, man) и множественное (students, men); 3. Категория падежа: общий (our student) и притяжательный (student`s book); 4. Категория рода: род у одушевленных существительных определяется по значению слова: teacher (учитель и учительница), man (мужчина, человек), girl (девочка); неодушевленные существительные относятся к среднему роду (University – университет; canteen – столовая; window – окно). |
3. Ответьте на вопросы и запомните правописание и значение выделенных слов:
1) Are you a student of the Rostov State Transport University?
2 )Are you a freshman? (I am a freshman. – Я – первокурсник. I am a sophomore. – Я – второкурсник. Next year I’ll be a sophomore. I am a junior. – Я – третьекурсник. I am a senior. – Я учусь на четвертом курсе.
After graduating I will be a bachelor. – После окончания я буду бакалавром. After a Bachelour Degree I plan to become a master. – После получения Диплома бакалавра я планирую поступить в магистратуру).
Lesson 2
1. Вводно-фонетический курс: правила чтения.
2. Части речи: артикль.
3. Персональная информация. Topic (The school I went to … : Учебник, с. 31).
1.Четыре типа чтения ударных гласных
буквы тип чтения | a | e | i | o | u | y |
открытый слог | [ei] cake | [i:] be | [ai], Nice | [ou], go | [ju:] tune | [ai] My |
закрытый слог | [æ] man | [e] men | [i] Film | [ɔ] not | [ʌ] bus | [i] Myth |
гласный +r гласн.+r+согл. | [a:] car | [ε:] her | [ε:] First | [ɔ:] fork | [ε:] curl | [ε:] Byrd |
гласн.+r+гласн. | [eə] parents | [iə] here | [aıə]] Fire | [ɔ:] more | [juə] during | [aiə] Tyre |
1) Первый тип (открытый слог): слог заканчивается на гласную (he [hi:]); note [`nout], tube [`tjub]). Гласная под ударением читается так, как она называется в алфавите.
2) Второй тип (закрытый слог): слог, в котором после гласного идет согласный или несколько согласных (`tunnel [`tʌnəl]; technology [tək`nɔlədʒi]).
3) Третий тип: после гласного идет буква R, и в результате гласная +R звучит как один звук: start [sta:t], sport [spɔ:t]; curve [kε:v].
4) Четвертый тип: после гласного следуют R и гласная E: care[keә], sphere [sfiə],
Запомните:
1) Долгота гласного звука влияет на значение слова (hit [hit] – удар, heat [hi:t] – жара; pull [pul] – тащить, pool [u:]– лужа).
2) Ударение в транскрипции отмечается перед слогом, а не над слогом, как в русском языке: emergency [i`mε: dʒənsi] – крайняя необходимость, непредвиденный случай. Некоторые слова, состоящие из 4 и более слогов, имеют главное (`) и второстепенное (,) ударение: locomotive[,loukə`moutiv] - локомотив.
3) Сдвиг ударения может изменить и значение слова: impact [`imp ækt] – удар, im'pact [imp`ækt] – ударять.
2.Артикль: правила употребления.
2.1. Неопределенный артикль (a (an) употребляется:
перед английскими исчисляемыми существительными в единственном числе, если предмет упоминается впервые, а повторно необходим определенный артикль the (I have a book. The book is good). Артикль а/an употребляется перед названиями профессий (She is a doctor. He is an engineer).
Запомните: AN употребляется перед существительными, которые начинаются с гласной: an accident, an engine, an ice-cream.
Сравни: a department – факультет, a train - поезд, a car – вагон; an engine – двигатель, локомотив, an order – распоряжение, заказ.
2.2. Определенный артикль THE употребляется перед:
1) существительными в единственном и множественном числах, если речь идёт об уже известном предмете (This is a train. Thetrain is new);
2) существительными, называющими единственные в своём роде предметы (the sun, themoon);
3) названиями водных пространств и горных цепей (the Black Sea, theVolga, theBaltic [bɔltik] Sea, the Alps, the Caucasus [kɔ:kəsis]);
4) порядковыми числительными (the third book);
5) перед прилагательными в превосходной степени (thegreatest inventor).
6) перед фамилией для обозначения семьи (theCherepanivs).
3. Ответьте на вопросы и подготовьте рассказ о себе (семья, хобби). Используйте слова и выражения. Запомнитеих правописание и значение:
Let me introduce, my full name; I`m 17; I`m from … ; to finish school; to enter the University; My family consists of my parents, grandparents, brothers, sisters; I have; She is a teacher by profession; He is a locomotive driver; to be fond of sport; hobby; to listen to; to watch TV; to go to the theatre (cinema); play musical instrument; play football (volleyball, tennis).
1) Where are you from?
2) Why have you decided to enter the RSTU?
3) How have you learnt about the RSTU?
4) What do you know about its history?
5) What do you expect from your student life?
Lesson 3
1. Вводно-фонетический курс: правила чтения.
2. Части речи: артикль.
3. Персональная информация.
1. Чтение некоторых сочетаний гласных букв
В английском языке один и тот же звук имеет несколько способов буквенного выражения.
сочетание гласных | Звук | Примеры |
ai | [ei] | rail, train, rain |
ay | [ei] | railway, say |
ea | [i:] [e] [ei] | team, speak head, ready great, break |
ee | [i:] | steel, see |
ei | [i:] [ei] [ai] | receive freight, weight height |
ey | [ei] [ai] [i:] | grey, they eye key |
eu | [u:] | Europe, neutral |
ew | [ju:] | crew, few |
ie | [i:] [ai] [e] | field, chief client, to die friend |
oa | [ou] | load,boat, road |
oo | [u:] [u] [ʌ] [ɔ:] | food, boot look, good blood, flood door, floor |
oi | [ɔi] | noise, boil, oil |
oy | [oi] | Boy |
ou | [au] | proud, out |
Запомните слова: rail, train, railway, freight
2. Артикль не употребляется:
1) перед английскими неисчисляемыми существительными (I like coffee). Но (I liked the coffee -- Мне понравился именно этот кофе);
2) перед притяжательными и указательными местоимениями (This is myfriend);
3) перед количественными числительными (We have fivelessons);
4) перед отрицанием «no» (I have nofriends);
5) перед названиями наук и учебных предметов (I like chemistry);
6) перед названиями озёр, островов, городов, стран (London, England). Но: the Russian Federation, the United States of America, the United Kingdom.
Запомните выражения:
1) С неопределенным артиклем: I have a ..., She has a ..., This/That is a ..., I see a ..., There is a ..., at a quarter past six, to go for a walk, to have a good time, a lot of, in a day (через день), in an hour (через час).
2) Без артикля: At _school, at _home, at _work, to go to _school, to leave _home, at _half past seven, after _school, from _school, after _breakfast, before _dinner, at _lunch, for _supper, to cook _tea, to play _chess, to play _football.
3) С определенным артиклем:in the north, to the south, to the cinema, to the theatre, to the shop, to the market.
3.Расскажите о жизни студента по образцу, используя слова и выражения из урока.
My study
I am a student of ….. department of the Rostov State Transport University. My future speciality is…... I go to the University every day. Usually I get up at 7 am. I have a shower and brush my teeth. Then I have a breakfast. I live in a student hostel. Our lectures begin at 8.20 in the morning. We have 4 or 5 lectures every day. We stay at the University till 3.20 or 5 pm. We have no lectures on Sundays. I go home on weekend or have a good rest with my friends. Rostov is new for me and I want to visit all interesting places in it. I need to work hard to be a good engineer. We study many general and special subjects such as Mathematics, Physics, History, Chemistry, English, Russian. The most difficult subject for me is Physics. The academic year is divided into 2 terms. Each term ends with examination session. We have to take several tests, credits and examsat the end of each term. The course of studies lasts for 5 years. After successfully passing our final exams we will get the diplomas of the engineers in the field of rolling stock.
Запомните:department, hostel, to have a good rest, I need to work hard, general and special subjects, such as, term, the course of studies lasts for, after passing final exams, to divided into, end with, to get the diploma, rolling stock.
Lesson 4.
1. Вводно-фонетический курс: правила чтения
2. Имя существительное: множественное число.
3. Досуг и развлечения (Entertainment and Spare Time).
1.Чтение согласных букв и сочетаний согласных букв
буква или сочетание | Звук | Примеры |
c | [s] (перед e, i, y) [k] (перед a, o, u, всеми согласными и в конце слова) | icy, nice, pencil, price cab, car, black |
g | [g] (перед a, o, u, всеми согласными и в конце слова) [dʒ] (перед e, i, y) | game, green, big, gauge, generation, gym |
q | [qw] только в буквосочетании qu | Queen |
ch | [tʃ] [k] в греческих словах [ʃ] во французских словах | chess, choice Сhemistry, character, school machine, machinist |
ck | [k] | crack, lock |
dg | [dʒ] | bridge, knowledge |
gh | не читается [f] после au, ou | eight [eit] enough,laugh |
gn | [n] в начале и конце слова | gnosticism, foreign |
gm | [m] | Paradigm |
kn | [n] | know, knowledge |
mb | [m] в конце слова | bomb,climb |
ng | [ŋ] в конце слова | king, thing |
ph | [f] | phone, photograph |
sh | [ʃ] | shaft, shift, fish |
tch | [tʃ] | match, switch |
th | [ð] в служебных словах (артикль, местоимения) и между гласными [θ] в начале знаменательных слов и в конце слова | the, they, that, their, those, thus, bathe, father, weather theatre, think, monthly |
wh | [w] в начале слова [h] перед O | when, wheel, when, why who, whom, whose |
wr | [r] | write, wrong |
Запомните правописание, чтение и значение слов: car - вагон, cab – кабина, gauge – ширина колеи, wheel – колесо.
Переведите и запомните: queen, Сhemistry, machine, machinist, knowledge, foreign, know.
2.Образование множественного числа имен существительных
1) Множественное число имён существительных образуется путём прибавления окончание s к форме единственного числа (day – days; tree – trees, roof – roofs).
2) Если имя существительное в единственном числе заканчивается на:
-s, -ss, -x, -sh, -ch, то прибавляется окончание -es (bus – buses; dress – dresses; box – boxex; dish – dishes; match – matches);
-y с предшествующей согласной, y меняется на i и дабавляется es(factory – factories);
-o, то добавляется -es (hero – heroes);
-fe (f), то часто -f меняется на v и дабавляется -es (wife – wives, life – lives, shelf – shelves, knife – knives).
3) Особые формы образования: man – men, woman – women, child – children, ox -oxen, foot – feet, goose – geese, tooth – teeth, mouse – mice;
4. Только одну форму числа имеют некоторые существительные sheep, deer, swine, fish, knowledge, a news.
2. Text: The Oxford and Cambridge Boat Race (Учебник: с. 62-63). Be ready to tell about your entertainment, spare time and hobby.
Match the words and expressions
varied and numerous | гребля |
is known as | различные и многочисленные |
table | в конце семестра |
narrow and light boat | принимали участие |
activity | лодка, управляемая несколькими гребцами |
rowing | узкая и легкая лодка |
Set the speed, rhythm and steer | таблица |
It has many turns | во время пасхальных каникул |
crew | команда, экипаж |
the race is held | Устанавливает скорость, ритм и направление |
oarsman | гребец |
at the end of the term | гонка проводится |
During the Easter vocation | деятельность, мероприятия |
took part | известно как |
a boat rowed by several men | на пути много поворотов |
Lesson 5
1. Части речи: местоимение (разряды местоимений).
2. Слова much, many, little, few.
3. Роль иностранного языка в современном мире.
1.1. Местоимение: личные, притяжательные, возвратные и усилительные местоимения.
личные | притяжательные | Возвратные и усилительные | ||
общий падеж (кто? Что?) | объектный падеж | зависимая форма (перед существительным) | независимая форма (без существительного) | |
I –я | me – меня,мне | my – мой/я/ё/и | mine | myself |
you –ты | you – тебя/е | your –твой/я/ё | yours | yourself |
he – он | him –его, ему | his – его | his | himself |
she – она | her – её, ей | her – её | her s | herself |
it – он/а, это (неод) | it – его, ему, ей, её | its – его, её | its | itself |
we – мы | us – нас, нам | our – наш/а/е/и | ours | ourselves |
you – вы | you – вас, вам | your – ваш/а/е/и | yours | yourselves |
they -- они | them – их им | their -- их | theirs | themselves |
1.2. Указательные местоимения
Единственное число | Множественное число |
this – этот, эта, это that – тот, та, то | these – эти those – те |
1.3. Неопределённые и отрицательные местоимения (и их производные)
Употребление местоимений some, any, no, every зависит от типа предложения:
а) Утвердительные предложения
местоимение | одушевленное производное | неодушевленное производное | наречие производное |
some -некоторый, какой-то, несколько any– в значении любой каждый | somebody, someone – кто-то anybody, anyone– всякий, все | something – что-то anything– всё (всё что угодно) | somewhere – где-то, куда-то anywhere – везде, повсюду |
б) Вопросительные предложения
any– какой-то | anybody– кто-то | anything– что-то | anywhere– где-то |
в)Отрицательные предложения
not ... any, no – никакой, ни один | not ... anybody, nobody, no one, none -- никто | not ... anything, nothing – ничто, ничего | not ... anywhere, nowhere – нигде, никуда |
г) Предложения всех типов |
every– каждый, всякий | everybody -- все | everything – всё | everywhere – везде, повсюду |
2. Употребление слов much, many, little, few зависит от разряда существительных, с которыми они употребляются
Исчисляемые существительные | many – много (many days) few – мало (few days) | a few – несколько, немного (a few friends – несколько друзей) |
Неисчисляемые существительные | much – много (much air) little – мало (little air) | a little – несколько, немного (a little hope –немного (небольшая) надежда) |
3. Прочитайте текст и составьте рассказ о значении английского языка в жизни современного человека.
Lesson 6 -7
1. Понятие о видо-временной системе английского языка и структуре предложения:
1.1. Cпряжение глаголов to be.
1.2. Времена группы Simple.
1.3. Глагол to have.
2. Английский язык: функции и перспективы.
1.1. Спряжение глаголаto be(быть, являться, находиться) в настоящем(Present), прошедшем (Past) и будущем (Future) временах группы Simple (Indefinite)
Глагол to be (быть, находиться, являться) спрягается, т.е. изменяется по лицам и числам. В предложении выполняет функцию сказуемого (I am in Moscow (я нахожусь в Москве) или частью именного сказуемого (He is a locomotive driver). Порядок слов в английском предложении фиксированный: подлежащее + сказуемое + дополнение (обстоятельство).
1.1.1. Утвердительные предложения: подлежащее + to be.
Местоимение (подлежащее) | Present | сокращ. форма | Past | Future | сокращ. форма |
I | am | I`m | was | will be | I`ll be |
you | are | you`re | were | will be | You`ll be |
He, she, it | is | he`s (she`s, it`s) | was | will be | He`ll be She`ll be It`ll be |
we | are | we`re | were | will be | We`ll be |
you | are | you`re | were | will be | You`ll be |
they | are | they`re | were | will be | They`ll be |
Примеры:
1) English isthe language of communication, business, science and culture. It isthe state language in five countries: Great Britain, Canada, the USA, Australia and New Zealand. The history of English is very rich and interesting and closely connected with the history of the whole world.
2) He was in London last year.
3) My friends will bestudents of Cambridge University.
1.1.2. Вопросительные предложения: to be в необходимой форме ставится в начало предложения, т.е. меняется местами с подлежащим: to be + подлежащее.
Present | Past | Future | Местоимение (подлежащее) |
am | was | will be | I |
are | were | will be | you |
is | was | will be | He, she, it |
are | were | will be | we |
are | were | will be | you |
are | were | will be | they |
Примеры:
1) Areyou sure every well-educated person should speak English?
2) Were you in Scotland last week?
3) Will you be on Trafalgar Square in London?
1.1.3. Отрицательные предложения: после требуемой формы to be ставится частица not: подлежащее + to be + not.
Местоимение (подлежащее) | Present | Past | Future |
I | am not | was not (wasn`t) | will be (won`t) |
you | are not (aren`t) | were not (wasn`t) | will be (won`t) |
He, she, it | is not (isn`t) | was not (wasn`t) | will be (won`t) |
we | are not (aren`t) | were not (wasn`t) | will be (won`t) |
you | are not (aren`t) | were not (wasn`t) | will be (won`t) |
they | are not (aren`t) | were not (wasn`t) | will be (won`t) |
Примеры:
1) I am not from Great Britain, I am from Russia.
2) The word banana isn`t English word, it`s from one of the African language.
3) They won`t be 19, they will be 18.
1.2. Времена группы Simple (Indefinite)
1.2.1. Present Simple:Обозначает обычное, постоянное действие, свойственное подлежащему или общеизвестную истину. Образуется по формуле: подлежащее + V (Vs в 3 лице ед.числа).Употребляется с наречиями:usually (обычно), always(всегда),often(часто), sometimes(иногда), occasionally (время от времени), seldom (редко), never (никогда).
+ | - | ? |
подлежащее + V (Vs) | подлежащее + don`t (doesn`t) + V | Do (Does) + подлежащее + V ? |
I, we, you, they write. НО: He, she, it writes. | I, we, you, they don`twrite. He, she, it doesn`t write. | DoI, we, you, they write? Does he, she, it write? |
1.2.2. Past Simple:обозначает действие, произошедшее в прошлом.
Образуется по формуле: подлежащее + Ved (2 форма неправильного глагола).Употребляется с наречиями: yesterday(вчера),last week(на прошлой неделе), last year(на прошлой неделе), an hour ago(час назад), in 2013, the day before yesterday(позавчера).
+ | - | ? |
подлежащее + Ved (2форма неправильного глагола) | подлежащее + didn`t + V | Did + подлежащее + V ? |
I, he, she, it, we, you, they played (went) | I, he, she, it, we, you, they didn`t play (go) | DidI, he, she, it, we, you, they play (go)? |
1.2.3. Future Simple:обозначает действие, которое совершится в будущем. Образуется по формуле: подлежащее + will + V.Употребляется с наречиями: tomorrow (завтра), the day after tomorrow(послезавтра), next day (на следующий день), in a day(через день), in 2018.
+ | - | ? |
подлежащее + will + V | подлежащее + will not (won`t) + V | Will + подлежащее + V ? |
I, he, she, it, we, you, they will play go) | I, he, she, it, we, you, they will (`ll) play (go) | WillI, he, she, it, we, you, they play (go)? |
Present Simple
+ | - | ? |
подлежащее + have (has) | подлежащее + don`t (doesn`t) + have (подлежащее + haven`t (hasn`t) | Do (Does) + подлежащее + have? (Have (has) + подлежащее?) |
I have English classes two times a week, but my brother has classes every day. | I don`t have English classes two times a week, but my brother doesn`t have classes every day. | DoyouhaveEnglish classes two times a week? Doeshis brother haveclasses every day? |
1. Глагол to have изменяется только в 3 л. ед.ч. и имеет форму has.
2. В разговорном варианте употребляется форма have got (has got) (I`ve got, he`s got и т.д.).
3. Запомните фразы: to have a cold – простудиться; to have a walk – погулять; to have tea – пить чай; to have lunch – обедать; to have a bath (shower) – принимать ванну (душ).
1.3.2. Past Simple (в прошедшем времени только одна форма had для всех лиц и чисел)
+ | - | ? |
подлежащее + had | подлежащее + didn`t + have (подлежащее + hadn`t) | Did + подлежащее + have? (Had + подлежащее?) |
I had English classes two times a week and my brother had classes every day last year | I didn`t have English classes two times a week and my brother didn`t have classes every day last year. | DidyouhaveEnglish classes two times a week? |
1.3.3.Future Simple (в будущем времени только одна форма will have для всех лиц и чисел)
+ | - | ? |
подлежащее + will have | подлежащее + will not (won`t) + have | Will + подлежащее + have? |
I will have English classes two times a week and my brother will have classes every day next year | I `ll not have English classes two times a week and my brother will not have classes every day next year. | WillyouhaveEnglish classes two times a week next year? |
2.Прочитайте текст, ответьте на вопросы, подготовьте выступление (монолог или диалог) о важности изучения иностранного языка.
Good morning to our teachers and friends. I am the president of the English Society. I`m from China. Today I am very honoured to be given this opportunity to share with you ‘The Importance of English’. English is the most significant language in the world. English is used as the one and only tool to break down existing language barriers among people of different races, cultures and nationality. As an international language, English is spoken, read and written in many countries. Examinations in international universities are tested in English. The use of English can be seen on the Internet and in the business world. Business transactions are done in English. Corporations like ‘Google’ and ‘Wikipedia’ have the highest rate of streaming in its English version. We should stand hand in hand to weather out our problem in English. So, everyone here should start burning the candle to improve yourselves. Precious time should be wasted no more.
1) What country is the president of the English Society from?
2) What language is one the most significant in the world? Why?
3) What language is international in the world?
4) Where do we use English? Do you have opportunity to speak English?
5) Did you visit English classes or additional courses?
6) Where did you study English?
7) Are you ready to talk with English students?
8) Will you go to the UK?
Lesson 8.
1. Части речи: числительные.
2. Оборот there + to be.
3. Мой родной город: история и достопримечательности.
1.1. Количественные и порядковые числительные
Количественные | Транскрипция | Порядковые |
1-10 one two three four five six seven eight nine ten | [wʌn] [tuː] [θriː] [fɔː] [faɪv] [sɪks] [`sev(ə)n] [eɪt] [naɪn] [ten] | первый – (1st) the first (2nd) the second (3rd) the third (4th) the fourth (5th) the fifth (6th) the sixth (7th) the seventh (8th) the eighth (9th) the ninth (10th) the tenth |
11-20 eleven twelve thirteen fourteen fifteen sixteen seventeen eighteen nineteen twenty | [ɪ`lev(ə)n] [twelv] [θɜː`tiːn] [fɔː`tiːn] [fɪf`tiːn] [sɪk`stiːn] [sev(ə)n`tiːn] [eɪ`tiːn] [naɪn`tiːn] [`twentɪ] | (11th) the eleventh twelfth thirteenth fourteenth fifteenth sixteenth seventeenth eighteenth nineteenth twentieth |
21 и т.д. (пишутся через дефис) twenty-one, twenty-two, twenty-nine | [twentɪ`wʌn] | twenty-first |
30-100 thirty forty fifty sixty seventy eighty ninety one hundred | [`θɜːtɪ] [`fɔːtɪ] [`fɪftɪ] [`sɪkstɪ] [`sev(ə)ntɪ] [`eɪtɪ] [`naɪntɪ] [wʌn`hʌndrəd], [-rɪd] | thirtieth fortieth fiftieth sixtieth seventieth eightieth ninetieth one hundredth |
101 и т.д. one (a) hundred and one … | (one) hundredth and first | |
200 и т.д. (слово hundred остается в единственном числе, независимо от цифры, стоящей перед ним) two hundred, three hundred | two hundredth and … | |
1000 и т.д. (слово thousand остается в единственном числе, независимо от цифры, стоящей перед ним) one thousand, two thousand | [wʌn`θauz(ə)nd] | one thousandth and .. |
1,000,000 и т.д. (слово million остается в единственном числе, независимо от цифры, стоящей перед ним) one million, two million | [wʌn `mɪljən] | one millionth and … |
2. Оборот there + to be в Present, Past и Future
There + is (are, was, were, will be) + подлежащее (что) + обстоятельство (где) | ||
Present | Past I | Future |
There is (are) a nice park (nice parks) in our town. | There was (were) a big) factory (many factories) in our town. | There will be a good new stadium in our city. |
3. Подготовьте рассказ о своем родном городе. Используйте слова и выражения:
My native city – мой родной город; I was born – я родился; It is a very small (big) town (city) in the north (south) of Russia – это очень маленький (большой) город на севере (юге) России; Rostov region – Ростовская область; It was founded in – он был основан в; The population is about … thousand people – население около … тысячи человек; It`s very cold (hot) in winter (summer) – очень холодно (жарко) зимой (летом); It`s located (situated) – он находится (располагается); on the river – на реке; In my opinion it is the most beautiful city in the world – по моему мнению, это самый красивый город в мире; Our city is very clean – наш город очень чистый; There are several (is one) schools (school) in our town – в нашем городе несколько (одна) школы (школа).
Lesson 9.
1. Части речи: числительные (чтение, произношение и презентация различных разрядов числительных).
2. Ростов: история, достопримечательности.
1. Употребление числительных в различных коммуникативных ситуациях:
1.1. Презентация числительного ноль и чтение (0).
Обозначение | Ситуация | Графическое оформление | Чтение цифр |
Oh | after a dicimal point | 5.03 | five point ohthree |
in telephone numbers in bus numbers in hotel room numbers in years | 67-01-38 N 701 Room 206 | six sevenoh one three eight seven ohone room two oh six nineteen oh five nineteen ninety nine the year two thousand two thousand and one two thousand and fifteen (or twenty fifteen) | |
zero | for the number for temperature | -5 C | number zero five degrees below zero |
nought | before the decimal point | 0.02 | nought point oh two |
nill | in football scores | 5-0 | five nill |
love | in tennis | 5-0 | five love |
1.2. Правила употребления точки (point) и запятой (comma) в числительных (figures):
1) in English points are used for decimals 10.001– ten point oh oh one. 2) Commas are used only when writing thousands 10,001 – ten thousand and one. 3) When accounts are prepared on computers commas are not used – 10001 ten thousand and one.
1.3. Дроби (Fractions)
Простые: | Десятичные: |
1/2, 1/3, 1/5, 1/6 – a half, a third (one third), a fifth, a six 3/4 – three-fourths 3 1/2 -- three and a half 2 3/4 – two and three quarters 5 1/2 – five and a half | 0.3 – nought (zero) point three 4.5 – four point five 5.63 – five point six three 32.103 – three two (thirty two) point one zero three |
1.4. Hundreds, thousands, millions
1,000,000 – a million ( 10 в 6 степени - ten to the power six)
1,000,000,000 – a billion ( or 10 в 9 ст. Ten to the power nine)
123,456 – a hundred and twenty three thousand, four hundred and fifty-six (British) ; a hundred twenty-three thousand, four hundred fifty-six (American)
1.5. Telephone and fax numbers, documents
0 1273 736344 – oh one two seven three, seven three six, three four four (344 – three double four); 44 26 77 – double four, two six, double seven; 666 – six double six ( six six six)
Contract N 73/ 12 C – Contract number seventy-three stroke twelve C.
Account number 32-26-42 – thirty-two dash twenty six dash forty two
1.6. Даты
British: on 5 April 2001 (1998) – on the fifth of April, two thousand and one (on April the fifth, nineteen ninety-eight), 5/4 2001.
American: on April 5th 2001 (1997) – on April fifth, two thousand and one, 4/5 2001 on April 5th 1997 - on April fifth, ninety-seven.
1.7. Вычисления (Calculating)
Adding: 10+6=16 – ten plus six is sixteen, ten and six equals sixteen
Deducting:10-4=6 – ten minus four is six, ten take away four equals six
Multiplying:10*6=60 – ten times six is (or equals) sixty
Dividing:10: 6=1.666 – ten divided by six is one point six recurring
The words: to add – прибавлять; to deduct, to subtract, to take away – вычитать; to multiply by smth – умножать на что-либо; to divide by smth – делить на что-либо.
2. Ответьте на вопросы:
1) Is Rostov your native city?
2) Where is Rostov located?
3) In what part of Russia is Rostov situated?
4) What river is in Rostov?
5) When was Rostov founded?
6) What well-known persons of Rostov do you know?
7) What places of interest are there in Rostov?
8) What industrial enterprises are there in Rostov?
Lesson 10-11
1. Типы вопросов.
2. Ростов-на-Дону: история, достопримечательности, движение по городу, экскурсия в городе, общение в городе.
3. Подготовка и обсуждение студенческих презентаций на темы: а) Город, в котором я учусь; б) Интересные места Ростова-на-Дону; в) Культурная жизнь Ростова-на-Дону; г) Спорт в городе; д) Ростов-на-Дону – крупный транспортный узел; е) Ростов-на-Дону – промышленный центр Юга России; ж) Знаменательные даты в истории города.
Типы вопросов
1) Общие вопросы, требующие ответа «да» или «нет»:
Do you go to school? Yes, I do. No, I don`t; Are you from The USA? Yes, I am. No, I am not.
2) Альтернативные вопросы, предполагающие выбор в ответе. Первая часть вопроса строится по типу общего вопроса, а вторая – альтернатива к одному из членов первой части и присоединяется с помощью союза or:
Do you want to go for a walk or to stay at home? Are you from the USA or Great Britain?
3) Разделительные вопросы, состоящие из утвердительного или отрицательного предложения с присоединённым к нему кратким общим вопросом:
They usually get up at 7 o`clock, don`t they? This is her house, isn`t it?.
4) Специальные вопросы, начинающиеся с вопросительного слова:
Who – кто
What – что, какой
Where– где, куда, откуда
Why- почему
When – когда
Whose -чей
Which –который из …
How many (much)– сколько).
В специальных вопросах всегда определённый порядок слов:
а) вопросительное слово (What? Why? When? Where? How many (much) и т.д.?);
б) вспомогательный глагол (do, does, did, will, модальные глаголы) или глагол to be (am, is, are, was, were, will be);
в) подлежащее;
г) сказуемое (смысловой глагол в форме инфинитива);
д) все другие члены предложения.
Примеры:
Whatdo you want?
Wheredid you go?
Whywill you go to Moscow?
Where have you been?
Whereare you going?
What can you do?
Whatare you?
How many books do you have?).
Запомните: в вопросах к подлежащему и его определению сохраняется прямой порядок слов и не используется do, does, did в Present и Past Simple:
Whowants to take the ticket?
What bookattracted your attention?
What sportsmanwon?
Whose friend wrote this song?
Rostov-on-Don
Задание: Озаглавьте каждый абзац. Напишите перевод выделенных слов и выражений.
1) Rostov-on-Don is a port city and the administrative center of Rostov Region and the Southern Federal District of Russia. It lies to the southeast of the East European Plain, on the Don River, 32 kilometers (20 mi) from the Sea of Azov. The populationof Rostov is more than one million people.
2) The winter is moderately cold, with an average February temperature of −3.1 °C (26.4 °F). The lowest recorded temperature of −31.9 °C (−25.4 °F) occurred in January 1940. The summers are long, warm, and sunny. July temperatures average +23.3 °C (73.9 °F). The city's highest recorded temperature of +40.1 °C (104.2 °F) was reported on 1 August 2010. The mean annual precipitation is 643 millimeters (25.3 in), the average wind speedis 2.7 m/s, and the average air humidity is 72%.
3) Since ancient times, the area around the mouth of the Don River has held cultural and commercial importance. On December 15, 1749, a custom house was established on the Temernik River by the order of Empress Elizabeth, the daughter of Peter the Great to control trade with Turkey. It was co-located with a fortress named for Dimitry of Rostov, a metropolitan bishop of the old northern town of Rostov the Great. Towards the end of the eighteenth century the settlement lost much of its militarily strategic importance as a frontier post. In 1806 our city was named Rostov and then Rostov-on-Don. During the 19th century Rostov developed into a major trade center and communications hub. A railway connection with Kharkiv was competed in 1870 with further links following in 1871 to Voronezh and in 1875 to Vladikavkaz.
4) Coal from the Donets Basin and iron ore from Krivoy Rog supported the establishment of an iron foundry in 1846. In 1859, the production of pumps and steam boilers began. Industrial growth was accompanied by a rapid increase in population, with 119,500 residentsregistered in Rostov by the end of the nineteenth century along with approximately 140 industrial businesses. The harbor was one of the largest trade hubs in southern Russia, especially for the export of wheat, timber, and iron ore.
5) During World War II German forces occupied Rostov-on-Don (for seven days from November 21, 1941 after attacks by the German first panzer army in the battle of Rostov and for seven months from July 24, 1942 to February 14, 1943). The town was of strategic importance as a railway junctionand a river port accessing the Caucasus, a region rich in oil and minerals. It took ten years to restore the city from the ruins of World War II.
6) The Don River is a major shipping lane connecting southwestern Russia with the north. Rostov-on-Don is a trading port for Russian, Italian, Greek and Turkish merchants selling, for example, wool, wheat and oil. It is also an important river port for passengers. The Rostov-on-Don agricultural region produces one-third of Russia's vegetable oil from sunflowers. With the construction of the Volga-Don Shipping Canal in 1952, Rostov-on-Don became a port of five seas: the Black Sea, the Sea of Azov, the Caspian Sea, the White Sea, and the Baltic Sea.
7) In modern times Rostov-on-Don has experienced economic growth. Numerous companies have headquartersin the city and now the city is a modern, industrial and technology-rich hub. For instance, Rostov-on-Don is a center for helicopter and farm machinery manufacturing.
8) Rostov-on-Don is a majo