Open the brackets. Use the proper tense form.
CONTINUOUS TENSES
Open the brackets. Use the proper tense form.
11) – What's the matter? Why you (to look) at me like that?
12) I (to try) to get in touch with you all day yesterday. Where you (to be)?
13) – Don't call her at 2 o'clock tomorrow. She (to have) her English lesson at this time.
14) I (to do) the room when my mother came home from work yesterday.
15) He is very absent-minded. He always (to lose) his things.
16) The child still (to sleep) when his parents (to come) home from the concert tomorrow evening.
17) – What you (to do) when I called you yesterday evening? – I (to read) a newspaper.
18) While she (to make) supper, I (to lay) the table now.
19) I (to use) Kate's mobile phone because I've left mine at home.
20) I'm sure in four hours' time he (to relax) on his yacht.
21) He was busy and (not to understand) what they (to talk) about.
22) – What your brother (to do)? – He (to listen) to his favourite music.
23) Yesterday at the party Kate (to wear) a nice dress.
24) The whole day tomorrow Mark (to prepare) for his exams.
25) I (not to speak) too fast to you, am I?
26) Sam (not to work) in the garden at 10 o'clock tomorrow.
27) You will be preparing for your entrance exams while we (to travel) abroad.
28) While I (to do) my homework last night, my sister (to read) a book.
29) At present he (to talk) on the phone while Janet (to play) the piano.
30) This time next week John (to take) his English exam.
31) – Why you (to cry)? What has happened to you?
32) At 5 sharp last Sunday George (to wait) for Kate at the theatre.
33) – What he (to think) about? – He (to think) about the coming weekend.
34) It goes without saying that tomorrow at this time they (to enjoy) skating.
35) – Where are the children? – They still (to play) in the yard.
36) When I left the house in the morning, it still (to rain). I had to return home to take my umbrella.
37) It's a lovely day today. The sun (to shine) and the birds (to sing).
38) At this time next Sunday Tom (to ski) with his friends.
39) – Where you (to go)? – I (to go) to the library. I usually get ready for my classes there.
40) While the children (to play) football, the rain began to fall.
41) My cousin John came from Germany the other day. He (to come) to see us next Friday.
42) I (to recognize) this place now. I was here many years ago.
43) The plane (to land) when the thunderstorm broke out.
44) Tom (to repair) the fridge the whole morning tomorrow.
45) Don't turn on the light. Father (to sleep).
46) What film you (to watch) at 7 o'clock the day before yesterday? – I don't remember.
47) Next time we (to play) snowballs while they (to ski).
48) I (to watch) TV now while Nick (to play) computer games.
49) What you (to do) when your mother called you? – I (to wash) my hair.
50) Could you help me, please? I (to look) for my spectacles.
Translate into English.
51) Не звоните ей сейчас. Я думаю, что она еще спит.
52) Пока взрослые играли в волейбол, дети купались в реке.
53) – Поторопись! Поезд отправляется через полчаса. Если мы опоздаем, наша поездка не состоится.
54) Завтра он будет весь день работать в читальном зале.
55) Она не видит, что мы смотрим на нее, так как разговаривает по телефону.
56) – Что ты делал, когда я позвонил тебе? – Я смотрел телевизор.
57) – Каковы твои планы на выходные? – Я собираюсь навестить родителей.
58) – Не опаздывайте. Она будет ждать вас в библиотеке в 11 часов.
59) Она постоянно разговаривает на уроках.
60) Вчера я возвращался домой довольно поздно. Было холодно, и шел дождь.
61) Он очень занят и не слышит, о чем мы говорим.
62) Я не думаю, что буду все еще просматривать эти бумаги, когда ты придешь.
63) Мы собираемся купить новый телевизор на следующей неделе.
64) Лекция была очень интересная, и все с удовольствием слушали преподавателя.
65) Пока гимнасты будут готовиться к следующему упражнению, судьи будут обсуждать их результаты.
66) Было 8 часов вечера. Солнце садилось и начинался дождь. Мы поспешили домой.
67) Она все еще упаковывала вещи, когда пришло такси.
68) На следующей неделе Брауны отмечают день рождения сына. Ему исполнится десять лет.
69) Завтра в это время мистер Смит будет подписывать контракт с нашими новыми партнерами.
70) Катя играла на пианино, когда пришла ее подруга.
Total: 100/______
THE PRESENT CONTINUOUS
F o r m a t i o n
The Present Continuousis formed with the Present Indefinite of the auxiliary verb to be + the Present Participle (the Infinitive + ing).
The negative is formed by putting not after the auxiliary verb to be in the Present Indefinite + the Present Participle.
The interrogative is formed by inverting subject and the auxiliary verb to be in the Present Indefinite + the Present Participle.
Affirmative | Negative | |||
I am playing | I am not playing | |||
You are playing | You are not playing | |||
He/she/it is playing | (= You aren't playing) | |||
We are playing | in the | He/she/it is not playing | in the | |
They are playing | yard now. | We are not playing | yard now. | |
They are not playing | ||||
Interrogative | Negative Interrogative | |||
AmI playing | AmI not playing | |||
Are you playing | (= Aren't I playing) | |||
Is he/she/it playing | in the yard | Are you not playing | in the yard | |
Are we playing | now? | Ishe/she/it not playing | now? | |
Are they playing | Are we not playing | |||
Are they not playing | ||||
U s a g e
The Present Continuousis used to denote:
1) actions happening at or around the moment of speaking: She is lookingfor a better job.
2) temporary situations: They are stayingat this hotel at present.
3) repeated actions with "always" expressing annoyance or criticism: She'salways interruptingme!
4) fixed arrangements in the near future: The Browns are visitingus tonight.
5) changing or developing situations: His English is gettingbetter.
The following time expressions can be used with the Present Continuous: now, at the moment, at present, nowadays, always, still, while, etc.
E X E R C I S E S
Written Activity
THE PAST CONTINUOUS
F o r m a t i o n
The Past Continuousis formed with the Past Indefinite of the auxiliary verb to be + the Present Participle (the Infinitive + ing).
The negative is formed by putting not after the auxiliary verb to be + the Present Participle.
The interrogative is formed by inverting subject and the auxiliary verb to be + the Present Participle.
Affirmative | Negative | ||
Iwas watching | Iwas not watching | ||
Youwere watching | TV at 6 | (= I wasn't watching) | TV at 6 |
He/she/it was watching | o'clock | Youwere not watching | o'clock |
We were watching | yesterday. | He/she/it was not watching | yesterday. |
They were watching | We were not watching | ||
They were not watching |
Interrogative | Negative Interrogative | ||
Was I watching | WasI not watching | ||
Were you watching | TV at 6 | (= Wasn't I watching) | TV at |
Was he/she/it watching | o'clock | Wereyou not watching | 6 o'clock |
Were we watching | yesterday? | Was he/she/it not watching | yesterday? |
Were they watching | Were we not watching | ||
Were they not watching |
U s a g e
The Past Continuousis used to denote:
1) actions in the middle of happening at a stated past time: They were playingfootball at 5.30 yesterday.
2) past action in progress interrupted by another past action. The longer action is in the Past Continuous, the shorter is in the Past Indefinite: Mark was havingdinner when somebody knocked at the door.
3) two or more simultaneous past actions: While Iwas swimming, Jane was sunbathing.
or background description to events in a story: She was flyingto Rome. The sun was shining.
The following time expressions can be used with the Past Continuous: while, still, when, as,etc.
E X E R C I S E S
How did it happen?
Model: How did Alex hurt himself? (play soccer)
He hurt himself while he was playing soccer.
1) How did Martin burn himself? (iron his clothes)
2) How did Helen cut herself? (slice onions)
3) How did Jennifer meet her husband? (repair the car)
4) How did Martin break his arm? (skate)
5) How did you lose your wallet? (ride my bicycle)
6) How did Bob get a black eye? (fight with his brother)
7) How did Martha injure her leg? (dance)
8) How did Eric fall off the ladder? (paint the ceiling)
9) How did Ann break the plate? (do the washing-up)
10) How did Susan and Ben get acquainted? (breed pigeons in the park)
Oral Activity
The Alibi Game
A murder happened at 11 o'clock last night. Two students are the main suspects. They leave the classroom and must create an alibi to prove their innocence (where they were, what they did, what they were wearing, etc.). In the meantime the rest of the class take the role of detectives and think of questions to ask them. Each "suspect" (student) enters the class and is questioned separately. If their answers are not the same, then they are accused of committing the murder. Students should use the Past Continuous and/or the Past Indefinite in their questions.
Written Activity
Your house has been robbed. Using the notes from the list below, write a report to the police.
go – return – get out –see men –carry – jump – run after – disappear – go into – realise – steal – clothes lie – take my wife's necklace – find glove – drop – call police
... Last night I went to the cinema. I returned home at 10.30. While I was getting out of the car, I saw two men wearing masks coming out of the house. One of them was carrying a big bag ...
THE FUTURE CONTINUOUS
F o r m a t i o n
The Future Continuousis formed with the Future Indefinite of the auxiliary verb to be + the Present Participle (the Infinitive + ing).
The negative is formed by putting not after the auxiliary verb to be + the Present Participle.
The interrogative is formed by inverting subject and the auxiliary verb to be + the Present Participle.
Affirmative | Negative | ||
I shall/will be walking | in the | I shall/will not be walking | in the |
You will be walking | park | (= I shan't/won't be walking) | park |
He/she/it will be walking | at this | You will not be walking | at this |
We shall/will be walking | time | He/she/it will not be walking | time |
They will be walking | tomorrow. | We shall/will not be walking | tomorrow. |
They will not be walking |
Interrogative | Negative Interrogative | ||
Shall/WillIbe walking | in the | Shall/Will I not be walking | in the |
Will you be walking | park | (= Shan't/Won't I be walking | park |
Will he/she/it be walking | at this | Will you not be walking | at this |
Shall/Will we be walking | time to- | Will he/she/it not be walking | time to- |
Will they be walking | morrow? | Shall/ Will we not be walking | morrow? |
Will they not be walking |
U s a g e
The Future Continuousis used to denote:
1) actions in progress at a stated future time: At 10 o'clock tomorrow Simon will be workingin the garden.
2) actions which are the result of a routine (instead of the Present Continuous): I'll be seeing John tomorrow. (We work in the same office so we'll definitely meet.)
The following time expressions can be used with the Future Continuous:tomorrow, tonight, next week/month, this time next week, soon, the day after tomorrow, in some days, etc.
REMEMBER: Use the Present Continuousinstead of the Future Continuousafter while: We'll be playingbasketball, while they are playingfootball.
E X E R C I S E S
Oral Activity
The teacher divides the class into two teams and chooses a leader. The teams in turn tell the leader what they will be doing and why he/she can't call them at 6 o'clock today. Each correct sentence gets 1 point. The team with the most points is the winner.
Leader: | Can I phone you at 6 o'clock today, Peter? |
Team A S1: | Oh, no! I'll be doing my homework then. |
Leader: | Can I phone you at 6 o'clock today, Jill? |
Team В S1: | Oh, no! I'll be cleaning the house then. |
etc.
REVIEW EXERCISES
Translate into English.
1) Да, моя фамилия Смит, но я не тот Смит, которого вы ищете. Он здесь больше не работает.
2) – Вы ожидали кого-нибудь вчера к обеду? – Да. Мою сестру с семьей. Мы ждали их к трем.
3) – Как ты думаешь, что ты будешь делать в это время через год? – Пока я еще не знаю, что я буду делать через год, но надеюсь, что буду работать. А если мне повезет, то буду работать в банке.
4) Она порезала палец, когда резала хлеб.
5) Сегодня вечером Джонсоны принимают гостей. Сейчас Элен накрывает на стол.
6) Я еще буду работать, когда вы вернетесь.
7) Том очень невнимательный. Он постоянно делает много ошибок в контрольных работах.
8) Вчера он возвращался домой довольно поздно. Темнело, и шел дождь. Он шел быстро, так как боялся промокнуть.
9) – Не выходите на улицу. Посмотрите на эту тучу. Думаю, что через пять минут будет лить как из ведра. Если вы решите переждать здесь, я приготовлю вам кофе.
10) В этом году наша компания хорошо работает, поэтому постоянно растут и наши доходы.
11) Вчера весь день я пытался связаться с тобой. Где ты был?
12) Пока я буду убирать в квартире, ты будешь готовить обед.
13) – Ты была вчера дома в 3 часа? – Нет, я была в университете. В это время я сдавала экзамен.
14) Стюардесса попросила пассажиров пристегнуть ремни, так как самолет шел на посадку.
15) Мужчина так пристально смотрит на вас. Вы его знаете?
16) Моя сестра очень рассеянная. Она постоянно теряет свои вещи.
17) – Ты не знаешь, когда он вернется? – Когда он вернется, я скажу тебе.
18) Неделю назад я потерял свои очки, но два дня спустя я нашел их.
19) – Где ты обычно проводишь отпуск? – У своих родителей. Они живут за городом. – Там есть река или озеро? – Там есть большое и красивое озеро.
20) Когда Ник пришел в офис, машинистка все еще печатала документы.
21) Поезд отправляется без четверти два. Если мы сейчас же не отправимся на вокзал, мы опоздаем.
22) – Я получил большое удовольствие от спектакля. Почему ты не пошел с нами?
23) – Что означает это слово? – Я точно не знаю, но сейчас найду его в словаре.
24) Она положила письма на стол и начала просматривать их.
25) – Ты помнишь Джеймса? Он теперь работает на этой фирме, и дела у него идут неплохо.
26) Он заводит друзей удивительно легко, хотя и не любит шумных компаний.
27) Женщина что-то сказала мальчику, который шел рядом с ней, и они остановились.
28) – Если ты не слушаешь радио, почему ты его не выключишь?
29) Когда он проснулся, на столике возле его кровати звонил телефон.
30) Она сидела в глубине комнаты, лицом к двери. На ней было вечернее платье, и она смотрела на трех мужчин, которые стояли у двери. Когда Джек подошел к ней, она улыбнулась ему. Он знал, что трое мужчин наблюдают за ним.
31) – Могу я видеть мистера Смита? – К сожалению, нет. Он занят. Он ведет переговоры с представителями зарубежных компаний.
32) Вчера весь день они обсуждали вопросы сотрудничества и взаимной поддержки с представителями дочерних предприятий.
33) Они возьмут ее на работу после того, как она окончит университет.
34) На днях наша фирма заключила выгодную сделку с этой процветающей компанией, занимающейся производством мебели.
35) Из-за нехватки денежных средств его фирма обанкротилась в прошлом месяце, и сейчас он ищет работу.
36) Сейчас они пытаются выйти на новые рынки сбыта, чтобы увеличить прибыль компании.
37) Сейчас уставный капитал компании составляет $15.000, а в момент ее образования десять лет назад он был лишь $5.000.
38) Компания по производству товаров народного потребления не выдержала конкуренции и ушла с рынка.
39) Завтра на собрании Совет директоров будет обсуждать бюджет компании на предстоящий год.
40) Если дела фирмы пойдут хорошо, в следующем году она откроет свои филиалы по всей стране.
41) В понедельник в это время представитель нашей компании будет подписывать контракт с новыми поставщиками сырья.
42) Предприятию будет грозить длительная забастовка, пока руководство не примет необходимые меры, чтобы улучшить обстановку.
43) В это время послезавтра он будет проходить собеседование. Если ему повезет, он получит эту работу.
44) В настоящее время Совет директоров планирует расширение компании. Это приведет к набору дополнительного штата сотрудников.
45) Этой фирме удалось избежать банкротства благодаря слиянию с более крупной компанией, и через месяц ее прибыль удвоилась.
46) В этом году затраты компании на рекламу превышают их ежегодную сумму на 20%.
47) Члены правления выдвинули много конструктивных предложений, когда обсуждали вопрос о переоборудовании завода.
48) В прошлом году крупный автомобильный концерн аннулировал контракт со своими партнерами из-за постоянных задержек в поставках запчастей и сейчас он ищет новых поставщиков.
49) Если он будет справляться со своими обязанностями, через год он получит повышение по службе.
50) Компания несет серьезные убытки, так как товар, который она производит, пару месяцев назад перестал пользоваться спросом.
51) Полиция разыскивает этого молодого человека по подозрению в убийстве.
52) На днях несколько вооруженных людей ограбили банк. Преступникам удалось скрыться.
53) Если присяжные признают ее виновной, суд приговорит ее к длительному сроку тюремного заключения.
54) Вчера в 9 утра полицейский допрашивал этого мужчину, который оказался свидетелем преступления.
55) Подростка поймали с поличным, когда он пытался украсть в магазине несколько видеокассет.
56) Так как свидетельские показания были сомнительными, присяжные не приняли их во внимание и признали обвиняемого невиновным.
57) Если улик будет недостаточно, суд его оправдает.
58) На прошлой неделе таможенники арестовали груз, так как документы оказались поддельными.
59) Газеты сообщают, что число преступлений, совершенных подростками, стремительно растет.
60) Из-за недостатка прямых улик подозреваемый был на днях освобожден.
61) Управляющего отделом продаж обвинили во взяточничестве и злоупотреблении властью и освободили от занимаемой должности. Через месяц он предстанет перед судом.
62) Этот человек – знаменитый детектив. В настоящее время он расследует дело о краже драгоценных камней.
63) – Пожалуйста, ни к чему не прикасайтесь в этой комнате, пока не приедет полиция.
64) Пока детектив будет допрашивать свидетелей, полицейские будут обыскивать квартиру.
65) Когда мы подошли ближе, мы заметили, как двое грабителей пытались проникнуть через окно в соседний дом.
66) Если водитель нарушит правила дорожного движения, полиция его оштрафует.
67) На днях террористы захватили автобус с заложниками. Пока власти вели с ними переговоры, полицейские готовились к штурму. Через несколько часов полиция арестовала террористов и освободила заложников.
68) – Не входите в зал суда! Судья зачитывает приговор.
69) – В чем полиция его обвиняет? – Говорят, в прошлом месяце он совершил несколько краж со взломом.
70) Таможенники задержали двух молодых людей, когда те пытались провезти через границу контрабандный товар.
CONTINUOUS TENSES
Open the brackets. Use the proper tense form.
11) – What's the matter? Why you (to look) at me like that?
12) I (to try) to get in touch with you all day yesterday. Where you (to be)?
13) – Don't call her at 2 o'clock tomorrow. She (to have) her English lesson at this time.
14) I (to do) the room when my mother came home from work yesterday.
15) He is very absent-minded. He always (to lose) his things.
16) The child still (to sleep) when his parents (to come) home from the concert tomorrow evening.
17) – What you (to do) when I called you yesterday evening? – I (to read) a newspaper.
18) While she (to make) supper, I (to lay) the table now.
19) I (to use) Kate's mobile phone because I've left mine at home.
20) I'm sure in four hours' time he (to relax) on his yacht.
21) He was busy and (not to understand) what they (to talk) about.
22) – What your brother (to do)? – He (to listen) to his favourite music.
23) Yesterday at the party Kate (to wear) a nice dress.
24) The whole day tomorrow Mark (to prepare) for his exams.
25) I (not to speak) too fast to you, am I?
26) Sam (not to work) in the garden at 10 o'clock tomorrow.
27) You will be preparing for your entrance exams while we (to travel) abroad.
28) While I (to do) my homework last night, my sister (to read) a book.
29) At present he (to talk) on the phone while Janet (to play) the piano.
30) This time next week John (to take) his English exam.
31) – Why you (to cry)? What has happened to you?
32) At 5 sharp last Sunday George (to wait) for Kate at the theatre.
33) – What he (to think) about? – He (to think) about the coming weekend.
34) It goes without saying that tomorrow at this time they (to enjoy) skating.
35) – Where are the children? – They still (to play) in the yard.
36) When I left the house in the morning, it still (to rain). I had to return home to take my umbrella.
37) It's a lovely day today. The sun (to shine) and the birds (to sing).
38) At this time next Sunday Tom (to ski) with his friends.
39) – Where you (to go)? – I (to go) to the library. I usually get ready for my classes there.
40) While the children (to play) football, the rain began to fall.
41) My cousin John came from Germany the other day. He (to come) to see us next Friday.
42) I (to recognize) this place now. I was here many years ago.
43) The plane (to land) when the thunderstorm broke out.
44) Tom (to repair) the fridge the whole morning tomorrow.
45) Don't turn on the light. Father (to sleep).
46) What film you (to watch) at 7 o'clock the day before yesterday? – I don't remember.
47) Next time we (to play) snowballs while they (to ski).
48) I (to watch) TV now while Nick (to play) computer games.
49) What you (to do) when your mother called you? – I (to wash) my hair.
50) Could you help me, please? I (to look) for my spectacles.
Translate into English.
51) Не звоните ей сейчас. Я думаю, что она еще спит.
52) Пока взрослые играли в волейбол, дети купались в реке.
53) – Поторопись! Поезд отправляется через полчаса. Если мы опоздаем, наша поездка не состоится.
54) Завтра он будет весь день работать в читальном зале.
55) Она не видит, что мы смотрим на нее, так как разговаривает по телефону.
56) – Что ты делал, когда я позвонил тебе? – Я смотрел телевизор.
57) – Каковы твои планы на выходные? – Я собираюсь навестить родителей.
58) – Не опаздывайте. Она будет ждать вас в библиотеке в 11 часов.
59) Она постоянно разговаривает на уроках.
60) Вчера я возвращался домой довольно поздно. Было холодно, и шел дождь.
61) Он очень занят и не слышит, о чем мы говорим.
62) Я не думаю, что буду все еще просматривать эти бумаги, когда ты придешь.
63) Мы собираемся купить новый телевизор на следующей неделе.
64) Лекция была очень интересная, и все с удовольствием слушали преподавателя.
65) Пока гимнасты будут готовиться к следующему упражнению, судьи будут обсуждать их результаты.
66) Было 8 часов вечера. Солнце садилось и начинался дождь. Мы поспешили домой.
67) Она все еще упаковывала вещи, когда пришло такси.
68) На следующей неделе Брауны отмечают день рождения сына. Ему исполнится десять лет.
69) Завтра в это время мистер Смит будет подписывать контракт с нашими новыми партнерами.
70) Катя играла на пианино, когда пришла ее подруга.
Total: 100/______
THE PRESENT CONTINUOUS
F o r m a t i o n
The Present Continuousis formed with the Present Indefinite of the auxiliary verb to be + the Present Participle (the Infinitive + ing).
The negative is formed by putting not after the auxiliary verb to be in the Present Indefinite + the Present Participle.
The interrogative is formed by inverting subject and the auxiliary verb to be in the Present Indefinite + the Present Participle.
Affirmative | Negative | |||
I am playing | I am not playing | |||
You are playing | You are not playing | |||
He/she/it is playing | (= You aren't playing) | |||
We are playing | in the | He/she/it is not playing | in the | |
They are playing | yard now. | We are not playing | yard now. | |
They are not playing | ||||
Interrogative | Negative Interrogative | |||
AmI playing | AmI not playing | |||
Are you playing | (= Aren't I playing) | |||
Is he/she/it playing | in the yard | Are you not playing | in the yard | |
Are we playing | now? | Ishe/she/it not playing | now? | |
Are they playing | Are we not playing | |||
Are they not playing | ||||
U s a g e
The Present Continuousis used to denote:
1) actions happening at or around the moment of speaking: She is lookingfor a better job.
2) temporary situations: They are stayingat this hotel at present.
3) repeated actions with "always" expressing annoyance or criticism: She'salways interruptingme!
4) fixed arrangements in the near future: The Browns are visitingus tonight.
5) changing or developing situations: His English is gettingbetter.
The following time expressions can be used with the Present Continuous: now, at the moment, at present, nowadays, always, still, while, etc.
E X E R C I S E S