Indicate two major functions of a research university. Explain their interrelation.
The research university is a modern form of integration of education and science that has proved itself abroad. The main functions of the research university are the production, accumulation, storage, transmission and dissemination of knowledge. These functions were put in the foundation of the first Kazakhstani universities. The model of the research university is based on the interaction of three components: education, research and innovation. In the modern model of the university appears a third function - the "flow" of information transfer to society or the "transfer of knowledge"
The first university, which can now be classified as a research university, was founded in 1809 by Wilhelm von Humboldt in Berlin. The university of the new type was initially focused on teaching a small number of students and was, above all, a place of pure science.
The purpose of the research-type university as the main source of the most valuable raw materials is the effective functioning of the scientific and educational institution in the territory of the scientific and educational institution as a national center for education, science and culture, where the preparation of highly qualified personnel is organically combined with modern scientific research and is carried out within the framework of a system-controlled population Integrated educational and innovation complexes created on the basis of scientific and pedagogical schools.
The task of the research university is to organize the interrelations and coexistence in the single physical space and interactive mode of the processes of education, scientific activity and commercialization of its results.
The effectiveness of research universities in the economic development of the agroindustrial complex is due to the ability to combine training of personnel, conducting relevant scientific research and promoting scientific achievements in the industry (outreach). At the same time, the world leadership is occupied by those universities that manage to maintain high quality and efficiency in each of these areas.
The analysis of world experience allows us to highlight the following characteristics inherent in most of the world's leading research universities:
1) High quality of human resources.
2) Constant interaction with employers and consumers of scientific developments.
3) Presence of own, modern research and experimental infrastructure.
4) Autonomous management model.
All the leading research universities in the world function as autonomous organizations. The autonomy of universities has traditionally been examined in several aspects:
• Academic autonomy as the ability to independently develop and implement unique curricula, conduct unique, proactive research;
• financial autonomy as an opportunity for independent, complete control over property and resources, including those coming from public sources;
• Organizational autonomy as an opportunity to independently determine the structure and number of management bodies, distribute their powers, create or abolish structural divisions, subsidiaries;
• autonomy in the field of personnel policy as the ability to independently determine the terms of hiring, promotion and remuneration of faculty.
Исследовательский университет — это хорошо зарекомендовавшая себя за рубежом современная форма интеграции образования и науки. Основные функции исследовательского университета — производство, накопление, хранение, передача и распространение знаний. Эти функции были положены еще в основу первых казахстанских университетов. Модель исследовательского университета строится на взаимодействии трех составляющих: образование, исследования и инновации. В современной модели университета появляется третья функция - «поток» передачи информации в общество или «трансфер знаний»
Первый университет, который можно сегодня отнести к разряду исследовательских был образован в 1809 г. Вильгельмом фон Гумбольдтом в Берлине. Университет нового типа изначально был ориентирован на обучение незначительного числа студентов и являлся, прежде всего, местом чистой науки.
Цель деятельности университета исследовательского типа как главного источника самого ценного сырья - интеллекта - эффективное функционирование на территории научно - образовательного учреждения, как национального центра образования, науки и культуры, где подготовка высококвалифицированных кадров органично сочетается с современными научными исследованиями и осуществляется в рамках системно-управляемой совокупности интегрированных учебно-инновационных комплексов, созданных на основе научно-педагогических школ.
Задачей исследовательского университета является организация взаимосвязей и сосуществования в едином физическом пространстве и интерактивном режиме процессов образования, научной деятельности и коммерциализации ее результатов.
Эффективность исследовательских университетов в экономическом развитии АПК обусловлена способностью совмещать подготовку кадров, проведение актуальных научных исследований и продвижение научных достижений в отрасли (outreach). При этом мировое лидерство занимают те университеты, которым удается поддерживать высокое качество и результативность в каждом из указанных направлений.
Анализ мирового опыта позволяет выделить следующие характеристики, присущие большинству передовых исследовательских университетов мира:
1) Высокое качество человеческих ресурсов.
2) Постоянное взаимодействие с работодателями и потребителями научных разработок.
3) Наличие собственной, современной научно-исследовательской и экспериментальной инфраструктуры.
4) Автономная модель управления.
Все ведущие исследовательские университеты мира функционируют в качестве автономных организаций. Автономию университетов традиционно рассматривают в нескольких аспектах:
• академическая автономия как способность самостоятельно разрабатывать и реализовывать уникальные учебные программы, проводить уникальные инициативные научные исследования;
• финансовая автономия как возможность самостоятельного, полного контроля над имуществом и ресурсами, в том числе поступающими из государственных источников;
• организационная автономия как возможность самостоятельно определять структуру и численность органов управления, распределять их полномочия, создавать или упразднять структурные подразделения, дочерние организации;
• автономия в области кадровой политики как способность самостоятельно определять условия найма, продвижения по службе и оплаты труда профессорско-преподавательского состава.