Make differentiation between the three domains of Bloom’s Taxonomy.
The author of one of the first schemes of pedagogical goals was the American scientist B. Bloom. He published the first part of the "Taxonomy" (1956). In the following decades D. Kratvol and other scientists created the second part of the "Taxonomy" (in the affective area). The first part describes the goals of the cognitive (cognitive) area. First, we characterize the areas of activity and, accordingly, the goals that it covers.
1. Cognitive (cognitive) area. This includes the goals from memorizing and reproducing the studied material to solving problems, during which it is necessary to re-think existing knowledge, build new combinations with previously studied ideas, methods, procedures (methods of action), including the creation of a new one. The cognitive sphere includes most of the learning goals put forward in programs, textbooks, in the daily practice of teachers.
2. Affective (emotional-value) area. It includes the goals of forming an emotional-personal attitude to the phenomena of the surrounding world, beginning from simple perception, interest to assimilation of value orientations and relations, their active manifestation. This area includes such goals - the formation of interests and inclinations, the experience of certain feelings, the formation of a relationship, its awareness and manifestation in activities.
3. Psychomotor area. This includes goals related to the formation of various types of motor (motor), manipulative activity, neuromuscular coordination. These are writing skills, speech skills; Goals, put forward by physical education, labor training.
Автором одной из первых схемы педагогических целей был американский учёный Б. Блум. Им выпущена в свет первая часть «Таксономии» (1956 г). В последующие десятилетия Д. Кратволем и другими учёными была создана вторая часть «Таксономии» (в аффективной области). Первая часть описывает цели познавательной (когнитивной) области. Сначала охарактеризуем области деятельности и соответственно цели, которые она охватывает.
1. Когнитивная (познавательная) область. Сюда входят цели от запоминания и воспроизведения изученного материала до решения проблем, в ходе которого необходимо переосмыслить имеющиеся знания, строить их новые сочетания с предварительно изученными идеями, методами, процедурами (способами действий), включая создание нового. К познавательной сфере относится большинство целей обучения, выдвигаемых в программах, учебниках, в повседневной практике учителей.
2. Аффективная (эмоционально-ценностная) область. К ней относятся цели формирования эмоционально-личностного отношения к явлениям окружающего мира, начиная от простого восприятия, интереса до усвоения ценностных ориентаций и отношений, их активного проявления. В эту сферу попадают такие цели – формирование интересов и склонностей, переживание тех или иных чувств, формирование отношения, его осознание и проявление в деятельности.
3. Психомоторная область. Сюда попадают цели, связанные с формированием тех или иных видов двигательной (моторной), манипулятивной деятельности, нервно-мышечной координации. Это навыки письма, речевые навыки; цели, выдвигаемые физическим воспитанием, трудовым обучением.