Требования на зачетах и экзаменах

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ

к выполнению контрольных работ № 1,2,3,4

по дисциплине "Английский язык"

для студентов I-II курсов специальности «Электромеханика»

заочной формы обучения

Часть I

Севастополь

УДК 629.123+656.61.052

Методические указания к выполнению контрольных работ № 1,2,3,4 по дисциплине "Английский язык" для студентов I-II курсов специальности «Электромеханика» заочной формы обучения / Сост. С.А.Королёва – Севастополь: Изд-во СевНТУ, 2013. – 48 с.

Целью методических указаний является оказание помощи студентам департамента СПЭМС в изучении английского языка. Варианты заданий включают предложения на различные грамматические явления, которые студент должен изучить самостоятельно. Тексты, данные в заданиях, имеют профессиональную направленность, каждый текст снабжен вокабуляром, который облегчает понимание содержания текста и должен быть усвоен в процессе работы с текстом.

Методические указания утверждены на заседании кафедры Практики романских и германских языков (протокол № от г.)

Допущено учебно-методическим центром и научно-методическим Советом СевНТУ в качестве методических указаний.

Рецензент: Скидан О.Г., кан. фил. наук, доцент кафедры практики романо-германских языков.

СОДЕРЖАНИЕ

Введение……………………………………………………………….... 4

Требования на зачетах и экзаменах…………………………..…..……5

1. Контрольная работа №1………………………………………………7

2. Контрольная работа №2…………………………………………….17

3. Контрольная работа №3……………………………………………..26

4. Контрольная работа № 4………………………………………….....37

Библиографический список …………………………………………....47

ВВЕДЕНИЕ

Программа курса английского языка для студентов-заочников специальностей «Электромеханика» СевНТУ ставит целью практическое владение иностранным языком по специальности, следовательно, курс обучения иностранному языку является профессионально ориентированным и овладение английским языков рассматривается как приобретение студентами коммуникативной компетенции, позволяющей использовать получение знания в практической деятельности.

По окончании обязательного курса обучаемый должен уметь:

- справляться с грамматическими трудностями при переводе технических текстов;

- работать с различными видами технических текстов, документов и инструкций;

- принимать участие в беседе в ситуациях официального общения на общие профессиональные темы;

- составить деловые письма, ремонтные ведомости, заявки.

Контроль за работой студента и усвоением необходимого объема учебного материала осуществляется посредством проверки контрольных заданий, определяемых учебным планом, зачетами и экзаменами.

К зачету допускаются студенты, выполнившие все письменные и устные работы, получившие зачет по контрольным работам и сдавшие нормы чтения, установленные для данного курса, а также проработавшие тексты контрольных работ.

К экзамену по английскому языку допускаются студенты, сдавшие зачеты за предшествующие экзамену курсу, получившие зачеты по контрольным работам и сдавшие нормы чтения иностранной литературы за данный учебный период.

Для реализации этих целей за полный курс обучения студент обязан:

1) приобрести словарный запас в 2500 лексических единиц (слов и терминов по специальности).

2) Изучить грамматику английского языка в таком объеме, который позволяет осуществлять коммуникативные потребности;

3) Проработать следующие виды учебной литературы: тексты уроков учебников, специализированных учебных пособий и хрестоматий.

Примечание.

1. За одну страницу принимается 1500 печатных знаков.

2. Весь объем распределяется равномерно на весь цикл обучения.

Проверка дополнительного чтения, осуществляется, как правило, в форме выборочного перевода текстов или документов.

Контроль за работой студентов усвоением объема учебного материала проводится посредством проверки контрольных заданий, определяемых учебным планом, зачетами и экзаменом.

ТРЕБОВАНИЯ НА ЗАЧЕТАХ И ЭКЗАМЕНАХ

Зачет

К зачету допускаются студенты, выполнившие все письменные и устные работы, получившие зачет по контрольным работам и сдавшие нормы чтения, установленные для данного курса, а также проработавшие тексты контрольных работ.

Для получения зачета студент должен:

а) уметь правильно читать и понимать без словаря учебные тексты, изученные в течение данного семестра, а также тексты контрольных работ;

б) уметь прочитать и перевести со словарем с английского языка на русский новый текст. Норма перевода - 800 печатных знаков письменно, 1200 - устно;

в) уметь прочитать и понять без словаря новый текст (на темы, изученные в течении года), в котором встречается не более 8 незнакомых слов на одну страницу, и передать содержание на русском языке;

г) уметь отвечать на вопросы преподавателя в разговоре на бытовые и профессиональные темы или подготовить устное сообщение по изученным темам.

Экзамен

К экзамену по английскому языку допускаются студенты, сдавшие зачеты за предшествующие экзамену курсы, получившие зачеты по контрольным работам и сдавшие нормы чтения иностранной литературы за данный учебный период.

Для сдачи экзамена студент должен:

а) уметь правильно читать и понимать без словаря учебные тексты, изученные в течение данного года обучения, а также тексты контрольных работ;

б) уметь прочитать и перевести с помощью словаря текст средней трудности по специальности широкого профиля (Норма чтения и перевода: 1000 печатных знаков в час для письменного перевода или 1400 печатных знаков для устного перевода);

в) уметь прочитать и понять без словаря новый научно-популярный текст, содержащий не более 8 незнакомых слов на одну страницу текста, и передать смысл прочитанного на русском языке; норма чтения - 1200 печатных знаков в час;

г) уметь вести беседу по пройденному материалу.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА №1

1.1. Общие указания к выполнению контрольной работы № 1.

Для того, чтобы выполнить контрольную работу №1, необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка:

1) Имя существительное, артикли, множественное число имен существительных. Выражение падежных отношений в английском языке с помощью предлогов окончаний; порядок слов в предложении. Использование существительного в функции определения.

2) Степени сравнения имен прилагательных и наречий, сравнительные конструкции.

3) Местоимения: личные, указательные, притяжательные, вопросительные, неопределенные.

4) Формы настоящего, прошедшего и будущего времени Indefinite действительного залога изъявительного наклонения. Повелительное наклонение и его отрицательную форму. Выражение приказания и просьбы с помощью глагола let.

5) Оборот there + be .

1.2. Образец выполнения контрольной работы №1

Задание 1.

The main engine operates well . Главный двигатель работает хорошо.

Operates – 3 лицо, единственное число, Present Indefinite от глагола to operate.

Задание 5.

Yesterday the electrical engineers of your Вчера электрики из вашей

company came on board of our vessel. компании приходили на

наше судно.

Past Indefinite Active от глагола - to come.

1.3. Оформление контрольной работы и выбор варианта

1) Студент должен выполнить один из пяти представленных вариантов в соответствии с последними цифрами номера зачетной книжки или студенческого билета: студенты, шифр которых оканчивается на 1 и 2 выполняют вариант №1, на 3 или 4 - №2, на 5 или 6 - №3, на 7 или 8 - №4, на 9 или 0 - №5.

2) Выполнять контрольные работы следует в отдельной тетради. На обложке обязательно указывается № контрольной работы, фамилия, имя, отчество, вариант, номер студенческого билета или зачетки и адрес.

3) Контрольные работы выполняются аккуратно, разборчивым почерком. Для замечаний рецензента следует оставлять поля.

4) При выполнении контрольной работы обязательно переписывайте само задание и предложения, а также текст на английском языке.

5) Материал контрольной работы следует располагать в тетради по следующему образцу:

левая страница правая страница

Поля Английский текст Русский текст Поля

6) Выполненная контрольная работа должна быть представлена на проверку в установленные сроки.

7) При наличии ошибок не зачтенная работа с замечаниями рецензента возвращается на доработку и исправление ошибок. Эта работа делается в той же тетради после выполненной работы.

8) Правильно выполненная работа рекомендуется рецензентом к защите.

9) Помимо выполнения контрольных работ, студент обязан к каждому зачету усваивать активную лексику по специальности из каждого текста всех без исключения вариантов, то есть должен уметь переводить тексты всех вариантов.

1.4. Контрольные задания

Вариант № 1

Задание 1.

Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s, и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

- Показателем 3-го лица единственного числа в Present Indefinite;

- Признаком множественного числа имени существительного;

- Показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык

1) The new transformer requires general overhaul.

2) Since electrons are negative char­ges, they fly to the plate only when the plate is positive.

3) Most of the world's electric power is generated in steam plants driven by coal, oil,

nuclear energy, or gas.

Задание 2. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

1) College-level physics books describe a less misleading method of measuring electric energy flow.

2) It will be a new energy conservation system.

3) There is a certain amount of the radio-frequency energy.

Задание 3.

Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1) The longer the wire, the greater is its resistance to a current flow.

2) The differences of these two substances are more noticeable than their similarities.

3) The supermagnet creates a magnetic twice as strong as that from a conventional iron-core electromagnet.

Задание 4.

Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

1) Our device was in operation for some 10 years.

2) No expansion takes place as the steam flows through the blading.

3) Any current can flow in this circuit.

Задание 5.

Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные формы глаголов и укажите их инфинитив; переведите предложения на русский язык.

1) Heat changed water into vapour.

2) Tomorrow the representative of our company will test the ordered device.

3) When does mutual inductance take place?

Задание 6.

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

Conductivity

Current may pass through solid conductors, liquids, gases or any combination of these. Some substances like metals, for example, conduct electricity easily. Such substances as copper, silver, aluminum carry an electric current very well. They have very low resistance. Other substances, like rubber, glass, porcelain conduct electricity poorly. They have an extremely high resistance. The ability of a conductor to pass electric charges is called conductance or conductivity.

The opposition which a material offers to the flow of current is known as resistance. If the opposition is small, conductivity is good and the body is classed as a conductor. When resistance is high, conductivity is poor, and the substance is classed as a poor conductor or a good insulator. Thus, the greater conductivity a substance has, the less is its resistance. So we can say that conductivity is inversely proportional to resistance. The best conductor has the least resistance; quite opposite, the poorest conductor has the greatest resistance. Conductance depends upon four things, namely: the material of a conductor, its length, diameter and its temperature.

There is a great difference in conductance of various substances. All metals conduct current easily, but copper carries current more easily than iron, and silver is the best conductor. Therefore, silver has a greater conductance than copper.

The unit used for measuring conductivity is the siemens. Resistance and conductors are related. Conductance is I divided by resistance and vice versa:

Resistance = I / conductance

Задание 7.

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. Do all substances conduct electricity?

2. What materials conduct an electric current well?

3. What is conductance?

4. What property of a substance is the opposition to conductance?

5. What is the relation between resistance and conductance?

6. Which conductor carries current more readily?

Задание 8. Ответьте письменно, правдиво ли следующее утверждение? Если нет, то почему:

Conductance depends upon three things, namely: the material of a conductor, its diameter and its temperature.

Bариант № 2

Задание 1

Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s, и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

- показателем 3-го лица единственного числа в Present Indefinite;

- признаком множественного числа имени существительного;

- показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык

1) A low-pass filter consists of an inductance coil and a condenser.

2) What factors does conductivity depend upon?

3) The ohmmeter’s readings are incorrect.

Задание 2. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

1) The power station of a power system consists of a prime mover.

2) It has been necessary to find ways of reducing energy losses in power transmission lines.

3) Much of the Engine Department on board a ship concerns the maintenance of the ship.

Задание 3.

Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1) Copper is a better conductor that iron.

2) The specialty of an electrician is as interesting as the specialty of a radio-operator.

3) The more current passes through a resistor the higher is its temperature.

Задание 4.

Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

1) No current passes through the circuit.

2) There are some metal plates and insulators in a capacitor.

3) Are there any insulators?

Задание 5.

Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные формы глаголов и укажите их инфинитив; переведите предложения на русский язык.

1) Next time the temperature of the resistor will be much higher.

2) The engineers connected cells in parallel.

3) Do the readings on the scale show the value of voltage or resistance?

Задание 6.

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

Supermagnet

Scientists have achieved great success in the development of the first super strong superconducting magnet. For its size, weight, energy consumption it is the most powerful magnet ever built. Such magnets are used in dozens of laboratories throughout the world. The supermagnet creates a magnetic twice as strong as that from a conventional iron-core electromagnet. The new magnet runs from an ordinary automobile storage battery. The superconducting magnet produces a magnetic strength, or flux density, of 43000 gausses.

Scientists agree that such magnets can revolutionize almost every aspect of man’s use of electricity including the generation, distribution and use of electric power. The new magnet is wound from a wire which is a superconductor. There are materials which have the remarkable property of losing all electrical resistance at temperatures near absolute zero. Once started, supercurrents of electricity flow through superconductors forever without loss in strength.

Until a few years ago superconductors were simply a laboratory curiosity. Scientists believed that strong magnets could not be made from them because the magnetism they create by their supercurrents destroys their superconductivity. But it was demonstrated that certain superconductors retain their properties even in strong magnetic fields.

The superconducting magnet contains a halfmile of very thin wire, about 5000 turns of wire, which are wound into a coil or solenoid. The coil is immersed in a vessel of liquid helium which keeps it at a temperature near 450ْ F.

The energy required to cool the coil is only a small fraction of that needed to create a comparable magnetic field with a standard electromagnet.

Essentially, therefore, the magnet produces almost all of its super magnetism “for free”.

Задание 7.

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. What is the difference between ordinary magnets and supermagnets?

2. Is the magnetic field created by the supermagnet and the ordinary magnet the same or different?

3. What flux density does the supermagnet create?

4. What is the new magnet wound from?

5. Where is the coil immersed into?

6. How is super magnetism produced by the supermagnet?

Задание 8. Ответьте письменно, правдиво ли следующее утверждение? Если нет, то почему:

Most scientists are not sure that magnets can revolutionize almost every

aspect of man’s use of electricity.

Вариант № 3

Задание 1.

Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s, и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

- показателем 3-го лица единственного числа в Present Indefinite;

- признаком множественного числа имени существительного;

- показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык

1) The high-pass filter passes currents of high frequencies and opposes the flow of

low frequency current.

2) The insulators are in good condition.

3) The region’s main industry is oil production.

Задание 2.

Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

1) In this case a battery has a large current capacity.

2) The cell connection in parallel increases the current capacity.

3) The supply voltage varies with the load.

Задание 3.

Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1) The shorter the wire, the less is its resistance to the current flow.

2) The ammeter is one of the most common meters.

3) This type of the circuits is more efficient one.

Задание 4.

Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

1) Some galvanometers detect and measure currents as small as 10ֿ¹¹ of an ampere per 1 mm of the scale.

2) No charges can move in an open circuit.

3) Any motion across the direction of the Faroe lines produces an e.m.f. in the conductor.

Задание 5.

Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные формы глаголов и укажите их инфинитив; переведите предложения на русский язык.

1) The readings on the scale will show the measured value of current.

2) The conductivity increased with heating.

3) A modern ship has a rather complex electrical equipment.

Задание 6.

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

Comparison of the A.C. and D.C. Circuits

In a d.c. circuit a current flows always in the same direction. In an a.c. circuit the supply terminals are continually reversing their polarity, so that the current so continual reverses its direction. In a d.c. circuit the voltage and the current being constant, there is no question of phase differ­ence between the current and the voltage. But in a.c. circuits the e.m.f. and current are nut of phase wit each other.

A current setting up a magnetic flux surrounding the con­ductor in which it flows, important effects are observed in the a.c. The magnetic flux alternates with the current and in­duces an e.m.f. in the circuit. This e.m.f. gives rise to the phase difference between the current and applied voltage. In a.c. circuits capacitance effects may be important. A capacitor, when used in a d.c. circuit, constitutes after an initial charging an open circuit through which no current flews. But with an a.c. circuit the capacitor, being continually charged and discharged in opposite directions, takes a current and in­troduces "capacitance" into the circuit.

The a.c magnetic flux set up by а.c. gives the possibility of using a transformer. It changes the voltage of the circuit as required. It is the major advantage of a.c. as compared with d .c. For the efficient transmissions of electric power over long distances, a high voltage is nесеssагу, the efficiency of transmission increasing with the increase of voltage. Since with d.c. it is much more difficult to increase the voltage, therefore the using of d.c. for transmission is limited.

With an a.c. supply a transformer can be used to transform the generated voltage to a high value, other transformers be­ing used to step down this voltage.

Задание 7.

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. What is the direction of a d.c. (an a.c.)?

2. Why is there a phase difference between the current and voltage in an a.c. circuit?

3. When is an e.m.f. induced in the circuit?

4. What is the main advantage of an a.c.?

5. Which current (d. or a.) changes its voltage more easily?

6. What is the voltage of current changed by?

Задание 8.

Ответьте письменно, правдиво ли следующее утверждение? Если нет, то почему:

Rather low voltage is nесеssагу for the efficient transmissions of electric power over long distances.

Вариант № 4

Задание 1.

Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s, и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

- показателем 3-го лица единственного числа в Present Indefinite;

- признаком множественного числа имени существительного;

- показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык

1) A transformer transfers electric energy from one electric cir­cuit to another without a change in frequency.

2) We use different meters for different purposes.

3) Scientists agree that such magnets can revolutionize almost every aspect of man’s use of electricity including the generation, distribution and use of electric power.

Задание 2.

Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

1) Modern electric power systems use transformers to convert electricity into different voltages.

2) The cell connection in parallel increases the current capacity.

3) There are no energy storage facilities here.

Задание 3.

Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1) The best conductor has the least resistance; quite opposite, the poorest conductor has the greatest resistance.

2) That power station is the largest one in Ukraine.

3) The faster the change of current, the greater the e.m.f. that will he induced.

Задание 4.

Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

1) No current passes through that circuit.

2) Some resistors have a constant value - these are fixed resistors.

3) Any conductor can conduct current when high enough voltage is applied to it.

Задание 5.

Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные формы глаголов и укажите их инфинитив; переведите предложения на русский язык.

1) This engineer's experiment resulted in the design of new electric device.

2) The engineers will connect some additional elements to the circuit next time.

3) An electric cell consists of an electrolyte and two electrodes.

Задание 6.

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

Rectifiers

Most power sources supply a.c. because it is easily gene­rated and transmitted over long lines. But d. currents are necessary for some industrial applications. Therefore it is fre­quently desirable to convert from a.c. to d.c. The most con­venient way to change a.c. to d.c. is by means of a rectifier. A rectifier is capable of changing a.c. into d.c. The current thus changed is called "rectified".

The basic principle of a rectifier is that it permits current to flow in one direction only. A rectifier, a diode tube, is a device consisting of two elements, one being an electron emitter or cathode, the other an electron collector or anode or plate. Since electrons in a diode can flow in one direction only, from the cathode to the anode (plate), the diode provides the unilateral conduction necessary for rectification. Since electrons are negative char­ges, they fly to the plate only when the plate is positive.

When it becomes negative, it repels the electrons back to the cathode from which they were emitted. Therefore, when a. voltage is applied to the plate, it becomes alternately positive and negative so that plate current flows only during that half of the time when the plate (anode) is positive, and only in one direction. A diode tube operating in this manner cuts off the negative halves of the a.c. cycles and is called a half-wave rectifier. In the half-wave rectifier the current flows only during the positive half-cycle of the applied a.c. voltage.

The efficiency of the half-wave rectifier is low and it is used only for applications requiring a small current.

Задание 7.

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. What is an a.c. necessary to convert to a d.c. for?

2. What is a current changed by?

3. What is a rectifier?

4. What are the main parts of a rectifier?

5. What direction does a current flow in a rectifier?

6. What is the charge of the cathode (anode)?

Задание 8.

Ответьте письменно, правдиво ли следующее утверждение? Если нет, то почему:

In the half-wave rectifier the current flows both during the positive and negative half-cycle of the applied a.c. voltage.

Вариант № 5

Задание 1.

Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s, и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

- показателем 3-го лица единственного числа в Present Indefinite;

- признаком множественного числа имени существительного;

- показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык

1) Last year we repaired our plant’s equipment.

2) What moves the coil and the pointer?

3) Electromagnets have wide application.

Задание 2.

Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

1) A current flow produces some effects.

2) In that case a battery has a large voltage output.

3) When the current flow is decreased, the magnetic lines of force again cut the wire.

Задание 3.

Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1) The most con­venient way to change a.c. to d.c. is by means of a rectifier.

2) The more experiments we carry out, the more data we obtain.

3) This meter is about three times as sharp as that one.

Задание 4.

Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

1) Are there any cells connected in series?

2) There are some models of diesel engines in that laboratory.

3) We used no very special devices to measure the value of resistance.

Задание 5.

Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные формы глаголов и укажите их инфинитив; переведите предложения на русский язык.

1) The radio station informed us about bad weather condition in the North Sea.

2) The real training of an electrical engineer begins on board ship.

3) Two parallel conductors forming an electric circuit will have a comparatively small self-inductance.

Задание 6.

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

Types of Inductance

An electric circuit, in which an e.m.f. is induced while a current is changing in this circuit, is called an inductive circuit and this circuit has, self-inductance. So the circuit, in which a change of current causes an e.m.f. to be induced within the circuit itself, possesses inductance or self-inductance. Self-inductance is the ability of a circuit to produce an e.m.f. in the same circuit in which the current is changing. Self-inductance is caused by variations in the magnetic field up by the varying current itself. Two parallel conductors forming an electric circuit will have a comparatively small self-inductance. But a solenoid will have a large self-inductance since there will be a considerable magnetic field linked with the solenoid.

When the e.m.f. is induced into a circuit by a change of flux, or in other wоrds when the e.m.f. is produced by a current changing in an adjacent circuit, this property of a circuit is called mutual inductance.

Mutual inductance is the property of a circuit to produce an e.m.f. in a near-by circuit by induction when the current in the first circuit changes. The second circuit can also induce an e.m.f. in the first when the current in the second changes. Mutual inductance is the ability not only of the circuits but of coils as well. Mutual inductance is the common property of two associated electric circuits or two coils and is the same in both directions.

Both self-inductance and mutual inductance occur only when there is a change in current.

Задание 7.

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. When is an e.m.f. induced in a circuit?

2. What is self-induction?

3. What is self-inductance caused by?

4. What is mutual inductance?

5. When do two coils have mutual inductance?

6. Due to what is an e.m.f. induced in one of the two paral­lel coils?

Задание 8.

Ответьте письменно, правдиво ли следующее утверждение? Если нет, то почему:

Only mutual inductance occurs when there is a change in current.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2

2.1. Общие указания к выполнению контрольной работы № 2

Требования к оформлению контрольной работы № 2 остаются такими же, как и при оформлении контрольной работы № 1. Данная работа включает 3 задания на грамматический материал, перевод текста, одно упражнение к тексту.

Для того, чтобы выполнить контрольную работу № 2 необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка по рекомендованным учебникам и методическим пособиям:

1. Видовременные формы глагола:
а) активный залог формы Indefinite (Present, Past, Future), формы Continuous (Present, Past, Future), формы Perfect (Present, Past, Future)
б) пассивный залог - формы Indefinite (Present, Past, Future).

2. Модальные глаголы и их эквиваленты can, may, must, to be able to, have to, to be to, should.

3. Простые неличные формы глагола Participle I (Present Participle), Participle II (Past Participle) в функциях определения и обстоятельства.

2.2. Образец выполнения контрольной работы № 2

Задание 1.

When are you planning to finish the Когда вы планируете закончить

repair works. ремонтные работы.

planning = Present Continuous Active to plan – планировать

Задание 2.

If painted the main engine will look better. Если покрасить главный двигатель,

он будет выглядеть лучше.

If painted – Participle II – обстоятельство

when heated - Participle II - обстоятельство

Задание 3.

You will have to do it. Вам придется сделать это.

2.3. Контрольные задания

Вариант № 1

Задание 1

Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложения на русский язык. В разделе (b) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

а) 1. The anode is attracting negatively charged ions.

2. The electrician has brought a repair list and some drawings to the dock master.

b) 1. The circuit elements are affected by many factors.

2. The shaft was connected to the motor by means of rigid coupling (муфта).

Задание 2

Перепишите следующие предложения; подчеркните Participle 1 и Participle 2 и установите функции каждого из них, т. е. укажите, является ли оно определением, обстоятельством или частью глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1) While sailing in the Atlantic Ocean, the ship ran into a terrible storm.

2) 50 m3 of foam compound is also provided.

3) The state law applies to all tankers including those with double bottoms.

4) The pilot leading our ship through the channel is very experienced.

Задание 3

Перепишите предложения; подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент. Переведите предложения на русский язык.

1) Current may pass through solid conductors, liquids, gases or any combination of these.

2) The magnitude of current can be measured.

3) Our company electricians should always take an active part in prevention of any electricity problems.

4) Then they will have to buy switches, batteries, bulbs, tubes, LEDs.

5) Heat losses were to be reduced constantly and effectively.

Задание 4

Перепишите и письменно переведите первые 3 абзаца текста.

The Induced E.M.F.

A current flowing in a wire sets up a series of magnetic lines of force that surrounds the wire. When the current starts to flow, these lines of force jump out from the wire, cutting across the wire as they go out. A momentary e.m.f. is set up which is in opposition to the applied e.m.f. When the current flow is decreased, the magnetic lines of force again cut the wire. While the force lines are cutting the wire in the opposite direction, the induced e.m.f. is in the same direction as the applied e.m.f. If the current increa­ses, the induced e.m.f. is directed opposite to it. If the cur­rent falls, it acts in the same direction as the current.

This e.m.f. will still be induced if the conductor is stationary and the magnetic field is moved so that the lines of force still out the conductor. It doesn't make any difference whether the magnetic field is stationary and the conductor moves or whether the conductor is stationary and the field moves. An e.m.f. is not induced in case a conductor moves parallel the force lines but only when it moves at an angle to these lines and outs them.

However, any motion across the direction of the Faroe lines produces an e.m.f. in the conductor. If this e.m.f acts in a closed circuit, current flows, if the circuit is open, the e.m.f. is still induced, but no current can flow since there is no closed circuit.

The induced e.m.f. depends upon the rate of flux change. The faster the change of current, the greater the e.m.f. that will he induced. The magnitude of the induced e.m.f. depends also upon the size and the shape of the wire and the strength of the magnetic field.

The induced e.m.f. and the current do not move along toge­ther, that is, in phase. When the current lags behind the in­duced e.m.f., this is called phase lag.

Задание 5

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. What is set up around a current carrying wire?

2. When do the force lines Jump out from the wire?

3. What does the induced e.m.f. depend upon?

Вариант № 2

Задание 1

Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложения на русский язык. В разделе (b) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

a) 1. We have improved one of the high-speed diesel engines.

2. Electromechanics is still solving a great number of problems.

b) 1. These wires are acted upon great overloads.

2. This scientist's discovery was followed by an intensive research work of others.

Задание 2

Перепишите следующие предложения; подчеркните Participle 1 и Participle 2 и установите функции каждого из них, т. е. укажите, является ли оно определением, обстоятельством или частью глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1) Being on board the training vessel, we practiced hard in seamanship.

2) The two new ships proposed will have the same dimensions.

3) The systems are intended for tankers and barges working between the West Coast and Alaska.

4) After leaving the condenser the liquid refrigerant (хладагент) passes back to the regulator.

Задание 3

Перепишите предложения. Подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент. Переведите предложения на русский язык.

1) We had to substitute the bulb with the new one.

2) This cable is to be used for testing of the transmission line.

3) Scientists agree that such magnets can revolutionize almost every aspect of man’s use of electricity including the generation, distribution and use of electric power.

4) One electric device may be larger than another one, but it may be less suitable.

5) These installations should be interconnected completing a single network.

Задание 4

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

Electrical Measurements

Electrical measurements are known to be used to measure both electrical quantities and non-electrical quantities by electrical methods. We know electrical measurements to be made by means of electric instruments. The measuring instruments are divided into indicating instruments and comparison ones. The accuracy and sensitivity of the latter are considered to be greater, but the actual comparison takes more time. The measuring with indicating instruments is stated to be faster and cheaper and so most measurements are performed by indicating instruments.

The electric measuring Instruments are calibrated in units of the quantity which they measure. The principles of opera­tion of these instruments to measure various quantities vary widely, as do their forms of construction.

We say the measuring Instruments to be grouped into three main divisions. In the first category are rectifier instruments. The second category is known to include instruments whose indi­cation depends on the square of the operating current.

The third category includes those instruments which are suitable for a.c. only. This class is considered to include the instrument operating on the induction principle, which are most commonly used as energy meters.

We find the use of electric measuring instruments to per­mit a whole series of important problems in modern technology to be solved by relatively simple means.

The USSR is known to produce all types of measuring instruments of the most modern construction.

Задание 5

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. What are electrical measurements used for?

2. What are electrical measurements made by?

3. What types are the measuring instruments divided into?

4. Which instruments (comparison or indicating) are used more often?

5. Are the principles of operation of all measuring instru­ments the same or different?

6. What instruments are there in the first category?

7. Why is the use of measuring instruments of great importance?

Вариант № 3

Задание 1

Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложения на русский язык. В разделе (б) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

a) 1. The engineers have chosen the step-down transformer for this purpose.

2) While the machinery is operating air gradually collects in the condenser.

b) 1. The testing of these indoor lines was followed by its wide employment.

2. Fire pumps are driven from the main engines.

Задание 2

Перепишите следующие предложения; подчеркните Participle I и Participle II и установите функции каждого из них, т. е. укажите является ли оно определением, обстоятельством или частью глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1) Approaching the port of London, we saw many various ships in the mouth of the Thames.

2) The methods used were found fruitful.

3) The vessel was towed into Cape Town.

4) When completed they will replace two of the existing tractor tugs at Tees.

Задание 3

Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент. Переведите предложения на русский язык.

1) Man-made satellites had to use solar cells as a source of power.

2) The elements of the circuits should be isolated by certain kind of fibres.

3) Power consumption can also be defined as a measure of comparison.

4) The electric field may be thought of as consisting of a number of lines of force.

5) You are to know the main principles of energy production.

Задание 4

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

The Principles of Meter Operation

It is important to have instruments by means of which we measure directly the quantity of certain factors such as: current, voltage, resistance.

Ammeters, voltmeters, ohmmeters are found to constitute the largest group of measuring Instruments These instruments are known to be called meters and they operate by measuring the various effects produced by the electric current.

They operate on the principle that a coil may be so pla­ced in a magnetic field that it will tend to turn when a cur­rent flows in it. This turning action is known to be the prin­ciple of the electric motor. A meter is known to be a small electric motor. For everyday measurements indicating instruments are considered to be most convenient. They are known to have three essential parts: an operating mechanism, a controlling mechanism and a damping mechanism.

Types in common use for different purposes are: moving iron, moving coil, thermal, electrostatic and induction.

The moving coil instrument is found to be the most useful instrument. The principle on which it operates is that the force on a conductor in a magnetic field depends upоn the current in the conductor. The magnetic field is provided by a small permanent magnet. A current-carrying coil has a magnetic field around it. If such a coil free to move is placed in another magnetic field, it will move due to the interaction between the two fields. When a current passes through the coil, an electromagnet is produced. The poles of the electromagnet are attracted by the poles of the permanent magnet and this moves the coil and the pointer.

Задание 5

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. What instruments constitute the largest group of the meters?

2. What principle do they operate on?

3. What is the main principle of a meter?

4. What are the main parts of an indicating instrument?

5. Which instrument is the most useful?

6. What is the principle of operation of a moving-coil instru­ment?

7. What does the permanent magnet provide?

Вариант № 4

Задание 1

Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложения на русский язык. В разделе (б) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

a) 1. The engineers have developed new type of DC generators.

2. The problem of the structure of matter is constantly occupying the minds of many scientists.

b) 1. The same kind of protection will be provided for auxiliary engines too.

2. The introduction of new fuses was followed by improving of operation of transmission power lines.

Задание 2

Перепишите следующие предложения; подчеркните Participle I и Participle II и установите функции каждого из них, т. е. укажите, является ли оно определением, обстоятельством или частью глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1) When sailing in thick fog, ships are obliged to give sound signals at regular intervals.

2) The main material used is castiron.

3) Fire pumps are driven from the main engines, giving a total Capacity of 6500 m3.

4) Approaching the vessel, we saw the flag of an English merchant ship on it.

Задание 3

Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент. Переведите предложения на русский язык.

1) The motor is to be connected to the pump by means of a bracket.

2) You should take into consideration safety precaution.

3) Every boiler must convert the chemical energy contained in the fuel in steam.

4) If the device is faulty you can not rely on its readings.

5) The heat from the nuclear chain reactor may be removed by the coolant.

Задание 4

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

Ohmmeters

Just as ammeters measure current and voltmeters measure voltage, ohmmeters are known to measure resistance. All ohmmeters have an internal source of power (usually a battery) which supplies a known voltage. The meter pointer deflection measures current and the scale is calibrated to read current in relation to voltage or resistance in ohms.

The basic principle of an ohmmeter is: a known voltage, supplied by a battery, is applied to an unknown resistance and the current is measured. It is evident from Ohm's law that when voltage and current are known, we can easily find resistance. As batteries age, their internal resistance increases, and their effective voltage output decreases. To compensate for the aging of batteries, a rheostat is placed in series with the meter. The rheostat is called zero-ohm control. An ohmmeter indicates zero when there is no resistance, but when the meter indicates infinity, there is maximum resistance.

There are three basic types of ohmmeters:

1. Simple series-type ohmmeter;

2. Shunt-type ohmmeter;

3. Voltage-divider ohmmeter.

In a series-type ohmmeter, as resistance increases, current decreases. Another type of ohmmeter is called a shunt-type ohmmeter because the resistor, being measured, is placed in shunt with the meter. The third type of meter is the voltage divider ohmmeter. The unknown resistance and the shunt-resistor form a voltage divider. When different values are inserted for unknown resistance, the voltage across the shunt-resistor will change, and in turn, the current through the meter will change. The series-type ohmmeter is known to be good for high ranges but the voltage divider is considered to be suitable for low ranges.

Задание 5

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. What is an ohmmeter used for?

2. What is the source of power in an ohmmeter?

3. What is the basic principle of an ohmmeter?

4. What types of ohmmeters are there?

5. What is a shunt-type ohmmeter?

Вариант № 5

Задание 1

Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложения на русский язык. В разделе (б) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

а) 1) The engineers have refused from using these poor quality fuses.

2) Electricity is giving mankind efficient means for meeting the modern society requirements in energy.

b) 1) Today many highly conducting materials are produced on a massive scale.

2) This electric phenomenon was greatly influenced by these sets of external forces.

Задание 2

Перепишите следующие предложения; подчеркните Participle I и Participle II и установите функции каждого из них, т. е. укажите, является ли оно определением, обстоятельством или частью глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1) The chief engineer must give scantlings and drawings if required.

2) The amount of heat generated is very small.

3) The building of the first atomic power station was followed by the research work.

4) The pilot stood on the bridge giving orders to the helmsman.

Задание 3

Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент. Переведите предложения на русский язык.

1) Repairs can be executed without special shop equipment.

2) Nowadays power stations should be connected into power grids.

3) The current must be as small as possible not to melt the wires.

4) A fast reactor has to be designed to produce more fuel than it consumes.

5) Considerable development may be done in the energy industry.

Задание 4

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

The Principle of Transformer Action

A transformer is a simple device used in a.c. circuits for the purpose of changing voltage from one value to another. A transformer transfers electric energy from one electric cir­cuit to another without a change in frequency. This energy transfer usually takes place with a voltage change. So trans­formers have to be generally used only with a.c.

A transformer may be defined аs an apparatus without mo­ving parts. It means that mechanical losses are entirely ab­sent. The action of a transformer is based on electromagnetic induction. What does it mean? Each transformer has а core on which the primary and the secondary are wound. The windings are linked magnetically.

The coil on which the a.c. is impressed on the input side of the transformer is called the primary, the one from which the induced e.m.f. is obtained on the output being known as the secondary. The coils may have air cores or they may be wound upon a laminated iron core. In the case of iron core transformers, the secondary voltage is very nearly equal to the primary voltage multiplied by the ratio of the number of the secondary to the number of the primary turns.

There is a limit to the frequencies that can be efficient­ly used in transformers with metallic cores. In case a very high frequency a.c. is used, air core transformers have to be used to eliminate core losses.

An a.voltage being applied to the terminals of the prima­ry, the secondary is open-circuited. An a. magnetic flux is set up around the primary and this induces a back e.m.f. in the primary. A varying magnetic field is established between the two coils. The varying magnetic field will cut across the turns of the secondary and as the result of it an induced e.m.f. is produced across the secondary. This is the principle of a transformer action.

Задание 5

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1. What is the function of a transformer?

2. When does the energy transfer take place between two coils?

3. What current is used in a transformer?

4. Why are mechanical losses absent in transformers?

5. What are the main parts of a transformer?

6. What types of transformer cores are there?

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 3

3.1. Общие указания к выполнению контрольной работы № 3

Для выполнения контрольной работы №3 студенту необходимо изучить следующие грамматические разделы курса английского языка:

1. Пассивный залог видовременных форм Indefinite, Continuous, Perfect.

2. Грамматические функции и значения слов one, that, it.

3. Простые неличные формы глагола. Инфинитив в функции:

а) подлежащего;

б) обстоятельства цели;

в) составной части сказуемого;

г) определения.

4. Бессоюзное подчинение в определительных и дополнительных придаточных предложения.

Требования к выполнению и оформлению контрольной работы№3 остаются такие же, как и к контрольной работе №2.

3.2. Контрольные задания

Вариант № 1

Задание 1

Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1) At present the nature of electrification is being explained by the electron theory.

2) These synchronous motors have been made to operate from a single-phase power source.

3) In some newer machines this reversal will be accomplished using power electronic devices, for example, diode rectifiers.

4) The first source of continuous current was produced by Volta.

Задание 2

Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на разные значения слов that, one, it.

1) One should take into consideration that the energy sources of the world are decreased.

2) It is possible to carry out the repairs within the time.

3) This pull-push amplifier was introduced last year, and that one will be employed next four months.

4) One method of detecting the presence of a current in a wire is to measure the temperature rise in the wire.

Задание 3

Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на разные значения глаголов to be, to have, to do.

1) There is some force of attraction acting between the mole­cules of matter.

2) A two-winding transformer has two coils which have to be arranged so that the magnetic lines of force of one coil pass through the other one.

3) Both terminals of a generator are to be connected to the same pole of the current.

4) This material does not possess desired properties.

Задание 4

Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на бессоюзное подчинение.

1) Everybody knows this generator must operate continuously throughout the twenty four hours.

2) Solar power the scientists and engineers suggest to use is inexhaustible.

Задание 5

Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на функцию инфинитива.

1) To transmit a given amount of energy, less current is re­quired at a high voltage than at a low voltage.

2) The circuit to be described will operate at high frequen­cies.

3) The magnetic flux is considered to be the result or ef­fect due to the action of a magnetic force on a magneti­zable body.

4) To simplify and make power generation cheaper the engineers will develop new type of energy generated installations.

Задание 6

Перепишите и письменно переведите первые 2 абзаца текста.

The Main Types of Transformers

Transformers may be classed according to the use they are designed for. Sometimes the transformer is used for operating a.c. ammeters, wattmeters and other measuring devices. Trans­formers may be used to make two electrical circuits electrically independent. But nearly all transformers come under one of the follow­ing classes: step-up and step-down transformers varying the ratio of turns between the primary and the secondary we can step up or step down the voltage. Some transformers are designed to raise the primary voltage to a higher value, such being known as step-up transformers. Others are constructed to reduce the primary voltage to a lower value, they are called step-down transformers.

A step-up transformer has more turns in the secondary than in its primary. In this type of transformer the current on the secondary side is lowered in the same ratio as the voltage is raised. In a step-down transformer there are fewer turns in the secondary than in its primary, the output voltage being smal­ler. In step-down transformers the current on the secondary side is raised in the same ratio as the voltage is lowered.

Transformers have many applications in a.c. circuits that require both the raising and lowering of the primary voltage аз well as the lowering and raising of the primary current.

There are transformers in which the number of turns in the secondary is the same as the number of turns in the primary. The secondary voltage is the same as the primary and this type of transformer is said to be a "one-to-one" transformer.

Transformers are widely applied in long-distance power transmission as well as in telephone, radio transmitters and receivers, television, electronic equipment. Transformers have a wide application on ships with different purposes. So as we have seen transformers are widely used in electrical en­gineering and they are of great importance.

Задание 7

Ответьте письменно на следующие вопросы:

1) What are transformers used for?

2) What are the main types of transformers?

3) According to what are transformers classed into step- up and step-down ones?

4) What is the main property of a step-down transformer?

5) What is а "one-to-one" transformer?

Вариант № 2

Задание 1

Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1) Trans­formers are being used to make two electrical circuits electrically independent.

2) The phenomenon which was discovered by Petrov was of the greatest importance.

3) Radioactive isotopes have been made in nuclear reactor.

4) The scientific researches will be followed by experimental work.

Задание 2

Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на разные значения слов that, one, it.

1) It is proved that the electricity transporting can't be without any power losses.

2) The specialists find out that all the harmful affects of it can be easily eliminated.

3) One has to choose the insulating material that will be the most efficient and cheapest one.

4) It is the movement of electrons which constitutes an elect­ric current.

Задание 3

Перепишите следующие пре

Наши рекомендации