У крана стрелового типа грузозахватный механизм подвешен непосредственно к стреле или к перемещающейся по стреле грузовой тележке
7. Козловой кран оснащен крюковыми или со специальными грузозахватными устройствами, отличительной особенностью является то, что основные элементы конструкции опираются на две опорные стойки.
8. Рабочие жидкости для гидросистем должны удовлетворять следующим требованиям: вязкостью в требуемом диапазоне значений, хорошими смазывающими свойствами, высокой температурой вспышки и нетоксичностью.
9. Одна из функций рабочих жидкостей — защита деталей гидропривода от коррозии, поэтому рабочие жидкости обычно содержат антикоррозионные присадки. Другая функция рабочей жидкости — теплообмен между элементами гидросистемы, а также обмен теплом с окружающей средой.
10. Грейфер - грузозахватное приспособление грузоподъёмных кранов, погрузчиков и монорельсовых тележек, например, для сыпучих материалов.
11. Чтобы предотвратить закручивание канатов и значительное раскачивание грейфера при повороте платформы, используют оттяжное приспособление, называемое успокоителем. Успокоитель действует на ковш оттяжным канатом.
12. Постоянное, независимое от положения грейфера натяжение каната создаётся весом перемещающегося внутри стрелы по направляющим груза, к которому крепят канат, огибающий блоки.
13. Каждый крюк должен выдерживать статическую нагрузку, превышающую его грузоподъёмную силу на 25%. Грузовые крюки снабжают предохранительными замками, предотвращающими самопроизвольное выпадение съёмного грузозахватного приспособления.
14. Для непосредственного захвата груза используют крюки, которые при необходимости дополняются другими приспособлениями. Грузозахваты бывают ручными и автоматическими.
COMPREHENSIVE READING
Text A. Stern and Bow Doors
Ro-ro vessels may be fitted with stern doors of the hinge down or hinge up type which if large are articulated. Bow doors are either of the visor type or of the side hinged type (‘barn door’ type). These are situated above the freeboard deck and where the bow doors lead to a complete or long forward enclosed superstructure Lloyd’s require an inner door to be fitted which is part of the collision bulkhead. This would also be in keeping with the SOLAS requirements for passenger ships where the collision bulkhead is to be extended weathertight (стойкий против атмосферных воздействий) to the deck next above the bulkhead deck, but need not be fitted directly above that bulkhead. A sloping weathertight vehicle ramp may be fitted in some ships to form the collision bulkhead above the freeboard deck and the inner door is omitted. This ramp may extend forward of the specified limit for the collision bulkhead above a height of more than 2.3m above the bulkhead deck, i.e. above the height of a conventional tween deck space. Stern and bow door strengths are equivalent to the strength of the surrounding structure and where they give access to enclosed superstructures they are required to close weathertight. Stern doors and bow visors can be mechanically raised and lowered with wire rope and purchase arrangements but in general they and the side hinged bow doors are hydraulically opened and closed. These weathertight doors are gasketted and cleated.
Text B. Ramps
Ro-Ro ships fitted with ramps usually have a stern ramp, but some vessels fitted with bow doors may also have a bow ramp which doubles as the inner weathertight door (see above) and is lowered onto a linkspan when the bow visor or side hinged doors have been opened. Ramps may also be fitted internally to give access from deck to deck. These can be hydraulically or mechanically tilted to serve more than one deck and can be fixed in the horizontal position to serve as decks themselves. In some ships they can even be raised into the hatch space and serve as weathertight covers.
Stern ramps can be fixed axial ramps, fixed quarter ramps, slewing ramps or semi-slewing quarter ramps. The axial stern ramp may also serve as the stern door and can be lowered or raised hydraulically or by wire rope arrangements. The quarter ramp was designed for ro-ro ships using ports which are not provided with right angled quays or link span connections. The large articulated quarter ramp is raised and lowered by wire rope purchase arrangements to hydraulic winches. Slewing ramps serve a similar purpose to the quarter ramp, but are more flexible. The slewing ramp moves around the stern on a curved guide rail, the movement being affected by the lifting and lowering wire purchases which are led to hydraulic winches.