Lesson 2. DERANGEMENTS ARE LIKELY TO OCCUR IN OPERATION OF ENGINES

Exercise 1.Read and learn the following words and expressions:

Synonyms:

  1. to be apt / to be possible – быть возможным
  2. to reveal / to show – показывать, раскрывать
  3. complicated / complex – сложный
  4. to be attached / to be fitted – быть присоединенным, прикрепленным
  5. derangement / fault / malfunction – неполадка
  6. to occur / to happen – возникать, случаться
  7. looseness / slackness– неплотность (крепления)
  8. donkey boiler / auxiliary boiler – вспомогательный котел
  9. to absorb / to take up – поглощать
  10. disrepair/failure - плохое состояние, неиспраность
  11. tightness/seal– плотность, герметичность

Vocabulary note:

  1. shaft horsepower – мощность по валу
  2. ratio – передаточное число
  3. starting difficulties – проблемы при запуске (двигателя)
  4. indicated horsepower – номинальная мощность
  5. friction – трение
  6. fit – подгонка
  7. clearance – зазор

Exercise 2.Read and translate the text.

Upon first sight the Diesel engine is apt to create the impression that it is a very complicated mechanism, but a little analysis will reveal that it is actually more simple than the steam plant. Comparing the two it should be born in mind that the steam engine alone is not a usable machine; to be able to use it we must have a boiler and all the attendant mechanisms, including pumps, piping, water tanks, condenser, etc., and the complete steam plant becomes quite a complicated thing. The Diesel engine, on the other hand, may be arranged so that all of the apparatus required in its operation as a power plant may be attached directly to the engine itself.

Perhaps the most striking difference in the problem of maintenance of the Diesel engine as compared to steam engine maintenance arises from the fact that the steam engine can be allowed to fall, more or less gradually, into a very bad state of disrepair and will continue to run but the Diesel engine must be pretty nearly right or it will not run at all.

The derangements likely to occur in operation and the adjustments required to correct them may be grouped into the following general classes:

a) Wrong fits and clearances, looseness and tightness of parts.

b) Mechanical defects.

c) Fuel system defects.

d) Combustion defects.

e) Cooling water system defects.

f) Lubricating system defects.

g) Air system defects.

h) Starting difficulties.

i) Operating troubles in general.

Exercise 3. Answer the following questions.

1) What impression is the Diesel engine apt to create upon first sight?

2) What should be born in mind when comparing the Diesel engine and the steam engine?

3) What is the most striking difference in the problem of maintenance of the Diesel as compared to steam engine maintenance?

4) What conditions are necessary to make the Diesel run at all?

5) What classes of derangements likely to occur do you know?

6) What mechanisms we must have to run a steam engine?

7) What is the aim of grouping the derangements likely to occur in operation into 9 general classes?

8) What advantages and disadvantages has each of these (diesel and steam) engines?

Exercise 4. Translate into English.

1. На первый взгляд дизель может показаться очень сложным механизмом, но небольшой анализ покажет, что в действительности он значительно проще, чем паровая машина с котлом, вспомогательными механизмами, конденсаторами и т. д.

2. Неисправности, которые чаще всего встречаются в эксплуатации, могут быть классифицированы следующим образом: а) механические дефекты; b) неправильные зазоры; с) плохая пригонка и т. д.

3. Если возникнут неисправности во время эксплуатации, следует принять необходимые меры по их устранению.

4. Для того, чтобы дизель работал он должен находиться в исправном состоянии, иначе его работа невозможна.

5. Сравнивая дизельный и паровой двигатели нужно заметить, что сам по себе паровой двигатель не является рабочим механизмом.

6. Чтобы иметь возможность использовать паровой двигатель нужно множество вспомогательных механизмов, котлы, насосы, танки для воды, конденсаторы и многое другое.

7. Готовая к использованию паровая силовая установка представляет собой сложный механизм.

8. Дизельный двигатель может быть скомпонован таким образом, что все устройства, необходимые для его работы как силовой установки, могут быть подключены непосредственно к самому двигателю.

Наши рекомендации