Общая схема проведения практических занятий

(III семестр)

№ № п.п Ссылки на компетенции и уровни усвоения Часы Тема, содержание практических занятий Деятельность студента
  ОПК-2 17 занятий по 2 часа На каждом занятии вводятся и отрабатываются различные грамматические и лексические темы. Все практические занятия строятся по единой схеме. 1. Введение грамматического материала, вопросы для обсуждения 2. Выполнение заданий по активизации грамматического материала: упражнения, контрольные работы, тестовые задания 3. Введение лексического минимума, выполнение заданий по его активизации: упражнения, контрольные работы, тестовые задания 4. Базовый текст: изучающее, поисковое, ознакомительное чтение 5. Выполнение заданий по прочитанному тексту: ответы на вопросы, обсуждение прочитанного, аннотирование 6. Домашнее задание к следующему занятию. 7. Контроль.       1. Отчитывает слова по транскрипции, отрабатывает произношение профессиональных терминов и терминоэлементов. 2. Демонстрирует усвоенный материал на чтении учебных текстов. 3. Учит наиболее частотные словообразовательные элементы. 4. Изучает новый теоретический материал по грамматике. 5. Выполняет устные и письменные упражнения на активизацию грамматического материала. 6. Учит общеупотребительную и профессиональную лексику. 7. Выполняет упражнения в устной и письменной форме на активизацию лексики. 8. Осуществляет изучающее, поисковое и ознакомительное чтение текстов. 9. Выполняет контрольные и тестовые задания. 10. Выполняет письменный перевод текстов. 11. ГотовитмультимедийнуюпрезентациюпроектапотемеOutstanding Scientists in the Field of Microbiology. 12. Готовитматериал c использованиемИнтернетресурсовдлякейсанализапотемамOutstanding Scientists in the Field of Microbiology, at a Chemist's. 13. Готовит материал для участия в ролевой игре по темеExamination of the Patient. 14. Готовит материал для сдачи внеаудиторного чтения по теме The Diseases of XXI c.
Всего часов      
           

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ № 1

Входной контроль.

Проводится в форме письменного тестирования на знание лексико-грамматического материала, приобретенного на I курсе университета.

Тематика занятия.

1.Заменители модальных глаголов.

2.Способы выражения долженствования.

I. Вопросы для обсуждения:

1. Чем могут быть заменены модальные глаголы can, may, must?

2. Как изменяются эквиваленты по временам?

3. Как строятся отрицательная и вопросительная формы при эквиваленте to have?

II. Выполнение заданий по теме:

1. Поставьте сказуемые в будущем времени. Выполните упражнение письменно.

1. The scientist can prove his investigations. 2. The patient may walk. 3. The nurse must feed the infant.

2.Поставьте предложения в отрицательной, а затем в вопросительной

форме. Выполните упражнение письменно

1. The patient was able to fall asleep after taking the medicine. 2. We had to summarize and analyse all the findings of our observations. 3. The fifth-year students will be allowed to operate on the patients by themselves. 4. The researcher had to include various significant findings of his observations into the report. 5. At present the surgeon has to extend his investigations to make a proper conclusion. 6. We have to increase the amount of food given to this patient.

3. Прочтите и переведите следующие предложения

1. One should remember that most viruses are destroyed at the temperature of 50-60° within 30-60 minutes. 2. During the experiment the scientist was to investigate the process of inhibition in the cortex of the experimental animals. 3. D. Ivanovsky filtered the juice of the diseased plants through such fine filters through which even the smallest bacteria could not pass. 4. The environment must be provided with the proper amount of oxygen for the growth of aerobic microorganisms.

III. Образец входного теста

1.The Novosibirsk medical institute was founded…

a) in 1941 b)in 1935 c) in 1950 d) in 1975

2) There are 9 … in our university.

a) departments b) blocks c) faculties d) deans

3. What is a pre-clinical subject?

a) physiology b) surgery c) therapy d) obstetrics

4. Vitamins are very effective in improving our ...

a) heart b) blood c) health d) disease

5. What is the symbol of medicine?

a) the poison b) the cup c) the dog d) thesnake

6. What is the aim of medicine?

a) prevention b) healing c) training d) diagnosis

7. Yesterday it … me an hour to get to the university.

a) take b) takes c) took d) taked

8. What operation was the first known surgical treatment?

a) amputation b) dissection c) transplantation d) trepanation

9. Who developed the practice of acupuncture?

a) the Egyptians b) the Romans c) the Chinese d) the Indians

10. Hippocrates was born in …

a) Egypt b) Rome c)China d) Greece

11. We call Hippocrates ...

a) the father of medicine.

b) the father of antibiotics.

c) the father of modern surgery.

d) the father of immunology.

12.The … of the brain is about 1 to 2 kg.

a) size b) lobe c) shape d)weight

13. What connects the upper extremity with the trunk?

a) the shoulder girdle b)the cartilage c)the pelvis d)the neck

14. How many valves are there in the heart?

a) 2 b) 3 c) 4 d)5

15. Where is the mitral valve located?

a) in the left chamber

b) in the right chamber

c) at the point of the origin of the aorta

d) at the point of the origin of the pulmonary artery

16. What are the lungs separated from each other by?

a) the septum

b) the diaphragm

c) the pleura

d)the mediastinum

17. The … of the lungs is 3-4 liters.

a) the weight

b) the vital capacity

c) the size

d) the length

18. What is the largest gland in the body?

a) the gallbladder

b) the pancreas

c) the spleen

d) the liver

19. Pulse becomes rapid … physical exertion.

a) on b)in c)at d) from

20. What is the most complicated mechanism of the human body?

a) the heart b) the stomach c) the brain d) the lungs

21. Мой любимый предмет – анатомия.

a) My favourite subject anatomy.

b) My the favourite subject is anatomy.

c) Anatomy my favourite subject.

d) Anatomy is my favourite subject.

22. В нашей группе нет плохих обучающихся.

a) There are not bad students in our group.

b) No bad students are in our group.

c) Bad students are not in our group.

d) There are no bad students in our group.

23. Существует одна новая теория.

a) It is a new theory.

b) This theory is new.

c) There is a new theory.

d) There is a new theory there.

24. Сейчас они оценивают результаты эксперимента.

a) Now they estimate the results of the experiment.

b) Now they have estimated the results of the experiment.

c) Now they are estimated the results of the experiment.

d) They are estimating the results of the experiment.

25. It is difficult to diagnose a disease but it is … to cure it.

a) the most difficult b) the more difficult c) difficult d) more difficult

26. All medical students … know Hippocratic oath.

a) must to b) have to c) should to d) must

27. My friend studies at the medical faculty.

a) When does your friend studies?

b) Where your friend studies?

c) What does your friend study?

d) Where does your friend study?

28. … the surgeon perform this operation successfully?

a) Do b)Was c) Did d) Is

29. I … the answer to the question.

a) do not know b) not know c) does not know d) is not know

30. The patient … for the heart disease.

a) treated b) was treating c) has treated d) was treated

Наши рекомендации