V. The Use of the Subjunctive Mood and Modal Verbs in on Adverbial Clause of Purpose

Ex. 31. Study the following pattern.

  1. I'll buy a magazine so that you may read during the journey. 2. Let's have a break so that we may (can)** air the room. 3. I stepped aside so that she might (could) pass by. 4. He hid the gun carefully in order that*** the children should (might) not take it.

Ex. 32. Paraphrase the following sentences on the above pattern.

1. The secretary brought some papers for me to sign. 2. I am tell­ing all this for you to understand what we expect of you. 3. The sign "Mind the step" was fixed to the door for everybody to see it. 4. They wanted to get up an incident for his name to get into the local paper. 5. She gave him a pain-killing medicine to make him sleep. 6. The teacher brought as many copies of the book as there were students for each student to have one. 7. I'll buy a TV-set for my old people to en­joy it. 8. He fixed the shelf low for the boy to reach it. 9. He spoke loudly to make those in the back seats hear him. 10. He gave up his life for his people to live more happily.

Ex. 33. Translate the following sentences into English.

1. Им дали время, чтобы они могли обдумать план действий. 2. Она отвернулась, чтобы он не заметил ее волнения. 3. Они расширили дорогу, чтобы машины могли проходить быстрее. 4. Она вышла, чтобы дать им возможность поговорить. 5. Они говорили шепотом, чтобы их никто не мог услышать. 6. Вы должны отправить его на юг, чтобы вылечить от этой болезни. 7. Он сообщил им о своем при­езде, чтобы они могли его встретить.

Ex. 34. Test translation.

1. В нашей стране уделяется большое внимание развитию науки. 2. За последние годы создан целый ряд научно-исследовательских (research) институтов. Их работой руководят известные ученые. 3. Но­вый метод лечения ревматизма, разработанный группой ученых-медиков, успешно применяется на практике. 4. Он хорошо знает предмет теоретически, но у него не было еще случая применить свои знания на практике. 5. Если вы хотите иметь разговорную практику на английском языке, советую вам поработать с иностранной делега­цией в качестве экскурсовода. 6. Положение было опасным, и мы должны были действовать немедленно. 7. В их работе были отмечены некоторые недостатки. Хотелось бы знать, какие меры (шаги) прини­маются в этом направлении. 8. Он близорукий и поэтому носит очки. 9. У нее радостно забилось сердце при виде родного города. 10. Они всегда были близкими друзьями, но после окончания института разъе­хались в разные города и потеряли друг друга из виду. 11. Я уверен, что он не хотел обидеть вас. Он действовал из самых лучших побуж­дений. 12. Вам каждый укажет, как пройти к морю. 13. Я не наме­рен говорить о делах сегодня. 14. Узнайте, пожалуйста, на каких условиях можно снять зал в ресторане для вечера. 15. Когда меня попросили подробно рассказать о случившемся, она подала мне знак молчать. 16. Он не почувствовал никакой боли во время операции. 17. Я могу порекомендовать вам хорошее средство от простуды. 18. Зачем вы сеете панику? Опасности никакой нет. 19. Какова была цель его визита? 20. Судить о человеке надо не по словам, а по его поступкам. 21. Судя по его виду, он чем-то расстроен. 22. Нельзя судить о человеке по первому впечатлению. 23. Он настаивал, чтобы ему дали возможность доказать свою правоту.

SPEECH EXERCISES

Ex. 35. Retell in narrative form.

DOCTOR SALLY

Lottie, a fashionable young lady, had always been ill-tempered, but that morning when she came into the sitting-room and found there a charming young woman, she made herself particularly unpleasant to the visitor, and giving her a nasty look started with:

"And who may this be?"

"I'm a doctor," said Sally.

"You? A doctor?"

"Can you read?" asked Sally with annoyance.

"Of course I can read."

"Then read this," said Sally and handed her card to Lottie.

"Doctor Sally Smith," Lott'ie read. "Well, I suppose it's all right. Still it looks strange to me. And let me tell you ..."

"Quiet, please," said Sally. "I want to make an examination," and she became busy with her stethoscope. "Take off your dressing gown."

"Eh? Oh, all right."

"Take a deep breath... The lungs appear to be good," said Sally. "Well, the heart seems all right, too. Now for the reflexes. Cross your legs... Nothing the matter with them. All right, that's all."

"Examination over?"

"Yes."

Lottie became interested. "What's wrong with me?"

"Nothing much. You need a rest."

"Aren't you going to look at my tongue?"

"I can tell, without looking at it, that that needs a rest too. What you want is a few weeks in a nice, quiet sanatorium."

"You're going to send me to a sanatorium?"

"Well, I'm advising that you should go. You need a place where there are cold baths and plain food, and no cocktails and cigarettes."

(after "Doctor Sally" by P.O. Wodehouse)

Ex. 36. Answer the following questions using the active vocabulary. Sum up your answers.

Hospitals

1. What are the oldest hospitals in town? 2. How do the new hos­pitals differ from the old ones? 3. What does the inside of a hospital look like? 4. What is a ward? 5. How many hospital-beds are there usu­ally in a ward? 6. How does the post-operation ward differ from an or­dinary one? 7. Why are operations made in the operation theatre?

In Hospital

1. What cases are treated in hospitals? 2. What case would need operative treatment? 3. How long are patients kept in hospital after an operation? 4. Why aren't patients allowed to leave hospital if they are still running temperatures? 5. What kind of medicine are they given to take off the pain? 6. When is a patient allowed to leave hospital?

Наши рекомендации