Task 1. Learn the following words and word combinations
medical education | ['medɪk(ə)l] [edju'keɪʃ(ə)n] | медицинское образование |
international recognition | [ɪntə'næʃ(ə)n(ə)l] [rekəg'nɪʃ(ə)n] | международное признание |
Preventive Medicine faculty | [prɪ'ventɪv] ['meds(ə)n] ['fæk(ə)ltɪ] | медико-профилактический факультет |
to provide support | [prə'vaɪd][sə'pɔːt] | оказывать поддержку |
to be implemented | [bi :]['ɪmplɪmənt(ə)d] | применяться, осуществляться |
to be founded | [bi :][faund(ə)d] | быть основанным |
continuing education | [kən'tɪnju:ɪŋ] [edju-'keɪʃ(ə)n] | продолжающееся образование |
to provide the teaching process | [prə'vaɪd] ['ti:ʧɪŋ] ['prəuses] | обеспечивать учебный процесс |
academic degree | [ækə'demɪk] [dɪ'gri:] | ученая степень |
hostel | ['hɔst(ə)l] | общежитие |
Internet access | ['ɪntənet]['ækses] | доступ в Интернет |
research community | [rɪ'sɜːʧ] [kə'mju:nətɪ] | научное сообщество |
well-being of society | ['welbi:ɪŋ][sə'saɪətɪ] | благосостояние общества |
scholarship | ['skɔləʃɪp] | стипендия |
diagnostic facilities | [daɪəg'nɔstɪk] [fə'sɪlətɪz] | диагностическое оборудование |
out-of-town students | [autəv'taun] ['st(j)u:d(ə)nts] | иногородние студенты |
to be the pride of | [bi:] [ðə] [praɪd] | быть гордостью чего-либо |
curriculum | [kə'rɪkjələm] | учебный план |
ethical issues | ['eθɪk(ə)l] ['ɪʃu:z] | этические проблемы |
consortia of institutions | [kən'sɔːʃɪə] [ɪnstɪ'tju:ʃ(ə)nz] | консорциум учебных заведений |
Task 2. Find the following words and word combinations in the text, reproduce the context they are used in and translate them into Russian.
1. teaching staff
2. a people-to-people approach
3. consortia of institutions
4. expanding slate of programs
5. providing accommodation
6. municipal hospitals
7. up-to-date information technologies
8. unique publications
9. available for the students
Task 3. Answer the questions.
1. What place does Moscow Medical Academy have in rating of UNESCO?
2. How many medical institutions are there in our country?
3. When was the Omsk State Medical Academy founded?
4. How many faculties are there in OmSMA now? What are they?
5. What countries is OmSMA cooperating with?
6. What is the aim of TEMPUS Project?
7. What percentage of the staff has an Academic degree?
8. Where are the clinical departments of the Academy based in?
9. What is the pride of the Academy?
10. What is an integral part of the curriculum?
Task 4. Match the English sentences to their Russian equivalents.
1. Russian Federation has always been a leader in world medical education. | a. Библиотека Академии является крупнейшей среди медицинских институтов России. |
2. Clinics are headed by the leading scholars of the Academy. | b. Городские больницы оснащены современным диагностическим оборудованием. |
3. The Academy is located in six buildings. | c. В настоящее время на пяти факультетах ОмГМА обучается более 4500 студентов. |
4. Clinical chairs of the Academy are based in the largest municipal hospitals. | d. В Академии есть три общежития, обеспечивающих проживание иногородних студентов. |
5. At the moment there are more than 4500 students studying in 5 faculties of OmSMA. | e. Российская Федерация всегда была лидером в области медицинского образования в мире. |
6. The Academy's library is the largest one among the medical institutions of Russia. | f. Академия расположена в шести корпусах. |
7. Municipal hospitals are equipped with modern diagnostic facilities. | g. Клиники возглавляются ведущими учеными Академии. |
8. The Academy has three hostels providing accommodation for all out-of-town students. | h. Клинические кафедры Академии базируются в крупнейших городских больницах. |
9. The library has a computer hall with the Internet access. | i. В распоряжении студентов имеются хорошо оборудованные спортзалы, лыжная база, спортивно-оздоровительный центр. |
10. Well-equipped gyms, a ski-centre, sport and recreation centres are available for the students. | j. При библиотеке имеется компьютерный зал с доступом в Интернет. |