B) Fill in the gaps with the words from the table above
1. … … are those that rely entirely on animal flesh to obtain their nutrients.
2. Carnivores don’t need molars for grinding food, so they have teeth that slice meat – these are called … … .
3. Most omnivores are not able to eat some hard-… … .
4. Incisors are the teeth on the … … in the very front that can cut food.
5. Many large herbivores have … … within their guts to assist with the breakdown of cellulose.
6. According to their … … they can be carnivores, herbivores, or omnivores.
Exercise 4. Complete the following sentences. Choose the ending according to the text.
1. Herbivores are animals that …
2. Carnivores are animals that … .
3. Omnivores are animals that … .
4. Incisors are … .
5. Molars are … .
6. Symbiotic bacteria are… .
7. Canine teeth are … .
8. Obligate carnivores are… .
9. Facultative carnivores are… .
Exercise 5. Translate the derivatives. Make up your own sentences with some of these words.
1. Diet, dietology, dietic, dietarian, dieting.
2. Hunt, hunter, hunting, hunted, to hunt.
3. Bite, biter, biting, to bite.
4. Nutrition, nutrient, nutritious, nutritive, nutritional.*
5. Obligate, obligation, obligated, obligating.
Notes
Все три прилагательных можно перевести как «питательный», но слово ‘nutritious’ употребляется для обозначения пищевого продукта, имеющего в составе вещества, полезные для здоровья (e.g. nutritious ration – питательный рацион; highly nutritious – высокопитательный), а слова ‘nutritive’, ‘nutritional’ имеют значения: «относящийся к питанию, пищевой, обогащенный, диетологический» ( e.g. nutritional content/qualities - пищевая ценность; nutritional supplement - пищевая добавка; nutritive losses - потеря питательных свойств; nutritive base - кормовая база)
Exercise 6. Translate the following words and phrases into English.
Резцы; растительная пища; отрывать мясо от кости; стратегия питания; животные, имеющие твердый панцирь; клыки; перетирать; моляры; бугорчатый моляр; охотиться; пища, богатая клетчаткой и крахмалом; основной источник энергии; сильные челюсти и зубы; животная пища; трудноперевариваемый; микробное сбраживание;
Exercise 7. Give the English equivalents of the Russian words in brackets.
1. Many herbivores do not have upper (резцы), and they cut the plants with their lips instead. 2. All herbivores need their (моляры) for (перетирания) the mouthfuls of food. 3. Carnivores need long (клыки) so they can grip and kill (жертва) quickly. 4. Many large herbivores have (симбиотические бактерии) within their guts to assist with the (расщепление клетчатки). 5. Carnivores have a shorter (челюсть) than herbivores. 6. (Факультативные хищники) are those that also eat non-animal food in addition to animal food. 7. (Облигатные хищники) are those that rely entirely on animal flesh to obtain their (питательные вещества). 8. Herbivores have long and complex digestive tracts to allow enough space and time for (микробное сбраживание) to occur.
Exercise 8. a) Study the meanings of the combinations with the word “as”.
As well | Тоже, также |
As well as | Так же, как и |
Such as | Такой (-ая,-ое,-ие), как |
As…as | Такой (же)…, как |
Not so …as | Не такой…, как Не так…, как |
As to | Что касается… |
The same as | Такой же, как |
b) Translate the sentences using an appropriate combination.
1. Всеядные животные могут употреблять в пищу как животную, так и растительную пищу.
2. К травоядным относятся такие животные, как олени, лошади, овцы, козы.
3. Медведи могут употреблять в пищу также мясо.
4.Что касается тараканов и раков, то они всеядны. Среда их обитания так же важна для выбора пищи, как и температурные показатели.
5. Челюсти хищников не такие длинные, как у травоядных.
6. Пищеварительная система всеядных такая же, как и у хищников.
Exercise 9.Translate the following sentences into English.
1. Коренные зубы травоядных имеют бугорки, что обеспечивает лучшее перемалывание пищи. 2. При помощи резцов хищники отдирают мясо жертвы от костей, а хищные зубы служат для разрезания мяса на куски. 3. Губы травоядных помогают продвигать пищу в рот, а лицевая мускулатура и язык отвечают за пережевывание. 4. Медведи анатомически относятся к группе всеядных. 5. Медведи не могут переваривать некоторые сложные виды клетчатки. 6. Нижняя челюсть хищников не может свободно двигаться вперед. 7. Пауки - облигатные хищники, они питаются насекомыми и другими мелкими животными.
Exercise 10. Test yourself by answering the following questions to see how much you remember and understand.
1. Name the basic types of animals according to their eating strategies.
2. From what food do herbivores get their energy?
3. From what food do carnivores get their energy?
4. From what food do omnivores get their energy?
5. What types of teeth do herbivores have?
6. What types of teeth do carnivores have?
7. What bacteria do many large herbivores have within their guts to assist with the breakdown of cellulose?
8. What types of carnivores do you know? How do they differ?
9. Give examples of herbivores.
10. Give examples of carnivores.
11. Give examples of omnivores.
Exercise 10. Divide the group into 4 subgroups. Each group reads one of the texts given below. Exchange the information between the subgroups. Make up the list of omnivores from various ecosystems.
a) Omnivores in the Desert1
Jerboas2, roadrunners3and rabbit eared bandicoot6are all omnivores in the desert ecosystem. The jerboa is a type of rodent that likes to eat plant seeds and insects. Roadrunners, a type of bird, sometimes likes to eat fruit but they also like to eat small rodents5The rabbit eared bandicoot also known as the bilby likes to eat fruits and plants but also likes to eat lizards6and insects.
Notes
1. desert [ ˈdezət ] - пустыня
2. jerboa [ dʒɜːˈbəʊə ] - cумчатый тушканчик
3. roadrunners - кукушка-подорожник
4. rabbit eared bandicoot[ ˈræbɪt ɪəd ˈbændɪkuːt] - кроличий сумчатый барсук (билби)
5. rodent [ ˈrəʊdənt ] - грызун
6. lizard [ˈlɪzəd ] -ящерица
b) Omnivores in the Water
In the water there are many carnivores and herbivores but there are also some omnivores. Catfish1, damselfish2, and parrotfish3are just some of the omnivores that live there. These fish eat phytoplankton and other smaller fish like shrimp4. There are also cleaner fish5. These fish feed on small plant and food pieces but they also feed on parasites. Parasites are tiny animals that feed on larger animals for their nutrients.
Notes
1. catfish – сом
2. damselfish [ˈdæmzlfɪʃ ] - рыба-ласточка
3. parrotfish [ˈpær.ətfɪʃ ] - рыба-попугай
4. shrimp [ ʃrɪmp ] - мелкая креветка
5. cleaner fish - рыба-чистильщик
c) Omnivores in the Forest
In the forest food chain different types of birds can be omnivores. The bird, whether it is a robin1or a blue jay2, is an omnivore because it eats seeds but it also eats worms. Other omnivores you see in the forest ecosystem are ants3, and mice.
Notes
1. robin [ ˈrɒbɪn ] - малиновка
2. blue jay - [ˈbluː ˈdʒeɪ ] голубая сойка
3. ant [ ænt ] - муравей
d) Omnivores in the Arctic
In the arctic, the grizzly bear1is one type of omnivore. Here's an interesting fact: scientists have found that 75% of grizzly bears can live on plants alone. Though they seem to like plants, these bears also like to eat small rodents, insects and honey. Arctic ground squirrels2are also omnivores in the arctic, they like to eat any plant food but they also like to eat insects.
Notes
1. grizzly bear [ ˈɡrɪzlɪ ˈbeə ] -гризли
2. ground squirrel [ɡraʊnd ˈskwɪrəl] – суслик
VOCABULARY LIST TO TEXT B
assimilate v | [ əˈsɪmɪleɪt ] | поглощать, усваивать |
carbohydrates n pl | [ ˌkɑːbəʊˈhaɪdreɪt ] | углеводы |
cellulose n | [ ˈseljʊləʊs ] | клетчатка |
compound n | [ ˈkɒm.paʊnd ] | соединение (химическое) |
crude protein | [ kruːd ˈprəʊtiːn ] | общий белок |
digestible adj | [ daɪˈdʒestəbl̩ ] | перевариваемый |
grain n | [ ɡreɪn ] | зерно |
hay n | [ˈheɪ] | сено |
elimination n | [ ɪˌlɪm.ɪˈneɪ.ʃən ] | вывод, ликвидация |
evaporation n | [ ɪˈvæpəˈreɪʃən ] | испарение |
fat-soluble adj | [ fæt-ˈsɔljʊbl] | жирорастворимый |
fatty acids | [ ˈfæti ˈæsɪd ]] | жирные кислоты |
glucose n | [ ˈɡluː.kəʊs ] | глюкоза |
glycerol n | [ ˈɡlɪsərɒl] | глицерол, глюкоза |
glycogen n | [ ˈɡlaɪkəʊdʒən ] | гликоген |
intake n | [ ˈɪnteɪk ] | потребление |
macromineral n | [ ˈmækrəʊ ˈmɪnərəl ] | макроэлементы |
maintenance n | [ ˈmeɪntɪnəns ] | обеспечение функционирования (организма) |
monosaccharide n | [ ˌmɒnəʊˈsækəraɪd ] | моносахарид |
micromineral n | [ ˈmaɪkrəʊ ˈmɪnərəl] | микроэлемент |
perspiration n | [ ˌpɜːspərˈeɪʃən ] | потоотделение |
roughage n | [ ˈrʌfɪdʒ] | грубый корм |
silage n | [ ˈsaɪlɪdʒ ] | силос |
starch n | [ stɑːtʃ ] | крахмал |