The possessive case (the possessive form of a noun)
WHOSE?
apostrophe ‘s | of + noun |
Существительные, образующие множественное число путем изменения корневой гласной, которые не заканчиваются на –s children’s room | Неодушевленное существительное the cover of the chip |
Существительные, которые в единственном числе обозначают: a) люди, животные the girl’s name | Когда мы говорим о процессе или изменениях через некоторое время: the establishment of the committee |
b) организации the government’s decision | a town of Yoshkar-Ola |
c) город, страна, река, океан, названия стран: the city’s new center | |
d) время, расстояние an hour’s rest five minute’s walk НО: a five – minute walk | |
e) самостоятельные независимые наречия: tomorrow’s meeting today’s newspaper | |
f) со словами: ship, boat, car. the ship’s crew | |
g) со словами, обозначающими планеты: sun, moon, earth: the sun’s ray, this earth’s life |
Обратите внимание:
1. That old car of Jo’s is unsafe. A novel of Jim Kerr’s has been made into a film. НО: когда говорим об отношениях между людьми, возможен вариант: An uncle of Mark |
2. Со словами, обозначающими время, возможно два варианта: we had two weeks’ holiday in Spain or we had a two-week holiday. |
3. a/the baker’s, a/the butcher’s. |
4. ‘s может употребляться после сокращений или имен владельцев какой-либо собственности: the PM’s secretary, Selfridge’s, Claridge’s |
5. ‘s может употребляться с составными существительными: My sister-in-law’s guitar. The prince of Wale’s plane. Henry and Eight’s wives |
6. of + существительное используется со словами, обозначающими количество – part / piece / slice: a piece of cake, a slice of bread |
Задание 1. Выберите правильный вариант.
1. The ammeter is used to measure the value of ___.
a. current b. currents
2. The ___ are used for direct transformation of heat energy into electrical energy by means of thermal elements.
a. transistor’s b. transistors
3. The ____ design was much spoken of at the conference.
a. engineer’s b. engineers
4. The receiving station operation is greatly influenced by various ____.
a. factor b. factors
5. Visible light covers a very small part of the electromagnetic ____.
a. spectra b. spectrum
6. The engineers wanted this ___ to be investigated in their laboratory.
a. phenomenon b. phenomena
Задание 2. Напишите следующие существительные во множественном числе, соблюдая правила образования множественного числа. Распределите их в колонки в соответствии с правилами чтения окончания –s (-es).
[s] [z ] [ iz ]
Circuit, base, device, element, fuse, bulb, tube, cycle, stage, amplifier, bias, stress, cord, bus, rotor, switch, graph, battery, laser, scientist, half, structure
Задание 3. Заполните пропуски в предложениях словами из правой колонки, употребив их в форме множественного числа.
Mass (1) __ like to discuss exotic (2) __ pertaining to nature or space exploration. They choose different (3) __ to view conference proceedings or (4) __ of scientific (5) __which supply the reporters with the (6) __ they need and provide some useful (7) __ for (8) __ and evaluation of the (9) __ obtained. (10) __ of attention might vary from investigating, say, tiny creatures with sensitive (11) __ that live in (12) __, or strange species of (13) __ and (14) __, to researching the new flying (15) ___ and deriving (16) __ for calculating (17) __,(18) ___ of rotation and the velocities of distant planets to avoid possible (19) ___ in the (20) ____ to come. | a) analysis b) antenna c) apparatus d) aquarium e) axis f) cactus g) crisis h) criterion i) datum j) focus k) formula 1) gladiolus m) medium n) millennium o) phenomenon p) radius q) symposium r) stimulus s) spectrum t) thesis |
Задание 4. Заполните пропуски в предложениях существительными из правой колонки, употребив их в форме множественного числа.
Many old fairy tales deal with different animals, both farm and wild. Very often (1) ___would go hunting some wicked (2)___or (3) ___who used to steal their hens or (4) ___ and whose sharp (5) ____ constantly threatened to harm cows and (6)____, (7)____or (8) ____ .Usually (9) __ took care of the house while (10) ___would run in the yard or a nearby forest, their (11)____bare and (12)____simple. We could also find devoted dogs and clever cats, ever eager to help those (13)___, the former would watch their (14) ___ while the latter would inevitably chase (15)____ or play with babies. | a) child b) people c) man d) woman e) foot f) tooth g) goose h) mouse i) fox j) wolf k) ox l) sheep m) swine n) cattle o) clothes |
Задание 5. Определите, в какой части предложения содержится ошибка.
1. | The potato was the staple of Ireland, and when the crop failed in 1840, | |||||||||||||||||||||
a | b | c | ||||||||||||||||||||
there was mass starvations. | ||||||||||||||||||||||
d | ||||||||||||||||||||||
2. | The shark can manoeuvre considerably faster than otherfish because | |||||||||||||||||||||
a | b | C | ||||||||||||||||||||
they have no bones. | ||||||||||||||||||||||
d | ||||||||||||||||||||||
3. | Although sugar cane and sugar beet look very different, the sugars that is | |||||||||||||||||||||
a | b | c | ||||||||||||||||||||
refined from them tastes almost the same. | ||||||||||||||||||||||
d | ||||||||||||||||||||||
4. | Textiles industries are as widespread as food industries because both | |||||||||||||||||||||
a | b | |||||||||||||||||||||
supply basichuman needs. | ||||||||||||||||||||||
c | d | |||||||||||||||||||||
5. | Many animal species are totally colorsblind, but the condition is very | |||||||||||||||||||||
a | b | c | ||||||||||||||||||||
rare in humans. | ||||||||||||||||||||||
d | ||||||||||||||||||||||
Артикль (The Article)
Диагностический тест: Отметьте предложения ниже – верные (R) или неверные (W) и исправьте ошибки.
1. | This is a man I was sitting next to at dinner yesterday. | |
2. | She could introduce you to the professor Jennings who made an opening speech at the previous meeting. | |
3. | Beaver is water and land animal of rat family with a broad flat tail and a valuable fur. | |
4. | Beatles, the British popular music group became one of the most successful groups. | |
5. | A flier is a leaflet produced for advertising purposes and given to people in the street. | |
6. | Nancy adores the cats but, personally, I can't stand Siamese cat she keeps at home. | |
7. | She came to balcony to listen to guitar her admirer was playing. | |
8. | Every Sunday my uncle took the vegetables to the market. | |
9. | King Cross is an area of London where there are two main line railway stations and an Underground station. | |
10. | The University of London originally formed out of University College and King's College in 1836. |
Неопределенный артикль a/an употребляется:
1. Когда речь идет о лице или предмете данного класса в отличие от лиц или предметов другого класса. When I write, I always usea pen.
2. Когда существительное обозначает, кем или чем является лицо или предмет, о котором говорится в предложении. This isa dictionary.His sister has becomea doctor.
3. Когда имеется в виду всякий, любой представитель данного класса лиц или предметов.A childcan understand it.
4. Когда речь идет об одном каком-нибудь лице или предмете, еще неизвестном собеседнику или читателю, упоминаемом впервые.
He bought a bookyesterday.
5. В восклицательных предложениях перед исчисляемым существительным в единственном числе, стоящим после what в значении “что за, какой”.
What a smart man!
6. Перед исчисляемыми существительными, употребляемыми в единственном числе после such (такой, таков), quite (вполне, совершенно, совсем, довольно), rather (скорее, предпочтительно, вернее, довольно). She isquite a young girl.
7. Перед исчисляемым существительным в единственном числе, определяемым прилагательным с предшествующим so“такой” или too “слишком”. It is notso simple a problemas it seems.
Определенный артикль the употребляется:
C именами нарицательными:
1. Когда из ситуации или контекста ясно, какое именно лицо или предмет имеется в виду. Where isthe key?
2. Когда лицо или предмет, уже названный ранее, снова упоминается в беседе или тексте. When I entered the room I sawa manstanding at the window. The manwas very old.
3. Перед существительным, обозначающим лицо или предмет, являющийся единственным в своем роде или единственным в данной обстановке.
The Earthis millions of kilometers fromthe Sun.
4. Перед именами существительными в единственном числе для обозначения целого класса предметов (обобщающее значение). The pinegrows in northern countries.
5. Перед именами прилагательными и причастиями, перешедшими в разряд существительных, со значением множественного числа. The poorin New York live not so bad.
6. Перед названиями трасс, дорог, когда в названии присутствует буква и цифра. They travelled alongthe A10.
С именами собственными:
1. С названиями океанов (ocean), морей (sea), рек (river), каналов (canal), заливов (gulf).
2. С названиями горных цепей (mountain range), групп островов (group of islands), пустынями (desert).
3. С названиями театров (theatre), кинотеатров (cinema, movie house), музеев (museum), галерей (gallery), отелей (hotel), ресторанов (restaurant).
4. С названиями важных зданий (The Empire State Building, The Festival Hall, The White House, The Royal Palace), газет (The Morning Star), кораблей (The Titanic), общественных организаций (The European Community, The British Broadcasting Corporation).
5. С названием страны, если в ее названии присутствуют следующие слова: Republic, Kingdom, States, Lands, и в некоторых других.
Обратите внимание:
The Bahamas The Gambia The Dominican Republic The Netherlands The Philippines The Argentine (НО: Argentina) The Seychelles The Crimea | The Sudan The United Arab Emirates The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (the UK) The United States of America (the USA) The Ukraine The Hague The Vatican City The Russian Federation |
6. С названиями частей света: The North, The South, The East, The West.
In the north of France, The Middle East, The Far East,
НО: northern France, North America, West Africa
7. Перед фамилией семьи, когда упоминаются все члены этой семьи.
The Ivanovs, The Blacks
Нулевой артикль (отсутствие артикля) употребляется:
1. С именами людей (names of people), названиями регионов (region), штатов (state), стран (country), континентов (continent), отдельных островов (island), гор (mountain), городов (city, town), поселков (settlement), деревень (village).
2. С названиями дорог, если в их названии не используется буква и цифра (road, highway), улиц (street), площадей (square), парков (park).
3. С названиями институтов (institute), университетов (university), станций (station), аббатств (abbey), зоопарков (zoo).
Примечание: The University of Florida, The College of Arts and Science
НО: Cambridge University, Cooper’s Art School, Santa Fe Community College
4. С названиями производящих компаний (producing company – Kodak, Fiat), аэропортов (airport), авиалиний (airline).
5. С именами людей, когда перед именем стоит Mr./ Mrs./ Captain/ Doctor/ President/ Uncle/ Aunt/ Princess и т.д.
Doctor Johnson
6. С названиями отелей (hotel), ресторанов (restaurant), банков (bank) и т.д., когда они названы в честь их основателя, и в их названии присутствует –s или -s’: McDonalds.
7. С названиями церквей (church), храмов (temple), названных в честь святых St Paul’s Cathedral.
Задание 1. Заполните пропуски в предложениях неопределенным или определенным артиклям, где это необходимо.
1. When spring comes to ___ Moscow, it is already summer in ___ south, while in ___ north it is still winter. 2. When the temperature in ___ northern parts of ___ Siberia is 50°C below zero, roses are in bloom in ___ western Georgia. 3. ___ hottest part of ___ country is ___ Central Asia. 4. ___ Russia has ___ extremely varied climate. 5. Kazakhstan has vast deposits of ___ coal, ___ oil, ___iron, ___ tin, ___ copper, and large quantities of ___ non-ferrous metals. 6. ___ Russian Federation is nearly two and a half times the size of ___ United States, seven times as big as ___ India, 60 times as big as ___ Japan, and 90 times as big as ___ Great Britain. 7. Moscow is ___ port of five seas - ___ White Sea, ___ Baltic Sea, ____ Sea of Azov, ____ Black Sea and ___ Caspian sea. 8. ___ Eastern Siberia alone has ___ more coal than all European countries taken together. 9. Look at ___ stars. ___ Bright star is ___ North Star. It shows the way ___ north. If we know the way to ___ north, we know the way to ___ south.
Задание 2. Заполните пропуски в предложениях неопределенным или определенным артиклями, где это необходимо.
1. Jason’s father bought him ____ bicycle that he had wanted for his birthday. 2. _____ Statue of Liberty was a gift of friendship from _____ France to ____ United States. 3. Rita is studying ____ English and ____ Maths this semester. 4. Please, give me ____ cup of ____ coffee with ____ cream and ____ sugar. 5. No one in ____ Spanish class knew ____ correct answer to ____ Mrs. Perez’s question. 6. My _____ car is four years old, and it still runs well. 7. When you go to _____ store, please buy _____ bottle of _____ chocolate milk and _____ dozen of oranges. 8. There are only ____ few seats left for ____ tonight’s musical at _____ university. 9. John and Marcy went to _____ school yesterday and then studied in _____ library. 10. ____ Lake Erie is one of ___ Five Great Lakes in ____ North America. 11. ____ Mount Rushmore is the site of ______ magnificent tribute to _____ four great American presidents. 12. What did you eat for ______ breakfast this morning? 13. Louie played _____ basketball and ____ baseball at ____ Boys’ Club thus year. 14. Rita plays ____ violin and her sister plays ____ guitar. 15. While we were in ____ Alaska, we saw _____ Eskimo village. 16. Phil can’t go to ____ movies tonight because he has to write ____ essay. 17. David attended ____ Princeton University.
Задание 3. Выберите правильный вариант ответа.
1. You know, we are going to ____ tea with ___Smiths today.
A _,_ C _, the
B the,_ D a, the
2. ___cats are domestic animals; _____ cat was domestic many centuries ago.
A _,the C _,_
B The, a D _,a
3. ____people next door have invited us over for ____ drink.
A _,_ C a, the
B the, a D the, _
4. What you think is _____ rubbish today, might be ____ treasure tomorrow.
A the, the C _,_
B _, a D the, _
5. I need ___ visa to __ Sudan.
A _,_ C a, the
B the, the D _, the
6. There are ___theaters and ___ Savoy Hotel in ___ Strand.
A the, the, the C _, the, the
B _, _, the D the, the, _
7. It is ___ pleasure to do ___ business with such _____ efficient organization.
A _, the, _ C a, _, an
B the, the, an D _, _, _
Задание 4. Определите, в какой части предложения содержится ошибка.
1. | Zachary Taylor was first president to be elected from a statewest | ||||||||||||||||||||
a | b | c | |||||||||||||||||||
of theMississippi River. | |||||||||||||||||||||
d | |||||||||||||||||||||
2. | Barnacles, which are related to lobsters, shrimp, and crabs, make | ||||||||||||||||||||
a | b | c | |||||||||||||||||||
stongest glue. | |||||||||||||||||||||
d | |||||||||||||||||||||
3. | The world's fastest animal is cheetah, but if birds are included, the fastest | ||||||||||||||||||||
a | b | c | |||||||||||||||||||
of all animals is the spine-tailed swift. | |||||||||||||||||||||
d | |||||||||||||||||||||
4. | The land covers almost third of the earth's surface, of which two-thirds is | ||||||||||||||||||||
a | b | c | d | ||||||||||||||||||
too cold or too dry for farming. | |||||||||||||||||||||
5. | "Old Faithful" in the Yellowstone National Park is probably the world's | ||||||||||||||||||||
a | b | c | |||||||||||||||||||
most famous geyser. | |||||||||||||||||||||
d | |||||||||||||||||||||
Местоимение
(The Pronoun)
Диагностический тест: Отметьте предложения ниже – верные (R) или неверные (W) и исправьте ошибки.
1. | Just look at you! There are spots of paint all over yours face. | |
2. | How do one calls a nasty child that always tells lies? | |
3. | I never felt myself comfortable in that rocking chair of your's. | |
4. | You let himself get overtired what was the reason for his present sad condition. | |
5. | Why don't people give presents to one another more often? That could make their everyday life more joyful. | |
6. | Hers twins seem to be ever quarrelling with one another. | |
7. | Hi, it's Polly speaking. Is it Kate? | |
8. | I've seen your flier, yes, I think you could really enjoy staying in that resort as they describe. | |
9. | There was hailing outside what was rather unusual for early spring. | |
10. | Was it a party here last night? Was there noisy? |
Типы местоимений
I. Личные местоименияв английском языке имеют два падежа: именительный и объектный.
личные местоимения в именительном падеже | личные местоимения в объектном падеже |
употребляются в предложении в качестве подлежащего | употребляются в предложении в качестве прямого, косвенного или предложного дополнения. |
Личные местоимения | |||||||
Именительный падеж | Объектный падеж | ||||||
I | я | Me | меня | мне | |||
You | ты Вы | You | тебя | Вас тебе Вам | |||
He | он | Him | его | ему | |||
She | она | Her | ее | ей | |||
It | он она оно | It | его | ее ему ей | |||
We | мы | Us | нас | нам | |||
You | вы | You | вас | вам | |||
They | они | Them | их | им | |||
Iasked him to come and see me. | Я попросил прийти и навестить меня | ||||||
She told me to bring the book to her. | Она сказала мне принести книгу ей | ||||||
Задание 1. Выберите подходящее по смыслу местоимение:
1. (We, us) all went with (their, them) to the dean’s office. 2. My friend came to see (I, me) last night. 3. Victor gave Peter and (I, me) new CD and we went to the library with (he, him) and his friend. 4. He told Mary and (me, I) to go with (he, him) and his sister. 5. They know all about my friend and (I, me). 6. An old man asked (we, us) to come and see (him, his). 7. Go with David and (her, she) to visit (they, them).
II. Притяжательные местоименияслужат определениями к существительным.
Притяжательные местоимения 1 тип (+ существительное) | Абсолютные формы 2 тип (без существительного) | ||
My | мой моя мои мое | Mine | мой моя мои мое |
Your | твой твоя Ваш Ваша | Yours | твой твоя Ваш Ваша |
His | его | His | его |
Her | ее | Hers | ее |
Its | его ее | Its | его ее |
Our | наш наша наше наши | Ours | наш наша наше наши |
Your | ваши | Yours | ваши |
Their | их | Theirs | их |
Herpaper was interesting. - Ее статья была интересная.
My office is large, yours is larger. - У меня большой офис, но у вас еще больше.
Задание 2. Заполните пропуски притяжательными местоимениями 1 или 2 типа.
1. I have studied all ___ programs; can I have one of ___? 2. Peter has lost ___ file. 3. Mr. Brown and Mr. Black and a friend of ___ are visited our conference. 4. We are going to Moscow to buy new hardware with a friend of ___. 5. I have made ___ report, and Mary has made ___, so come and make ___ now. 6. Susan wants to know if you have seen ___ file.
Задание 3. Выберите подходящее по смыслу местоимение:
1. They invited me to (them, their) lecture. 2. He couldn’t answer (his, he) professor. 3. They were (your, you) former students. 4. You are (us, our) colleagues. 5. This is (my, me) site. 6. Where is the dictionary? (He, it) is in (his, its) place on the table.
Задание 4. Выберите подходящее по смыслу местоимение:
1. Your motherboard is new, but (my, mine) is not. 2. She says that modem is (her, hers). 3. You can run program without my help, but not without (their, theirs.)4. Will you help me to sort these discs? I cannot tell which are (your, yours) and which are (our, ours). 5. It is a keyboard of (my, mine). 6. Do you know (your, yours) lesson today? He does not know (him, his). 7. This is your notebook and this is his, but where is (her, hers)?
Задание 5. Найдите существительные, которые заменены выделенными местоимениями.
1. An error in the program was caused by a malfunction in the computer or its related equipment. 2. EBCDIC is an acronym for Extended Binary Coded Decimal Interchange Code. It is the standard code used in IBM equipment. 3. Many people have executed benchmarks on Linux systems and found them comparable. 4. Linux was originally developed as a hobby by Linux Torwalds. Minix inspired him.
III. Возвратные и усилительные местоимения: myself, yourself, himself, herself, itself, ourselves, yourselves, themselvesмогут соответствовать русской частице – ся в возвратных глаголах: She washed herself. - Она умылась. Эти же местоимения употребляются как усилительные: We saw it ourselves. -Мы сами видели это. Возвратные местоимения могут опускаться после глаголов: to shave, to bathe, to hide, to dress, to wash.Возвратные местоимения не употребляются после глаголов: to behave, to concentrate, to feel, to meet, to relax.
Задание 6. Заполните пропуски возвратными местоимениями:
1. I’ll give you the money to buy the trees, but you’ll have to plant them ___. 2. We’d like to make the shelves ___. 3. The work ___ isn’t difficult, but we simply haven’t the time to do it. 4. The tents ___ were small, but there was a big building where we could play or read when the weather is rainy. 5. Buy me some fruit and take some for ___. 6. The old man was walking up the street talking to ___. 7. I always draw the pictures for our wall newspaper ___. 8. How do you know the things? – Ann told me everything ___. 9. Nobody wants to go with me, so I’ll go
by ___. 10. I hear you are going to Paris. I hope you will enjoy ___.
IV. Указательные местоимения: this – these, that - those, such, the same, it.
Местоимения this и that имеют формы единственного и множественного числа: this-these, that-those.
Give me that document. | Дайте мне тот документ |
I know these documents. | Я знаю эти документы |
This is the same document. | Это тот же самый документ |
It was sucha pleasant party. | Это была такая приятная вечеринка |
This/ these, that/ those могут заменять существительное, чтобы избежать повторения существительного соответственно в единственном или во множественном числе и переводиться на русский язык тем существительным, которое они заменяют, или вовсе не переводится. В этом случае обычно за этими указательными местоимениями следует дополнение с предлогом: The climate of this part of the country differs from thatof our region. - Климат этой части страны отличается от климата нашего района.
Задание 7. Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на употребление местоимения that:
1. That student studies in our group. 2. Do you knot those girls? They are from our institute. 3. The professor that lectures on mechanics is the dean of our faculty. 4. That higher education in this country is excellent is known to everybody. 5. The program for the first-year students differs from that of the third-year students. 6. There are many interesting articles in this journal, read those of your specialty.
Задание 8. Назовите существительные, которые заменены следующими местоимениями:
1. These discs are hard and those are floppy. 2. Your variants are more effective than those of your colleagues. 3. The keys in the main portion of the keyboard are laid out like those of a standard typewriter. 4. The function keys aren’t important as those in the table. 5. An electronic document is much more efficient than that a paper. 6. The speed of 96,000 characters per second is that of 8,000 words per minute. 7. Keys for controlling MS-DOS are much the same as those as Windows.
V. Вопросительные и относительные местоимения: who (кто?), whom (кого?), whose (чей?), what (что?), which (какой? который?)
What has he become? | Кем он стал? |
Which month is the warmest in England? | Какой месяц в Англии самый теплый? |
The man who is sitting there is my boss. | Человек, который там сидит, мой шеф. |
I don't know whose paper this is. | Я не знаю, чья это бумага. |
Задание 9. Переведите предложения на русский язык.
Who wrote this article? | The specialist who wrote this article… |
Кто_____________________ | __________который ____________ |
Whose research is that? | The scientist whose research is given. |
Who are these editors addressed to? | The users to whom these editors are addressed… |
What is that? | Nobody knows what has happened. |
What is a good text editor? | We don't know what editor to use. |
What editor do you use? | I'll recommend you what you are interested in. |
Which of the systems interests you most? | The system which you are interested in … |
How is it used? | We don't know how to use it. |
When was it developed? | It was developed when nobody believed, it was possible. |
VI. Неопределенные местоимения some, any и отрицательное местоимение no и их производные:
Значение неопределенных местоимений и перевод их на русский язык зависят от типа предложения, в котором они употребляются: утвердительное, вопросительное или отрицательное.
some | некоторые, несколько | употребляются в утвердительных предложениях | We’ll discuss some problems at the conference. - На конференции мы обсудим некоторыепроблемы. |
приблизи-тельно | перед числительным | There were some 200 at the conference. - На конференции было около 200 человек. | |
any | всякий, любой | перед исчисляемым существительным в единственном числе в утвердительном предложении | You can get this СD at any shop. - Ты можешь купить этот компакт диск в любом магазине. |
какой-либо | существительным в вопросительном предложении | Is there any information from him? - От него есть какая-либо информация? | |
никакой | в отрицательных предложениях | He wasn’t asked any questions about his new computer program. - Ему не было задано никаких вопросов о его новой компьютерной программе. | |
no | никакой, нет никто из… | перед существительным в единственном и множественном числе | There is no information on this question. -По этому вопросу нет никакой информации. |
None, None of… | употребляется взамен уже упоминавшегося существительного | Are there any programs on this problem? -No, there are none. - Есть какие–нибудь программы по этой проблеме? - Нет. | |
One | употребляется в качестве подлежащего в неопределенно-личных предложениях и на русский язык не переводится | One can plug disk into CPU without help. – Можно вставить диск в ЦПУ без помощи. | |
употребляется вместо ранее упомянутого существительного, чтобы избежать его повторения | You may take my mouse. - Thank you, I have one, the one that Peter gave me yesterday. - Ты можешь взять мою мышку. - Спасибо, у меня есть мышка, та, которую дал мне вчера Петя. |
Задание 10. Вставьте вместо пропусков “some”, ”any”, ”no”:
1. Are there ___ students here from Japan? 2. There are ___ students here from Japan, but there are not ___ from India. 3. Is there ___ news? –Yes, there are ___ letters on the desk. 4. If ___ difficulties arise, let me know. 5. They have ___ really good friends. Have you got ___? 6. Can anybody of you help us? - ___ problem. 7. Would you like ___ ice cream, please? - ___ more, thank you, I’ve had ___. 8. I take ___ sugar with my tea, it fattens me. 9. He told us ___ strange story. 10. They haven’t got ___ conveniences in their country house but they are going to get ___.
Задание 11. Вставьте вместо пропусков “somebody”, ”anybody”, ”nobody”:
1. It is so dark here! Can you see ___ in front of us? 2. Do you know that ___ has broken the door to the laboratory? 3. Do you know ___ here? 4. She said she could recognize ___because of their painted faces. 5. Is there ___ at home? –No, there is ___ in. 6. I’m sure there is ___ inside, just knock louder! 7. If ___ comes, he will give you a call. 8. Are you waiting for ___? 9. Don’t be silly! There is ___ there.
Задание 12. Вставьте вместо пропусков “something”, ”anything”, ”nothing”:
1. I’m sure ___ can be done under the circumstances. 2. There is always ___ I don’t understand. 3. Is there ___ else you would like me to explain to you? 4. Nelly has got very important news. It’s ___ you would like to hear. 5. I don’t want ___ at all. 6. I think there is ___ strange about this man. 7. ___ ever interests him. 8. Shall we go anywhere for the weekend? – Sorry, we can’t we all have ___ to do. 9. Everybody thinks he should buy ___ for the party. 10. ___ serious can come out of this.
Задание 13. Переведите предложения с местоимением one в различных функциях:
1. One must study a lot to become an engineer. 2. We must write only one exercise now. 3. Engineer is one of the most important professions; it is the one that is taught at technical institutes. 4. One cannot translate such an article without a dictionary in the first year. 5. One must have a very good knowledge of general engineering subjects to become a good engineer. 6. One must pass all exams well to enter the institute. 7. Last summer I read many English technical articles, and my friend read some German ones. 8. This summer we shall spend in the country, the last one we spent in the city. 9. We translated many texts, but there is one more text to translate. 10. One can take this journal from the library.
Производные слова от местоимений some, any, no, every
местоимения | +thing | +body, one | +where | Употр. | Пример |
Some некоторый какой-то какой-нибудь несколько | Something что-то что-нибудь | Somebody Someone кто-то кто-нибудь | Somewhere где-то куда-то где-нибудь куда-нибудь | + | 1. Take some books you like. 2. Could you give me some water? |
Any всякий, любой какой-нибудь | Anything все что-то что-нибудь | Anybody Anyone всякий, все кто-то, кто-нибудь | Anywhere 1. везде 2. где-нибудь куда-нибудь | 1. + 2. ? | 1. You can cash your money at any bank. 2. Do you have any English programs at home? |
No, not any никакой+не | Nothing not anything ничто+не ничего+не | Nobody not anybody никто+не | Nowhere not anywhere нигде, никуда + не | - | I have no information about this. |
Every всякий каждый | Everything все | Everybody Everyone все | Everywhere везде, повсюду | + ? | I know everything about it. |
Обратите внимание: характерно употребление следующих парных местоимений: either …or –или…или, neither… nor -ни…ни.
Местоимения either, neither могут употребляться отдельно:
I know neither him, nor his professor. - Я не знаю ни его, ни его профессора. I don’t like this computer. - Neitherdo I. - Мне этот компьютер не нравится. Мне тоже.
Задание 14.Переведите следующие предложения, обращая внимание на неопределенные местоимения и их производные:
1. There are some students in the room now. 2. Are there any students in the classroom now? 3. Everybody knows that one can find any book in the Lenin library. 4. There are no students in the classroom now. 5. I was looking for the new reference book on physics everywhere, but couldn’t find it. 6. I must have some paper, I can’t write anything. 7. This man knows something, but he doesn’t want to tell us. 8. I have seen you somewhere before. 9. No one said anything to us about it at the meeting. 10. In our institute library I always find everything I need. 11. We could find information nowhere. 12. They found nobody at home.
VIII. Взаимные местоимения: each other, one another указывают на значение взаимного действия: друг друга, один другому.
They greeted each other. - Они приветствовали друг друга.
They greeted one another. - Они приветствовали друг друга.
Задание 15. Определите, в какой части предложения содержится ошибка.
1. | Is there everything else youwould like meto explainto you? | |||||||||||||||
a | b | c | d | |||||||||||||
2. | She saidshe could recognizesomebody because of their painted faces. | |||||||||||||||
a | b | c | d | |||||||||||||
3. | They haven’t gotsome conveniencesin their country house. | |||||||||||||||
a | b | c | ||||||||||||||
4. | None facultyat our institutehasa computer. | |||||||||||||||
a | b | c | d | |||||||||||||
5. | I knowneither himor his professor. | |||||||||||||||
a | b | c | ||||||||||||||
5. Имя прилагательное. Наречие.
(The adjective. The adverb)
Диагностический тест: Отметьте предложения ниже – верные (R) или неверные (W) и исправьте ошибки.
1. | I think it's unfairly to treat her so, she only looks timidly. | |
2. | His sunny smile doesn't necessarily imply a hearty welcome. | |
3. | The southest point on the surface of the Earth is called Southern Pole. | |
4. | He's the most luckiest person in the group, he's finished the project more early than the rest of us. | |
5. | Step aside, will you? The floor upstairs is being repaired. | |
6. | He hardly always speaks in public and he scarcely never goes anywhere. | |
7. | In vain he tried to conceal his broken by misfortune wife from the eyes inquisitive. | |
8. | He can't take away his greedy hazel eyes from the slim little girl in the corner. | |
9. | Then he'll forget again and promise that he next time will certainly do it. | |
10. | Yesterday at the opera she sang brilliantly. |
I. Морфологическая структура прилагательных:
1. Простые прилагательные (heavy)
2. Производные прилагательные (effective)
3. Сложные прилагательные(a six-foot machine)
2. Cлова-усилители, употребляемые с прилагательными в положительной степени:
very – очень rather – довольно somewhat – до некоторой степени fairly – явно, совершенно extremely – чрезвычайно | too – слишком quite – вполне a little – немного a bit – немного, слегка |
3. Образование степеней сравнения прилагательных:
а. синтаксический способ: -er, -est.
- односложные прилагательные, например: dense – denser – the densest
- двусложные прилагательные, заканчивающиеся на –y, -ow, -le,например:
narrow - narrower – the narrowest; busy – busier – the busiest;
- двусложные прилагательные, в которых ударение падает на последний слог, например: concise – conciser - the consisest
b. аналитический способ: more, the most; less, the least
- двусложные и многосложные прилагательные, например:
productive – more productive - the most productive
– less productive - the least productive
Исключение: Некоторые прилагательные образуют степени сравнения и синтаксическим и аналитическим путем: angry, clever, cruel, friendly, gently, handsome (красивый), narrow, pleasant, polite, quiet (спокойный), simple, subtle (утонченный), profound (основательный), keen (острый, проницательный), true.
c. cупплетивный способ:
good | better | the best |
bad | worse | the worst |
little | less | the least |
many/ much | more | the most |
old | older | the oldest (по возрасту) |
elder | the eldest (по положению в семье | |
far | farther | the farthest (дальше по расстоянию) |
further | the furthest (дальнейший, дополнительный) | |
late | later | the latest (самый поздний по времени) |
latter (последний из двух) | ||
last (прошлый по времени) | ||
the last (прошлый по порядку) | ||
near | nearer | the nearest (по расстоянию) |
next (следующий по времени) | ||
the next (следующий по порядку) |
4. Обратите внимание на следующие сравнительные конструкции:
1. as…as … (такой…. как…, так… как…)
1.not as/ so …as (не такой … как …)
2.the same… as (такой же….как…)
3.twice as… as (в два раза …чем…)
4.half the size, half as much, half as age, half the weight (в два раза меньше… )
5.the + сравнительная степень…the + сравнительная степень…
(чем … тем…), например: the more the better.
6. than… -чем…
7. much bigger, much more interesting…-гораздо более…
5. Употребление прилагательных с предлогами:
in the negative/ positive (в отрицательной/ положительной форме), at least (по меньшей мере), to the quick (за живое), in the open air (на свежем воздухе), on the whole (в целом), in the main (в основном), in short (вкратце), in general (в общем), for the best of (для блага к-л), to do one’s best (сделать все возможное), not in the least (ни в малейшей степени), all of a sudden (вдруг), out of the blue sky (как гром с ясного неба), to leave for good (оставить до лучших времен), for one’s good (для блага к-л), to be in the dark (быть в темноте), to give smb a high (высоко оценивать к-л), to do smth. for the good of (делать на благо к-л), to the full (в полной мере).
6. Употребление прилагательных с глаголами:
Обычно в сочетании с глаголами употребляются наречия, но с глаголами to be, to appear, to seem, to sound, to look, to taste, to feel, to smell используются прилагательные.
Например: It sounds interesting, it smells wonderful, it seems awful.
7. Переход прилагательных в существительные:
1. Прилагательные употребляются со значением множественного числа, обозначая все лица или группу лиц, обладающих данным признаком, при этом не принимают окончание –sи употребляются с определенным артиклем.Например:the blind, the sick.
2. Прилагательные, обозначающие национальность, могут превращаться в существительные, обозначающие лиц данной национальности. Например: aRussian. Во множественном числе такие существительные могут употребляться для обозначения данной нации в целом. Например: the Russians.
8. Порядок расположения прилагательных в предложении:
opinion (мнение) – value (ценность) -size (размер) – age (возраст) – shape (форма) – colour (цвет) – origin (происхождение) – material (материал) – purpose (цель) – temperature (температура) - noun.
9. Морфологическая структура наречий:
1. Простые наречия (enough, then)
2. Производные наречия (slowly, likewise, forward)
3. Сложные наречия (anyhow, sometimes, nowhere)