III. Поставьте глагол, данный в скобках, в нужную неличную форму глагола

9.The computers (link) the two networks are being adjusted now.

10.Work (do), the scientists can apply the results.

11.While (calculate) the speed the student made a mistake.

12.The material (investigate) is of great value.

IV. Выберите русский эквивалент для английской конструкции:

17.is the first to mention about the electric current 18.competent enough to fulfill 19.having been repaired the device was used 20.the error turned out to have been found out a) оказалось, что ошибки были обнаружены b) полученные сведения были представлены c) достаточно компетентный, чтобы выполнить задание d) после того как его отремонтировали, устройство использовалось e) первый, кто упомянул про электрический ток

V. Каждому из предложений в левой колонке подберите соответствующий элемент из правой колонки.

17.The team seems ___ a positive feedback from the software consultant. a) to be connected b) used c) to have received d) is reported e) being described f) having analyzed
18.___ the situation he managed to carry out the experiment.
19.For the experiment we need several electric devices ___ in series.
20.A bridge is a hardware and software combination ___ to connect the same type of data.

VI. Заполните пропуски в тексте:

a) closed; c) converting; e) having sent;
b) to be; d) charged; f) lightning.

Electricity is something we do not notice until we do not have it. So, what is electricity? Electricity is simply a movement of (21) ___ particles through a (22) ___ circuit. The electrons, which flow through this wire, carry a negative charge. A (23) ___ discharge is the same idea, just without the wire. Electricity is made by (24) ___ some form of energy into flowing electrons at the power plant. The type of power plant depends on the source of energy used: thermal power, solar power, kinetic power and chemical power.

VII. Прочитайте текст. Затем изучите утверждения после текста и отметьте: T (true), если утверждение верное; F (false), если утверждение неверное; N (no information), если в тексте об этом не говорится.

A robot is a machine that gathers information about its environment and uses that information to follow instructions to do work. Imitating humans, robots also sense magnetic fields and ultrasonic waves. Robotic light sensors work by creating or changing an electric signal when light falls on them. When navigating, the robot sends out a beam of infrared light, which bounced off objects and returns to a light sensor of the robot. However, making 3D images requires large amounts of computer memory. Most robots have a microcomputer for «brains», which allows programming a lot of information. Neural networks are modelled after the human brain. Once trained, the neural net responds to an input with a likely output. Unlike rule-based systems, neural networks are incapable of giving definite answers. So, if robots eventually think like us, detect and express emotions, pursue their own interests and even make copies of themselves, drawing the line between machines and living things will be increasingly difficult.

25. When light falls on robots robotic light sensors start to function.

26. Most robots can «think», so it is possible to programme a great amount of information.

27. Neural networks are complicated systems used in the field of artificial intelligence.

28. The neural net of a robot responds to an input data without a likely output information.

APPENDIX

Словообразование

Word Formation

Образование глаголов путём конверсии

Существительное Глагол
change – изменение lecture – лекция to change – менять to lecture – читать лекцию
Прилагательное Глагол
empty – пустой clean – чистый to empty – опустошать to clean – чистить

Образование глаголов путём изменения места ударения

Существительное Глагол
export/'ekspLt/ – экспорт contest/'kPntest/ – спор to export/Ik'spLt/ – экспортировать to contest/kqn'test/ – оспаривать

Образование глаголов путём чередования звуков

Существительное Глагол
use/jHs/ – употребления house/haVs/ – дом, жилище to use/jHz/ – употреблять to house/haVz/ – поселить, приютить

Образование глаголов путём присоединения префиксов

противоположное действие: dis- un- de- «неверно, неправильно»: mis- «снова, заново, вновь»: re- «сверх, чрезмерно»: over- «перед, ранее»: pre- для образования глагола: en-     to connect – соединять to trust – доверять to lock – запирать to code – кодировать   to apply – использовать to hear – слышать   to attach – присоединять to write – писать   to load – грузить   to charge – заряжать     large – большой circle – круг     to disconnect – разъединять to distrust – не доверять to unlock – отпирать to decode – декодировать   to misapply – неверно использовать to mishear – ослышаться   to reattach – повторно присоединять to rewrite – переписать   to overload – перегружать   to precharge – предварительно заряжать   to enlarge – увеличить to encircle – окружать

Образование глаголов путём присоединения суффиксов

-ate -ify -en -ize active – активный simple – простой short – короткий strength – сила character – характер to activate – активизировать to simplify – упрощать to shorten – укорачивать to strengthen –усиливать to characterize – характеризовать

Наши рекомендации