НО: The children’s room These men’s cases
Порядок слов утвердительного предложения
(+) Подлежащее + сказуемое + дополнения + обстоятельства.
Местоимение (Им.п.) смысловой гл. беспредл.косв.(кому?) образа действия
Существительное вспом.гл.+смысл.гл. прямое(кого? что?) места
модал. гл.+смысл.гл. предлож.косв.(о ком? для кого?) времени
подлежащее | сказуемое | дополнения | обстоятельства | ||||
беспредложное косвенное | прямое | предложное косвенное | образа действия | места | времени* | ||
She | teaches | me | English | at home | every week. | ||
Ann | got | a letter | from him | yesterday. | |||
Jane | gave | the boy | a book. | ||||
The teacher | spoke | about our works | with pleasure. | ||||
My friend | can speak | English | very well. | ||||
I | have met | Jane | by chance | today. |
Личные местоимения
Subject(подлежащее) общий падеж (Им.п.) – перед сказуемым | Object (дополнение) объектный падеж (В.п., Д.п.) – после сказуемого | ||
I – я | we – мы | me – меня, мне | us – нас, нам |
you – ты | you – вы | you – тебя, тебе | you – вас, вам |
he – он, she – она, it – он, она, оно | they – они | him – ему, его; her – ей, ее; it – ему, ей, его, ее | them – их, им |
Притяжательные местоимения
I form(чей?) определяет сущ. | II form(чей?) заменяет сущ. | ||
my – мой, моя, мое, мои | our – наш, наша, наше, наши | mine – мой | ours – наш |
your – твой, твоя, твое, твои | your – ваш, ваша, ваше, ваши | yours – твой | yours – ваш |
his – его, her – ее, its – его, ее, этого | their – их | his – его, hers – ее, – | theirs – их |
Указательные местоимения
ед. число | мн. число | |
this – этот, эта, это | вблизи говорящего, рядом | these – эти |
that – тот, та, то | на расстоянии от говорящего, вдали | those – те |
быть, являться, находиться to be / | \ am is are(наст.) / \ was were(прош.) | will be(буд.) | иметь (у кого-то кто-то или что-то есть) to have / \ have has(наст.) | had(прош.) | will have(буд.) |
I am a student. Is he a teacher? We are not pupils. I am happy. Is he happy? They are not happy. He is 17 years old. Is he 17? He is not 17 years old. I am at home. Is he at home? They are not at home. I was ready. Were you ready? We were not ready. I will be at home. Will you be at home? They will not beat home. | They have a cat. She has a dog. They have no/not a cat. She has no/not a dog. They do not have a cat. She does not have a dog. Have they a cat? Has she a dog? Do they have a cat?Does she have a dog? They had 2 lessons yesterday. He had no/not a cat. Had you 2 lessons yesterday? They will have 2 lessons tomorrow. I won’t have History tomorrow. Will you have English? |
Повелительное наклонение (Приказание, просьба, запрещение и т.п.)
(+) V1 (смысловой глагол). Come in. Take this book.
(–) Don’t + V1 (смысловой глагол). Don’t go there. Don’t be late, please.
Множественное число существительных
ед.ч. + s:[s] maps, cats, cakes, baths [z] seas, sofas, beds, pens [ız] (после ze, ce, se, ge) prizes, places, roses, pages |
ед.ч. (на -s, -ss, -ch, -sh, -x) + es[iz]: bus – buses, dress – dresses, bench – benches, lash – lashes, box – boxes |
согл.+ y → i+escity – cities, fly – fliesглас.+ y → y+sday – days, toy – toys |
согл.+ o → o+es глас.+ o → o+s искл: hero – heroes, potato – potatoes studio – studios, zoo – zoos photos, kilos, pianos, casinos |
–f, –fe → v + es [vz]leaf – leaves, wife – wives искл: chiefs, roofs, cliffs, safes, handkerchiefs, beliefs |
искл: man – men, woman – women, child – children, ox – oxen, tooth – teeth, foot – feet, mouse – mice |
compound nouns: a) если существительное пишется слитно → второе слово во мн.ч.: snowball – snowballs, hotelkeeper – hotelkeepers, housewife – housewives, blackboard – blackboards, policeman – policemen (but: Romans, Germans) b) если существительное пишется раздельно (через дефис) → главное по смыслу слово во мн.ч.: mother-in-law – mothers-in-law, passer-by – passers-by |
Притяжательный падеж существительных(Чей? Кого? Чего?)
1) одуш. сущ. (ед.ч.) + ’s Jack’s flat My brother’s books His mother-in-law’s name Their elder sister Helen’s son
Passer-by’s comment Jim and Jane’s wedding
2) одуш. сущ. (мн.ч.) + ’ (апостроф) My brothers’ books The Carters’ children
НО: The children’s room These men’s cases
3)Для неодушевленныхсуществительных – при помощи предлога of: the rooms of our flat
Числительные
первого десятка | второго десятка | десятки | многозначные числа | |
количественные | порядковые | количественные (порядковые) | ||
1 one 2 two 3 three 4 four 5 five 6 six 7 seven 8 eight 9 nine 10 ten | (the) first (the) second (the) third (the) fourth (the) fifth (the) sixth (the) seventh (the) eighth (the) ninth (the) tenth | 11 eleven(th) 12 twelve (twelfth) 13 thirteen(th) 14 fourteen(th) 15 fifteen(th) 16 sixteen(th) 17 seventeen(th) 18 eighteen(th) 19 nineteen(th) | - 20 twenty 30 thirty 40 forty 50 fifty 60 sixty 70 seventy 80 eighty 90 ninety | 100 a (one) hundred 200 two hundred 1,000 a (one) thousand 3,000 three thousand 100,000 a (one) hundred thousand 1,000,000 a (one) million 1,000,000,000 a (one) milliard (BrE) / a (one) billion (AmE) |
1. Чтение составных и многозначных чисел
Составные количественные числительные читаются так же, как и в русском: 21 – twenty-one, 32 – thirty-two, 43 – forty-three.
В английском языке разряды целых чисел отделяются запятой: 2,211,506
Между сотнями (тысячами) с одной стороны и десятками или единицами (если десятки отсутствуют) в любом разряде читается союз and(то есть в пределах каждых трех разрядов перед десятками, а если их нет, то перед единицами):
365 – three hundred and sixty-five
2,001 – two thousand andone
2,075 – two thousand and seventy-five
2,603 – two thousand six hundred and three
5,140,212 – five million one hundred andforty thousand two hundred andtwelve
2. Чтение хронологических дат и обозначение времени
Годы обозначаются количественными числительными (слово год может не указываться):
1900 – nineteen hundred
1905 – nineteen five (=nineteen o [ou] five, в официальном языке: nineteen hundred and five) 1912 – nineteen twelve (=nineteen hundred and twelve)
2001 – two thousand and one
2015 – two thousand and fifteen
in 1969 – in nineteen sixty-nine (= in the year nineteen sixty-nine) в 1969 г.
Дни и месяцы обозначаются порядковыми числительными:
May 20, 1963 (20th May, 1963 / May 20th, 1963) – the twentieth of May, nineteen sixty-three (= May the twentieth, nineteen sixty-three)
3. Дробные числительные
В простых дробях числитель выражается количественным числительным, а знаменатель – порядковым числительным:
1/3 – (a) one third, однако 1/2 – a half, 1/4 – a quarter (= one fourth, но редко)
Когда числитель больше единицы, знаменатель принимает окончание –s:
2/3 ton – two thirds of a ton
В десятичной дроби целое число отделяется от дроби точкой, а не запятой, как в русском языке. Каждая цифра читается отдельно. Точка, отделяющая целое число от дроби, читается point, 0 (нуль) – nought:3.04 – three point nought four
14.305– one four (=fourteen) point three nought five
Если целое число равно нулю, то нуль читается nought или совсем не читается:
0.25 – nought point two five = point two five (= nought point twenty-five)
Проценты обозначаются: 2% или 2 per cent (= two per cent).
Каждая цифра номера телефона произносится отдельно: 25-92-07 (two five nine two o[ou] seven), две первые или последние одинаковые цифры читаются как «двойной»: 6-63-79 (double six three seven nine), но одинаковые цифры в середине номера читаются отдельно: 24-55-21 (two four five five two one)
Present Simple Tense
(always, often, usually, sometimes, every week/year, as a rule)
(+) S (I, We, You, They, Npl) + V1. (They study at school.)
S (He, She, It, Nsg) + Vs/es. (His mother works at school.)
(–) S (I, We, You, They, Npl) + do not + V1. (They don’t study at school.)
S (He, She, It, Nsg) + does not + V1. (His mother doesn’t work at school.)
(?) Do + S (I, we, you, they, Npl) + V1? (Do they study at school?)
Does +S (he, she, it, Nsg) + V1? (Does his mother work at school?)
(spec. ?)Question word + do + S (I, we, you, they, Npl) + V1? (Where do they study? – At school)
Question word + does +S (he, she, it, Nsg) + V1? (Where does his mother work? – At school)
(? to S)Who + Vs/es? (Who studies/works at school? – 1. They do. 2. His mother does.)
Past Simple Tense
(yesterday, last week / month / year, 2 days ago, in 1917)
(+) S + Ved (reg.) (He worked there.) S + V2 (irreg.) (I went there.)
(–) S + did not + V1 (He didn’t work there.) S + did not + V1 (I didn’t go there.)
(?) Did + S + V1? (Did he work there?) Did + S + V1? (Did you go there?)
Future Simple Tense
(tomorrow, next week/month, soon, after, in 2020, in 2 days)
(+) S + will + V1. (They will come next Sunday.)
(–) S + will not + V1. (They won’t come next Sunday.)
(?) Will + S + V1? (Will they come next Sunday?)