НО: The children’s room These men’s cases

Порядок слов утвердительного предложения

(+) Подлежащее + сказуемое + дополнения + обстоятельства.

Местоимение (Им.п.) смысловой гл. беспредл.косв.(кому?) образа действия

Существительное вспом.гл.+смысл.гл. прямое(кого? что?) места

модал. гл.+смысл.гл. предлож.косв.(о ком? для кого?) времени

подлежащее сказуемое дополнения обстоятельства
беспредложное косвенное прямое предложное косвенное образа действия места времени*
She teaches me English     at home every week.
Ann got   a letter from him     yesterday.
Jane gave the boy a book.        
The teacher spoke     about our works with pleasure.    
My friend can speak   English   very well.    
I have met   Jane   by chance   today.

Личные местоимения

Subject(подлежащее) общий падеж (Им.п.) – перед сказуемым Object (дополнение) объектный падеж (В.п., Д.п.) – после сказуемого
I – я we – мы me – меня, мне us – нас, нам
you – ты you – вы you – тебя, тебе you – вас, вам
he – он, she – она, it – он, она, оно they – они him – ему, его; her – ей, ее; it – ему, ей, его, ее them – их, им

Притяжательные местоимения

I form(чей?) определяет сущ. II form(чей?) заменяет сущ.
my – мой, моя, мое, мои our – наш, наша, наше, наши mine – мой ours – наш
your – твой, твоя, твое, твои your – ваш, ваша, ваше, ваши yours – твой yours – ваш
his – его, her – ее, its – его, ее, этого their – их his – его, hers – ее, – theirs – их

Указательные местоимения

ед. число   мн. число
this – этот, эта, это вблизи говорящего, рядом these – эти
that – тот, та, то на расстоянии от говорящего, вдали those – те
быть, являться, находиться to be / | \ am is are(наст.) / \ was were(прош.) | will be(буд.) иметь (у кого-то кто-то или что-то есть) to have / \ have has(наст.) | had(прош.) | will have(буд.)
I am a student. Is he a teacher? We are not pupils. I am happy. Is he happy? They are not happy. He is 17 years old. Is he 17? He is not 17 years old. I am at home. Is he at home? They are not at home. I was ready. Were you ready? We were not ready. I will be at home. Will you be at home? They will not beat home. They have a cat. She has a dog. They have no/not a cat. She has no/not a dog. They do not have a cat. She does not have a dog. Have they a cat? Has she a dog? Do they have a cat?Does she have a dog? They had 2 lessons yesterday. He had no/not a cat. Had you 2 lessons yesterday? They will have 2 lessons tomorrow. I won’t have History tomorrow. Will you have English?

Повелительное наклонение (Приказание, просьба, запрещение и т.п.)

(+) V1 (смысловой глагол). Come in. Take this book.

(–) Don’t + V1 (смысловой глагол). Don’t go there. Don’t be late, please.

Множественное число существительных

ед.ч. + s:[s] maps, cats, cakes, baths [z] seas, sofas, beds, pens [ız] (после ze, ce, se, ge) prizes, places, roses, pages
ед.ч. (на -s, -ss, -ch, -sh, -x) + es[iz]: bus – buses, dress – dresses, bench – benches, lash – lashes, box – boxes
согл.+ y → i+escity – cities, fly – fliesглас.+ y → y+sday – days, toy – toys
согл.+ o → o+es глас.+ o → o+s искл: hero – heroes, potato – potatoes studio – studios, zoo – zoos photos, kilos, pianos, casinos
–f, –fe → v + es [vz]leaf – leaves, wife – wives искл: chiefs, roofs, cliffs, safes, handkerchiefs, beliefs
искл: man – men, woman – women, child – children, ox – oxen, tooth – teeth, foot – feet, mouse – mice
compound nouns: a) если существительное пишется слитно → второе слово во мн.ч.: snowball – snowballs, hotelkeeper – hotelkeepers, housewife – housewives, blackboard – blackboards, policeman – policemen (but: Romans, Germans) b) если существительное пишется раздельно (через дефис) → главное по смыслу слово во мн.ч.: mother-in-law – mothers-in-law, passer-by – passers-by

Притяжательный падеж существительных(Чей? Кого? Чего?)

1) одуш. сущ. (ед.ч.) + ’s Jack’s flat My brother’s books His mother-in-law’s name Their elder sister Helen’s son

Passer-by’s comment Jim and Jane’s wedding

2) одуш. сущ. (мн.ч.) + ’ (апостроф) My brothers’ books The Carters’ children

НО: The children’s room These men’s cases

3)Для неодушевленныхсуществительных – при помощи предлога of: the rooms of our flat

Числительные

первого десятка второго десятка десятки многозначные числа
количественные порядковые количественные (порядковые)
1 one 2 two 3 three 4 four 5 five 6 six 7 seven 8 eight 9 nine 10 ten (the) first (the) second (the) third (the) fourth (the) fifth (the) sixth (the) seventh (the) eighth (the) ninth (the) tenth 11 eleven(th) 12 twelve (twelfth) 13 thirteen(th) 14 fourteen(th) 15 fifteen(th) 16 sixteen(th) 17 seventeen(th) 18 eighteen(th) 19 nineteen(th)   - 20 twenty 30 thirty 40 forty 50 fifty 60 sixty 70 seventy 80 eighty 90 ninety 100 a (one) hundred 200 two hundred 1,000 a (one) thousand 3,000 three thousand 100,000 a (one) hundred thousand 1,000,000 a (one) million 1,000,000,000 a (one) milliard (BrE) / a (one) billion (AmE)

1. Чтение составных и многозначных чисел

Составные количественные числительные читаются так же, как и в русском: 21 – twenty-one, 32 – thirty-two, 43 – forty-three.

В английском языке разряды целых чисел отделяются запятой: 2,211,506

Между сотнями (тысячами) с одной стороны и десятками или единицами (если десятки отсутствуют) в любом разряде читается союз and(то есть в пределах каждых трех разрядов перед десятками, а если их нет, то перед единицами):

365 – three hundred and sixty-five

2,001 – two thousand andone

2,075 – two thousand and seventy-five

2,603 – two thousand six hundred and three

5,140,212 – five million one hundred andforty thousand two hundred andtwelve

2. Чтение хронологических дат и обозначение времени

Годы обозначаются количественными числительными (слово год может не указываться):

1900 – nineteen hundred

1905 – nineteen five (=nineteen o [ou] five, в официальном языке: nineteen hundred and five) 1912 – nineteen twelve (=nineteen hundred and twelve)

2001 – two thousand and one

2015 – two thousand and fifteen

in 1969 – in nineteen sixty-nine (= in the year nineteen sixty-nine) в 1969 г.

Дни и месяцы обозначаются порядковыми числительными:

May 20, 1963 (20th May, 1963 / May 20th, 1963) – the twentieth of May, nineteen sixty-three (= May the twentieth, nineteen sixty-three)

3. Дробные числительные

В простых дробях числитель выражается количественным числительным, а знаменатель – порядковым числительным:

1/3 – (a) one third, однако 1/2 – a half, 1/4 – a quarter (= one fourth, но редко)

Когда числитель больше единицы, знаменатель принимает окончание –s:

2/3 ton – two thirds of a ton

В десятичной дроби целое число отделяется от дроби точкой, а не запятой, как в русском языке. Каждая цифра читается отдельно. Точка, отделяющая целое число от дроби, читается point, 0 (нуль) – nought:3.04 – three point nought four

14.305– one four (=fourteen) point three nought five

Если целое число равно нулю, то нуль читается nought или совсем не читается:

0.25 – nought point two five = point two five (= nought point twenty-five)

Проценты обозначаются: 2% или 2 per cent (= two per cent).

Каждая цифра номера телефона произносится отдельно: 25-92-07 (two five nine two o[ou] seven), две первые или последние одинаковые цифры читаются как «двойной»: 6-63-79 (double six three seven nine), но одинаковые цифры в середине номера читаются отдельно: 24-55-21 (two four five five two one)

Present Simple Tense

(always, often, usually, sometimes, every week/year, as a rule)

(+) S (I, We, You, They, Npl) + V1. (They study at school.)

S (He, She, It, Nsg) + Vs/es. (His mother works at school.)

(–) S (I, We, You, They, Npl) + do not + V1. (They don’t study at school.)

S (He, She, It, Nsg) + does not + V1. (His mother doesn’t work at school.)

(?) Do + S (I, we, you, they, Npl) + V1? (Do they study at school?)

Does +S (he, she, it, Nsg) + V1? (Does his mother work at school?)

(spec. ?)Question word + do + S (I, we, you, they, Npl) + V1? (Where do they study? – At school)

Question word + does +S (he, she, it, Nsg) + V1? (Where does his mother work? – At school)

(? to S)Who + Vs/es? (Who studies/works at school? – 1. They do. 2. His mother does.)

Past Simple Tense

(yesterday, last week / month / year, 2 days ago, in 1917)

(+) S + Ved (reg.) (He worked there.) S + V2 (irreg.) (I went there.)

(–) S + did not + V1 (He didn’t work there.) S + did not + V1 (I didn’t go there.)

(?) Did + S + V1? (Did he work there?) Did + S + V1? (Did you go there?)

Future Simple Tense

(tomorrow, next week/month, soon, after, in 2020, in 2 days)

(+) S + will + V1. (They will come next Sunday.)

(–) S + will not + V1. (They won’t come next Sunday.)

(?) Will + S + V1? (Will they come next Sunday?)

Наши рекомендации