De Neptūno, Mercurio, Aesculapio

Popŭli antiqui multos deos colēbant. Neptūnus, domĭnus Oceăni et fluviōrum, in Oceǎno habitābat. Nautae Neptūno equos et tauros immolābant. Mercurius, deus mercatūrae, nuntius erat deōrum. Propterea anĭmos mortuōrum ad infěros deducēbat. Aesculapium medĭci colēbant. Neptūni arae plerumque in ripis fluviōrum erant, Mercurii in viis, Aesculapii in lucis. Ităque Romāni agricultūrae studebant.

6. Сделайте морфологический разбор частей речи выделенного полужирным шрифтом предложения в вышеуказанном тексте (см. задание № 5).

7. Напишите римскими цифрами: 8, 62, 581, 1840, 68367.

Вариант № 12

1. Разделите слова на слоги и поставьте ударение:

Inquisitio, ecclesia, etymologia, praemium, aera, foedus, aër, iudiciolum, quota, corpus delicti, praesumptio iuris, missum, mittĕre, ducĕre, calco, multus, piscor, perhibēre, gentium, vocaturque, utuntur, popŭlus, utĭtur

2. Проспрягайте в рraesens indicatīvi actīvi следующие глаголы: cōgito, cōgitare 1; servio, servīre 4.

3. Поставьте глаголы с задания № 2 в повелительное наклонение (утвердительную и отрицательную формы единственного и множественного числа). Образованные формы переведите.

4. Переведите и просклоняйте следующее словосочетание в единственном и множественном числе: lanista bonus.

5. Переведите текст на русский язык:

De mari profundo et de vario genĕre animalium

Mare profundum est plenum piscium et aliōrum animalium. In mari sunt multa et varia genĕra animalium. Litora marium saepe ardua et praerupta sunt, ripae flumĭnum sunt saepe humĭles et arenōsae. Antiquis temporĭbus non omnia flumĭna et animalia erant nota. Apud Romānos antiquos maria erant sacra Neptūno, deo oceani et fluminum.

6. Сделайте морфологический разбор частей речи выделенного полужирным шрифтом предложения в вышеуказанном тексте (см. задание № 5).

7. Напишите римскими цифрами: 9, 27, 620, 1991, 38690.

Вариант № 13

1. Разделите слова на слоги и поставьте ударение:

Iniuia, obligatio, fictio, ianua, obiectus, audio, causa, Eurōpa, emĭgro, iudicium, bilinguis, extra usus, basilĭca, senex, error iuris, lex speciālis, alma mater, ipsīus, ratio, peraeque.

2. Проспрягайте в рraesens indicatīvi actīvi следующие глаголы: puto, putāre 1; audio, audīre 4.

3. Поставьте глаголы с задания № 2 в повелительное наклонение (утвердительную и отрицательную формы единственного и множественного числа). Образованные формы переведите.

4. Переведите и просклоняйте следующее словосочетание в единственном и множественном числе:incŏlla Romanus.

5. Переведите текст на русский язык:

De Achille

Celěber est Achilles, filius Pelēi Regis et Thetĭdis deae. Achilles partǐceps belli Troiāni erat. Celĕbre est scutum, celebria sunt arma Achillis. Et scutum et arma ei Hephaestus ille fabrĭcat. Celĕbris est celebrĭtas Achillis. Celeritāte suā incredibĭli et magno corpŏris robŏre Achilles Troiānis terribĭlis erat. Ira Achillis Graecis perniciōsa erat. Mors Patrocli, eius amīci, Achilli dolōres acres dat. Propterea Achilles Hectōrem ad pugnam provŏcat et virim fortem necat.

6. Сделайте морфологический разбор частей речи выделенного полужирным шрифтом предложения в вышеуказанном тексте (см. задание № 5).

7. Напишите римскими цифрами: 5, 19, 835, 1372, 42719.

Вариант № 14

1. Разделите слова на слоги и поставьте ударение:

Aestimatio, subveniunt, imperii, praesidium, canistrum, canneus, liquidus, iudĭco, sequestor, vexillum, authentĭcus, schola, philosophia, aetas legitĭma, amĭmal, capitālis, quoque, commercium, scitum, alĭquid, compromissum, criminōsus, dicenda, domestĭcus, experior.

2. Проспрягайте в рraesens indicatīvi actīvi следующие глаголы: porto, portāre 1; fīnio, fīnīre 4.

3. Поставьте глаголы с задания № 2 в повелительное наклонение (утвердительную и отрицательную формы единственного и множественного числа). Образованные формы переведите.

4. Переведите и просклоняйте следующее словосочетание в единственном и множественном числе: scriba clarus.

5. Переведите текст на русский язык:

De educatiōne in Spartā

Athenienses artĭbus et littĕris excellēbant, Spartāni autem fortes milĭtes erant. Aspĕris enim morĭbus a puĕris educabantur et ad belli labōres maxĭme parāti erant. Etiam hiĕme acri veste levi induebantur. Attămen frigŏra atrocia tolerābant quotidie in frigĭda Eurōtae aqua natantes et pedĭbus nudis montes arduos ascendentes. Sitim quoque famemque patienter tolerābant. Ităque in bello fortĭter pugnantes plerumque victōres fuērunt.

6. Сделайте морфологический разбор частей речи выделенного полужирным шрифтом предложения в вышеуказанном тексте (см. задание № 5).

7. Напишите римскими цифрами: 4, 61, 927, 1285, 28591.

Вариант № 15

1. Разделите слова на слоги и поставьте ударение:

Dormiunt, principium, imperium edūco, oceănus, bibliothēca, Demosthěnes, cantabrum, iugatio, Bachanalia, syngrapha, fictio iurus, convinco, iudĭcis, animo, corpŏre, natio, abstineo, nummus, principium utilĭtas, ancilla, scilĭcet, causa.

2. Проспрягайте в рraesens indicatīvi actīvi следующие глаголы: voco, vocāre 1; lego, legĕre 3a.

3. Поставьте глаголы с задания № 2 в повелительное наклонение (утвердительную и отрицательную формы единственного и множественного числа). Образованные формы переведите.

4. Переведите и просклоняйте следующее словосочетание в единственном и множественном числе: collēga malus.

5. Переведите текст на русский язык:

De olīvā

Olīva, sive olea, est arbor, quae apud vetĕres Graecos in magno honōre fuĕrat. Notum est id certāmen, quod aliquando inter deos fuit. Neptūnus, Oceăni deus, et Minerva, omnium artium dea, de principātu certābant et operĭbus suis se iactābant. Neptūnus equum velocissĭmum creāvit, Minerva olīvam, arbŏrem utilissĭmam, Attĭcae donāvit. Incŏlae Attĭcae olīvam donum pretiosissĭmum putavērunt et palmam Minervae dedērunt. Ex eo tempŏre olīva a Graecis arbor sacra putātur et in praecipuā est deae tutēlā.

6. Сделайте морфологический разбор частей речи выделенного полужирным шрифтом предложения в вышеуказанном тексте (см. задание № 5).

7. Напишите римскими цифрами: 2, 78, 361, 2179, 65893.

Вариант № 16

1. Разделите слова на слоги и поставьте ударение:

Iustitia, dimidium, vacua, Democrĭtus, scholastĭcus, genetīvus, cantabundus, iugeratio, schema, theologia, quasi contractus, ignosco, tradĭdi, functio, illicĭtus, ambiguous, verbĕris, dividĕre, aereus, condicio, scribĕre, comprŏbo, nomĭnis, uxor.

2. Проспрягайте в рraesens indicatīvi actīvi следующие глаголы: impero, imperāre 1; vinco, vincĕre 3a.

3. Поставьте глаголы с задания № 2 в повелительное наклонение (утвердительную и отрицательную формы единственного и множественного числа). Образованные формы переведите.

4. Переведите и просклоняйте следующее словосочетание в единственном и множественном числе: poēta bonus.

5. Переведите текст на русский язык:

Cicĕro

Cicerōnem fuisse homĭnem suis temporĭbus eruditissĭmum omnes consentiunt. Nam non solum Latinārum, sed etiam Graecārum litterārum peritissĭmus fuit. Praeterea magnum in eo scriptōris ingenium fuisse constat. Ităque multos libros composuit, in quibus linguā Latīnā sapientiam Graecōrum illustrāvit. Sic facundiae et Latinārum litterārum parens factus est.

6. Сделайте морфологический разбор частей речи выделенного полужирным шрифтом предложения в вышеуказанном тексте (см. задание № 5).

7. Напишите римскими цифрами: 1, 46, 582, 2379, 73526.

Вариант № 17

1. Разделите слова на слоги и поставьте ударение:

Iustitiae, fiducia, imperitia, pericŭlum, Epicūrus, manipŭlus, cantātrix, cataclysmus, iuglandis, thermae, ius Quiritium, nomĭno, quoque, superfluum, cogitatio, servĭtus, ignārus, Veněris, indebĭtus, bestia, aequis, calamĭtas, postūlo, artifex.

2. Проспрягайте в рraesens indicatīvi actīvi следующие глаголы: nūntio, nūntāre 1; condo, condĕre 3a.

3. Поставьте глаголы с задания № 2 в повелительное наклонение (утвердительную и отрицательную формы единственного и множественного числа). Образованные формы переведите.

4. Переведите и просклоняйте следующее словосочетание в единственном и множественном числе: pirāta aegrotusus.

5. Переведите текст на русский язык:

De Gallis

Galli, sine ullo certamĭne, patentĭbus portis, in Forum ingressi sunt, spectantes templa deōrum arcemque. Tum, modĭco relicto praesidio, cetĕri ad praedam per vacuas hominĭbus vias dilabuntur, pars in proxĭmas domūs ruit, pars ultĭmas petit. Cum senes in vestibŭlis aedium sedentes conspexissent, admirāti constitērunt, eos deos, non homĭnes esse arbitrāti. Tum unus ex Gallis barbam senis cuiusdam permulsisse dicĭtur. Ille indignātus scipiōnem in caput eius incussit iramque barbări movit. Ab eo initium caedis factum est omnesque senes in sedĭbus suis trucidāti sunt.

6. Сделайте морфологический разбор частей речи выделенного полужирным шрифтом предложения в вышеуказанном тексте (см. задание № 5).

7. Напишите римскими цифрами: 7, 81, 493, 2580, 96730.

Вариант № 18

1. Разделите слова на слоги и поставьте ударение:

Pecunia, iniuria, sententia, Siracūsae, Thermopylae, cantrix, catalepsies, caterva, iugumento, iuncūla, iunius, pulcher, quotiens, institutio, epistŭla, homĭnis, debĭtor, gentĭlis quot, custodie, qualĭtas, liberti, capĕre, tacĭtus, immerĭto.

2. Проспрягайте в рraesens indicatīvi actīvi следующие глаголы: credo, credĕre 3a; dīco, dīcĕre 3a.

3. Поставьте глаголы с задания № 2 в повелительное наклонение (утвердительную и отрицательную формы единственного и множественного числа). Образованные формы переведите.

4. Переведите и просклоняйте следующее словосочетание в единственном и множественном числе: nauta verus.

5. Переведите текст на русский язык:

Наши рекомендации