О опекунах

1. Опекун, яко прирожоный, так уставленый, што бы за мешканем детем упустил, дети, дошедши лет, мают правом искати.

Коли бы опекун, так прирожоный, яко и уставленый, омешканем своим за не послушенство, што упустил детем в молодых летех, тогды дети, доросши лет супольных, могут ся своего правом доискивати, на том, хто бы тое имене держал, нижли бы толко дошедши лет супольных давности земское не омешкали.

2. Опекун моцен кривды детиное у праве доискивати, а не моцен тратити.

Коли бы хто сиротам або детем лет немаючым кривда о што колвек стала, тогды опекун именем мо-цен ест в праве того ся доискивати, але не моцен ничого детиного тратити, бо если бы он што стратил, тогды дети, коли доростут лет супольных, могут ся доискивати подлуг того, яко вышшем артикуле выписано. Теж волно им будет, коли доростут лет супольных о всякие кривды, которые бы опекун в праве ничого не вчи-нил, перед врадом своим доходити, толко бы лет давности земское не омешкали.

3. Хто бы детей до суда позвал лет не маючых – не повинны до лет отказывати,

а суд мает то им обложити до лет.

Коли бы хто детей лет немаючих до суда позвал о именя как отчизну и материзну, и о купленину, и о выслугу, тогды уставлям иж тые дети а ни опекун не будут повинни отказовати в суда, але суд выроком своим мает тую справу до лет детиных зупольных отложити и завести. Которые ж дети, коли лет своих зу-польных дойдут, будут повинни о тое в суда стороне которая жалует, коли будет урадне и тому позван жад-ною давностью, для так долгого молчанья не отбываючы отказывати, коли бы толко, той жалобник по выш-тью лет детиных давности земское не омешкал.

4. Брат старшый маючи именье братьи своее у опеце, а они будут ли на службе, части их без бытности их перед правом утратити не может.

Теж уставуем: иж коли бы были братья недельные, а маючи лета, а одного бы у-в имени брата зоста-вили, а тот брат, котрого бы у-в именьи за бóлшого поставили, будучи позван на право через которого жа-лобника, которое дело суместное своее брати впустил, тогды другая братья его рожоная для небытности своее не будут моцни того зысканя судового в права потом поправити, але што через брата свого впустили, вечне о том молчати мают.

А естли бы брат один лет дошедшы, а имене его и другое братьи его недорослое пришли з опеки опекуновы в руки его, а хто бы ку праву в которой колвек речи о имене або о землю припозвал, тогды тот брат лет недорослих мает перед правом отказовати не ждучи лет братьи своее и што колвек перед правом зыщет, тогды мает з братею, как лет дойдут в ровный дел поделити. Естли ж што на праве упустит, тогды теж того брати своей сам не повинен оправовати и тые братья его, лет своих дошедшы, на нем и на том, хто зыщет, не мают того искати.

5. Опекун не моцон отчизны детиное продати а ни потратити.

Уставлям теж: иж опекун не моцон есть отчизны детиное продати або яко-колвек стратити, а ни теж того именя их граничити, бо естли б инак вчинил, дети, доросшы лет своих, могут свое одержати – правом ся доискивати, а втом им давность земская не может шкодити, коли б толко лет суполных дошедши тое дав-ности подлуг, как которой парсоне служит, не омешкали.

6. Дети, лет не доросшы, не мают перед судом отказывати, толко в чотырох речах: о выкупане именя, о поруку отцовскую, о которое дедицтво отец за живота право мел и не доконал и о долг отцов.

Теж уставуем: иж дети, не маючы лет, в той молодости и до суда позваны, только в чотырох речах повинни отказовати: первей, коли бы отец их за доброго здоровя своего которое именье лежачое в пенязях заставным обычаем держал, а ближни тое имене от тых детей выкупити хотел и позвал их для того ку бра-нью пенязей; повинни пенязи взяти через опекуна своего, а держанья того, именья выкупаючи, ему поступи-ти. А другое ­– коли бы отец их кому ручил о которую колвек реч; а о тую поруку еще отец их за живота был позван до суда, тогды по смерти отцовы дети, естли бы их тот рукоемца ку вызволеню або до суда позвал, повинни ему отказовати и выбавити его с паруки, лет супольных не ждучи. Третее – коли бы отец за живота своего о некоторое дедицтво мел право а не доконал и вмер, тогды дети через опекуна повинни отказовати, а естли толко позвы позвал, а у праве не стал, тогды тая реч мает отложона быти до лет детиных, а о том дети не будут повинни отказовати не маючи лет. Четвертое – долги отца своего повинни суть платити молодо-стью лет своих не вымовляючися.

7. Старшый сын або первородный иный брати своей, ему неотделеное, не мает ни которым колвек вымыслом от братьи отдалити, кром своее части.

Уставляем теж: иж старший брат або первородный, который иным именьем супольным братским и своим ся впекаючы именей братьи своее ему не отдаленое, под которою колвек мерою або хитростью, або вымыслом каким колвек, кром части на него прислухаючое, задолжити, продати, заставити, отдалити, втра-тити не может, нижли долги родичов их записаные або с права найденые того потребовали, у которой потре-бе старший брат с ведомом и з волею, и с порадою старших приятелей дому своего, тогды моцон будет именья братьи своее в пенезех завести, тые долги отцовские або матчины со всих частей мают заплатити с тых же пенязей так, как же бы сума пенязей на имене братское взятая не переходила сумы долгов родичов их. А естли бы або некоторый платеж с права зысканый малый был, тогды брат старши, осмотревшы напе-ред живность домовую и туте ж иные потребы ку домовому господарству с цыншом и з доходов братского именя, мает тые малые долги выплатити, а останок, што назвыш было, верне брати своей мает заховати, бо естли бы так учинил, мимо тую уставу нашу, тогды таковое кождое именье братского заведаня и записы на то будучие ни во што оборочаем а не хочем тых записов моцных мети на потом.

А тая братия, которым бы именя их таковым неслушным обычаем заведено было, коли бы толко до-шедшы лет своих суполных давности земское десети лет не омешкавши, могут ся того правом доискати, а тот, который бы против тое уставы нашое неопатрне пенязи дал на имене братьи без их всих суполного до-зволенья, на том жестаршом брате або на его потомках мает их опять правом доходити. А естли бы хотя хто лет дорос, а был на службе у чужой земли або на науце, або в руках неприятелских, а оттол приехал, хотя бы и тая десет лет и вышшей минула, тым не тратит, нижли естли бы оттоле вышедши, а десят лет минувши, а он не припоминался, тогды тратит.

8. Которым опекуном дадут опекунство, как мают в том справовати ся.

Теж уставуем: хто бы кому дети або имене свое полецал в опеку, або жону свою, тогды тым обыча-ем опекуны ся мают справовати. Вземши от враду вижа того повета и при нем еще трех шляхтичов годных веры, тыми светки мают списати все имене, люди и доходы, стада, кони, челед неволную и за скарбы, золо-то, серебро, клейноты, пенези, перла, шаты, зброи и вси речи рухомые, и от того вижа и от тых бояр шляхты веры под печатми их вземшы двои реестра, одны мает у себе заховати а други поветови дати воеводе або старосте в котором повете. И коли дети доростут лет, тогды мают оные опекунове подле оных реестров все в целости подати и вси платы, которые з именей идут: дани медовые и грошовые, што-колвек будут за тые ле-та собрали, мают детем отдати, а за свою працу, што-колвек придет з пашен, з млынов и с пересудов, то ма-ют собе опекательники на свои пожитки оборочати и службу земскую заступати и дети живити и одевати.

А с которою пашнею и чым возмет именье, с тым мает пред ся подати, а серебщины и вин опекател-ники и иные пожитки або скарбы потратили, або люди разогнали, а то бы на них правом переведено, тогды все подле реестру з своих именей мают детем наполнити.

9. У-в опеце маючы чужое имене, не мает (опікун) ничого с него за собою вину платити.

10. Которые екзекуторове и оборонцы почовшы тестаментом справовати и не доконавшы помрут, могут иншому опекуну тую справу подле тестамента поручити.

9. Кому бы за который выступ имне взято, а на перед будет оправа вчинена жоне его, она при первой оправе ма зостати, кроме злодейства, естли будет

поспол з мужом винна.

Коли бы которому чловеку земскому о которой колвек выступ або за которым правом переведеным именье его дедизное або закупленое взято, або в долгу поданое, або осужоно, а на том бы имени первым за-писом жена его мела оправу свою веновую слушную, записану первей нижли бы оный виноват зостал с права, тогды тая оправа мает держана быти, окром злодейства, коли бы жона посполу з мужом краденых ре-чей ведома была и з мужом поживала.

10. Естли бы брат брати кому имене записал.

11. Не мает нихто никому жадного спадку записати, чого в руках не мает.

12. Естли бы хто кому записал имене або землю по своем животе, а тот бы кому записано того смерти не дождал и сам наперед умрет.

Теж уставуем: естли бы хто кому записал имене або люди по своем животе, а тот, которому тая реч будет записана, того смерти не дождал, который то ему будет записал и сам наперед умер, тогды тот может тую реч иншому записати, кому воля его будет. Нижли естли бы тот жив был, а он ему записавши и потом иншому другим записом хотел записати, тогды тот первый запис мает при моцы зостати, а последний ни у во што мает обернен быти. Так теж хто бы кому имене або люди, або земли продал, а потом тот же иншому продал, тогды хто первей купил, тот мает то одержати, а тот который опосле купил, мает пенязей своих на истецех смотрети.

11. Хто колве на которую реч доброволне запис даст, тот мает при моцы зостати запис.

12. Хто бы под ким именя искал близкости, а тот бы держал именье записом слушным.

13. Хто мает моц и немает о речах своих рухомых тестаменту чинити.

Теж уставуем: иж которая парсона волна и моцна будет о речах своих тестамент чинити, окром тых парсон нижей написаных, которые парсоны про то, иж подле права не мают ничого своего волного теста-менттом никому отдати. На первей, дети лет своих супольных немаючи. Законники, будучи в законе приви-лиеваном принявши, потвердивши ся в законе. Сынове з отцем недельным, окром речи набытья своего влас-ного або выслуги. В чужую моц заставлены, то ест тот, кого бы кому выдано з его статки (за злочин). Шале-ни, кацеры, невольники, розума отходячые, а вед же тые коли к собе приидут моцны тестаментом своим чи-нити.

14. О тестаментом на рухомые речы, как мают чынены быти.

А коли бы хто на речы свои рухоме або на именье, на куплю хотел тестамент чинити, тогды тако-вой, хотя бы теж немоцон, будет речы свои имене купленое таковое отказывати, куды хочет, как духовным персонам, яко и светским, призвавши к тому каплана або иные светки, або люди веры годные, або теж явно-го писара присяжного. А коли сам потом умрет, а тую волю свою остаточную смертью потвердит, а хотя бы и печати не приложил, таковый тестамент мает при моци зостати.

А пакли бы хто по вчиненю тестаменту и жив остал, волно будет кождому кождый с тых всих колко крот хочет, толко крот отменити. А остаточным с тых всих тестаментов, смертью потвержоный, врад невчи-неный каждым врадом, мает при моцы зостати. А имене ему куплю тестаментом, яко и рухомую реч, может кождый отдалити и продати, кому хочет. Так, нижли хто бы хотел куплю на церков записати, мает записати тым обычаем, котрый колвек духовны тое имене будет держати, а толко мает с того жменя службу земскую конно а збройно служити водле уставы и уфалы земское. Юж от того часу уставуем: иж хто записал имене на костел, тогды с того именя так же мает служба быти, яко ипервей была. А ести бы что перед врадом або перед светками веры годными описал третюю часть записом именя або куплю, або которую рухомую реч, а хотя был жив, тогды вжо таковы запис мает вечне держати, а он вжо други раз отозвати, а ни кому иншому оное речы записывати по вторы раз не может.

19. О светкох, которые мают быти при справении тестаментов.

Теж уставуем: при тестаментах мают быти светки веры годне а неподозреные. Про то тые светки, ниже написане, светки быти не могут. На первей, тые, которые тастаментов своих чинити не могут, теж не-весты и екзекуторови або опекунове того ж тестаменту, так теж тые, которым в тастаменте што описано.

20. Отец и матка не повинни детем змушенья именей записивати при животе своем, нижли по доброй воли.

Теж уставуем: иж за живота его отец детем своим змушеня не повинен именя жадного поступати, нижли по доброй воли может части его ему поступити або што воля его будет. Так же и невеста, которая бу-дет именя свои отчизные або материстые мети, так же змушеня не повинна за живота свого детем поступа-ти, але по доброй воли может поступити што ее воля будет.

Наши рекомендации