О поглавли женском
1. Ести бы хто хотел вено записати жоне своей.
Теж уставуем: ести бы хто хотел вено жоне своей записати, тогды мает ошацовати вси именя свои и на третей части, чого стоит, мает совито против внесеня записати вено жоне своей так, як бы сума не пере-носила тое третее части, чого стоит. И кгды будет тая жона его на третей части именя вено отписано от него мети, а он потом умрет, а дети по себе оставит, а тая жона потом за другого мужа пойдет, а дети усхотят ли ее с тое третее части за живота ее веновати, тогды мают ей всю суму пенязей, яко будет в листе описано, за-платити, то ж тое имене к своим рукам мети. Ести ж бы дети будут ждати смерти матки тое своее, того име-ня за живота ее з рук не всхотят викупати, тогды повинни будут толко унесене ее, которую суму пенязей внесла в дом их, по смерти ее заплатити тому, кому она отпишет. А привенку, што будет записал отец их на противку внесеня ее, совито того не повинни платити. А она теж не мает никому привенка отписовати, кром волна будет отписати внесене свое.
А ести бы тот муж детей по себе не оставил, тогды близкие в том по тому ж мают справовати. А волно теж будет мужу отписати жоне своей вси свои рухоме речи: злато и сребро, шаты и иные речы, кром зброи, а стада и челеди неволное, и быдла дворного – третюю часть, бо не ест реч рухомая, але при имене лежачое. А пак подле тое уставы нашое мают заховати вси подданые наши и на потомне часы.
Хто бы на звыш тое уставы нашое вчинил, а што неслушного жоне своей записал, таковых записов не хочем моцне мети мы сами и потомки наши великие князи.
А вшак же ести бы хто с подданых наших хотел дочку свою дати за кого и за нею мел дати которую суму пенезей, тогды первей мает смотрети ести бы того зятя его стóяла третяя часть именя совитое сумы пе-незей, на чом мел бы веновати дочку его. Пакли бы третяя часть именя его тое сумы пенязей совито не стоя-ла, тогды он, нехай, купивши за тые пенязи имене и потом дочце своей, зятю своему дал, а он дочки его ве-новати не будет на чом мети, таковый пенязи трятит.
2. О вдове, которая сидит на вдовем стольце. А будет ли венована от мужа свого, а сынове мают доросле, тогды мает осести толко на вене своем, а сынове мают припущоны ко всим именям.
Вдова, которая седит на вдовем столцы, а будет ли венована от мужа свого, а сынове мают доросле, тогды мает осести толко на вене, а сынове мают припущоны быти ко всим именям и скарбом отцовским, ко-торые мают службу земскую заступати. Пакли не венована будет от мужа свого, тогды мает во всем ровную часть от детей дорослих лет своих мети у скарбах и у именях рухомых и лежачих.
3. О пусте вдовы, которые детей не мают.
Вбачивши есмо тое иж которые вдовы пусте седят на вдовем столцы, много ся от них шкоды делает речи посполитой, а то тым – иж не бывают служоны так, як бы мели быти, и теж ближних многих именя утрачают; уставуем так, яко нижей написано. А которая вдова пустая, детей не мает, а будет ли венована от мужа свого, тогды мает толко на вене осести, а именя вси мают на ближнее спасти, А ести бы не была вено-вана от мужа свого, тогды мает на третей части седети, поки замуж пойдет. А ести замуж не пойдет, тогды мает такиж до живота на третей части седети, а на ближние все имене мает прийти, а они службу господар-скую заступати.
4. Еслти бы которая жона замужом была и дети мела, а вена оправеного от мужа не мает.
Естли бы которая жона замужом была, а вена оправеного не мела, а мела бы с ним дети, муж бы от нее умер, а она бы по мужу своем вдовою зостала, тогды мает ровную часть взяти межи детми своими у именях и в скарбах, а на оной части своей, ести бы вдовою хотела быти, мает до смерти седети, а от детей з оное части не мает рушона быти. А естли бы она хотела замуж пойти, тогды тую часть свою мает детем зо-ставити, а дети венца ей не повинни дати.
5. О мачесе, которая будет мети з двема мужи дети.
Тым жо обычаем и мачоха, естли дети мела з мужом своим, тогды мает с первыми своими детми во всем именьи так же ровную част мети и в скарбе. Пак ли бы мачоха не мела детей с тым своим мужом, то-гды мает также с первыми детми у в именьи ровную часть мети, а у скарбах детиных не мает мети або што муж ее особли з ласки дал рухомых речей, а на той части и мачоха мает з детми до живота седети, естли бы замуж не шла. Пакли бы замуж пошла, тогды тую часть мает детем заставити, а дети венца ей не повинни дати будут той, которая вена от мужа свого записаного не будет мети.
6. Естли бы жона пуста была, детей не мела, тогды мает седети на вдовем столцы до живота свого.
Теж естли бы жона пуста была, не мела детей, а ни оправы от мужа своего, тогды мает седети на имени толко на третей части, а две части именя мают быти на близких, а она мает седети на третей части до живота своего, а по животе ее и тая третяя часть именя мает прийти на близких. А пакли бы замуж пошла, тогды мает именье, на чом была, близким зоставити.
7. Жона из детми малыми по смерти мужней мает седети на вдовем столцы до лет детиных, естли ж ся будет недобре справовати, тогды близкие мают
того ее боронити правом и (etc).
Теж уставуем: естли бы который муж сходячи с того света або через тестамент полецал дети свои и именя кому колвек приятелю своему, хотя бы обчому, хотя бы опека на кого слушным правом прирожоным не прислушала, тогды оный мает в опеце мети именье и дети его, а жона мает только на вене своем седети. Пакли бы который отмер детей не полецавшы никому, тогды жона дети мает ховати и на всем именьи седе-ти на вдовем столцы до лет детиных. А естли бы дети узросли, тогды мает ровную част взяти межи детей своих, а естли б одного сына мела, тогды мает сыну две части имене поступити, а сама мает зостати на тре-тей части. А ести бы жона маючи дети у опеце своей, а пошла замуж, тогды стрыеве або ближние мають опекати ся детми и именьем, бо уже коли жона замуж пойдет не мает иными опекати ся, а ближние не мают ее стискати з именя венованого, али ж дети доростут лет своих, тогды дети мают у ее скупати, ести бы за-муж пошла.
Ести бы которая жона седечы на вдовем столцы з детми своими, хотя бы венована або невенована, а замуж не хотела пойти, а седечи вдовою именя и скарбы втратила, люди розогнала, серебщизны и вины на себе брала, а тые бы именя пустошила, тогды мают стрыеве, а не быдет ли их, ино близкие позвати ее на ро-ки зложоные перед господара або перед панов-рад, и таковые утраты мают на нее доводити. И ести того до-ведут, тогды мает господар або панове дети и имене в нее з рук выняти и подати у-в опеку стрыем або близ-ким для ее выступу, а она, естли будет венована, мает зостати толко на вене своем, а естли бы ей вена не бы-ло, тогды мают ей ровную часть межи детми выделити, и мает мешкати на той делницы до живота своего, а по животе ее и тая часть мает на дети прийти. А ести бы стрыев або ближних оных детей не было, тогды гос-подар або панове мают кого обчого доброго чловека к тым именьям у-в опеку уставити, который бы ее и вси именя, и дети в опеце мел и не допускал именей и скарбу тратити, поки дети ее лета свои будут мети.
8. О выправене девок замуж за живота отцовского.
Теж уставуем: иж который отец або матка умрет, а дочку свою при своем животе замуж выдаст, а иншие по собе зоставит, што будет выправы за первою дочкою дали, толко ж мают дати и другим девкам. А хоть бы не выдали девки при своем животе, леч бы выправу записали, тогды мают так выданы быти, як отец або матка записали. А естли бы выправы не дали а ни теж умираючы записали, тогды то про то мают суди все именье на суме ошацовати и за то станет четвертая часть, хотя много сынов, а одна дочка, тогды мает да-ти тое выправы, чого четвертая часть именя стоит, а хотя теж один сын, а много сестр, тогды теж на вси сес-тры четвертая часть шацунку розделити и кождой выправу ровную с тое четвертое части мает дати.
9. Отец мает от зятя наперед оправити вена ниж дочку свою замуж даст.
Теж уставуем: естли бы хто дочку свою выдал замуж, тогды мает ей первей вена оправити. А естли бы хто дочку свою выдал, а вена ей не оправил, тогды тая девка не мает венца мети.
10. О девки, которые будут выданы до чужое земли.
Теж уставуем: естли бы которая девка с панства нашого, Великого князства Литовского, пошла до чужое земли: до Полщы або до Мазовш, або до которое колвек земли, маючы именя отчизные и матерыстые в панстве нашом, Великом князстве Литовском, тогды тая девка с тым мужом своим чужоземцом не мает де-дичити в тых именях своих. Тые именя ее отчизные и материстые мают прити на стрыев рожоных, а не бу-дет ли стрыев, ино на близких ее, а они не повинни ей будут посагу дати, яко в тых правех описано девком з именей и четвертое части давати[1].
8. О девки, которые без воли отцовское або матчиное засядут замуж своволне.
Теж уставуем: естли бы девка без воли отцовское або матчиное засела засела замуж, таковая отпа-дывает от посагу отчизного и материстого, и именя материстого. А естли бы одна у отца была, тогды от-чизна на близких спадает.
8. О девки, которые по смерти отцовской и матчиной, недоросши лет своих,
замуж пошли.
Естли бы девка зостала без отца и матки и еще не маючы лет своих дорослих, а пошла без воли стрыев або брати своее замуж, тогды таковая отпадывает от именя всего. А естли бы она мела лета свои, а братя або стрыи задержали а не хотели бы ее замуж выдати, тогды однако своеволне не мает ни за кого ити, леч мает ся до инших кровних своих або до враду. А врад або кровне мають дозволити замуж пойти, а она з волею враду або ближних своих замуж пойдет, тогды таковая именя не мает тратити, а без воли враду або близких, хотя бы лета мела, замуж пойдет, тогды имене тратит.
13. О спадок именя отчизного и материстого.
Теж уставуем: иж коли бы было неколко братьи и сестер рожоных дельных або неделных, а в том, который брат умер, тогды его дельница именя отчизного только на братью приходит. А естли бы имене при-шло которым колвек спадком материстое, тогды сестра промежи брати ровную делницу того именя мает ме-ти, а отчизного выправа.
14. Хто бы отца або матку вдарил чим, мает от отца каран быти.
Теж уставуем: естли бы сын отца вдарил або зсоромил, або которые втиски и пренагабанья ему учи-нил, тогды отец может от таковых сынов всю его отчизну отдалити.А естли бы отец сына от отчизны отда-лил, а иншых сынов у себе не мел, тогды именья две части мают прийти на ближних, а третюю часть может где хотя там обернути. А и матки под тым же обычаем: естли бы сын або девка матку зсоромили, тогды так же матка может отдалити от своее части материстого. А вшакже тестаментом не мает отец а ни матка сына, дочки от отчизны отдалити, леч, пришодшы перед господарем або перед урадником, поведети и дати на него слушное причины, тож мает за его викуп злый записом от именя отдалити.
15. Хто бы мел дети з двема або с трема жонами.
Теж уставуем: хто бы мел с первою жоною дети, а потом кгды жона умреть и он пойметь другую также дети мети буде, тогды дети, яко первое жоны, так и другое, и трете, и четвертое, и колько их мети бу-дет, ровную часть во всих именях его, яко у отчине, так у выслузе, и в купле мети будут.
16. Естли бы которая вдова замуж пошла[2].
Теж уставуем: ести бы которая вдова замуж пошла, а первей будучи за первым мужом своим вена оправеного от мужа свого мела, тогды вжо от другого мужа не мает вена записаного мети, нижли естли бы тот другий муж ее умер, а детей по собе оставил, тогды она мает межи детми ревную часть узяти и на ней до живота мешкали. И ести ж детей не будет мети, тогды от ближних мает зостати на вдовем столцы на третей части, а по животе ее и тая часть мает на близких прийти.
17. Естли которая вдова по смерти мужа свого зостанет без детей не повинна отказовати в суду до году жадних речей.
18. Княгинь, паней, вдов, девок не мают ни за кого ґвалтом давати.
Теж обецуем и приказуем з ласки и щедрости нашое господарское: иж маем мы сами и потомки на-ши княгинь и паней, и вдов, и княжен, и панен, и девок заховати при волностях их, а ґвалтом ни за кого не маем давати без их воли, нижли кождой з них с порадою приятелей их, за кого хотя, за того волно пойти.