Reading comprehension

Scan paragraphs 1, 2, 3, 4 and find out basic theoretical assumptions helping to understand the message of the whole essay.

What is the topical sentence uniting paragraphs 5, 6 and 7?

Look through paragraphs 8, 9, 10, 11 to find out if there are some connections with paragraphs 1, 2 and 3.

4. Read paragraphs 12, 13, 14, 15, 16 to decide which of the following statements are true and which are false:

1. A child learns (prejudice) from his parents in three main ways.

2. But prohibition should be made on the basis of skin pigment.

3. Parents can communicate prejudice in subtle ways.

4. The conforming type of prejudice is difficult to get rid of.

5. Life experience prevents children from learning prejudice.

6. Quick judgments are a facet of prejudiced thinking.

7. A secure person finds it safer to treat the whole group as if it might be harmful to him.

8. A child can always blame himself if his parents blame him unfairly.

Scan paragraphs 17, 18, 19 and indicate sequential connections between their topical sentences.

The essay has a four-part organization. Where do the divisions occur? What aspect of the subject does the author deal with in each part?

Mind - map the whole text including the supporting ideas.

8. Read the text and find the answers to the following questions:

1. What do we know about prejudice from psychological and sociological studies?

2. What is the difference between а false and correct generalization?

3. In what way does ignorance differ from prejudice?

4. What is the way prejudiced people think and behave?

5. How do people adapt to the conventions of their own group?

6. What is the phenomenon а psychologist was interested in?

7. What is the second kind of prejudice? What is it rooted in?

8. Is prejudice inborn or acquired?

9. How does а child learn prejudice?

10. Why is it important to make exceptions and differences in classifying things and people?

11. How do parents influence а child’s mind in terms of his/her learning prejudice?

12. How is social prejudice developed?

13. What is the role of family relations in promoting prejudice?

14. Why аre college graduates less prejudiced than people with less education?

Read the text and find the English equivalents for the following Russian ones.

Характерные черты и источники; передаваться от одного к другому; придерживаться ошибочного общепринятого правила; несмотря на факты, говорящие об обратном; упорствовать во мнении; документально подтвержденные исследования; в абсолютно аналогичных условиях; одинаковый уровень интеллекта; ограничиваться единичными фактами; беспорядочный ход мыслей; делать обобщения относительно...; опираться на собственный опыт; индивидуальные отличия; ничем не подтвержденное высказывание; соответствовать условностям; нападки на или высмеивание членов другой группы; вызывать чувство солидарности; в соответствии с новой ситуацией; согласиться охотно и безоговорочно; оказывать неистовое сопротивление; получить широкий общественный резонанс; принимать с большим гостеприимством; отказать в обслуживании; ощущение личной безопасности; культивировать чувство собственной вины и несостоятельности; обвинять самого себя; возлагать вину на других; делать из кого-то козла отпущения; упорядочить свой опыт; устанавливать связи; экономить время и силы; вводить в заблуждение; стать ориентиром; остерегаться чего-либо; извлекать пользу из обобщений; едва позволить себе; обобщать факты; нерациональное мышление; в унизительном тоне; запретить в силу определенных причин; гордиться принадлежностью; привести к убеждению; скрытая форма проявления предрассудков; подвергаться изменениям по мере приобретения жизненного опыта; ограничить круг общения; быть лишенным возможности расширять и корректировать жизненный опыт; отношение к детям; относиться с позиции силы; выработать реакцию на определение непосредственного источника угрозы или возможного вреда; ощущение безопасности; быть застигнутым врасплох; поспешные, уничижающие суждения; иметь низкую самооценку; заслуживающий порицания; научить терпимости; непосредственное изучение; оказывать благотворное влияние; притуплять бдительность.

11. Find in the text synonyms to the following words:

Bigоtгy (narrow - minded); source; pass on; suit; mistaken; in spite of; maintain one's efforts; limit; mess; freely; relation; act in agreement with; social rules; ridicule; happen; provoke; say no to; quit; achievement; uneasy; class; lead to; underhand; change; easily affected; emotionally.

12. Give antonyms to the following words:

False; futile; knowledge; ignorant; likewise; tenderness; learned; conceal; obvious; superior; alert.

Make up the list of topical vocabulary according to the suggested heading. Compare and discuss it with your group mates.

1. What is a prejudice?

2. Different kinds of prejudice.

3. The ways of learning prejudice.

4. The ways of eliminating prejudice.

Phonetic reading.

1. Transcribe and mark the stresses in the following words. Practice reading them out loud:

essay, author, thesis, organizational, sociologists, comparable, disorder, strawberries, conforming, protest (v), wilderness, adolescence, associations, prejudicial, subtle, insidious, genuine, unconscious, blameworthy, dishonest.

2. Transcribe and practice the pronunciation of the following speech units:

a number of studies; the rare example; a feeling of; failure or quilt; they aren’t born that way; if a mother or father; for example; instead of saying; people are inferior; parents are unaware; in terms of power; members of a group; the seeds of intolerance.

Наши рекомендации