The Irish Language and Literature
The Irish have their own language It comes from their Celtic history. But today nearly all Irish people speak English. The Irish speak English in their own special way. Foreigners
don't easily understand an Irish accent, but it is strong and musical, and many people think that it is very attractive. Many fine writers have come from Ireland. Some, like James Joyce, have helped the world to know Ireland better. This writer was writing at the beginning of 19th century, when Ireland was on the road to independence. James Joyce was the first of ten children. He went to school and college in Dublin, but when he was still a young man he went to live in Paris. For many years of his life he was in Paris, Italy and Switzerland. In his first book he wrote short stories about his time as a boy in Dublin.
But there are some famous Irish writers like Oscar Wilde and G. B. Shaw who didn't write about Ireland. G. B. Shaw was also born in Dublin and also wrote palys. Shaw was a very witty man, but he was above all a thinker. He wanted to change the things that were wrong in the world. He disliked the things that were false. At one time people thought that Shaw was a second William Shakespeare. Today not many people think that but a lot of people go to see his plays.
Oscar Wilde was born in Dublin. He went to Trinity College and later to Oxford University. Wilde wrote novels and poetry but people remember his plays. Most of his plays are comedies.
Questions: 1. Have the Irish their own language?
2. The Irish have an accent, haven't they?
3. Who was James Joyce?
4. Did G. B. Shaw write about Ireland?
5. Who was a second William Shakespeare?
Vocabulary: witty - остроумный thinker - мыслитель false - ложь nearly - приблизительно
Ирландский язык и литература
В Ирландии есть свой собственный язык. Он берет начало из кельтской истории. Но сегодня почти все ирландцы говорят на английском языке. Ирландцы говорят по-английски по-особенному. Иностранцам трудно понять ирландский акцент, но он сильный и музыкальный, и многие находят его привлекательным. Многие прекрасные писатели родом из Ирландии. Некоторые из них, например, Джеймс Джойс, помогли миру узнать Ирландию лучше. Зтот писатель творил в начале XIX века, когда Ирландия была на пути к независимости. Джеймс Джойс был первенцем в семье из десяти детей. Он ходил в школу и колледж в Дублине, совсем юным переехал в Париж. Много лет своей жизни он провел в Париже, Италии и Швейцарии. В своей первой книге он написал короткие рассказы о своей жизни в Дублине еще мальчиком.
Но такие знаменитые писатели, как Оскар Уайльд и Дж. Б. Шоу не писали об Ирландии. Дж. Б. Шоу также родился в Дублине и писал пьесы. Шоу был очень остроумным человеком, но прежде всего он был мыслителем. Он не любил фальши. Одно время Шоу считали вторым Уильямом Шекспиром. Сегодня немногие так думают, но многие ходят смотреть его пьесы.
Оскар Уайльд родился в Дублине. Он посещал Трини-ти колледж, а позже Оксфордский университет. Уайльд писал романы и стихи, но люди помнят его пьесы. Оскар Уайльд был очень остроумным человеком. Он мог заставить людей смеяться. Большинство его пьес - комедии.
Wigs and Lawyers
English legal iress has a long history. The introduction of wigs into polite society in the reign of Charles II (1660-85) was an innovation which could not be resisted. After a period of disapproval, wigs were generally assumed by lawyers in 1680's. Before the 17th century lawyers did not wear
wigs. But professional discipline required that their hair and beards should be moderately short. By the middle of the 17th century wigs of powdered white or grey hair were the universal custom. But during George Ill's reign (1760-1820) wigs went rapidly out of general use.
Although bishops were given royal permission to abandon their wigs in 1830, this was not necessarily true of other officials. There is a story that one Lord was refused permission to leave off his wig at court. In 1860 the council were permitted to remove their wigs during a heatwave. This attracted some comment in the press and it was suggested that wigs were abandoned altogether by the legal profession. However, the proposal met with little support, though it has been a common occurrence ever since for judges to allow wigs to be left off in very hot weather, and sometimes turbans are allowed to be worn instead of wigs on religious grounds. Early wigs are
■ficultto identify in portraits of the period because they were of a natural colour and were sometimes combined with a lock of growing hair at the forehead. However, wigs soon became large and increasingly stylized.
Questions:
1. When did the introduction of wigs take place?
2. In the middle of 17th century wigs have already been the universal custom, haven't they?
3. Who was given royal permission to abandon wigs in 1830?
4. Are the lawyers allowed not to wear wigs in heatwave?
5. What can you tell about early wigs?
Vocabulary: introduction введение wig - парик lawyer - адвокат beard - борода bishop - епископ court - суд judge - судья
Парики и адвокаты
Английское юридическое платье имеет долгую историю. Введение париков в высший свет в правлении Карла II (1660-1685) было новшеством, которому не могли сопротивляться. После периода неодобрения парики были признаны адвокатами в 1680-х годах. Перед XVII столетием адвокаты не носили париков. Но профессиональная дисциплина требовала, чтобы их волосы и бороды были умеренно короткими. К середине XVII столетия напудренные белые или серые парики были обычным явлением. Но во время правления Георга III (1760-1820) парики быстро вышли из общего употребления.
Хотя епископам в 1830 году было дано королевское разрешение не носить парики, это не касалось других должностных лиц. Одна история рассказывает, что лорду было отказано снять парик в суде. В 1860 году адвокатам было разрешено снимать парики во время жары. Это повлекло комментарии в прессе, и было выдвинуто предложение, чтобы парики были запрещены вообще для служителей закона. Однако предложение мало кто поддержал, хотя событием для всех стало с тех пор разрешать судьям снимать парики в жаркую погоду или иногда, по религиозным убеждениям, носить тюрбаны вместо париков. Первые парики трудно было изобразить на портретах, потому что они были натурального цвета и иногда совпадали с прядью настоящих волос на лбу. Однако вскоре парики стали больше и изящнее.