Имя числительное (The Numeral)
Числительные обозначают количество предметов или порядок предметов при счете.
Числительные делятся на количественные, отвечающие на вопрос «сколько?» и порядковые, отвечающие на вопрос «который?».
Количественные числительные от 13 до 19 образуются прибавлением суффикса -teen к основе.
Числительные, обозначающие десятки, имеют суффикс -ty. Порядковые числительные кроме первых трех (first, second, third) образуются прибавлением суффикса -th или -etb к соответствующим количественным числительным. Они всегда употребляются с определенным артиклем.
Количественные числительные | Порядковые числительные | |
one | the first | |
two | the second | |
three | the third | |
four | the fourth | |
five | the fifth | |
six | the sixth | |
seven | the seventh | |
eight | the eighth | |
nine | the ninth | |
ten | the tenth | |
eleven | the eleventh | |
twelve | the twelfth | |
thirteen | the thirteenth | |
fourteen | the fourteenth | |
fifteen | the fifteenth | |
sixteen | the sixteenth | |
seventeen | the seventeenth | |
eighteen | the eighteenth | |
nineteen | the nineteenth | |
twenty | the twentieth | |
thirty | the thirtieth | |
forty | the fortieth | |
fifty | the fiftieth | |
sixty | the sixtieth | |
seventy | the seventieth | |
eighty | the eightieth | |
ninety | the ninetieth |
Составные числительные:
twenty-two — the twenty-second forty-four — the forty-fourth
thirty-three — the thirty-third fifty-five — the fifty-fifth
sixty-six — the sixty-sixth
Числительные от 100 и больше:
100— a (one) hundred 100th — the hundredth
101— a (one) hundred and one 101st — the one hundred and first
200 — two hundred 200th — the two hundredth
1000 — (one) thousand 1000th — the thousandth
1001 — a (one) thousand and one
5,550 — five thousand five hundred andfifty
5,000,000 — five million
1500 — fifteen hundred
Числительные hundred, thousand, millionне имеют окончания -s, когда перед ними стоит другое числительное. Когда числительные обозначают неопределенное количество, они употребляются во множественном числе с окончанием -s, за которым следует предлог of:
Hundreds of books two hundred books
Thousands of books five thousand books
Millions of people 2 million people
Номера страниц, домов, квартир, транспорта, обозначаются не порядковыми, а количественными числительными. В этих случаях существительные употребляются без артикля: page 15, house 40, flat 13, bus 72.
Как читать даты?
Числительное, обозначающее год, делится на две части — число сотен, а затем — число десятков и единиц.
1900 — nineteen hundred, in (the year) nineteen hundred
2000 — two thousand, in (the year) two thousand
1905 — nineteen five, in (the year) nineteen five
Даты читаются следующим образом:
April 12, 2001 1) on the twelfth of April, two thousand one
2) on April the twelfth, two thousand one
Как читаются дробные числительные?
Простые Десятичные
1/2 — a (one) half; 0.1— O[ou] point one
1/4 — a (one) quarter 2.45 — two point four five
2/3 — two thirds 35.25 — three five (или: thirty-five) point two five
1.5 — one and a half
УПРАЖНЕНИЯExercise 1. Прочтите по-английски:
1. Количественные числительные: 3, 5,11,12,13, 24, 69, 325,1005, 530425,1.745.033.
2. Порядковые числительные: 1, 2, 15, 23, 84, 149, 150, 208, 1000, 2.000.000.
Exercise 2. Напишите цифрами следующие даты:
a. The first of March nineteen seventy-six.
b. The fifth of December two thousand.
c. The sixteenth of May nineteen five.
d. The third of July nineteen hundred, in (the year) nineteen ninety-seven in (the year) nineteen hundred eighty-one in (the year) two thousand five.
Exercise 3. Напишите по-английски:
1) 7 марта 1999 года; 2) 1 сентября 1974 года; 3) 22 апреля 1911 года; 4) 11 марта 1951 года; 5) 12 декабря 2024 года.
Exercise 4. Напишите цифрами дробные числа:
Простые: 1) A (one) half 2) two thirds 3) a (one) quarter 4) three fourths 5) two and a (one) half 6) five and one sixth 7) a (one) fifth.
Десятичные: 1) Zero (nought/ou) point two 2) two point four five 3),four point five 4) three four (thirty four) point one zero two 5) nought point nought one 6) six point three five 7) fifty eight point three nought fiv
Exercise 5. Скажите, который час?
1. It is eleven sharp. 2. It is five minutes past three. 3. It is ten past two. 4. It is a quarter past twelve. 5. It is three o'clock. 6. It is half past eight. 7. It is twenty five minutes to four. 8. It is three fifteen. 9. It is two thirthy. 10. It is a quarter to nine.
Exercise 6. Напишите цифрами:
1) Fifteen twenty one; 2) the eleventh of March; 3) two fifths; 4) seventeen point four two; 5) eighteen hundred five; 6) a (one) sixth; 7) one tenth; 8) the first of January; 9) sixteen thirty three; 10) nought point two four.
Предлоги (Prepositions)
Предлогами называются служебные слова, которые выражают соотношение слов в предложении. Наряду с порядком слов они являются одним из основных способов выражения падежных окончаний в английском языке.
Предлоги бывают простые (of, for, on), сложные (below, between), составные (in front of, out of) болып бөлінеді. Многие предлоги имеют не одно, а несколько значений. Например:
on Saturday в субботу
on the table на столе
Предлоги обычно ставятся перед существительными, к которым они относятся, однако в ряде случаев могут стоять после них, а также вв конце предложения. Например:
There is a picture on thewall. На стене картина.
What street do you live in? На какой улице ты живешь?
Предлоги в английском языке подразделяются на предлоги места, направления и времени.
Предлоги места
on – на | on the desk, on the wall |
in – в, на | in the room, in the street |
at – у, в, на | at the window, at the meeting |
near – около | near the door, near the wall |
over – над | over the table, over the sofa |
under – под | under the table, under the bed |
between – между | between two chairs, between the doors |
among - среди | among the students, among them |
behind – за | behind the house, behind the tree |
across – вдоль, через | across the street, across the river |
in front of – перед | in front of the house, in front of the column |
in the middle of- посередине | in the middle of the room |
through – через, сквозь | through the window, through the glass |
Предлоги направления
to – к, на, в | to the library, to the South |
towards – в направлении к | towards the forest, towards the house |
from – от, из | from the table, from the North |
into – в (внутрь) | into the room, into the box |
out of – из (изнутри) | out of the house, out of the drawer |
off - с (со), от | off the table, of the wall |
Предлоги времени
on - в | on Sunday, on the tenth of February |
in – в, через | in two days, in September |
at – в, у | at 7 o’clock, at noon |
by – к | by 3 o’clock, by noon |
from … till- ... от (с) ... до | from early morning till late at night |
since - … с | since 5 o’clock, since midnight |
for – в течение | for an hour, for ages |
during – во время | during the lecture, during the break |
before – до (перед) | before the bell, before winter |
after – после | after the break, after classes |
till - до | till May, till the end of the year |
between - между | between one and two o’clock |
Оборот There+to be (is\are)
В сочетании с вводным словом there глагол to beв личной форме образует оборот there is (there are) со значением есть, имеется, находится.
Предложение, начинающееся конструкцией there is (there are), за которой следует существительное, обозначающее название этого лица или предмета, применяется, когда хотят подчеркнуть наличие (или отсутствие) какого-нибудь предмета или лица (каких-нибудь предметов или лиц).
Глагол to beв этом обороте может стоять в настоящем, прошедшем и будущем времени и согласуется с последующим существительным.
На русский язык предложения с оборотом there is (there are) рекомендуется переводить начиная с обстоятельства места:
There is a book on the table. - На столе (находится) книга.
There is употребляется с существительными в единственном числе, there areво множественном числе. Порядок слов в предложении: 1. there is/are 2. Существительное 3. Обстоятельство места. Например:
There is a pen on the desk.
There are two pens on the table.
Во множественном числе существительные (а также неисчисляемое существительное) употребляются с неопределенными местоимениями some несколько, any немного, или другими словами со значением количества many много (с исчисляемыми существ.), a lot много, полно, much много (с неисчисляемыми существ.), little немного, мало и с количественными числительными two, three и т. д.:
There are some books on my table. - На моем столе несколько книг.
There are a lot of apples on the plate. - На тарелке много яблок.
В вопросительных предложениях глагол to be ставится перед there:
Is there a telephone in your room? - Есть ли телефон в вашей комнате?
Are there any letters for me? - Для меня есть письма?
В простой форме глагола to be ответ на вопрос с оборотом there is состоит из yes или no и оборота there is/are в утвердительной или отрицательной форме:
Is there a book on the table?Yes, there is.; No, there isn’t. - На столе есть книга? Да.; Нет.
Отрицательные предложения могут строиться двумя способами:
1. При помощи отрицательной частицы not, которая с to be всегда образует сокращенные формы isn’t, aren’t, wasn’t, ... При этом после notисчисляемое существительное в ед. числе употребляется с неопределенным артиклем, а исчисляемое во множественном числе и неисчисляемое – с местоимением any:
There isn’t a telephone in this room. - В этой комнате нет телефона.
There aren’t any books in the desk. - На столе нет книг.
Если глагол to be употреблен в сложной форме, то частица not ставится после вспомогательного глагола, образуя с ним сокращенные формы hasn’t, haven’t, won’t, и т.д.:
There won’t be a meeting to-night. - Сегодня вечером не будет собрания.
2. При помощи местоимения no, которое ставится перед существительным. Существительное после no употребляется без артикля и без местоимения any. Употребление no более распространено, чем not. Частицу not применяют, когда хотят усилить отрицание.
There is no ink in my pen. - В моей ручке нет чернил.
There are no chairs in the room. - В комнате нет стульев.
УПРАЖНЕНИЯExercise 1. Употребите there is или there are.
1. …… fifteen students in group three. 2. …… a beautiful park near my house. 3. …… a picture and three maps on the wall of the classroom. 4. …… a lot of shops in this street. 5. …… seven students and a teacher in the classroom. 6. …… a pen and a pencil on my table. 7. …… a lot of cinemas and theatres in our city. 8. …… a modern shopping center and two new markets in our town. 9. …… two kittens and a cat under the bed. 10. …… a cake on the table.
Exercise 2. Перепишите предложения в вопросительной и отрицательной форме.
Образец: There was a small shop in my street last year. - Was there a small shop in my street last year? - There was no small shop in my street last year.
1. There were a lot of flowers in the garden. 2. There was an apple-tree in the garden. 3. There were a lot of chickens on the farm. 4. There were many white sheep on the farm. 5. There was a table at the window. 6. There was a bus stop here.
Exercise 3. Раскройте скобки, выбрав нужную форму глагола и подчеркните подлежащее и сказуемое.
1. There (is, are) a large table in my room. 2. There (is, are) three windows in my classroom. 3. There (is, are) a table and four chairs in my living-room. 4. There (is, are) a blackboard, four desks and five chairs in our class-room. 5. There (is, are) a text-book and two exercise-books on the table. 6. There (is, are) two shops and a cinema in my street.
Exercise 4. Задайте вопрос к предложению и ответьте на него отрицательно.Образец: There is some milk in the jar. - Is there any milk in the jar? - There is no milk in the jar. (There is not any milk in the jar).1. There were some flowers in the vase. 2. There are some apple-trees in the garden. 3. There is some water in the glass. 4. There is some butter on the plate. 5. There is some chalk at the blackboard. 6. There is some butter in the fridge.Exercise 5. Ответьте на вопросы, используя конструкцию there is/are и данные в скобках подсказки.
1. How many desks are there in your classroom? (six). 2. Is there a blackboard in your classroom? 3. Where is the blackboard? 4. How many windows are there in your classroom? (three). 5. Are there any pictures in your classroom? (some). 6. Where are the pictures?(on the walls)