Имя числительное (The Numeral)

Числительные обозначают количество предметов или порядок предметов при счете.

Числительные делятся на количественные, отвечающие на вопрос «сколько?» и порядковые, отвечающие на вопрос «который?».

Количественные числительные от 13 до 19 образуются прибавлением суффикса -teen к основе.

Числительные, обозначающие десятки, имеют суффикс -ty. Порядковые числительные кроме первых трех (first, second, third) образуются прибавлением суффикса -th или -etb к соответствующим количественным числительным. Они всегда употребляются с определенным артиклем.


  Количественные числительные Порядковые числительные
one the first
two the second
three the third
four the fourth
five the fifth
six the sixth
seven the seventh
eight the eighth
nine the ninth
ten the tenth
eleven the eleventh
twelve the twelfth
thirteen the thirteenth
fourteen the fourteenth
fifteen the fifteenth
sixteen the sixteenth
seventeen the seventeenth
eighteen the eighteenth
nineteen the nineteenth
twenty the twentieth
thirty the thirtieth
forty the fortieth
fifty the fiftieth
sixty the sixtieth
seventy the seventieth
eighty the eightieth
ninety the ninetieth

Составные числительные:

twenty-two — the twenty-second forty-four — the forty-fourth

thirty-three — the thirty-third fifty-five — the fifty-fifth

sixty-six — the sixty-sixth

Числительные от 100 и больше:

100— a (one) hundred 100th — the hundredth

101— a (one) hundred and one 101st — the one hundred and first

200 — two hundred 200th — the two hundredth

1000 — (one) thousand 1000th — the thousandth

1001 — a (one) thousand and one

5,550 — five thousand five hundred andfifty

5,000,000 — five million

1500 — fifteen hundred

Числительные hundred, thousand, millionне имеют окончания -s, когда перед ними стоит другое числительное. Когда числительные обозначают неопределенное количество, они употребляются во множественном числе с окончанием -s, за которым следует предлог of:

Hundreds of books two hundred books

Thousands of books five thousand books

Millions of people 2 million people

Номера страниц, домов, квартир, транспорта, обозначаются не порядковыми, а количественными числительными. В этих случаях существительные употребляются без артикля: page 15, house 40, flat 13, bus 72.

Как читать даты?

Числительное, обозначающее год, делится на две части — число сотен, а затем — число десятков и единиц.

1900 — nineteen hundred, in (the year) nineteen hundred

2000 — two thousand, in (the year) two thousand

1905 — nineteen five, in (the year) nineteen five

Даты читаются следующим образом:

April 12, 2001 1) on the twelfth of April, two thousand one

2) on April the twelfth, two thousand one

Как читаются дробные числительные?

Простые Десятичные

1/2 — a (one) half; 0.1— O[ou] point one

1/4 — a (one) quarter 2.45 — two point four five

2/3 — two thirds 35.25 — three five (или: thirty-five) point two five

1.5 — one and a half

УПРАЖНЕНИЯ

Exercise 1. Прочтите по-английски:

1. Количественные числительные: 3, 5,11,12,13, 24, 69, 325,1005, 530425,1.745.033.

2. Порядковые числительные: 1, 2, 15, 23, 84, 149, 150, 208, 1000, 2.000.000.

Exercise 2. Напишите цифрами следующие даты:

a. The first of March nineteen seventy-six.

b. The fifth of December two thousand.

c. The sixteenth of May nineteen five.

d. The third of July nineteen hundred, in (the year) nineteen ninety-seven in (the year) nineteen hundred eighty-one in (the year) two thousand five.

Exercise 3. Напишите по-английски:

1) 7 марта 1999 года; 2) 1 сентября 1974 года; 3) 22 ап­реля 1911 года; 4) 11 марта 1951 года; 5) 12 декабря 2024 года.

Exercise 4. Напишите цифрами дробные числа:

Простые: 1) A (one) half 2) two thirds 3) a (one) quarter 4) three fourths 5) two and a (one) half 6) five and one sixth 7) a (one) fifth.

Десятичные: 1) Zero (nought/ou) point two 2) two point four five 3),four point five 4) three four (thirty four) point one zero two 5) nought point nought one 6) six point three five 7) fifty eight point three nought fiv

Exercise 5. Скажите, который час?

1. It is eleven sharp. 2. It is five minutes past three. 3. It is ten past two. 4. It is a quarter past twelve. 5. It is three o'clock. 6. It is half past eight. 7. It is twenty five minutes to four. 8. It is three fifteen. 9. It is two thirthy. 10. It is a quarter to nine.

Exercise 6. Напишите цифрами:

1) Fifteen twenty one; 2) the eleventh of March; 3) two fifths; 4) seventeen point four two; 5) eighteen hundred five; 6) a (one) sixth; 7) one tenth; 8) the first of January; 9) sixteen thirty three; 10) nought point two four.

Предлоги (Prepositions)

Предлогами называются служебные слова, которые выражают соотношение слов в предложении. Наряду с порядком слов они являются одним из основных способов выражения падежных окончаний в английском языке.

Предлоги бывают простые (of, for, on), сложные (below, between), составные (in front of, out of) болып бөлінеді. Многие предлоги имеют не одно, а несколько значений. Например:

on Saturday в субботу

on the table на столе

Предлоги обычно ставятся перед существительными, к которым они относятся, однако в ряде случаев могут стоять после них, а также вв конце предложения. Например:

There is a picture on thewall. На стене картина.

What street do you live in? На какой улице ты живешь?

Предлоги в английском языке подразделяются на предлоги места, направления и времени.

Предлоги места

on – на on the desk, on the wall
in – в, на in the room, in the street
at – у, в, на at the window, at the meeting
near – около near the door, near the wall
over – над over the table, over the sofa
under – под under the table, under the bed
between – между between two chairs, between the doors
among - среди among the students, among them
behind – за behind the house, behind the tree
across – вдоль, через across the street, across the river
in front of – перед in front of the house, in front of the column
in the middle of- посередине in the middle of the room
through – через, сквозь through the window, through the glass

Предлоги направления

to – к, на, в to the library, to the South
towards – в направлении к towards the forest, towards the house
from – от, из from the table, from the North
into – в (внутрь) into the room, into the box
out of – из (изнутри) out of the house, out of the drawer
off - с (со), от off the table, of the wall

Предлоги времени

on - в on Sunday, on the tenth of February
in – в, через in two days, in September
at – в, у at 7 o’clock, at noon
by – к by 3 o’clock, by noon
from … till- ... от (с) ... до from early morning till late at night
since - … с since 5 o’clock, since midnight
for – в течение for an hour, for ages
during – во время during the lecture, during the break
before – до (перед) before the bell, before winter
after – после after the break, after classes
till - до till May, till the end of the year
between - между between one and two o’clock
УПРАЖНЕНИЯExercise 1. Прочтите предложения и переведите их, обращая внимание на предлоги.1. The lamp is above the table. 2. The book is in the bag. 3. The notebook is under the book. 4. The boy is at the table. 5.1 go across the street. 6. Put the bag into the desk. 7. There are many books on the table. 8. Take off your hat. 9. Go to the blackboard. 10. The garden is behind the house. 11. He ran down the hill. 12. He went up the stairs. 13. The cinema is near my house. 14. Take the letter out of the box. 15. He returned from Kiev.Exercise 2. Переведите предлоги, стоящие в скобках.1. The book is ___ (на) the table. 2. The pencil is ___ (в) the box. 3. The ball is ___ (под) the table. 4. The girl is ___ (за) the table. 5. Put the pen ___ (в) the bag. 6. Take the newspaper ___ (из) the bag. 7. Go ___ (к) the blackboard. 8. Take the book ___ (из) the library.Exercise 3. Заполните пропуски предлогами.1. Where is Bill? He is ... the sitting-room. 2. Where are the books? They are ... the shelves. 3. Are the students ... the classroom? Yes, they are. 4. Where is Petrov? He is ... Kiev. 5. The Browns are sitting ... the table. 6. We want to go ... the theatre today. 7. There is a nice square ... our house. 8. The children like to play ... the garden. 9. He took his handkerchief (носовой платок) ... his pocket (карман). 10. He threw the letter ... the fire (огонь, камин).Exercise 4. Прочтите предложения, переведите их на русский язык. Обратите внимание на предлоги.1. On the first of September he came to Moscow and was met at the station by his friend. 2. My brother lives in a big house in the centre of the town. 3. Don't be late. Come at nine o'clock. 4. He must work from seven till eleven o'clock. 5. They live in the North of our country. 6. Is Peter at home? No, he is still in the park with his sister. 7. Take the newspaper from the table. 8. The letter is in the book. 9. Tell us everything about your trip. 10. After breakfast he went to the garden. 11. We spoke about the new show. 12. He will come on Friday.Exercise 5. Ответьте на следующие вопросы.I. 1. At what time do you get up? 2. At what time do you go to bed? 3. At what time do you go to the Institute? 4. At what time do you have dinner? 5. At what time are your lessons over?II. 1. When do you study, in the morning or in the evening? 2. When do you do your homework, in the afternoon or in the morning? 3. When do you work and when do you sleep?III. 1. On what days do you study? 2. On what day do you rest? 3. On what days do you have holidays? 4. On what day is your birthday?IV. 1. In what month do you have examinations? 2. In what months is it warm? 3. In what season of the year does it snow? 4. In what season is it very hot? 5. In what century (век) do we live?Exercise 6. Заполните пропуски предлогами at, on, after, of, about:1. My two sons are ... the University and my daughter is ... school. 2. My father is ... home now. 3. She tells us ... her new work. 4. We are going to see our grandmother ... Sunday. 5. Tom and Bill are going to play chess ... classes. 6. Write the sentence ... the blackboard. 7. Moscow is the capital ... our country.Exercise 7. Переведите предложения на английский язык.1. Мой брат работает на фабрике. 2. Пойдите в библиотеку. З. Вчера он вернулся из Москвы. 4. Я видел ее в июне. 5. Все были там, кроме моего брата. 6. Он вынул часы из кармана и положил их на стол. 7. Я видел его до лекции. 8. Этот поезд останавливается на каждой станции. 9. Он вышел без шляпы. 10. Я не видела его с воскресенья.

Оборот There+to be (is\are)

В сочетании с вводным словом there глагол to beв личной форме образует оборот there is (there are) со значением есть, имеется, находится.

Предложение, начинающееся конструкцией there is (there are), за которой следует существительное, обозначающее название этого лица или предмета, применяется, когда хотят подчеркнуть наличие (или отсутствие) какого-нибудь предмета или лица (каких-нибудь предметов или лиц).

Глагол to beв этом обороте может стоять в настоящем, прошедшем и будущем времени и согласуется с последующим существительным.

На русский язык предложения с оборотом there is (there are) рекомендуется переводить начиная с обстоятельства места:

There is a book on the table. - На столе (находится) книга.

There is употребляется с существительными в единственном числе, there areво множественном числе. Порядок слов в предложении: 1. there is/are 2. Существительное 3. Обстоятельство места. Например:

There is a pen on the desk.

There are two pens on the table.

Во множественном числе существительные (а также неисчисляемое существительное) употребляются с неопределенными местоимениями some несколько, any немного, или другими словами со значением количества many много (с исчисляемыми существ.), a lot много, полно, much много (с неисчисляемыми существ.), little немного, мало и с количественными числительными two, three и т. д.:

There are some books on my table. - На моем столе несколько книг.

There are a lot of apples on the plate. - На тарелке много яблок.

В вопросительных предложениях глагол to be ставится перед there:

Is there a telephone in your room? - Есть ли телефон в вашей комнате?

Are there any letters for me? - Для меня есть письма?

В простой форме глагола to be ответ на вопрос с оборотом there is состоит из yes или no и оборота there is/are в утвердительной или отрицательной форме:

Is there a book on the table?Yes, there is.; No, there isn’t. - На столе есть книга? Да.; Нет.

Отрицательные предложения могут строиться двумя способами:

1. При помощи отрицательной частицы not, которая с to be всегда образует сокращенные формы isn’t, aren’t, wasn’t, ... При этом после notисчисляемое существительное в ед. числе употребляется с неопределенным артиклем, а исчисляемое во множественном числе и неисчисляемое – с местоимением any:

There isn’t a telephone in this room. - В этой комнате нет телефона.

There aren’t any books in the desk. - На столе нет книг.

Если глагол to be употреблен в сложной форме, то частица not ставится после вспомогательного глагола, образуя с ним сокращенные формы hasn’t, haven’t, won’t, и т.д.:

There won’t be a meeting to-night. - Сегодня вечером не будет собрания.

2. При помощи местоимения no, которое ставится перед существительным. Существительное после no употребляется без артикля и без местоимения any. Употребление no более распространено, чем not. Частицу not применяют, когда хотят усилить отрицание.

There is no ink in my pen. - В моей ручке нет чернил.

There are no chairs in the room. - В комнате нет стульев.

УПРАЖНЕНИЯ

Exercise 1. Употребите there is или there are.

1. …… fifteen students in group three. 2. …… a beautiful park near my house. 3. …… a picture and three maps on the wall of the classroom. 4. …… a lot of shops in this street. 5. …… seven students and a teacher in the classroom. 6. …… a pen and a pencil on my table. 7. …… a lot of cinemas and theatres in our city. 8. …… a modern shopping center and two new markets in our town. 9. …… two kittens and a cat under the bed. 10. …… a cake on the table.

Exercise 2. Перепишите предложения в вопросительной и отрицательной форме.

Образец: There was a small shop in my street last year. - Was there a small shop in my street last year? - There was no small shop in my street last year.

1. There were a lot of flowers in the garden. 2. There was an apple-tree in the garden. 3. There were a lot of chickens on the farm. 4. There were many white sheep on the farm. 5. There was a table at the window. 6. There was a bus stop here.

Exercise 3. Раскройте скобки, выбрав нужную форму глагола и подчеркните подлежащее и сказуемое.

1. There (is, are) a large table in my room. 2. There (is, are) three windows in my classroom. 3. There (is, are) a table and four chairs in my living-room. 4. There (is, are) a blackboard, four desks and five chairs in our class-room. 5. There (is, are) a text-book and two exercise-books on the table. 6. There (is, are) two shops and a cinema in my street.

Exercise 4. Задайте вопрос к предложению и ответьте на него отрицательно.Образец: There is some milk in the jar. - Is there any milk in the jar? - There is no milk in the jar. (There is not any milk in the jar).1. There were some flowers in the vase. 2. There are some apple-trees in the garden. 3. There is some water in the glass. 4. There is some butter on the plate. 5. There is some chalk at the blackboard. 6. There is some butter in the fridge.

Exercise 5. Ответьте на вопросы, используя конструкцию there is/are и данные в скобках подсказки.

1. How many desks are there in your classroom? (six). 2. Is there a blackboard in your classroom? 3. Where is the blackboard? 4. How many windows are there in your classroom? (three). 5. Are there any pictures in your classroom? (some). 6. Where are the pictures?(on the walls)

Наши рекомендации