Use the words in the box to complete the dialogues
do does don’t doesn’t have has
1. A: _____Carlos need a spanner? 2. A: _____you need a hammer?
B: No, he _____. B: No, I _____.
A: _____ he need a pair of pliers? A: _____ you need a hammer?
B: Yes, he _____. B: Yes, I _____.
A: Does he ____ a saw? A: I don’t ____ one. Go and ask
B: Yes, he ____ two. Pedro. He ____ one in his
tool box.
Use the words in the box to complete the dialogues.
Is isn’t are aren’t does doesn’t do don’t
1. Does the computer start? 5._________loudspeakers work?
No. it ______________. No, they _____________ .
Right. Press the power button OK. Connect them and try again.
again.
2. ________the power switch 6. _________the computer start?
down? Yes, it ________ .
No, it _________ . Good.
3. ______________the loudspeakers 7. _________the loudspeakers work
connected? now?
No, they____________ Yes, they ________.
OK. Connect them. Good.
4. _________the adapter connected?
Yes, it ____________ .
Good.
Special Question. Специальный вопрос.
Вопрос к отдельному члену предложения.
Начинается с вопросительного слова (What, How, Where, When, Which, Why…).Порядок слов обратный (как в общем вопросе). Вспомогательный глагол (auxiliary verb) (AV) помещается перед подлежащим (subject)(S)
Where is the factory? - Где находится завод?
How does a diesel engine work? - Как работает дизельный двигатель?
What qualifications does Andy have? - Какая квалификация у Энди?
When will it be ready? - Когда он будет готов?
How long did it take to build the arch bridge? - Сколько времени заняла постройка арочного моста?
Будьте внимательны с who/what/which в вопросах.
Если who/what/which является подлежащим (Subject), порядок слов прямой (не используйте вспомогательные глаголы do/does/did).
Сравните:
who - the Object (Дополнение) | who - the Subject(Подлежащее) |
Alice phoned somebody. Who did Alice phone? | Somebody phoned Alice. Who phoned Alice? |
В следующих примерахwho/what/which - подлежащее:
Who invented the cable? (а не `who did invent')
What happened when air passes through an air filter?(а не `what did happen')
Вопрос к определению подлежащего тоже строится по типу утвердительного предложения.
Which tram goes to the centre? (а не `which tram does go')
Вопросы с отрицанием. Обратите внимание на порядок слов в вопросах сWhy...?:
- Why didn't you write the report? (а не `why you didn't write')
- Why don't we go to the factory? (а не `why we don't go')
Exercises
Ask information questions to get the answers.
1.Where_______________?
She works in London.
2. When_______________?
She moved there in 2009.
3. What _______________?
She designs mobile phones.
4. Who________________?
I work with a team.
5. Which material_______?
We use timber.
6. How________________?
This model weighs 120 grammes.
7.How_________________?
It costs $400.
8. How_________________?
It has more than twenty functions.
9. Where______________?
You can buy it anywhere.
10. How many ______________________________?
I've ordered six boxes of bolts.
11.What _______________________________?
They use paint to stop corrosion.
Write down a question from the dialogues for the following responses.
example: Who do you sell to?
We sell mainly to domestic packaging companies.
1. ___?
An electronics company called Eurotron.
2. ____?
We design engines.
3. __ ?
We have over 1 000 employees worldwide.
4. ____?
I'm an engineer.
5. ____?
My job involves liaising carefully with our production people to plan our production schedules.
6. a year.___?
I report to our shift supervisor.
7. ___?
I work on average thirty-five hours a week.
8. ___?
Just over two million dollars
Read and translate the following sentences paying attention to the tense form of the predicates in the Active Voice. Put general questions and special questions to the underlined words.
1) In Samara Metro trains run every 8 minutes. [How often...?] 2) Heavy snowstorms disorganized the movement of trains in this region. [Where...?] 3) The train will cover the distance from Moscow to St. Petersburg in 3 hours if it moves at a speed of 250 km/h. [In what case...?] 4) At this railway station the stops of the trains last only five minutes. [How many...?] 5) Your train will leave from platform №2 in five minutes. [What... ?]6) The last train arrives at midnight. [When... ?] 7) If we drive at such a speed all the time, we shall get to the village before dark. [When...?] 8) Such engineers as Frolov. Yartsev. and Polsunov made great contribution to the development of railway transport in Russia. [Who...?] 9) The repair of railway track usually takes place in summer. [When... ?] 10) It takes only 35 minutes to travel by train from Britain to France. [How long...?] 11) After the war the government granted great sums of money to renew railway equipment. [What...for?] 12) In England train passengers seldom converse with their fellow-travelers even on long journeys - this is more a national custom than a matter of etiquette. [Where...?]
Alternative question.Альтернативный вопрос.
Имеет значение выбора из 2-х лиц, предметов, действий и т.д. Он содержит союз “or”.
Does you study English or French? - Ты изучаешь английский или французский?
I study English. - Я изучаю английский.
Tag-question. Разделительный вопрос.
Вопрос, требующий подтверждения «не так ли?», «не правда ли?». Он может строиться двумя способами.
а) +, - ? (1-я часть – утвердительное предложение; 2-я часть – краткий общий отрицательный вопрос).
b) -- , + ?(1-я часть – отрицательное предложение; 2-я часть – краткий общий вопрос).
a) You study English, don’t you? - Yes, I do. – Да.
- No, I don't. – Нет.
b) You don’t study English, do you? - Yes, I do. – Изучаю.
- No, I don't. – Не изучаю.
Regular/Irregular verbs.
Правильные/неправильные глаголы.
Глагол в английском языке имеет четыре основные формы. По способу образования второй и третьей форм глаголы делятся на правильные (стандартные) и неправильные (нестандартные).
Таблица основных форм глагола
I форма | II форма Past Indefinite | III форма Past Participle | IV форма Present Participle |
live (правильный) | lived | lived | living |
begin (неправильный) | began | begun | beginning |
Правильные глаголы в Past simple tenseоканчиваются на -edили -d (regular).
Например:
The steam travelled through a pipe and entered the cylinder.
Steam pressure forced up cylinder.
Неправильные (irregular) глаголы в Past Simpleне заканчивается на-ed, они изменяют форму. Например:
1.Глаголы, в которых изменяется гласная в корне:
Tell - told
Give - gave
Take - took
Fly - flew
See - saw
2.Глаголы, в которых изменяется гласная в корне и добавляется-d или -t:
Teach - taught
Leave - left
Sell - sold
Bring - brought
Buy - bought
Catch - caught
3.Глаголы, в которых изменяется последняя d на t:
Send - sent
Build - built
Bend - bent
Lend - lent
4.Глаголы, в которых одинаковая форма Infinitive и Past simple:
Cut - cut
Hit - hit
Put - put
Set - set
Split - split
Burst - burst
Let - let
5.Глаголы, имеющие разную грамматическую основу:
Go - went
Но некоторые глаголы могут быть правильными и неправильными:
burn - burntилиburned
smell - smeltилиsmelled
dream - dreamtилиdreamed
Формой Past simple от глагола be (am/is/are)является was/were: