The Equivalents of Modal Verbs: should, ought to, to be to, could
To be able to, might, have to.
Text 4.
The Economy of the USA
The United States has been the world's leading industrial nation since early in the 20th century. Until the second half of the 19th century, agriculture remained the dominant US economic activity. After the Civil War, great advances were made in the production of basic industrial goods. By World War I; exports of manufactured goods had become more important than the export of raw materials; as manufacturing grew, agriculture became increasingly mechanized and efficient, employing fewer and fewer workers. The most important development in the economy since World War II has been the tremendous growth of service industries, such as government services, professional services, trade, and financial activities. Today, service industries are the most important sector of the economy, employing almost three-quarters of the workforce. Manufacturing employs approximately 17 per cent of the labour force and agriculture less than 3 per cent of the workers.
Beginning in the 1930s, the government of the United States played an increasingly active role in the economy. Even though the US economy in the 1990s was based on free enterprise, the government regulated business in various ways. Some government regulations were drawn up to protect consumers from unsafe products and workers from unsafe working conditions; others were designed to reduce environmental pollution.
The federal budget for fiscal year 1993-1994 included estimated expenditures of $1.48 trillion, or about one-quarter of the nation's gross national product (GNP). Revenue in 1991-1992 was estimated at $1.08 trillion. The United States has consistently recorded annual budget deficits of $100 billion or more since the early 1980s.
In 1993 the United State's annual GNP was more than $6.4 trillion. With a per-capita GNP of nearly $24,700, the people of the United States had one of the highest standards of living. The GDP in 1994 was over $6.7 trillion.
The US economy consists of three main sectors-thе primary, secondary, and tertiary.
Primary economic activities are those directly involving the natural environment, including agriculture, forestry, fishing, and mining, and usually contribute about 4 per Cent of the yearly GDP.
Secondary economic activities involve processing or combining materials into new products, and include manufacturing and construction, this sector accounts for approximately 23 per cent of the GDP
To have как модальный глагол
Поскольку модальный глагол mustимеет форму настоящего времени, то для выражения долженствования в прошедшем и будущем времени употребляется глагол to have +инфинитив основного глагола с частицей to:
Ihadto go to the University.Ядолжен был пойти вуниверситет.
You will haveto ask him. Вы должны будете спросить его.
To be как модальный глагол.
Глагол to beв настоящем и прошедшем времени с инфинитивом следующего за ним глагола с частицей to употребляетсяв качестве модального глагола для выражения необходимости совершить действие согласно предварительной договорённости или заранее намеченному плану.
Глагол to be в настоящем времени в качестве модального глагола переводится на русский язык словами должен (должна, должно, должны):
He is go to the University.Он должен идти в университет.
I amto do my work. Я должен сделать свою работу.
Глагол to be в прошедшем времени в качестве модального глагола переводится на русский язык словами должен был (должна была, должны были):
He wasto go the University. Он должен был идти в университет.
Iwasto do my work. Я должен был сделать свою работу.
Модальный глагол ought
Модальный глагол oughtдолжен, следует, следовало бы употребляется для выражения морального долга или совета, относящегося к настоящему или будущему:
You oughtto be Вы должны (вам следует) быть
more attentive. более внимательным.
Heought to consult Он должен (ему следует)
the doctor. проконсультироваться у врача.
Инфинитив, следующий за модальным глаголом ought, употребляется с частицей to.
Exercise 1. Insert the modal verbs to be able to.
1. Ты сможешь сделать эту работу завтра? 2. Я думаю, она не сумет решить эту задачу. 3. Завтра я буду свободен и смогу помочь тебе. 4. Мы сможем поехать в Нью Йорк в будущем году? 5. Ты сможешь починить мой магнитофон?
Exercise 2. Замените модальный глагол can (could) выражением to be able to, где это необходимо.
1. I can give you my book for a couple of days (after I have read it). 2. Hr cab ski (for ten years). 3. We knew that she could swim (since a child). 4. You cannot take part in this serious sport competition (until you have mastered good skills). 5. I could not solve the problem (before he explained it to me). 6. They can (never) appreciate your kindness. 7. I was sure you could translate that article (after you had translated so many texts on physics). 8. You can go to the country (when you have passed your last examination). 9. We can pass to the next exercise (when we have done this one).
Exercise 3. Insert the modal verbs may (might) or can (could).
1… I use your pen? 2. … I find a pen on that table? 3. You … read this book. You know the language well enough. 4. You … take this book: I don’t need it. 5. … I help you? 6. … I ask you to help me? 7. … you help me? 8. I … not imagine her speaking in public: I knew that she was so shy. 9. Something was wrong with the car: he … not start it. 10. A fool … ask more questions than a wise man … answer. 11. She asked if she … use my telephone. 12. The school was silent: nothing … be heard in the long dark corridors. 13. Waiting … be endless, you know. 14. … you tell me the nearest way to the city museum? 15. They … think that I am too weak to take part in the excursion, but I am strong enough to do any kind of hard work, indeed. 16. He knew this period of history very well: he had read everything on the subject he … find in the rich university library.
Need
Exercise 5. Translate using the modal verb need.
1. Мне нужно тебе помогать? – Нет, спасибо, я всё сделаю сам. 2. Вы можете не ходить туда. 3. Ему незачем беспокоиться о ней. 4. Я могу и не спрашивать его: он сам мне всё расскажет. 5. Вам не обязательно звонить мне: я не забуду о своём обещании. 6. надо ли ей покупать такую массу продуктов? 7. Она может не ходить в библиотеку: я дам ей книгу.
Exercise 6. Insert the modal verbs can or could.
1. … you (to ask) my sister to help you? I am very busy today. 2. … it (to be) seven o’clock now? 3. You … not (to see) her at the party. She was at home working at her English. 4. He … not (to forget) your request: he is very attentive to people. 5. I should be very happy if you … (to visit) us in the village. 6. I don’t believe her, she … not (to forget) to bring the book: she simply did not want to bring it. 7. He said he … (to finish) the task by Monday.
Exercise 7. Insert the modal verbs can.
1. Не может быть, чтобы она опоздала на урок: она никогда не опаздывает. 2. Не может быть, чтобы она перепутала улицы. 3. Не может быть, чтобы это была правда. 4. Неужели ты разорвал мою записку? 5. Не может быть, чтобы он был в парке сейчас. Уже поздно. 6. Не может быть, чтобы она это написала. Я уверен, что это написал кто-то другой. 7. Неужели он хороший бегун? Он такой маленький. 8. Не может быть, чтобы она уже окончила школу. 9. Не может быть, чтобы он был учёным. 10. Неужели она ещё спит?
Exercise 8. Insert the modal verbs can (could) or may (might).
1. Не может быть, что она закончила эту работу так скоро. Она, возможно, сделала только половину. 2. Не может быть, чтобы ты потеряла деньги. Ты могла положить их в сумку. – Нет, их нет в сумке. Я могла выронить их в магазине. 3. Не может быть, что он уже уехал. 4. Неужели он перевёл всю книгу? 5. Не может быть, чтобы сейчас было холодно на улице: термометр показывает 15 градусов. 6. Он не мог получить книгу, потому что библиотека была закрыта. 7. Не может быть, чтобы он получил книгу: ведь библиотека была закрыта. 8. Не могли ли бы вы показать нам дорогу на стадион? 9. Не может быть, чтобы она сломала ногу. 10. Я не пойду гулять: она, возможно, будет мне звонить. 11. Где мои книги? – Не знаю. Мама могла положить их в шкаф. 12. Не может быть, чтобы она разбила стакан: она такая аккуратная. 13. Сегодня очень холодно. Возможно, выпадет снег. 14. Миша, возможно, придёт позже. 15. Я уже целый час ищу свою тетрадь по литературе. Не может быть, чтобы я её оставил в школе. – Возможно, ты отдал её Кате. 16. Каждый может ошибаться. 17. Возможно, они уже давно изучают французский язык. 18. Может быть, брат приедет сегодня. 19. Возможно, она уехала за город. Она всегда уезжает летом за город. 20. Мы, возможно, и встречались с ним в Новгороде, но я этого не помню. 21. Вполне возможно, что она как-раз сейчас пытается дозвониться нам, а наш телефон не работает.
Exercise 9. Translate the sentenses using modal verbs must, may or can’t.
1. Probably that building in the distance is the station. 2. I don’t believe you have lost your passport; probably you have put it into another bag. 3. Perhaps the girl was frightened. 4. Probably you left your text-book in the canteen. 5. I don’t believe they will give up such a brilliant idea. 6. You look pale. Probably you are tired. 7. I don’t believe this boy is a good friend. 8. I am sure you are tired: you’ve been working for hours. 9. Perhaps he visited the Hermitage when he was in St.Petersburg last year. 10. I am sure it is a very deep lake.
Week 13.