The Articles. Определенный артикль the
/Неопределённый артикль a\an (перед гласными)
Существительными принято называть слова, обозначающие названия предметов, людей, животных, растении, веществ и понятий, например: a book - книга, a woman - женщина, a student - студент, a dog собака, a flower - цветок, bread - хлеб, snow - снег, problem - проблема, love - любовь. Все существительные делятся на имена собственные (имена людей, клички животных, названия городов, улиц и т.д.), которые всегда пишутся с большой буквы: Torn, London, America, и имена нарицательные, которые подразделяются на исчисляемые и неисчисляемые существительные. К исчисляемым существительным относят названия конкретных предметов и абстрактных понятий, которые поддаются счёту, например: а реn - ручка, a horse -лошадь, a question - вопрос, an effort - усилие. К неисчисляемым существительным относят названия веществ и отвлечённых (абстрактных) понятий, которые счету не поддаются, например: sand - песок, sugar - сахар, oil -масло, time - время, progress - прогресс.
В английском языке имена существительные имеют поясняющее слово - артикль. Артиклей два: неопределенный "а" (или "an", если слово начинается с гласной) и определённый "the". Неопределенный артикль произошёл от древнеанглийского слова "один", поэтому он может употребляться только с исчисляемыми существительными в единственном числе: a tree - дерево, an apple - яблоко. Неопределённый артикль в силу своего происхождения не может сочетаться с существительными во множественном числе или с неисчисляемыми существительными. Место неопределённого артикля остаётся в этом случае пустым. Это отсутствие артикля называется нулевым артиклем.
Определённый артикль произошёл от древнеанглийского местоимения "этот" и может употребляться с самыми разными существительными без ограничения.
Артикли очень важны для установления взаимопонимания между говорящими. Говорящий употребляет артикли для того, чтобы собеседник его правильно понял. Неопределённый и нулевой артикль ставится перед исчисляемым существительным в единственном числе, когда возникает необходимость впервые назвать предмет или понятие, которые до этого в разговоре не затрагивались, например:
Exercise 1.
Insert articles where nursery:
This is …classroom. There are ten students in … classroom. One student is standing. The others are sitting. There is one door and four windows in … classroom. There is … table in … classroom. There are … flowers on … table. There are two pictures on … walls. One picture is near … door; the other is near one of … windows. … blackboard is in … middle of one of … walls. There is … large map to … right of … blackboard. It is … map of … world. There are different countries on it, they are all of … different colors: green and brown, light brown and dark grey, yellow and red. I can find … place on… map, where … .father is now: it is … Far East. It is far from Leningrad. When it is still dark in Leningrad and only … moon and stars are shining it is light there because … sun is already rising in … East.
Exercise 2.Fill in the definite or indefinite article if necessary:
1. There are three rooms and … kitchen in her new flat. 2. My new dress is made of … silk. 3. If you want to write something on … blackboard, you must have … piece of … chalk. 4. Are there any students in … Room No. 12? 5.I have … new English book … book is very interesting. 6.There is … garden and … lawn in front of her Institute. … garden is not large, but it is very beautiful. 7.The students of your group must be in … Room №30. 8. Open … book at page 29 and start reading. 9. May is … fifth month of the year. 10. Saturday is … day off.
Exercise 3.Use the proper article:
1.Come to … blackboard and write … Exercise 12. 2.You have … spelling mistake in … word “nursery”. 3.He is … old friend of mine. 4.There came … tap at … door and in another moment we saw … small girl enter … room. 5.He is young artist and, I should say, rather talented. 6.He gave her … cigarette and lighted it. 7.I don’t feel … sympathy towards this man. 8. They are going to build … new house. 9.Are … rooms in your flat large or small? 10. … hour is a long time. In … hour you can read … newspaper, or write … letter. 11.What … beautiful music he is playing! 12.In every remark he found … meaning but not always the true meaning. 13.There is … curiosity in her look. 14. … Sand fords have … nice house … house isn’t large but comfortable.
Exercise 4.Fill in articles wherever necessary:
1. Mary has taken …. сold shower and is going to dress. 2. Let me have …. look at your translation. 3. I always do …. room with ….vacuum-cleaner. 4. Let’s turn on …. cassette-recorder and dance to music. 5. What are your Fellow-students doing? – Mary is playing …. piano. Peter and David are playing …. chess. 6. I don’t go to …. Institute by …. bus. I prefer to go there by …. Metro. 7. How long does it take you to do … home work? 8. Something has gone wrong with …. vacuum-cleaner. I am sure it’s ….plug. It is not pleasant to go by …. Metro on such …. fine day. Let’s go on ….foot. 10. Will you turn on …. radio? I should like to listen to …. seven o’clock news. 11. It`s …. pity you have never been to England. 12. My parents are still in …. town.
Exercise 5. 1. She is … most remarkable woman I know. 2. He was … very good musician. 3. You are still such … baby. 4. She never forgets … favour. 5. The next day was perhaps … warmest that summer. 6. There was … letter for him on the table. 7. He tore open … end of the envelope and took out … letter. 8. Do you prefer .. tea or … coffee? 9. I don’t like … black coffee. 10. … expression on her face puzzled him. 11. This is … exercise book. 12. There is … lamp on the table. 13. He looked out of the window. … moon was large and yellow. 14. He was a man who had travelled a lot. He went to … Rome, … Milan, … Geneva on business. 15. That flower is … rose. 16. … tomato is … vegetable. 17. … English is … international language. 18. … of my friends advised me to take … taxi.
Week 6 .