Сост: Е.Ю.Сементовская, Г.В. Титова, Н. В. Константинова .
Рецензент: старший преподаватель Е.Ю. Плешивцева
Данные методические указания предназначены для студентов первого курса очного и заочного отделений НГАУ и рассчитаны на изучение в одном семестре.
Цель данных указаний – помочь студентам понять и закрепить основные грамматические структуры английского языка.
Методические указания состоят из 11 тематических разделов.
Типичное содержание раздела:
- простое и краткое объяснение грамматической структуры или изложение теоретического материала в виде таблиц
- примеры из современного английского языка
- устные и письменные упражнения, побуждающие к активному закреплению пройденного материала.
Утверждены и рекомендованы к изданию методической комиссией факультета государственного и муниципального управления (протокол № 1 от 24 марта 2005г).
© Новосибирский государственный аграрный университет, 2008
UNIT 1
Plural of nouns
(Множественное число имен существительных)
1. + s: book - books, student - students
2. - s, - sh, - ch, - x, - ss +es: bus - buses, box - boxes, church - churches, boss - bosses, bush - bushes
3. consonant + y , the y changes to -ies: party - parties, country - countries
vowel + y + s: boy - boys,day - days
4. vowel + o +s: radio - radios, zoo - zoos
consonant + o + es: tomato - tomatoes,potato - potatoes
But : piano - pianos, photo - photos, kilo - kilos
5. –f or –fe, the –f and –fe changes to –ves: loaf – loaves,wife – wives
But: roof –roofs, giraffe –giraffes, cliff - cliffs
6. Some are irregular:
child - children person - people goose - geese
woman - women man - men mouse - mice
tooth - teeth sheep - sheep ox - oxen
foot - feet deer - deer fish – fish
7. Remember these terms:
crisis – crises
analysis – analyses
phenomenon – phenomena
nucleus – nuclei
criterion – criteria
genus – genera
species – species
formula – formulas/formulae
fungus – fungi/funguses
stimulus – stimuli
Exercise 1. Write the plural.
1. lemon _________ 7. glass___________ 13. crisis____________
2. bus___________ 8. key____________ 14. phenomenon_______
3. peach_________ 9. piano__________ 15. species___________
4. cherry_________ 10. potato_________ 16. fungus___________
5. roof___________ 11. ball___________ 17. criterion__________
6. fox____________ 12. book__________ 18. genus____________
Exercise 2. Write the plural.
1. sheep_________________ 11. policeman_____________
2. baby__________________ 12. raspberry______________
3. child__________________ 13. sandwich______________
4. green leaf ______________ 14. mouse_________________
5. old lady________________ 15. photo_________________
6. radio__________________ 16. cliff__________________
7. ox____________________ 17. pen___________________
8. tall woman_____________ 18. watch_________________
9. knife__________________ 19. big foot_______________
10. toy___________________ 20. nice book______________
UNIT 2
Countable and uncountable nouns
(Исчисляемые и неисчисляемые имена существительные)
a / an + singular countable noun: a dog, an egg
some + uncountable noun: some meat
some + plural countable noun: some books
a + consonant sound a hat a book a carrot a university
an + vowel sound an umbrella an orange an apple
Uncountable nounsare:
Food: cheese, butter, meat, salt, bread, chocolate, honey, jam, spaghetti, yoghurt, etc.
Liquids: coffee, tea, milk, wine, lemonade, petrol, oil, etc.
Materials: gold, iron, silver, wood, paper, plastic, etc.
Abstract nouns: beauty, love, happiness, freedom, help, justice, independence, knowledge, etc.
Others: hair, money, news, snow, furniture, weather, advice, information, luggage, etc.
Exercise 1. Put ‘C’ for countable and ‘U’for uncountable.
1 coffee__ 5 carrot__ 9 oil__ 13 fun__
2 bag__ 6 beauty__ 10 jumper__ 14 book__
3 furniture__ 7 money__ 11 friend__ 15 equipment__
4 car__ 8 plate__ 12 advice__ 16 research__
Exercise 2. Fill in a, an or some.
1 _______meat 6 _______orange 11 ________chocolate
2 _______jam 7 _______butter 12 ________leaves
3 _______soup 8_______egg 13 ________coffee
4 ______elephant 9 ______milk 14_______cups
5 ______lemons 10______bread 15_______doll
Exercise 3. Fill ina, anor some.
1_______biscuit 7_______armchair 13________money
2_______tea 8_______plate 14________watches
3_______carrot 9_______chair 15________salt
4_______ring 10______pepper 16________honey
5_______paper 11______cat 17________water
6_______boxes 12______dress 18________advice
UNIT 3
Pronouns
(Местоимения)
Subject Pronouns И.п.(Кто?Что?) | Object Pronouns Вопросы косвенных падежей | Possessive Adjectives Чей? | Possessive Pronouns Чей? |
(перед глаголом) I (я) You (ты, Вы) He(он) She (она) It (он, она, оно) We (мы) You (вы) They (они) | (после глагола или предлога) me(мне, меня, мной) you (тебе, тебя…) him (ему, его…) her (ей, ее…) it (ему, его, ей, ее) us (нам, нас …) you (вам, вас …) them (им, их …) | (перед именем существительным) my(мой,моя,мое,мои) your (твой …) his (его…) her (ее…) its (его, ее…) our (наш …) your (ваш …) their (их) | mine (мой…) yours (твой …) his (его…) hers (ее…) ----- ours (наш …) yours (ваш …) theirs (их) |
Exercise 1.Write the appropriate Subject Pronouns.
1.horses________ 2.house_________ 3.girl___________
4.sportsmen________ 5.policeman________ 6.doll___________
7.trees____________ 8.woman__________ 9.plane__________
10.Tony___________ 11.mice___________ 12.ring__________
13.Anna___________14.Sam& I_________ 15.cats__________
16.man____________17.balls____________ 18.Mary&you_____
19.women_________ 20.dishes___________ 21.Jenny_________
22.boys___________ 23.elephant_________ 24.brush_________
25. Mr and Mrs. Smith_____________
Exercise 2.Fill in Possessive Adjectives and Possessive Pronouns.