К разговорной теме «Россия» с применением ролевых игр
Методические указания
К разговорной теме «Россия» с применением ролевых игр
для студентов всех специальностей очной формы обучения
БРЯНСК 2009
УДК 42.07
Английский язык: методические указания к разговорной теме «Россия» с применением ролевых игр для студентов всех специальностей очной формы обучения. – Брянск: БГТУ, 2009. – 15 с.
Разработала: Зубрилова Т.И.,
ст. преп.
Рекомендовано кафедрой «Иностранные языки» БГТУ
(протокол № 3от 30.03.2009)
ПРЕДИСЛОВИЕ
Данные методические указания (МУ) предназначены для студентов 1 курса всех специальностей.
МУ представляют собой учебно-методический комплекс по изучению разговорной темы «Россия» и составлены в соответствии с требованиями программы по английскому языку для неязыковых вузов.
Цель данных МУ – закрепление навыков и умений студентов в различных видах речевой деятельности.
МУ состоят из трех частей, каждая из которых имеет следующую структуру:
1. Предтекстовые упражнения, направленные на усвоение нового лексического материала.
2. Текст.
3. Послетекстовые упражнения, направленные на закрепление материала.
В состав упражнений входят фонетические и лексико-грамматические упражнения. На завершающем этапе изучения разговорной темы предусматриваются обучающая и ролевая игры.
PART I
1. Practice the pronunciation of the following geographical names:
Baltic Sea | - Балтийское море |
Pacific Ocean | - Тихий океан |
Arctic Ocean | - Северный Ледовитый океан |
Sea of Azov | - Азовское море |
White Sea | - Белое море |
Barents Sea | - Баренцево море |
Okhotsk Sea | - Охотское море |
Siberian | - сибирский |
The Urals | - Урал (горы) |
Europe | - Европа |
Asia | - Азия |
Caspian Sea | - Каспийское море |
Ladoga | - Ладожское озеро |
Baikal | - озеро Байкал |
Mongolia | - Монголия |
China | - Китай |
Finland | - Финляндия |
Norway | - Норвегия |
Georgia | - Грузия |
2. Read and memorize the following words and word combinations:
vast | - просторный, обширный |
to stretch | - простираться |
to occupy | - занимать |
barren | - бесплодный, неплодородный |
desert | - пустыня |
peak | - пик, вершина |
plain | - равнина |
mountain chain | - горная цепь |
due to | - благодаря |
diversity | - разнообразие |
distinct | - отчетливый, ясный |
to prevail | - преобладать, быть распространенным |
pure | - чистый |
deposit | - месторождение |
current | - текущий, имеющий отношение к настоящему |
densely | - густо, плотно |
outskirts | - окраины |
to border on | - граничить с |
former | - бывший |
Make up a situation using the new words and word combinations.
Read the text and outline its main points.
Russia
Russia is one of the largest countries in the world. The vast territory of the Russian Federation stretches from the Baltic Sea in the west to the Pacific Ocean in the east, from the Arctic Ocean in the north to the Sea of Azov in the south. It occupies the northern part of Asia and the eastern part of Europe. Russia is washed by twelve seas and three oceans. The northern and eastern coasts of Russia are washed by the White Sea, the Barents Sea and the Okhotsk Sea.
The land of Russia varies a lot from heavy forests to barren deserts, from high peaked mountains to deep valleys. Russia is located on two plains. They are: the Great Russian Plain and the West Siberian Plain. There are three main mountain chains in Russia. The Urals, the longest mountain chain, separates Europe separates Europe from Asia.
Due to the large territory, the climate and nature are of various types in Russia. In Siberia, for example, the climate is continental, it is very cold in winter, but summers may be very hot and dry. In the central part of Russia the climate is rather mild: winters are seldom too cold, and summers are more often warm than hot. The climate in the south is tropical, with hot summers and warm winters; the temperature is usually above zero all year round. But despite the climatic diversity the temperature zone with four distinct seasons prevails.
Russia is the land of long rivers and deep lakes. The broad Volga River System is of great historic, economic and cultural importance to Russia.
The Volga river runs in the Caspian Sea, which is in reality, the largest lake in the world. Also the largest lakes are Ladoga and Baikal. Baikal is the deepest lake in the world and its water is the purest on earth.
The Russian Federation is rich in natural and mineral resources. It has deposits of oil, natural gas, coal, iron ore, gold, nickel and many others.
The current population of Russia is more than 150 million people. The European part of Russia is densely populated. 83 per cent of the population are Russians. The most people live in cities, towns and their outskirts.
Russia borders on fourteen countries, including the former Republics of the USSR, which are independent states now. In the south -east Russia borders on Mongolia and China, in the north -west Finland and Norway, in the south - Georgia.
Post-Text Exercises
5. Give the main points of the text answering the following questions:
1. By what oceans and seas Is Russia washed?
2. What landscape does Russia have?
3. What are the main plains of Russia?
4. What is the longest mountain chain of Russia?
5. What is the climate of Russia?
6. What is the importance of the Volga River System to Russia?
7. What famous lakes of Russia do you know?
8. What is lake Baikal noted for?
9. What mineral resources is Russia rich in?
10. What is the current population of Russia?
11. What countries does the Russian Federation border on?
Summarize the text.
PART II
Pre-Text Exercises
1. Read the words given below:
1) federative, set up, presidential, head, legislative; executive, checked, vest in;
2) assembly, representative, elect, emblem, deputy;
3) each, decree, veto, speaker, treaty, three, eagle, peace;
4) branch, commander, regarded, army;
5) balance, action, matter, banner, valour, candidacy;
6) state, chamber, made, framing, may, ancient, play;
7) term, year, first, earth;
8) all, enforce, law, also, form, court, former;
9) sign, prime, decide, stripe, symbolize.
2. Read and learn the following words and expressions:
branch | - ветвь, отрасль |
legislative | - законодательный |
executive | - исполнительный |
judicial | - судебный |
to vest in | - облачать |
the Federal Assembly | - Федеральное Собрание |
representative | - представитель |
the Upper/Lower Chamber | - Верхняя/Нижняя палата |
the Council of Federation | - Совет Федерации |
the State Duma | - Государственная Дума |
subject | - субъект (член) федерации |
to issue a decree | - издать указ |
to enforce | - утверждать |
to introduce, consider and adopt | - вносить, рассматривать, принимать |
to approve a majority vote | - одобрить большинством голосов |
to elect by popular vote | - избирать всенародным голосованием |
to appoint | - назначать |
commander-in-chief | - главнокомандующий |
to make a treaty | - заключать договор |
contradictory | - противоречащий |
loyalty | - верность |
to veto | - наложить запрет, приостановить |
banner | - знамя |
stripe | - полоса |
valour | - отвага, доблесть |
to stand for | - символизировать |
so far | - до сих пор |
Post-Text Exercises
5. Name the main points of the text answering the following questions:
1. What is Russia according to the Constitution?
2. Who is the head of the state?
3. What branches does the federal government consist of?
4. What is the Federal Assembly?
5. What chambers does it consist of?
6. What are the functions of the Federal Assembly?
7. Who heads the Chambers of the Federal Assembly?
8. Who represents the executive branch in Russia?
9. What are the functions performed by President of Russia?
10. What role does the Constitutional Court play in the Russian political system?
11. What branch of power does it represent?
12. What is the state symbol of Russia?
13. How can you characterize the main constituent parts of it?
14. What can you say about the hymn of Russia and the national emblem?
6. Fill in the blanks:
1. The federal government consists of three ... .
2. The Federal Assembly consists of two ... .
3. The Council of Federation is made up of the ... of all the subjects of the Federation.
4. A new ... must be approved by a majority vote.
5. President may ... the bill.
6. The members of the Federal Assembly are elected by ... for a four year term.
7. President is the head of the state and the ... of the Russian army.
8. The constitutional Court represents the ... branch.
9. Today the state ... of Russia is a three-coloured banner.
10. The red stripe represents ... .
Judicial, representatives, commander-in-chief, symbol, popular vote, branches, bill, veto, chambers, valour.
PART III
Pre-Text Exercises
1. Memorize the following words and word-combinations:
citizen | - гражданин |
to ensure | - обеспечивать, гарантировать |
compulsory education | - обязательное обучение |
vocational education | - профессиональное обучение |
extra-mural courses | - курсы заочного обучения |
correspondence courses | - заочные курсы |
state scholarship | - государственная стипендия |
grant | - стипендия |
primary school | - начальная школа |
secondary school | - средняя школа |
curriculum | - учебный план |
elective subjects | - курсы по выбору |
applicant | - абитуриент |
competitive examination | - конкурсный экзамен |
entrance examination | - вступительный экзамен |
to be in charge of smth | - быть ответственным за что-либо |
undergraduate student | - студент выпускного курса |
graduate | - выпускник |
state-subsidized | - получающий государственные субсидии |
to rank | - классифицировать; занимать место |
advance | - прогресс, успех |
concern | - забота, беспокойство |
Education in Russia
Citizens of Russia have the right to education which is guaranteed by the Constitution, and ensured by the broad development of compulsory secondary education, vocational, specialized secondary and higher education, by the development of extra-mural, correspondence and evening courses, by the provision of state scholarships, grants and privileges for students.
In Russia there is a nine-year compulsory education, but to enter a university one has to study two years more.
School starts at the age of six for Russian children. But most of them have learnt letters in kindergarten which is now part of primary school. Primary and secondary schools together comprise eleven years of study. Every school has a "core curriculum" of Russian, mathematics, science, physical training. A variety of elective subjects are taught at lyceums and gymnasiums.
After leaving secondary school, lyceum or gymnasium one can go on to higher education. All applicants must take competitive examinations. Entrance examinations are held in July and August. Higher educational institutions are headed by Rectors. Prorectors are in charge of the academic and scientific work. Higher educational institutions train undergraduates and graduates in one or several specializations. The faculties are headed by the Deans. There are departments within faculties. The system of higher education in Russia is going through a transitional period. The main objectives of the reform are: decentralization of the higher education system, development of the autonomy of higher educational institutions, expansion of academic freedoms of faculties and students, development of new financial mechanism. All Russian schools until recently have been state-subsidized.
In the terms of the ration of students to the total population Russia ranks among the top ten countries in the world.
The Russian educational policy is a combination of economic and social objectives': An educated person contributes more to the society and education, on the other hand- gives a person the prospect for professional advance. The citizens of Russia show a great concern for education for themselves and their children.
Post-Text Exercises
3. Look through the text again and answer the following questions:
1. What guarantees the right to education?
2. What is the structure of compulsory education in Russia?
3. What subjects are studied in primary and secondary schools?
4. What are the prospects after leaving a secondary school?
5. What is the structure of a higher educational institution?
6. What does the Russian educational policy comprise?
Imagine a situation. You have just left school. Your friends and you are discussing what higher educational institution would you like to enter. What higher educational institution would personally you like to enter? What profession would you like to get? What subjects would you like to study? What are your plans for the future? Argument your point of view.
Обучающая игра
«Узнайте свою страну»
Задание. Вы собираетесь на ознакомительную экскурсию по городам России, начиная с Дальнего Востока и заканчивая Москвой. Прежде чем отправиться, вы должны обсудить следующие вопросы:
1. Определите вид транспорта, на котором вы будете путешествовать.
2. Определите маршрут своего путешествия: города и области, которые вы хотите посетить. Объясните свой выбор.
3. Определите, на что вы обратите внимание в первую очередь, посещая тот или иной город (географическое расположение местности, основные отрасли промышленности, достопримечательности, известные люди этого города и т.д.).
4. Обсудите, сколько времени вам потребуется для того, чтобы проехать по всей России исходя из размера её территории.
5. Определите, какие предметы вам потребуются во время путешествия.
Реализуемый материал: вопросы о нашей стране и ответы на них.
Комментарий. Играющим предлагается обсудить заданную тему в течение установленного времени, используя варьируемые ситуации.
Цель игры. Активизация иноязычного общения в конкретной ситуации на заданную тему в форме дискуссии.
Ролевая игра
«Лучший очерк»
Задание 1. Студенты нашего университета ежегодно участвуют в городских студенческих олимпиадах. А в этом году им представляется уникальная возможность принять участие в международной российской олимпиаде по истории науки, которая проводится в Великобритании в Кембриджском университете. Для формирования команды БГТУ среди студентов объявлен конкурс на лучший очерк на английском языке по темам:
1. Break-through discoveries of the Past.
2. Famous scientists of the past.
3. Interesting scientific facts of the past.
Все работы подаются на конкурс без указания имени автора – под псевдонимом.
Задание 2.1. Один из студентов принимает на себя роль преподавателя, присваивая себе вымышленное имя и фамилию.
2. В порядке очереди преподаватель берет первый очерк и читает вслух. Группа принимает участие в обсуждении и оценке очерка.
3. Авторы, выигравшие конкурс, раскрывают инкогнито и формируют команду БГТУ.
Комментарий. Задания играющим предлагаются заранее. Обсуждение темы происходит на занятии в течение установленного времени.
Цель игры. Активизация иноязычного материала на заданную тему в форме дискуссии.
Английский язык: методические указания к разговорной теме «Россия» с применением ролевых игр для студентов всех специальностей очной формы обучения.
Татьяна Ивановна ЗУБРИЛОва
Научный редактор Г.В. Царева
Редактор издательства Л.И. Афонина
Компьютерный набор С.В. Ревеко
Темплан 2009, п.
Подписано в печать. Формат 60х84 1/16 Бумага офсетная. Офсетная печать. Усл. печ. л. 0,87 Уч.-изд. л. 0,87 Тираж 50 экз. Заказ Бесплатно.
Издательство Брянского государственного технического университета.
241035, Брянск, бульвар 50-летия Октября, 7. БГТУ. 58-82-49.
Лаборатория оперативной полиграфии БГТУ, ул. Институтская, 16.
Методические указания
к разговорной теме «Россия» с применением ролевых игр
для студентов всех специальностей очной формы обучения
БРЯНСК 2009
УДК 42.07
Английский язык: методические указания к разговорной теме «Россия» с применением ролевых игр для студентов всех специальностей очной формы обучения. – Брянск: БГТУ, 2009. – 15 с.
Разработала: Зубрилова Т.И.,
ст. преп.
Рекомендовано кафедрой «Иностранные языки» БГТУ
(протокол № 3от 30.03.2009)
ПРЕДИСЛОВИЕ
Данные методические указания (МУ) предназначены для студентов 1 курса всех специальностей.
МУ представляют собой учебно-методический комплекс по изучению разговорной темы «Россия» и составлены в соответствии с требованиями программы по английскому языку для неязыковых вузов.
Цель данных МУ – закрепление навыков и умений студентов в различных видах речевой деятельности.
МУ состоят из трех частей, каждая из которых имеет следующую структуру:
1. Предтекстовые упражнения, направленные на усвоение нового лексического материала.
2. Текст.
3. Послетекстовые упражнения, направленные на закрепление материала.
В состав упражнений входят фонетические и лексико-грамматические упражнения. На завершающем этапе изучения разговорной темы предусматриваются обучающая и ролевая игры.
PART I
1. Practice the pronunciation of the following geographical names:
Baltic Sea | - Балтийское море |
Pacific Ocean | - Тихий океан |
Arctic Ocean | - Северный Ледовитый океан |
Sea of Azov | - Азовское море |
White Sea | - Белое море |
Barents Sea | - Баренцево море |
Okhotsk Sea | - Охотское море |
Siberian | - сибирский |
The Urals | - Урал (горы) |
Europe | - Европа |
Asia | - Азия |
Caspian Sea | - Каспийское море |
Ladoga | - Ладожское озеро |
Baikal | - озеро Байкал |
Mongolia | - Монголия |
China | - Китай |
Finland | - Финляндия |
Norway | - Норвегия |
Georgia | - Грузия |
2. Read and memorize the following words and word combinations:
vast | - просторный, обширный |
to stretch | - простираться |
to occupy | - занимать |
barren | - бесплодный, неплодородный |
desert | - пустыня |
peak | - пик, вершина |
plain | - равнина |
mountain chain | - горная цепь |
due to | - благодаря |
diversity | - разнообразие |
distinct | - отчетливый, ясный |
to prevail | - преобладать, быть распространенным |
pure | - чистый |
deposit | - месторождение |
current | - текущий, имеющий отношение к настоящему |
densely | - густо, плотно |
outskirts | - окраины |
to border on | - граничить с |
former | - бывший |