Времена группы длительных (продолженных) времен

(Progressive Tenses)

Все три времени данной группы – настоящее, прошедшее и будущее – объединяет общая формула образования to be + причастие 1смыслового глагола (образуется при помощи прибавления окончания -ing к инфинитиву), в которой изменяемой по временам частью является вспомогательный глагол to be.Например:

He is reading a book.

Mary was traveling last year.

He will be writing a book next year.

Настоящее длительное время

(The Present Progressive Tense)

Настоящее длительное время употребляется, главным образом, для выражения действия, происходящего в данный момент (now),а также для выражения действия, происходящего в определенный период времени в настоящем, запланированного действия в ближайшем будущем и повторяющегося действия в настоящем, которое вызывает у говорящего удивление или раздражение (со словами always, constantly, forever). Например:

It is snowing now.

She is writing a new book.

What is he doing at the moment?

They aren't watching TV now.

She is constantly making spelling mistakes.

Прошедшее длительное время

(The Past Progressive Tense)

Прошедшее длительное время употребляется для выражения действия, происходившего в определенный момент в прошлом, в течение какого-то периода времени в прошлом. Данная видовременная форма употребляется также в сложных предложения, повествующих о двух одновременных действиях, одно из которых происходит во время выполнения другого.

Например:

She was writing a test at 9.00.

It was raining all night.

When I was preparing for my exams the telephone rang.

What were you doing at 6 o'clock yesterday?

I wasn't doing anything special when he called.

Будущее длительное время

(The Future Progressive Tense)

Будущее длительное время употребляется для обозначения длительного действия, которое будет происходить в определенный момент в будущем или в определенный период времени в будущем. Например:

You will still be working when I return.

Will he be working in the office when I come?

They will not be watching a football match at 7 o'clock tomorrow.

Существует группа глаголов в английском языке, которая не употребляется в длительных временах. Некоторые из этих глаголов употребляются в длительных временах, но с другим значением. Например, глагол to have в значении обладания не употребляется в длительных формах, а выражения с have могут

иметь формы продолженных времен:

He has a dog.

He is having breakfast now.

Список глаголов, не употребляющихся в длительных временах (Nonprogressive Verbs)

1. Глаголы умственной деятельности: know, believe, guess, imagine, realize, suppose, remember, recognize, understand.

2. Глаголы чувств: love, like, dislike, hate, prefer.

3. Глаголы восприятия: hear, see, smell, taste, touch.

4. Глаголы, выражающие абстрактные отношения: be, belong, depend, concern, consist of, fit, include, cost, involve, deserve.

5. Глаголы впечатления: astonish, impress, please, satisfy, surprise.

6. Глаголы обладания и желания: own, possess, need, want, wish, object, agree, refuse.

Выполните задания на времена глаголов группы Progressive, обращая внимание на сигнальные слова:

Present Progressive Past Progressive Future Progressive
  now at the moment at present still   at five o’clock yesterday, from four to/till six yesterday, all morning yesterday the whole summer last year, when he came …   at five o’clock tomorrow, from four to/till six tomorrow, all day long tomorrow the whole summer next year, when he comes …  

Проверочные задания на тему «Группа продолженных времен»

Задание 59.

A. Образуйте вопросительные и отрицательные предложения в Present Progressive.

1. I am writing now.

2. He is he talking about environmental problems.

3. It is raining at the moment.

4. They are having dinner now.

5. The students are taking an English course now.

B. Поставьте глаголы в скобках в нужную форму Present Progressive.

1. Let’s have a break and go out to lunch together. – I’m sorry, I can’t. I … (to prepare) a very important project.

2. Nick is a student. He has to study a lot. But at the moment he … (to study). He … (to listen) to music.

3. Irene is a teacher. She gives lessons at London University. But it’s 7 o’clock in the evening and she is at home. She … (to give) any lessons. She … (to watch) TV.

4. My name is Bryan. I’m a taxi driver. I take people to various places in my taxi. But I’m on holiday now. I … (to drive). I … (to lie) on a beach.

5. Robert is a writer. He writes novels. But right now he … (to write) anything. He and his wife … (to have) dinner.

6. What … they (to work at) at the moment? I have no idea, but it seems to be something special.

7. As far as I know, he … (to look for) a new job. His job satisfies him.

8. He … (to spend) just a few days in Paris. – And where … he (to stay)?

9. Jane … (to return) from her holiday tomorrow, … she? – Oh, yes, we are going to meet her at the station.

10. You … always (to come) late. Don’t you realize it’s not polite to keep people waiting?

11. Задание 60.Поставьте глаголы в скобках в нужную форму Present Simple или Present Progressive.

1. Who … you (to wait for)? – A friend of mine. We … (to go) to the cinema.

2. I … (to understand) the rule. – No wonder. You never … (to listen) to me and you … (to listen) to me now.

3. What … you (to do) here? – Actually, I … (to wait) for

the museum to open. – But why? It … (to work) on Mondays!

It is a day off.

4. The picture you … (to look at) … (to belong) to the Tretyakov Gallery.

5. … you (to see) the notice? – Yes, but it’s too high for me to read.

6. Has he agreed to your offer? – No, he still … (to think) it over.

7. Where is Mr. Brown? – He … (to have) lunch at the canteen. He usually … (to return) to his office at half past one.

Задание 61.Поставьте глаголы в скобках в нужную форму Present Progressive, Past Progressive, Future Progressive.

1. I … (to leave) now. I have a lot of things to do.

2. Why … you (to wear) such a funny suit? – I … (to go) to a fancy party.

3. My Dad … (to watch) the news program on TV at 9 o’clock last night.

4. I … (to prepare) homework from 3 till 5 last Sunday.

5. My friend and I …. (to play) chess when the telephone rang.

6. The students … (to attach) the wires to the instrument when I came.

7. … you (to wait) for me at 5 yesterday? – Yes, why didn’t you come?

8. What … you (to do) at six o’clock yesterday?

9. I … (to write) the report the whole day tomorrow.

10. What … he (to do) at this time tomorrow?

Наши рекомендации